2023-10-24, 18:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Olika talespersoner uttrycker sig olika, det förstår du väl.
De framför dock precis samma budskap, och ska man asbergers-tolka alla dessa för sig så kanske det spretar lite i vad de vill.

De kommer naturligtvis inte bomba varken Iran eller Qatar eller Turkiet.
De kommer neutralisera Hamas i Gaza, det är det enda de sagt, och för att göra det krävs det ganska så omständiga åtgärder.

Steg 1 är att ta ut Hamas högkvarter och kända ställen de rör sig på.
(Det är här vi är idag.)
Steg 2 är att gå in med marktrupper och neutralisera vad som blir kvar och eventuellt motstånd.
Steg 3? Vet ej. Antingen tillsätta en ny regering, eller annektera och erkänna Palestina som en del av Israel.

Jag tänker som du avseende steg och vad de rimligen bör göra. Jag är dock övertygad om att det finns ministrar i den israeliska regeringen som tycker det är otillräckligt.

Jag håller inte alls med om att det är ett entydigt budskap utan det varierar högst betänkligt beroende på vilken minister det för tillfället är som talar (inom parentes sagt håller jag heller inte med om att jag skulle vara aspergare).

Utrikesministern babblar om att Gaza måste göras mindre efter att man slagit ut Hamas i Gaza, någon annan om att man skall utplåna Hamas helt, försvarsministern säger att man skall slå ut Hamas militära förmåga, sedan att man skall eliminera Hamas helt (eftersom man slåss mot ”nazister”, tydligen) och sedan att man efter kriget inte kan fortsätta vara ansvariga för Gazas försörjning. Det här är inte aspergertolkning, det är en noggrann observation av vad som faktiskt sägs i motsats till vad medias tolkningar är och tittar man på vad som faktiskt sägs så spretar det hej vilt. Det här är ministrar och sådana brukar inte genomgående använda sig av skilda budskap av en ren slump. De kör inte regelmässigt budskap lite från höften och av en slump utan har staber med folk som tar fram talepunkter. Ibland går det lite fel, men för så här många och i så här viktiga frågor? Knappast.

Jag tror det beror på att Israel sedan dess grundande är väldigt politiskt polariserat vilket i kombination med en i delar ganska märklig konstitution lett till att man alltid haft koalitionsregeringar med ministrar som drar åt ganska olika håll. Den polariseringen har inte direkt minskat under Netanyahu och med tanke på att han nästan dragit landet till inbördes stridigheter får man nog betrakta det som ganska ansvarsfullt av landets ledande politiker att alls få ihop en samlingsregering under hans ledning. Att få ihop det gänget att slöjda ihop krigsmål som går längre än till ”nedkämpa Hamas i Gaza” tror jag inte är möjligt, inte minst eftersom hälften av Knesset, minst, kommer (bildligt) sätta kniven i premiärministern så fort man bara kan göra det utan att anklagas för att sätta landet i fara. Att vissa ministrar vill utnyttja vad de ser som ett gyllene tillfälle att smälla på även Hizbollah rapporteras det också ganska friskt om.

Mina frågor om vad som händer när man ”vunnit” är alltså mer av retoriska frågor än frågor till dig eller mig själv, syftande till att peka på att det är lite absurt att den israeliska regeringen ännu inte klargjort några krigsmål. Jag tror som sagt det är till nackdel för Israel att man inte gjort det.

Den enda israeliska politiker jag hört som resonerar mer ingående i termer av konkreta avgränsade krigsmål (nedkämpa Hamas i Gaza) och har en konkret idé om en exit-plan är förutvarande premiärministern, utrikesministern och generalstabschefen (typ ÖB) Barak och han är ju i högsta grad pensionär och inte aktiv politiker numera.
Citera
2023-10-24, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Jag slutade titta när det gick att konstatera att hon sympatiserar med hamas.
Även om hon sa att E=mc2 så är det fortfarande en jävla randombrud. Vem är hon att veta mer än vemsomhelst? Källkritik!
Håller du inte med henne om screenshotsen hon tagit? Är dom fejkade menar du?
Håller du inte med henne om siffrorna angående bomberna som skickats mot Israel under 20 års tid?
Citera
2023-10-24, 18:41
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Håller du inte med henne om screenshotsen hon tagit? Är dom fejkade menar du?
Håller du inte med henne om siffrorna angående bomberna som skickats mot Israel under 20 års tid?
Varför skulle inte en randombruds skärmdump kunna vara fake?
Vad skulle 20 års bomber ha att göra med parkeringsbomben?
Citera
2023-10-24, 18:42
Medlem
rednaxela90s avatar
Svenska pansarskott hos Hamas - Lars Enarson i Omvärldsanalys 59 på Swebbtv:
https://swebbtv.se/w/7k6wVWSeZjSMY6aAdN6fJM
Citera
2023-10-24, 18:51
Bannlyst
Citat:
Varför skulle inte en randombruds skärmdump kunna vara fake?
Vad skulle 20 års bomber ha att göra med parkeringsbomben?
Ja det är just det jag undrar. Anser du att skärmdumparna hon visar är fejk?
Citera
2023-10-24, 18:51
Medlem
Citat:
Du menar utanför israel/palestina?
Asså jag vete fan. När Palestina är borta så kommer nog Iran och gänget att rycka på axlarna och tycka det var tråkigt. Mer än så lär nog inte ske.
Det är inte Israel som globalt är deras största nagel i ögat direkt
Varför låter du så kryptisk när du ändå väljer att antyda den slutgiltiga lösningen på den palestinska frågan?
Citera
2023-10-24, 18:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag tycker Israel har varit väldigt otydligt och skickar alla möjliga motstridiga signaler, för mig är det uppenbart att det är väldigt olika viljor i regeringen.

”Vi skall utplåna Hamas, vi skall utplåna Hamas i Gaza, vi skall utplåna Hamas militära kapacitet, vi skall utplåna Hamas militära kapacitet i Gaza, vi skall säkerställa att Hamas aldrig mer kan göra något liknande, vi skall eliminera allt, vi skall inte lämna sten på sten, när vi är färdiga så måste Gazas territorium vara mindre.”

Det här är uttalanden jag hört eller läst från Israeliska ministrar och IDF. Tycker du det framstår som ett entydigt budskap? Jag tycker det spretar rätt mycket och man måste då fråga sig vad ”avsluta detta nu en gång för alla” betyder.

Skall man utplåna Hamas? Ja, det går kanske i Gaza, men på Västbanken? I Iran? I Qatar? Hur skall det gå till? Och om man inskränker sig till Gaza, vad händer när man ockuperat hela området och rensat ut alla faktiska och misstänkta Hamasanhängare och man ”vunnit”, vad gör man då?

Skall man ockupera Gaza på nytt och sitta fast där med över tid allt mindre entusiastiska och tveksamma unga värnpliktiga som faktiskt inte tycker det är jättekul att skjuta ihjäl stenkastande fattiga palestinska barn och ungdomar? Förra gången tog det mer än 35 år att lösgöra sig.

Eller skall man låta Fatah ta över Gaza igen? Hur då? Man erkänner ju inte ens längre Palestinska Myndigheten / Palestinska Staten som förhandlingsmotpart.

Hur skall man, med andra ord, se till att man inte ställer till det som man gjorde när man 1982 invaderade Libanon för att göra norra Israel säkert och utplåna PLO-terroristerna i södra Libanon men maktvakuumet i södra Libanon istället för PLO kom att fyllas av Hizbollah? Hoppsan… Eller som när man invaderade södra Libanon 2006 för att göra norra Israel säkert och utplåna Hizbollah men resultatet blev ett mycket starkare Hizbollah som idag kontrollerar södra Libanon fullkomligt och beräknas vara världens militärt starkast icke-statliga organisation? Hoppsan…

Israel har definitivt inte USA eller väst med sig i ”att inte backa för något”, tvärtom understryker västländerna hela tiden att Israel har rätt att försvara sig men måste följa folkrätten. Israel har också redan visat att man är beredd att backa. Se t.ex. den ”totala blockaden” av Gaza som efter ett enda telefonsamtal från Biden inte längre var total, eller det initiala totalstoppet av införsel av hjälp från Egypten som sedan blev ett ”vi skall inspektera vartenda paket” men som nu verkar rulla på, eller den när som helst nära förestående markinvasionen som skall hända alldeles strax sedan en vecka där det är rätt uppenbart att den senaste veckans uppskov beror på att USA sagt åt Israel att vänta lite tills USA känner sig färdigt med förhandlingar rörande sina medborgare med Hamas via Qatar.

Jag tror Israel skulle ha tjänat på om man haft en regering som tagit fram faktiska mål med kriget och kommunicerat dessa till sin egen befolkning, sin armé och till omvärlden. Som det är nu håller Israel på att tappa stöd i en alarmerande takt eftersom det för många framstår som att Israel bara håller på att bomba Gaza i blint hämndbegär. Den bilden kunde man nog till en betydande del ha undvikit.
Kort sagt: Israel befinner sig i en synnerligen ofördelaktig situation i nuläget.

Det är särskilt viktigt att framhålla att det politiska stödet från västvärlden inte är villkorslöst. Det framgår tydligare nu än strax efter attackerna den 7 oktober. Jag har väldigt svårt att tro att man låter vilka excesser som helst passera, alltså typ en fullständig annektering av Gaza och/eller Västbanken — eller nåt annat som påminner om den expansionspolitik Israel helt opportunistiskt kommit att bedriva på förutsättningarna att det alltid är nån annan som kastat den första stenen.
Självklart är en Endlösung av den palestinska frågan Likuds allra våtaste dröm, men fan vet om inte Netanyahu med anhang är de första som ryker om skiten träffar fläkten på allvar. Eller när läget lugnat ned sig en aning.

Jag måste ändå säga att israelerna varit framgångsrika i sin kampanj riktad mot den liberala världen. Det moraliska stödet var i alla fall inledningsvis oerhört starkt, vilket kanske inte är så konstigt. Det stödet kan Israel snabbt förlora, om de ö.h. behöver det. Lätt fånget, lätt förgånget, etc. Jag hyser inga illusioner om att kontrajihadisterna i väst och i den här tråden skulle betrakta en utökad "vedergällning" som negativ, tvärtom, men politiker, militära beslutsfattare och en hel del "vanligt folk" är förmodligen mindre toleranta (läs: dogmatiska).
Nykonservativa ser jag som hopplösa fall. Trist bara att de för ett sånt förbannat liv just nu.
Citera
2023-10-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag tycker Israel har varit väldigt otydligt och skickar alla möjliga motstridiga signaler, för mig är det uppenbart att det är väldigt olika viljor i regeringen.

”Vi skall utplåna Hamas, vi skall utplåna Hamas i Gaza, vi skall utplåna Hamas militära kapacitet, vi skall utplåna Hamas militära kapacitet i Gaza, vi skall säkerställa att Hamas aldrig mer kan göra något liknande, vi skall eliminera allt, vi skall inte lämna sten på sten, när vi är färdiga så måste Gazas territorium vara mindre.”

Det här är uttalanden jag hört eller läst från Israeliska ministrar och IDF. Tycker du det framstår som ett entydigt budskap? Jag tycker det spretar rätt mycket och man måste då fråga sig vad ”avsluta detta nu en gång för alla” betyder.

Skall man utplåna Hamas? Ja, det går kanske i Gaza, men på Västbanken? I Iran? I Qatar? Hur skall det gå till? Och om man inskränker sig till Gaza, vad händer när man ockuperat hela området och rensat ut alla faktiska och misstänkta Hamasanhängare och man ”vunnit”, vad gör man då?

Skall man ockupera Gaza på nytt och sitta fast där med över tid allt mindre entusiastiska och tveksamma unga värnpliktiga som faktiskt inte tycker det är jättekul att skjuta ihjäl stenkastande fattiga palestinska barn och ungdomar? Förra gången tog det mer än 35 år att lösgöra sig.

Eller skall man låta Fatah ta över Gaza igen? Hur då? Man erkänner ju inte ens längre Palestinska Myndigheten / Palestinska Staten som förhandlingsmotpart.

Hur skall man, med andra ord, se till att man inte ställer till det som man gjorde när man 1982 invaderade Libanon för att göra norra Israel säkert och utplåna PLO-terroristerna i södra Libanon men maktvakuumet i södra Libanon istället för PLO kom att fyllas av Hizbollah? Hoppsan… Eller som när man invaderade södra Libanon 2006 för att göra norra Israel säkert och utplåna Hizbollah men resultatet blev ett mycket starkare Hizbollah som idag kontrollerar södra Libanon fullkomligt och beräknas vara världens militärt starkast icke-statliga organisation? Hoppsan…

Israel har definitivt inte USA eller väst med sig i ”att inte backa för något”, tvärtom understryker västländerna hela tiden att Israel har rätt att försvara sig men måste följa folkrätten. Israel har också redan visat att man är beredd att backa. Se t.ex. den ”totala blockaden” av Gaza som efter ett enda telefonsamtal från Biden inte längre var total, eller det initiala totalstoppet av införsel av hjälp från Egypten som sedan blev ett ”vi skall inspektera vartenda paket” men som nu verkar rulla på, eller den när som helst nära förestående markinvasionen som skall hända alldeles strax sedan en vecka där det är rätt uppenbart att den senaste veckans uppskov beror på att USA sagt åt Israel att vänta lite tills USA känner sig färdigt med förhandlingar rörande sina medborgare med Hamas via Qatar.

Jag tror Israel skulle ha tjänat på om man haft en regering som tagit fram faktiska mål med kriget och kommunicerat dessa till sin egen befolkning, sin armé och till omvärlden. Som det är nu håller Israel på att tappa stöd i en alarmerande takt eftersom det för många framstår som att Israel bara håller på att bomba Gaza i blint hämndbegär. Den bilden kunde man nog till en betydande del ha undvikit.

Nej, jag tror att det i stället blir ungefär så här.

Israel kommer inte att gå in i Gaza med marktrupper för att bedriva strider i trånga gränder, hus och tunnlar. Att så inte kommer att ske har varit tydligt sedan starten av kriget, se t ex mitt inlägg nr 4298 i denna tråd från den 8 oktober - dagen efter Hamas överraskningsanfall.

IDF kommer, när tiden är mogen, att gå in med stridsvagnar och skytte i de glesbebyggda områdena i centrala Gaza och dela Gazaremsan i en nordlig och en sydlig del. Därefter kommer en hård belägring att ske av den nordliga delen, medan trycket på den sydliga delen kommer att lätta något så att de flesta civila palestinier i den sydliga delen klarar livhanken. IDF kommer också att gå in med stridsvagnar och skytte i den allra sydligaste delen av Gaza längs gränsen mot Egypten för att få kontroll över den gränsen.

Belägringen av den norra delen av Gaza kommer innebära att inga förnödenheter öht släpps in. De civila som hittills stannat kvar där kommer att tillåtas att bege sig till den sydliga delen. IDF kommer att fortsätta med flyganfall, artilleribeskjutning och enstaka räder in i norra Gaza, men i övrigt vänta ut att Hamas män kapitulerar eller dör i sina tunnlar. Israel kommer att ha stort tålamod och behöver inte ha särskilt stora trupper på plats för att upprätthålla belägringen. Det handlar om en sträcka om ca 10 mil, alltså 100 000 meter, som behöver hållas under bevakning för att omsluta både den sydliga och den nordliga delen. Det klarar Israel enkelt med några tiotusentals officerare och soldater (inklusive rotation) av de ca 450 000 reguljära trupper och reservister som IDF har till sitt förfogande.

I och med att trycket på de civila i den sydliga delen av Gaza kommer att lätta och inget spektakulärt kommer att hända kommer omvärldens (läs vissa journalister och extrema politiska grupper) kritik mot Israel att avta och intresset för kriget att minska. Det blir heller inte något ärofyllt slut för Hamas att kapitulera eller dö av törst, svält, kyla, sjukdomar, flygbomber, artillerigranater eller meningslösa anfall mot IDFs trupper. IDF kan också kraftigt begränsa sina egna förluster jämfört med omfattande markoperationer i gränder, hus och tunnlar.

När Hamas och övriga islamister är utplånade i den nordliga delen av Gaza, Israel röjt upp bland ruinerna, satt upp tillfälliga bostäder (t ex tältläger) och byggt en infrasfruktur som gör det möjligt för Israel att långsiktigt kontrollera området militärt, så kommer de civila palestinierna i den sydliga delen av Gaza (i vart fall kvinnor, barn, åldringar och handikappade) att ges möjlighet att under kontrollerade former (ID-kontroller, metalldetektorer osv) bege sig till den nordliga delen av Gaza. För att uppmuntra detta kommer IDF att strypa tillförseln av förnödenheter till den sydliga delen och intensifiera bombanfallen. Män i stridsför ålder kommer att kontrolleras extra noggrant innan de släpps in i den norra delen och misstänkta islamister kommer inte att släppas in i där.

När alla eller den stora majoriteten civila lämnat den sydliga delen av Gaza kommer IDF att upprepa proceduren, dvs. utsätta den sydliga delen för hård belägring med strypt tillförsel av förnödenheter, flyganfall, artilleribeskjutning och enstaka räder till dess att Hamas & Co har kapitulerat eller utplånats även i den sydliga delen. När så skett och Israel röjt upp bland ruinerna, satt upp tillfälliga bostäder och fixat infrasfrukturen så att Israel kan kontrollera även den sydliga delen militärt kommer civila från den nordliga delen att släppas tillbaka till den sydliga delen.

Israel kommer därefter att annektera den allra sydligaste delen av Gaza längs gränsen mot Egypten för att långsiktigt kunna förhindra införsel av vapen till Gaza.

När hela denna procedur är klar - den kommer sannolikt att ta år - kommer Israel att dra sig tillbaka och lämna över styret av Gaza till den palestinska myndigheten på Västbanken, Arabförbundet, FN eller liknande.

Merparten av de stridskrafter som nu mobiliserats längs gränsen mot Gaza kommer inte att behöva sättas in där, utan kommer inom kort (under november) att få order om att invadera Libanon och Syrien för att slå ut Hezbollah.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-24 kl. 19:03.
Citera
2023-10-24, 19:16
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta

Israel kommer inte att gå in i Gaza med marktrupper för att bedriva strider i trånga gränder, hus och tunnlar. Att så inte kommer att ske har varit tydligt sedan starten av kriget, se t ex mitt inlägg nr 4298 i denna tråd från den 8 oktober - dagen efter Hamas överraskningsanfall.

IDF kommer, när tiden är mogen, att gå in med stridsvagnar och skytte i de glesbebyggda områdena i centrala Gaza och dela Gazaremsan i en nordlig och en sydlig del. Därefter kommer en hård belägring att ske av den nordliga delen, medan trycket på den sydliga delen kommer att lätta något så att de flesta civila palestinier i den sydliga delen klarar livhanken. IDF kommer också att gå in med stridsvagnar och skytte i den allra sydligaste delen av Gaza längs gränsen mot Egypten för att få kontroll över den gränsen.

Belägringen av den norra delen av Gaza kommer innebära att inga förnödenheter öht släpps in. De civila som hittills stannat kvar där kommer att tillåtas att bege sig till den sydliga delen. IDF kommer att fortsätta med flyganfall, artilleribeskjutning och enstaka räder in i norra Gaza, men i övrigt vänta ut att Hamas män kapitulerar eller dör i sina tunnlar. Israel kommer att ha stort tålamod och behöver inte ha särskilt stora trupper på plats för att upprätthålla belägringen. Det handlar om en sträcka om ca 10 mil, alltså 100 000 meter, som behöver hållas under bevakning för att omsluta både den sydliga och den nordliga delen. Det klarar Israel enkelt med några tiotusentals officerare och soldater (inklusive rotation) av de ca 450 000 reguljära trupper och reservister som IDF har till sitt förfogande.

I och med att trycket på de civila i den sydliga delen av Gaza kommer att lätta och inget spektakulärt kommer att hända kommer omvärldens (läs vissa journalister och extrema politiska grupper) kritik mot Israel att avta och intresset för kriget att minska. Det blir heller inte något ärofyllt slut för Hamas att kapitulera eller dö av törst, svält, kyla, sjukdomar, flygbomber, artillerigranater eller meningslösa anfall mot IDFs trupper. IDF kan också kraftigt begränsa sina egna förluster jämfört med omfattande markoperationer i gränder, hus och tunnlar.

När Hamas och övriga islamister är utplånade i den nordliga delen av Gaza, Israel röjt upp bland ruinerna, satt upp tillfälliga bostäder (t ex tältläger) och byggt en infrasfruktur som gör det möjligt för Israel att långsiktigt kontrollera området militärt, så kommer de civila palestinierna i den sydliga delen av Gaza (i vart fall kvinnor, barn, åldringar och handikappade) att ges möjlighet att under kontrollerade former (ID-kontroller, metalldetektorer osv) bege sig till den nordliga delen av Gaza. För att uppmuntra detta kommer IDF att strypa tillförseln av förnödenheter till den sydliga delen och intensifiera bombanfallen. Män i stridsför ålder kommer att kontrolleras extra noggrant innan de släpps in i den norra delen och misstänkta islamister kommer inte att släppas in i där.

När alla eller den stora majoriteten civila lämnat den sydliga delen av Gaza kommer IDF att upprepa proceduren, dvs. utsätta den sydliga delen för hård belägring med strypt tillförsel av förnödenheter, flyganfall, artilleribeskjutning och enstaka räder till dess att Hamas & Co har kapitulerat eller utplånats även i den sydliga delen. När så skett och Israel röjt upp bland ruinerna, satt upp tillfälliga bostäder och fixat infrasfrukturen så att Israel kan kontrollera även den sydliga delen militärt kommer civila från den nordliga delen att släppas tillbaka till den sydliga delen.

Israel kommer därefter att annektera den allra sydligaste delen av Gaza längs gränsen mot Egypten för att långsiktigt kunna förhindra införsel av vapen till Gaza.

När hela denna procedur är klar - den kommer sannolikt att ta år - kommer Israel att dra sig tillbaka och lämna över styret av Gaza till den palestinska myndigheten på Västbanken, Arabförbundet, FN eller liknande.

Merparten av de stridskrafter som nu mobiliserats längs gränsen mot Gaza kommer inte att behöva sättas in där, utan kommer inom kort (under november) att få order om att invadera Libanon och Syrien för att slå ut Hezbollah.

Låter som en bra plan.
Citera
2023-10-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Skillnaden är att hamas kalkylerade och med extrem medvetenhet letade upp barn, unga tjejer mm för att tortyrmörda och bränna levande. Israels mål att ta ner hamas och kommer några civila ivägen är det synd, men hade man verkligen velat åt så många civila som möjligt hade hela gaza varit sönderbombat nu.

Källa på det? Finns vittnesmål och videobevis av motsatsen. "Kommer några civila i vägen är det synd" skillnad på folk och folk I guess. Du tror att Hamas dödar civila bara för att vara barbarer då eller? Likt Israel har de ett politiskt syfte. Israel kan absolut bomba hela Gaza på en gång men det hade inte sett så bra ut för omvärlden. De är smarta med sina ord och handlingar.
Citera
2023-10-24, 19:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta

Jag tror att du har rätt i flera delar, dock inte allt. Att IDF ber civila palestinier att röra sig söderut tyder på att de kommer vilja skära av norra Gaza på det sätt du föreslår. Det ger IDF tid att totalt och slutgiltigt slå sönder den infrastruktur som Hamas byggt upp och svälta ut dem på det sätt du tänker.
Det är också smart för Israel att göra så, eftersom det inte blir en direkt konfrontation med Hamas utan snarare en uthållighetstävling som Hamas inte kommer kunna vinna. Till slut kommer de vilja släppa delar av gisslan för att få vatten, sjukvårdsutrustning etc.
IDF kan göra räder där de flyttar civila till de södra delarna, fram till att norra Gaza är helt tomt.

Frågan är då vad man gör i de södra delarna av Gazaremsan efteråt? De intrikata tunnelsystemen, raketramperna etc. tycks stå i norr och de har inte alls samma behov av att svälta ut de södra delarna. Jag tror att man, när Hamas är borta i Gaza, successivt börjar släppa över civila palestinier till norr (Gaza city). I syd räcker det nog att patrullera för att hålla ordning, utan behov av att köra samma hårda utsvältningstaktik som man gjort i norr.
Citera
2023-10-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Israel visar igen vilka jävla nazister dom är

704 palestinier mördade bara senaste dygnet!
BREAKING
Officials say 704 Palestinians killed in Israeli attacks in last 24 hours
https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/10/23/israel-hamas-war-live-hundreds-killed-israeli-strikes-gaza

Över 2000 barn mördade på 2 veckor!
At least 2,000 children killed in Gaza – charity
Israeli airstrikes are killing minors “indiscriminately,” aid organization Save the Children has said
https://swentr.site/news/585696-save-gaza-children-killed/

Sedan 2 veckor tillbaka har jag varnat idioter till israelälskare här vad Israel är för land, fattar ni nu?
Och dom där siffrorna skall vi tro på? Palestinierna visade sin trovärdighet när dom hävdade att Israel bombade ett sjukhus och över 500 personer dog. Det visade sig att det var Hamas som låg bakom allt och ca 50 personer dog. Går inte lita på ett enda ord som kommer från Palestina, tyvärr.

Hamas har gjort bort sig totalt, attacken de gjorde har fått nästan hela omvärlden att stödja Israel. Vilka klåpare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in