2023-10-23, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Och jag blev precis så totalt missuppfattad som jag befarade. Illa, riktigt, riktigt illa!

Att M var bekymrad, orolig, hade empati för Js offer och inte ville att någon skulle skadas eller dö framgår tydligt då hon tänkt, reflekterat och funderat ut ett sätt att visa det. Om M inte var känslomässigt engagerad reflekterade hon inte över något utan hängde bara med.

Hon visade dessutom klart och tydligt att hon inte bara tänkte utan att tanken även ledde till handling, hon vägrade att följa med. Det var hennes sätt att visa sin empati utåt.

Du fördömer Ms uttryck för empati och du fördömer henne för att hon uttrycker sin empati på ett sätt du inte accepterar. Då hon inte följer mallen stämplas hon som empatilös.
Vad är det som säger att hon inte ville följa med för att hon var rädd att åka fast? Det kanske var ”risky”? Den Maja månade om var kanske… Maja?

Du snälltolkar Maja nåt enormt. Hon säger i förhör - efter att Tove har hittats och hon är rädd att åka fast för mord - att hon var orolig, mådde dåligt osv av Johannas planer och attacker. Du verkar utgå från att hon är helt och hållet sanningsenlig i varenda förhör, trots att du vet att hon är en notorisk lögnare så snart det kommer till att undgå ansvar för något? Hon har visat det så många gånger, och hon erkänner själv att hon ofta ljuger och för t ex sina föräldrar bakom ljuset. Hon ljög för polisen i 1,5 månad, tills Tove hittades. Hur motiverar du att du tror till 100% på varje ord hon säger i förhör därefter?

Jag ser ingen empati i att veta om mordplaner på folk, t o m bli förevisad materialet som ska användas för att bränna dem inne, och inte varna dem. Jag ser ingen empati i att ställa upp med alibi för den som ska mörda. Jag ser ingen empati i att fråga mördaren efteråt hur det gick.

Det är inte att visa empati ”utanför mallen”, det är empatilöst.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-23 kl. 08:09.
Citera
2023-10-23, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Eftersom det inte finns ett hundraprocentigt bevis för att Fröken Janss*n verkligen ströp sitt offer T*ve T*nnies till döds under natten den 16:e Oktober utan att det i stället kan, ha handlat om att den 21-åriga flickan råkade kvävas av sina egna vomeringar ... så finns det faktiskt en liten chans för Fröken Janss*n att slutligen kunna bli helt frikänd för mord och därefter dömas av Göta HovRätten för det övriga.

Enligt mitt sätt att se på det hela, så finns chansen för Fröken Janss*n att kunna frias för mord även om jag själv ser chansen som mycket liten för Janss*n:s del i detta fallet.

Mvh/
@JokerMannen

Ja det kan bli väldigt oförväntat straff på J...
Men har ändå skändat T's kropp med kemisk bensin, stryptag, undanröjt bevis o transport av T's kropp ut till skogen med mera...
Ja borde bli klassad som sociopat o bör sitta på psyke eller kåken på obestämd tid...
Tror dock att de vill överklaga till HD om J får ta hela smällen, och till HD kommer J berätta precis som det gått till för att få ett lägre straff...
Då dinglar nog M i högre straffskala tror jag.
Men det är bara en hypotes jag har...
Inte så vanligt att HD tar upp sådana här mål...
Citera
2023-10-23, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja du Anedin. Vi vet att du inte gillar försvarsadvokater och inte ens fattar varför dom finns överhuvudtaget. Men åklagare Adam Rullman verkar du gilla skarpt.

Åklagare Adam Rullman var åklagare och ansvarig förundersökningsledare i ung 11månader. I ett av de mest medialt uppmärksammade brottsfall i svensk historia. 1 vecka innan Hovrättsförhandlingen meddelar han att han kliver av,därför att han sökt ett nytt jobb,just på Göta hovrätt där målet ska tas upp.

Taskig tajming kan man tycka. Klart som fan han hade kunnat vänta 1 vecka med ansökningen. Nu svek han Tove,Toves anhöriga och rättsväsendet. Han satte sin egen karriär framförallt annat. Det var han som kunde fallet ut o in.

Istället lämpar han över fallet på en ny åklagare som har 1vecka på sig att sätta sig in i det som Rulle drivit i 11 månader. Det märktes från första dan i hovrätten att han inte trodde på åtalet. Adam Rullman yrkade på livstids fängelse för Maja. Hovrätten satte Maja på fri fot. Är inte det ett gigantiskt misslyckande????

Den nya åklagaren förstod nog ganska tidigt att han fått ett synnerligen illa uppbygdt åtal i knät. Så illa att han med hängslen o livrem ansåg sig tvungen att kasta in dråp och synnerligen grov misshandel i åtalet. För att själv inte behöva ta ansvar för Rullmans dåliga arbete.

Så det vore klädsamt om du riktade din kritik mot rätt håll.

Men misströsta inte Anedin. Snart är din idol Hovrättsråd i Göta hovrätt. För inom juridiken håller man varandra om ryggen.

Vi har väl rätt att ha teorier om hur man tror om situationen i det här fallet...
Konstigt att inte den nya åklagaren inte bad om längre tid till HR, så att han kunde få mer kött på benen och sätta sig in i fallet ordentligt kan jag tycka....
Citera
2023-10-23, 08:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det jag inte köper är att du ska göra Maja mindre vetande och samtidigt påtalar hennes ansvar. Du upplevs inkonsekvent och flummig.

Jo, jag kan förstå att det låter motsägelsefullt och flummigt.
Delvis kan det nog bero på att mycket av det jag ser som självklart, inte är det för alla utan borde förklarats. Jag har märkt att jag brustit vid ett flertal tillfällen då jag blivit helt missförstådd och feltolkad.

En ful ovana jag har, som påtalats i alla trådar jag deltagit i, är att bara skriva halva min tanke. Det försöker jag tänka på och bättra mig, men det går si så där.

Jag har även hållt igen på info om ADD, då det inte är ämnet för tråden.

Att jag ska göra M mindre vetande är en feltolkning. Det är ett fenomen som är svårt att förklara.
Jag är helt övertygad om att M saknar insikt om sin roll, inte kan greppa större sammanhang och att hon inte reflekterar särskilt mycket. Men om hon får det förklarat rakt och tydligt kan hon säkert förstå. Och eftersom hon har förmåga att förstå, kan hon också hållas ansvarig.
Blev det begripligt?

Trögheten jag skrivit om har också feltolkats och missförståtts som "dum", att ha svårt för att fatta os, vilket är helt fel.
Vad jag avsett är det mest signifikanta för ADD, en enorm tröghet och sirap i hela systemet. Allt är segt och går I ultrarapid. Att få ändan ur vagnen är en extrem utmaning om det inte är något väldigt engagerande.

Tankeverksamheten går i snigeltempo oavsett hur kloka tankarna är. Att sedan formulera tankarna i ord och få ihop vettiga meningar är ytterligare en tidskrävande utmaning. OBS! Detta gäller oftast inte vardagssamtal då de inte kräver djupare eftertanke.

Citat:
Jag upplever även att du ofta pratar om syndromet npf som om det vore en hink snarare än att tillstånd är vitt skilda och individuellt.
Faktum är att du i mångt och mycket låter mer som om du pratar om autism.
Som det här som mer låter som låg central koherens och tunnelseende:
"Hon ser inte sin roll I det större sammanhanget utan saknar överblick."

Vi vet inte vilken grad av svårigheter M har och om än vi vetat så är symptom och uttryck helt individuella. Det som gäller för en person kan vara näst intill motsatt vad som gäller för någon annan, trots samma diagnos och samma svårighetsgrad.
Av ovan givna anledning skriver jag i generella termer då jag inte känner M personligen. Dessutom har hon drag av autism och kognitiva svårigheter, vilket ytterligare komplicerar bilden. Det ger en osäkerhet i tolkningen så visst kan det bli fel. Men felet blir mindre än om man relaterar till någon utan npf.

Citat:
Jag har försökt kolla på hur ADD:are upplever det här och i forumet för bokstavsfolk var de i skymundan.
Jag läste om en tjej med ADD som jag håller med fullt och fast.
Hon menar på att när tingen hamnar under ett enda parasoll (adhd) men ändå kommer till diametralt olika besvär- så finns risk att hamna i skymundan ang den uttalade hypoaktiviteten - feltolkas eller får fel information.

Här skulle jag kunna skriva tills pennan glödde, men det blir helt OT

Citat:
Ang Maja med ADD är jag rent fascinerad hur hon kan ha det höga tempot med J i två års tid.

Det begriper jag inte heller, då det går på tvärs mot allt vad ADD representerar.
Jag vet inte om man kan se det som förklaring till att inte orka tänka eller reagera utan bara kasa med som en trasa.

Citat:
Se spoiler om några kommentarer:
Kanske än större, då de får stämpel som lata för att omgivningen inte förstår och det är i stort sett det enda som syns.

Bortsett från hypoaktiviteten är grundproblematiken vid ADHD i stort sett samma som vid ADD, men tar sig helt olika yttring. Utåt förefaller de vara varandras motsats.

Citat:
Ja du påstår det.
Såg nyss att du använde citat:

Maja är egentligen en god människa som teg.

Är hon för efterbliven för att kunna ha den insikten?

Nej.
Hon är inte "efterbliven" över huvud taget.

Citat:
Den som blir medlöpare blir det just för att de tiger, vänder bort ansiktet när ondskan agerar.
Det handlar om ren flathet, en som kör huvudet i sanden.

Det behöver inte ens vara en medveten handling utan höjden av självbedrägeri:
Att tro sig vara god men gynna ondskan via sin passivitet.
... Eller för all del minimerar faror.

Enligt dig.
Jag ser en person som är medveten om riskerna via sitt "risky" - men som är en jävla syltrygg för att hon helt egocentrerat vill bejaka relationen med J och utsätter folk för fara.

Ja, vi har helt olika uppfattning om passiviteten.
Jag kan relatera den till ADD-segheten, att tanken flyger förbi för snabbt för att det ska bli någon reaktion.
Snabba tankar kan låta motsägelsefullt mot segheten, men spontana, icke viljestyrda tankar snurrar hela tiden, ofta så snabbt att de inte hinner fångas, med resultat att inget händer.

Citat:

Bra du tillkännagav att jag är mindre insatt än dig, trots att du försökt vända på steken via projicering - men återigen är det allmänt om npf och inte specifikt om add.

Gärna logik och add mer konkret.
Men jag anser ämnet uttömt.

Bra! Det ansåg jag för ett bra tag sedan.

Citat:
.. Och i ärlighetens namn är jag mer intresserad av min hemlagade lasagne. 😂

Smaklig spis!

Citat:
Förutom vad du menade med att M såg ett paket i hallen men inte fattade att det var Tove.
För hon är trög.
"Inte fattade" tror jag nog inte att jag skrivit. OM det är så att hon sett paketet hade hon garanterat fattat om tanken gått hela vägen fram.

En teoretisk möjlighet är att hon flyktigt, med ögonen, noterat att ett paket ligger där, men tanken är inte med. Den flyger. Senare har hon inget minne av att hon sett något paket då det bara är något som flimrat förbi.
Citera
2023-10-23, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag tycker också, att det är lite av en rätts-skandal att Fröken Hellm*n så lättvindigt släpptes ut på sina fria fötter av Göta HovRätten.

Att Göta HovRätten köpte Fröken Hellm*n:s sovar-historia under natten den 16:e Oktober 2022 är på gränsen till ett enigma.

Mvh/
@JokerMannen

Dessutom att beslutet att släppa M efter cirka 1tim 40 min efter HR sista dag...
Bara det tycker jag är väldigt underligt...
Citera
2023-10-23, 08:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad är det som säger att hon inte ville följa med för att hon var rädd att åka fast? Det kanske var ”risky”? Den Maja månade om var kanske… Maja?

Du snälltolkar Maja nåt enormt. Hon säger i förhör - efter att Tove har hittats och hon är rädd att åka fast för mord - att hon var orolig, mådde dåligt osv av Johannas planer och attacker. Du verkar utgå från att hon är helt och hållet sanningsenlig i varenda förhör, trots att du vet att hon är en notorisk lögnare så snart det kommer till att undgå ansvar för något? Hon har visat det så många gånger, och hon erkänner själv att hon ofta ljuger och för t ex sina föräldrar bakom ljuset. Hon ljög för polisen i 1,5 månad, tills Tove hittades. Hur motiverar du att du tror till 100% på varje ord hon säger i förhör därefter?

Jag ser ingen empati i att veta om mordplaner på folk, t o m bli förevisad materialet som ska användas för att bränna dem inne, och inte varna dem. Jag ser ingen empati i att ställa upp med alibi för den som ska mörda. Jag ser ingen empati i att fråga mördaren efteråt hur det gick.

Det är inte att visa empati ”utanför mallen”, det är empatilöst.
Att M vägrar följa med visar att hon tänkt. Att hon tänkt visar att det berört henne känslomässigt.
Visst kan man tolka vägrandet som att hon är rädd att åka fast. Men man kan även tolka det som empati, vilket jag gör.

Ja, hennes eviga lögner gör ingen tolkning given. Jag är öppen för att jag kan ha tolkat fel.

Edit:
En anledning till att jag tolkar på det sätt jag gör, är att personer med npf, ADD inbegripet, väldigt ofta blir missförstådda och feltolkade just för att de uttrycker sig på ett annorlunda, oförväntat sätt.
Senast redigerad av sybel 2023-10-23 kl. 08:36. Anledning: Edit:
Citera
2023-10-23, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad du tror är inte så intresant angående min vän
Nu har ju en advokat tystnadsplikt men jag har ändå hört historier om hur oseriösa en del försvarsadvokater kan vara
Du kan ju även kolla upp varför advokatssamfundet fått kritik om detta

Jag gör dig kanske besviken när jag säger att jag vet att alla har rätt till en försvaradvokat

Nu har jag inte läst speciellt mycket av dina inlägg
så då får jag be om ursäkt om jag anklagat dig för att se Maja som oskyldig

Jag har aldrig heller sagt att det finns bevis på att Maja mördat Tove men det finns ej heller något bevis på att Johanna har mördat Tove heller
Tycker du då att båda ska släppas fria?
Kan du lyfta fram ett enda bevis som visar att J mördat Tove?

Jag tror inte att Maja sov och att hon inte vet eller hört någonting
Det finns en indiciekedja som jag tycker att åklagare i HR borde ha lyft och jag tycker att M borde få högre straff än ett år

Mvh den korkade

Om grannarna hörde smällarna tydligt, hur Fasiken kunde M sova då...
Måste hörts ännu värre i en liten lägenhet kan jag tycka...

Sen ta inte så allvarligt som Besserwissers skriver o kommer med personangrepp troligen en o samma person , vi har rätt att tro om olika teorier.
Citera
2023-10-23, 08:30
Avslutad
Citat:
Att M vägrar följa med visar att hon tänkt. Att hon tänkt visar att det berört henne känslomässigt.
Visst kan man tolka vägrandet som att hon är rädd att åka fast. Men man kan även tolka det som empati, vilket jag gör.

Ja, hennes eviga lögner gör ingen tolkning given. Jag är öppen för att jag kan ha tolkat fel.
Om du plussar ihop hennes vägran att följa med med att hon ställer upp med alibi och att hon efteråt frågar Johanna hur det gick, var hamnar du då? I empati och samvete, eller tvärtom?

Det verkar som att du har valt att tro på Majas ord, precis som du tidigare har valt att tro hennes pappa. Det är ju ingen vidare bas för en neutral hållning, vilket jag tycker att du har hävdat många gånger att du har.
Citera
2023-10-23, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åklagaren gjorde en stor tabbe när han inte grillade Maja mer i HR.

Du har helt rätt, då det gäller ett så pass allvarligt brott...
Citera
2023-10-23, 08:55
Medlem
Citat:

Edit:
En anledning till att jag tolkar på det sätt jag gör, är att personer med npf, ADD inbegripet, väldigt ofta blir missförstådda och feltolkade just för att de uttrycker sig på ett annorlunda, oförväntat sätt.

Att M vägrar att följa med visar att hon har tänkt. Hon visste att det var fel men satt ändå barnvakt till telefonen. Frågar JJ hur det gick (med brasan).

Hela huset hade kunnat stå i ljusan låga, många hade riskerat att bli innebrända! M hade chansen att varna personer (vid flertalet brandförsök)... och du sätter din slant på att det går att tolka som empati!

M.s namn tillsammans med empati skär sig å det grövsta, vid ett flertal tillfällen. Hur kan du bara missa det?

Frågan är hur mycket empati M hade när TT blev mördad...

Någon empati hade hon inte när hon bar ut ett lik, ej heller för TT.s oroliga anhöriga när hon ljuger sig blå inför alla.
Citera
2023-10-23, 08:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om du plussar ihop hennes vägran att följa med med att hon ställer upp med alibi och att hon efteråt frågar Johanna hur det gick, var hamnar du då? I empati och samvete, eller tvärtom?

Det verkar som att du har valt att tro på Majas ord, precis som du tidigare har valt att tro hennes pappa. Det är ju ingen vidare bas för en neutral hållning, vilket jag tycker att du har hävdat många gånger att du har.
Nja, om jag påstått mig vara neutral vet jag inte, men objektiv är jag inte. Jag tolkar utifrån min syn och mina värderingar.

Att jag tror en sak innebär inte att jag vet att det är rätt. Jag tror på det jag anser som möjligt sant.
Citera
2023-10-23, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
När kommer domen?

25/10 2023
Har jag för mig att det var...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto