2023-10-24, 08:18
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Har svårt att se Spurs som ett topplag när serien är slut. Det är mycket bättre än förra säsongen och Van de Ven och Vicario är två riktiga supervärvningar men spelmässigt så är det inte bästa laget i ligan. Ni ska vara glada om ni når topp fyra.
Fast vilket lag har varit bäst spelmässigt? City har sett mänskliga ut, Arsenal har inte sett lika bra ut som förra säsongen och Liverpool blandar och ger. Tycker det är kul att det hitills känns ovisst i toppen.
Citera
2023-10-24, 08:56
Medlem
EnLitenFryss avatar
Spurs måste sluta pissa på Kanes legacy så här. Ska de rentav få för sig att vinna en titel i år?

Obligatoriskt att vara dåliga några år när en legend lämnar, så hans tid i klubben ser ännu mer sagolik ut än vad den var. Fråga SAF. Men där tror jag till och med Ferguson själv känner att ok, nu räcker det, ni har fått min reign att se helt fantastisk ut, börja vinn lite matcher nu.

I övrigt fastnade jag lite vid tjafset mellan Cole Palmer och Sterling vid 1-0 straffen i London-derbyt i helgen. Sterling ville ha den, men Palmer slog den i mål.

På historiken av straffskyttar i år, tippar jag det är Sterling som är boven här. Enzo fick chansen att slå en mot West Ham i augusti och brände den, efter det var det Cole Palmer som slog mot Burnley 7e oktober.

Jag utgår från att Poch, och alla lag, har en tydlig på förhand bestämd ordning och att Palmer nu är den som ska slå. Men att Sterling, pga matchens viktighet, och hans rutin (och ego), tyckte han skulle slå.

Om det stämmer är det ett jävla beteende. Förstår att man kanske inte känner sig helt trygg med en 21-åring men Sterling underminerar Palmer rejält, han gör pressen ännu värre än vad den redan är och går emot managern på ett väldigt publikt sätt. Jag hade inte accepterat det som ledare, blir intressant att se om detta får några konsekvenser.
Citera
2023-10-24, 09:01
Medlem
Drickbacks avatar
Tonali erkänner spel på egna matcher under sin tid i Milan, ryktas bli avstängd 10 mån.

Nicolo Zaniolo, Aston Villa riskerar även han ett straff för beting.
Citera
2023-10-24, 09:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Tonali erkänner spel på egna matcher under sin tid i Milan, ryktas bli avstängd 10 mån.

Nicolo Zaniolo, Aston Villa riskerar även han ett straff för beting.

Blir han avstängd från alla fotboll? Italienska FA har väl ingen jurisdiktion i England. Eller är det engelska FA som stänger av?

edit: är väl kanske som med doping, att det finns ett gemensamt regelverk som gäller i alla länder som kommit överens om det.
Senast redigerad av Beaver14 2023-10-24 kl. 09:23.
Citera
2023-10-24, 09:46
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Blir han avstängd från alla fotboll? Italienska FA har väl ingen jurisdiktion i England. Eller är det engelska FA som stänger av?

edit: är väl kanske som med doping, att det finns ett gemensamt regelverk som gäller i alla länder som kommit överens om det.
Nu skrev jag inte specifikt England men sägs gälla all fotboll + gå en kurs för spelmissbruk.

Får se om avstängningen sker innan CL imorgon, tror det blir så efter en överenskommelse med åklagare igår gällande straffet.
Citera
2023-10-24, 10:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Fast vilket lag har varit bäst spelmässigt? City har sett mänskliga ut, Arsenal har inte sett lika bra ut som förra säsongen och Liverpool blandar och ger. Tycker det är kul att det hitills känns ovisst i toppen.

Som supporter till ett lag som förhoppningsvis ska vinna titlar vill man ju egoistiskt att det laget springer iväg och gör ligan totalt ointressant.

Men om man ser till "the greater good" och intresset för ligan som helhet ser ju denna säsong ut att bli mycket intressant med 3-4 lag som kanske kommer fightas in i det sista om titeln och därefter hela 4-6 lag som kommer att kämpa om europaplatser och kanske t.o.m. en Champions League-plats. Jag räknar faktiskt även in Chelsea i den senare gruppen. Deras försvar är stabilt och kan de bara få igång anfallet också så kan de (och borde) vara med i kampen om plats 5-8.
Citera
2023-10-24, 10:56
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Som supporter till ett lag som förhoppningsvis ska vinna titlar vill man ju egoistiskt att det laget springer iväg och gör ligan totalt ointressant.

Men om man ser till "the greater good" och intresset för ligan som helhet ser ju denna säsong ut att bli mycket intressant med 3-4 lag som kanske kommer fightas in i det sista om titeln och därefter hela 4-6 lag som kommer att kämpa om europaplatser och kanske t.o.m. en Champions League-plats. Jag räknar faktiskt även in Chelsea i den senare gruppen. Deras försvar är stabilt och kan de bara få igång anfallet också så kan de (och borde) vara med i kampen om plats 5-8.

Jo, jag tycker personligen det är roligare om det är fler lag med i kampen. Så tråkigt när det springer iväg och står mellan 2 lag från typ Jul och framåt. Sen lär ju ändå något eller några av lagen falla bort under vägens gång, men kul så länge det varar.
Citera
2023-10-24, 12:40
Medlem
jontepsgs avatar
Ni som är trötta på mitt tjat om Declan Rice - sluta läs nu .

Jag vill påstå att det är enbart tack vare honom som Arsenal lyckas ta poäng i lördagens match. Han är en äkta pådrivare och förtjänar väl egentligen kaptensbindeln. Ødegaard är en utmärkt kapten utanför planen, men Rice har allt en kapten ska ha/vara. Tror vi kan se ett förhoppningsvis smidigt byte till nästa säsong.

Och ja, hur gör Arteta med målvaktsfrågan ikväll? Raya tycker jag har varit väldigt trygg i luftrummet(ja jo, han kunde stått bättre vid Mudryks misslyckade inlägg - men jag tror många målvakter hade släppt in den där). Älskar Ramsdales karaktär, han är en härlig typ och jag vill inte se honom lämna Arsenal. Han är fortfarande väldigt ung och kan bara bli bättre, så förhoppningsvis har han tålamodet att sitta på bänken 1-2 säsonger till för att sedan vara given etta.

Edit: ang situationen där Sanchez hoppar rakt in i Jesus är jag kluven, men som Shearer (?) sa så hade det t.ex. varit en utespelare som hoppat rakt in i Jesus sådär så hade det varit en given frispark/straff. Men målvakterna har ofta fördel i sina klumpigare dueller som inte utespelarna har..
Senast redigerad av jontepsg 2023-10-24 kl. 12:44.
Citera
2023-10-24, 13:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Ni som är trötta på mitt tjat om Declan Rice - sluta läs nu .

Jag vill påstå att det är enbart tack vare honom som Arsenal lyckas ta poäng i lördagens match. Han är en äkta pådrivare och förtjänar väl egentligen kaptensbindeln. Ødegaard är en utmärkt kapten utanför planen, men Rice har allt en kapten ska ha/vara. Tror vi kan se ett förhoppningsvis smidigt byte till nästa säsong.

Och ja, hur gör Arteta med målvaktsfrågan ikväll? Raya tycker jag har varit väldigt trygg i luftrummet(ja jo, han kunde stått bättre vid Mudryks misslyckade inlägg - men jag tror många målvakter hade släppt in den där). Älskar Ramsdales karaktär, han är en härlig typ och jag vill inte se honom lämna Arsenal. Han är fortfarande väldigt ung och kan bara bli bättre, så förhoppningsvis har han tålamodet att sitta på bänken 1-2 säsonger till för att sedan vara given etta.

Edit: ang situationen där Sanchez hoppar rakt in i Jesus är jag kluven, men som Shearer (?) sa så hade det t.ex. varit en utespelare som hoppat rakt in i Jesus sådär så hade det varit en given frispark/straff. Men målvakterna har ofta fördel i sina klumpigare dueller som inte utespelarna har..

Medhåll på Rice.

Gällande Sanchez mangling skrev jag snabbt i matchtråden att det är en solklar straff. Finns egentligen inte någon förmildrande omständighet som någon kan använda för att bortförklara det. Bara för att Tomiyasu hinner nicka bollen innebär inte att situationen är över. Tänk ute på planen, Ödegaard spelar iväg en passning och Kovacic kommer alldeles för sent och gör en farlig tackling. Frispark, rött kort (ok, borde ha varit rött).

Sanchez är inte ens nära bollen utan manglar Jesus, inte ens bollförande Tomiyasu. Friskark (=straff) och minst gult kort. Men målvakter får göra vad de vill. Eller inte, för domarna är så jävla inkonsekventa. Var det inte förra säsongen vi fick straff mot Liverpool då Allison manglade Nketiah efter att Nketiah skjutit?
Citera
2023-10-24, 14:57
Medlem
Manchester United har rustat fel lagbygge på senare tiden för jag ska titta på United igen.

För närvarande inte viasat.

Ut:

Sancho
Martial
Rashford
Onana
Van De Beek
McTominay
Varane
Pellistri
Dalot
Mainoo
Malacia
Evans

Fel lagbygge. Går trögt i Premier League.
Citera
2023-10-24, 15:05
Bannlyst
Måstematch för Man (Not) United ikväll mot Smörrebrödsgänget.

Hoppas att det blir en bra match med fart och fläkt - Troligtvis säkert stiltje och skittråkigt..

0p för Man (Not) United efter tre omgångar i CL skulle vara totalt katastrof och lägger vi där till förlust på söndag mot Man Schitty så har jag svårt att se att Hang Ten får vara kvar som tränare efter detta.

Vi får väl se..
Citera
2023-10-24, 15:56
Medlem
Heaton - rätt
Bayindir - rätt
Wan-Bissaka - rätt
Jurado - rätt
Shaw - rätt
Reguilon - rätt
Maguire - rätt
Martinez - rätt