Ytterligare en text av svensk-judisk person:
...
Att judar inte får möjlighet att utöva, eller ta del av sin kultur i det offentliga rummet är ett allvarligt hot mot demokratin. Det är lika allvarligt att hotet får mer bränsle när nästan 1000 av mina svenska kolleger i kulturvärlden skriver under upprop som helt ignorerar den värsta massakern mot judar sedan Förintelsen, och att Hamas just nu använder nästan 200 judar som valuta och som mänskliga sköldar. Och jag vill egentligen hålla mig för god för att märka ord, men att inte ens nämna Hamas brott mot sin egen befolkning i den typ av upprop som mina kolleger skrivit under är ett enormt svek mot det palestinska folket som förtjänar att de miljarder landet får i bistånd ska användas för att bygga upp ett land, inte rasera det.
...
Men man kan inte, och får inte, ignorera det eskalerande judehatet i Sverige.
Dagens Sverige har jämförts med 1930-talet i över ett decennium nu, men när stöveltrampen för första gången hörs på riktigt verkar kultursverige ha tappat hörseln. Svenska medborgare har firat på våra gator. På våra torg skanderar de ”From the river to the sea” – en metafor för att Israel ska bli det som Hitler kallade för judenrein.
Jag tvivlar inte på att intentionerna med den här typen av namninsamlingar är goda. Men väldigt många verkar ha tappat – och sen hoppat på – sin moraliska kompass. Jag förväntar mig inte att svenska kulturskapare och influencers ska förstå alla nyanserna i det judiska traumat. Men jag kräver att ett planerat och organiserat massmord på judar inte ska utelämnas när kriget diskuteras."
https://www.expressen.se/kultur/ide/kultursverige-ignorerar--hatet-mot-judar-har-/