2023-10-23, 09:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nja, om jag påstått mig vara neutral vet jag inte, men objektiv är jag inte. Jag tolkar utifrån min syn och mina värderingar.

Är det inte lite underligt att din "syn" och dina "värderingar" bara råkar sammanfalla med att du tolkar PRECIS ALLT till Majas fördel?
Citera
2023-10-23, 09:21
Medlem
Citat:
Att M vägrar följa med visar att hon tänkt. Att hon tänkt visar att det berört henne känslomässigt.
Visst kan man tolka vägrandet som att hon är rädd att åka fast. Men man kan även tolka det som empati, vilket jag gör.

Ja, hennes eviga lögner gör ingen tolkning given. Jag är öppen för att jag kan ha tolkat fel.

Edit:
En anledning till att jag tolkar på det sätt jag gör, är att personer med npf, ADD inbegripet, väldigt ofta blir missförstådda och feltolkade just för att de uttrycker sig på ett annorlunda, oförväntat sätt.

Ja, Sybel, inse en gång för alla att du tolkat mkt väldigt fel vad det gäller Maja, hon är mer genomtänkt med sitt handlande i stort än vad du väljer att tro!
Förstår att det här är ett ämne du gillar att stöta och blöta men nu borde du ta ett ett steg, lr två tillbaka och se på det här med en lite annan approach, du har fastnat i att hon är oskyldig och till viss del försvarslös.
Citera
2023-10-23, 09:31
Avslutad
Citat:
Nja, om jag påstått mig vara neutral vet jag inte, men objektiv är jag inte. Jag tolkar utifrån min syn och mina värderingar.

Att jag tror en sak innebär inte att jag vet att det är rätt. Jag tror på det jag anser som möjligt sant.
Möjligt? Inte sannolikt?

Du ser möjlighet till empati och samvete i att titta på brännmaterial till mordbrand på kvällen och dagen efter fråga mördaren hur det gick?

Vad tror du att Maja skulle ha gjort om Johanna hade svarat ”Det gick bra, huset brann upp och Tove och My brann inne!”?

För att få det svaret så är det väl egentligen bara att titta på vad Maja de facto gjorde när Tove mördades. Maja snapar, spelar mobilspel, sover, ljuger för sina föräldrar om var hon var kvällen innan och käkar med familjen. Agerar normalt.

Har Maja visat minsta känslor, ånger, samvete, tårar visavi Tove sedan hon greps? I förhör, i rätten?
Citera
2023-10-23, 10:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Är det inte lite underligt att din "syn" och dina "värderingar" bara råkar sammanfalla med att du tolkar PRECIS ALLT till Majas fördel?
Ergo, tolkningsmöjligheten finns.
Citera
2023-10-23, 10:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Ja, Sybel, inse en gång för alla att du tolkat mkt väldigt fel vad det gäller Maja, hon är mer genomtänkt med sitt handlande i stort än vad du väljer att tro!
Förstår att det här är ett ämne du gillar att stöta och blöta men nu borde du ta ett ett steg, lr två tillbaka och se på det här med en lite annan approach, du har fastnat i att hon är oskyldig och till viss del försvarslös.
Har inte du fastnat i att hon är fullt ut skyldig till mord, trots att det inte gått att fastställa och HR släppte henne?
Citera
2023-10-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
25/10 2023
Har jag för mig att det var...
Det stämmer det, onsdag 25/10 kl 13.00 kommer domen i Göta hovrätt.
Högsta domstolen lär inte ta upp målet om det överklagas dit så slutstationen blir Göta hovrätt.
Citera
2023-10-23, 10:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ergo, tolkningsmöjligheten finns.

Ja, man kan tolka vad som helst hur man vill. Du kan tolka månens rörelse på stjärnhimlen som att det är ett kosmiskt hästspann som drar runt den. Det intressanta torde ju därmed vara hur man kan motivera sina tolkningar. Och det är väl där det blir tydligt att du brister fullständigt.

Citat:
Har inte du fastnat i att hon är fullt ut skyldig till mord, trots att det inte gått att fastställa och HR släppte henne?

Nu blandar du ihop juridisk skuld med faktiskt skuld. Att nånting inte går att styrka i lagens mening betyder inte att det inte hänt. Eftersom jag baserar min åsikt om Majas skuld på kända omständigheter i fallet så spelar det i princip ingen roll för mig vad domstolen gör för juridisk bedömning.

Jag m fl berättar nämligen exakt vilka omständigheter vi baserar Majas skuld på. Och ingen från Team Maja tycks kunna ge rimliga förklaringar till dessa omständigheter, än mindre visa på egna konkreta omständigheter som visar på hennes oskuld. Jag har försökt hundratals ggr och det enda jag fått är svepande förklaringar om "hjärntvätt" och "rädsla" som helt enkelt inte kan stämma.

Om vi säger så här: Kan du ge mig några förslag på saker som du skulle behöva för att anse att Maja är medskyldig till mord? Vad är det du saknar i dagsläget?
Citera
2023-10-23, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har nyss påstått att jag gett Johanna diagnosen BPD.

Vilket är en ren lögn. Jag har dock flaggat för att BPD och psykopati hos kvinnor är vanskligt att särskilja och jag har kommenterat vad andra skrivit ett par ggr.
Ses via spoilern jag nyss nämnd relaterat till Reviews då jag nämnde Borderline rage:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Här läste jag det:

Citat:
Då får du nog tolka J som en Borderline istället.

Citat:
Jag har ifrågasatt ditt sätt att skriva.
Dels att du lägger slash ang narcissism och psykopati samt säger att J är både psykopat och fullfjättrad narcissist.
Fullfjättrad narcissist innebär NPD, dvs ett vitt skilt tillstånd från psykopati.
Vidare har däremot en psykopat mer el mindre utpräglade drag av narcissism.
Om dragen är starka kan det vara svårt att särskilja från NPD - även pga att de kan dela fler sk negativa särdrag (items, features) men psykopati är ett betydligt snävare tillstånd.
De är eg som natt och dag men förväxlas ofta och det blir inte bättre av att de omväxlande omskrivs som om de vore lika.

Ingen av oss vet exakt vad som felas Johanna, men via vittnen och via Johannas agerande kan vi ändå skymta vissa drag. Att säga att psykopati och narcissism "är som natt och dag" motsägs direkt av att det finns ett mer eller mindre stort överlapp.

Man kan väl säga att psykopaten använder andra skoningslöst utan skam och skuld, bara för sin egen skull, medan narcisssisten använder andra för att boosta sitt ego. Drivkraften syns skilja.

Medan en narcissist i grunden har ett bräckligt inre, måste blåsa upp sig själv inför sig själv och andra, väldigt beroende av andras uppmärksamhet och beundrarn och somständigt måste fyllas på, är psykopatens grandositet inte beroende av andras syn på dom. Dom anser sig sig bättre och berättigade.

Citat:
Att hon är manipulativ ses via hennes lögner.

Jag anar sjukdomsvinst via att hon lever ett dubbelt liv.
Ett med J och ett med föräldrarna där främst mamman verkar tro att hon behöver omhändertas likt en skör Ming-vas.

Nej, jag ser inte hennes lögner mer manipulativa än andras lögner. Det saknas den finess och framförhållning som man ser hos Johanna.

Där kan man också ana en skillnad genom att Johanna har ett sofistikerat sätt at ljuga, där hon t ex lägger in påhittade namn, fabricerade vittnen på Nöjet, påhittade kommentarer från folk som visserligen varit på plats men inte alls sagt något liknande, har frmförhållning om att cykeln inte fanns på plats, osv, medan Maja som mest kommer på att säga att något är förskräckligt, eller att hon sov.

Vi tolkar helt olika här, där jag misstänker att drivkraften bakom lögnerna beror på flera olika faktorer. Det är inte bára svart eller vitt.

Maja har ju deltagit i gravfridsbrott vilket i sin tur beror på ett annat brott som skett i en lite lgh där hon vistats under det att brottet skedde.

Eftersom jag tycker mig se starka drag av psykopati/narcissim hon Johanna, och Maja har varit under hennes inflytande i flera år sedan hon bara var typ 16, tror jag inte en sekund på att Maja inte blivit påverkade av Johannas starka drift av att hämnas alla "oförätter" och av Johnnas personlighet. Det finns inbyggt i Maja system hur och vad man ska undvika och tvärtom, vad man ska göra för att göra Johanna glad. Maja är följsam, lyhörd. Ifrågasätter inte. Ställer upp, försvarar, förstår. Liksom F.

Maja ljuger alltså som jag tror beroende på att hon vill skydda Johanna, hennes brott, Johannas liv (hot om självmord), sitt eget brott som ju är mycket avslöjande om hon erkänner, det blir ju en kedjereaktion, korthuset faller och Johanna åker dit.

Men inte minst tror jag att Maja ljuger för att hon är manpulerd av Johanna, som hon tror och litar på till hundra procent. Johanna som har räddat henne, och det måste återgäldas. "VI" är lika med jag. Jag är lika med "VI".

Och lögnerna kan ha blivit ihopblandade till viss del med vad Maja själv har upplevt och vad Johanna manglat in i henne.

Kanske klamrar hon sig fast i delar som Johanna sagt för att dölja något som hon inte vill erkänna. Kanske inte straffbart,, men skamligt. Kanske straffbart.

Jag tror inte på ett enkelt vitt- svart svar.

Citat:
Att att det krävs framförhållning - att M behöver veta i förväg vem som ska komma på besök och jättebehov av rutiner som kokar ner i att hon servas.

Här går Maja således all-in i sin sjukdom IMO för föräldrarna tycks ha fått den här bilden.

När hon däremot är med Johanna och deras otaliga sleepovers och resor klarar hon tydligen av att ta både tabletter och strunta i framförhållning. Maja tycks inte ha krav på att veta vem som anländer.

Jag tror att Maja inte är sen att utnyttja marktjänsten och jag tror hon spelar på strängar om att vara så svag - eftersom just detta ses och att hennes mor upprepat påtalar hur skör hon är.
Jag tror Maja håller dem i schack och göder bilden - att de har en rädsla att hon återigen bli sjuk, ensam or what ever, och då landar det mot att vandra på äggskal.

Hon förefaller leva en rätt kravlös tillvaro hemma för att vara 18 år.
Maten på bordet, sover halva dan, slipper tvätta, blir väckt för att ta tabletter och så vidare. Glömmer hon en hudkräm kör pappa en sån till skolan när Maja ringer.

De har vetskap om att hon är opålitlig och att hon ljuger. Det döps till vita lögner.

Till och med när hon ljög på en mycket allvarlig nivå - att hon dolde vetskap om den döda Tove och påstod att hon var hos sitt KK - så kallas det vit lögn av hennes mor.

Stelbentheten finns där, och det vittnar både föräldrar och coachen om. Det finns ingen anledning för Maja att hitta på dessa svårigheter. Men att vilja veta om vad som händer när det handlar om t ex möten med nya personer, resor som kräver mycket energi genom omställning, krav på att packa, ny miljö, hålla tider osv för något som man själv inte vill, önskar eller styr över, är lite annorlunda när man får göra något man själv valt och kanske bara ska anpassa sig till en person.

Eftersom jag känner till en person med liknande diagnos som Maja har, ser jag att du inte har insikt eller förståelse föri hur en sådan person kan/inte kan fungera. Du saknar också empati för detta, genom hur du pratar om det i termer om att vara bortskämd, ha markservice ( kalla Sybel för bokstavs- Sybel). Jag tror att ingen som arbetar och känner till hur sådan personer fungerar har detta förakt för deras diagnoser. Det är verkliga problem och ingen sitter hemma som hemmasittare för att de tycker att det är roligare.

Du kan minimera hennes problem, genom att kalla hennes depression en liten dipp, hennes ADD till att hon är ett energiknippe som lurar föräldrarna genom att använda sjukdomvinst genom att vara bortskämd och för att få uppassning, men jag är övertygad om att du har fel.

Hon har fått diagnos.

Citat:
Nej, det är inte bra.
Barn kan utsättas för neglekt alternativt för mycket omsorg och uppmärksamhet.
Bägge tillstånden tolkas kunna gynna narcissism.
Förstnämnda är fruktansvärt tragiskt och hemskt, det andra är att curla för mycket och kan leda till att bli bortskämd.
I värsta fall kan barnet inbilla sig att jorden kretsar kring deras navel och senare kräva uppmärksamhet och specialbehandling från fler än föräldrarna.

Jag har inte påstått att det är a walk in the park men det är väl känt vad som kan åt skogen likaväl.
Såtillvida man inte blundar för fenomenet.

Det tycks gå in i ena örat och ur genom andra.
Vad jag sagt till Reviews inkl förklarat för dig är att ordvalet allvarlig depression (major) är fel.
Det finns inget nämnt om depression som diagnos, däremot är ordvalet nedstämd i P7an.

Nejdå. Inte alls.

Ingen har nämnt ordet MAJOR. Du snackar om liten dipp. Ingen sitter hemma i ett år, inte tvättar sig, ligger i sängen, kanske tar sig till soffan för en liten dipp.
Du snackade om inläggning osv.

[...]
Citat:
När det kommer till subtyp CN (covert narcissism el även kallad vulnerable) så visar inte personen det grandiosa för omgivningen.
De har en kronisk offerroll och går via att framstå introverta, sköra - att de behöver omhändertas och nån annan ska sköta marktjänsten.
De kommer tolkas som blyga, lite skygga och vänliga men är lika eländiga invärtes som den mer kända grandiosa typen.
En CN anser sig inte få den uppmärksamhet de eg förtjänar och sitter och självömkar, är bitter, pratar skit om andra - men i mer slutna rum.
De har således samma grandiosa syn på sig själva och är lättkränkta med hypervigilans.

En ulv i fårakläder och mycket svår att genomskåda även för professionella och det beror likaväl på att den grandiosa typen har fått mer fokus och att forskningen är relativt ung.
Trots att begreppet funnits och är vedertaget.

Jag tror alltså inte att Maja är narcsssist. Inte en covert heller.

Maja har omtalad låg självkänsla. Hon verkar inte bitter, lättkränkt eller har grandios syn på sig själv. Jag ser inget av detta.

Citat:
Så det skadar inte att djuodyka i subtypen för de kan vara lika farliga som bedrägliga.

Maja är jäkligt snabb att köra en sjukdomsbild om det så är privat bland vänner eller J mer specifikt, inför samsittaren och likaså i TR.

Jag anser att du drar jäkligt hårda växlar på "klipp och klistra" från FUP.
Citera
2023-10-23, 10:36
Medlem
Hon hade t om kunna dumma sig i trappen för att få uppmärksamhet av någon granne om hon nu kände sig hotad och påtvingad att bära ut T tillsammans med J.
Citera
2023-10-23, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Dessutom att beslutet att släppa M efter cirka 1tim 40 min efter HR sista dag...
Bara det tycker jag är väldigt underligt...
Absolut inte.
Det är konstigt att hon dömdes i första instansen, med endast Johannas utpekande som bevis..
En medåtalad som vill mildra sin skuld och absolut inte åka dit för mord.
Citera
2023-10-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
När den nya åklagaren blev insatt vet vi förstås inte. Vi vet bara att Rullman klev en vecka innan Hovrättsförhandlingarna. Om den nya åklagaren var tillräckligt insatt tidigare, kunde Rulle klivigt tidigare.
Ja att åtalet mot Maja var svajigt,dåligt underbyggt redan innan tr förstod dom flesta.
Tingsrättens dom var ju helt förkastlig.

Sen att den nye åklagaren Willhemsson varit just hovrättsråd i Göta hovrätt innan han fick detta mål i knät. Känns sådär.

Oisin i Aftonbladet tog upp det inför rättegången.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8J8Aqr/oisin-cantwell-det-luktar-jav-infor-toverattegangen
Men hovrätten för Västra Götaland prövade ärendet och ansåg att det inte handlade om jäv. Rullman försvann ju från fallet innan HR pga donna situation.
Citera
2023-10-23, 11:35
Avslutad
Citat:
Du har nyss påstått att jag gett Johanna diagnosen BPD.
Vilket är en ren lögn. Jag har dock flaggat för att BPD och psykopati hos kvinnor är vanskligt att särskilja och jag har kommenterat vad andra skrivit ett par ggr.
Ses via spoilern jag nyss nämnd relaterat till Reviews då jag nämnde Borderline rage:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag har ifrågasatt ditt sätt att skriva.
Dels att du lägger slash ang narcissism och psykopati samt säger att J är både psykopat och fullfjättrad narcissist.
Fullfjättrad narcissist innebär NPD, dvs ett vitt skilt tillstånd från psykopati.
Vidare har däremot en psykopat mer el mindre utpräglade drag av narcissism.
Om dragen är starka kan det vara svårt att särskilja från NPD - även pga att de kan dela fler sk negativa särdrag (items, features) men psykopati är ett betydligt snävare tillstånd.
De är eg som natt och dag men förväxlas ofta och det blir inte bättre av att de omväxlande omskrivs som om de vore lika.

Att hon är manipulativ ses via hennes lögner.

Jag anar sjukdomsvinst via att hon lever ett dubbelt liv.
Ett med J och ett med föräldrarna där främst mamman verkar tro att hon behöver omhändertas likt en skör Ming-vas.

Att att det krävs framförhållning - att M behöver veta i förväg vem som ska komma på besök och jättebehov av rutiner som kokar ner i att hon servas.

Här går Maja således all-in i sin sjukdom IMO för föräldrarna tycks ha fått den här bilden.

När hon däremot är med Johanna och deras otaliga sleepovers och resor klarar hon tydligen av att ta både tabletter och strunta i framförhållning. Maja tycks inte ha krav på att veta vem som anländer.

Jag tror att Maja inte är sen att utnyttja marktjänsten och jag tror hon spelar på strängar om att vara så svag - eftersom just detta ses och att hennes mor upprepat påtalar hur skör hon är.
Jag tror Maja håller dem i schack och göder bilden - att de har en rädsla att hon återigen bli sjuk, ensam or what ever, och då landar det mot att vandra på äggskal.

Hon förefaller leva en rätt kravlös tillvaro hemma för att vara 18 år.
Maten på bordet, sover halva dan, slipper tvätta, blir väckt för att ta tabletter och så vidare. Glömmer hon en hudkräm kör pappa en sån till skolan när Maja ringer.

De har vetskap om att hon är opålitlig och att hon ljuger. Det döps till vita lögner.

Till och med när hon ljög på en mycket allvarlig nivå - att hon dolde vetskap om den döda Tove och påstod att hon var hos sitt KK - så kallas det vit lögn av hennes mor.

Nej, det är inte bra.
Barn kan utsättas för neglekt alternativt för mycket omsorg och uppmärksamhet.
Bägge tillstånden tolkas kunna gynna narcissism.
Förstnämnda är fruktansvärt tragiskt och hemskt, det andra är att curla för mycket och kan leda till att bli bortskämd.
I värsta fall kan barnet inbilla sig att jorden kretsar kring deras navel och senare kräva uppmärksamhet och specialbehandling från fler än föräldrarna.

Jag har inte påstått att det är a walk in the park men det är väl känt vad som kan åt skogen likaväl.
Såtillvida man inte blundar för fenomenet.

Det tycks gå in i ena örat och ur genom andra.
Vad jag sagt till Reviews inkl förklarat för dig är att ordvalet allvarlig depression (major) är fel.
Det finns inget nämnt om depression som diagnos, däremot är ordvalet nedstämd i P7an.

Vidare äter hon SSRI i form av Sertralin.
Psykolog på bup:
"Maja har ju mediciner, SSRI-preparat för sin ångest och med syfte att reducera ångestpåslaget och stabilisera hennes mående. Det är ju en medicin man tar, man trappar upp den och sen äter man den varje dag och den har liksom effekter hela tiden. Det gör man ju för att stabilisera ångestnivåerna. "

Komplett fel.
En narcissist har låg självkänsla men bygger murar likt pansar för att inte behöva möta sig själv.
Därav så behöver de andras eviga beröm, uppskattning och uppmärksamhet och har det som sin livsluft.
Detta är en markant skillnad från psykopati och det är mer som skiljer.

När det kommer till subtyp CN (covert narcissism el även kallad vulnerable) så visar inte personen det grandiosa för omgivningen.
De har en kronisk offerroll och går via att framstå introverta, sköra - att de behöver omhändertas och nån annan ska sköta marktjänsten.
De kommer tolkas som blyga, lite skygga och vänliga men är lika eländiga invärtes som den mer kända grandiosa typen.
En CN anser sig inte få den uppmärksamhet de eg förtjänar och sitter och självömkar, är bitter, pratar skit om andra - men i mer slutna rum.
De har således samma grandiosa syn på sig själva och är lättkränkta med hypervigilans.

En ulv i fårakläder och mycket svår att genomskåda även för professionella och det beror likaväl på att den grandiosa typen har fått mer fokus och att forskningen är relativt ung.
Trots att begreppet funnits och är vedertaget.

Så det skadar inte att djuodyka i subtypen för de kan vara lika farliga som bedrägliga.

Maja är jäkligt snabb att köra en sjukdomsbild om det så är privat bland vänner eller J mer specifikt, inför samsittaren och likaså i TR.

Citat:
Då får du nog tolka J som en Borderline istället.
Jag förstår inte hur du kan sitta och skriva spaltmeter efter spaltmeter i syfte att förklara hur skyldig Maja är, när det inte finns några bevis för delaktighet i mordet, utan endast att hon hjälpt till att få kroppen till bilen.
Majas vittnesmål har styrkts av mobilen, det är inte alls omöjligt att hon talar sanning, att hon sov.
Däremot finns det andra som påståtts sova när mord har begåtts, som gått fria, trots att det är lögn, men det hör inte hit.

Majas svårigheter har styrkts genom massor av vittnesmål.

Johannas galenskap och gränslöshet har styrkts av otroligt många.
Hennes sätt att framtvinga sin vilja..att utnyttja "vänner", det är klart som korvspad att Johanna utnyttjat Maja och inte dragit sig från att försöka sätta dit henne för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in