Citat:
Jag har inte läst vad du skrivit till reviews angående borderline. Jag har dock läst på flera ställen förutom på rättsmedicinalverket att man visst kan ha både psykopati och narcissism. Har man starka drag av psykopati följer narcissism med på köpet s a s. Det är ett överlapp på många parametrar, men narcissten har visserligen låg empati, men kan känna med sig själv. En psykopat bryr sig inte vad andra tycker medan narcissisten är lättkränkt och behöver återställa balansen vid kräkningar.
En narcissist behöver mata sitt ego, och kräver beundran från omgivningen. Därför blir en kräkning större för dom än för en psykopat som ju inte bryr du vad andra tycker.
En psykopat är helt befriad från skuldkänslor medan narcissisten kan ha ett visst mått av skuld ibland.
En psykopat tar aldrig ansvar för sina handlingar. De kan alltså använda andra för sina egna behov helt skoningslöst.
Det gemensamma är väl grandiositet och låg empati, men precis som allt här i världen är det en glidande skala.
En narcissist behöver inte vara psykopat.
Jag tycker att det finns många parametrar/ kriterier som stämmer på Johanna. Men som jag skrivit flera gånger är det tydligen svårt att ställa ” diagnosen” psykopati. Det kräver en utredning.
Vad gäller borderline är det inget jag vet något om. Deras känsloliv verkar vara ett turmoil . Svårigheter att bli lämnade. Svårigheter ha beständiga relationer.
Vad gäller Maja har vi helt olika syn på henne.
Jag ser inte det manipulativa och beräknande. Naturligtvis har Maja behövt mer stöd än andra jämnåriga, men någon sjukdomsvinst som du pratar om kan jag inte se.
Jag vet ju att du ofta pratar om att det inte är bra med för mycket empati och även sjukdomsvinst har du även det tagit upp tidigare både här och i andra fall.
Som familj med ett barn med Majas svårigheter blir det ett större behov av hjälp och koll. Det blir en balansgång. Maja har varit under isen, och det är något som ingen förälder vill. Vad du än kallar det, kan gag inte se att det har varit en ” liten dipp” eller att Maja lider av sjukdomsvinst. Hennes stora ego som du pratar om stöds inte av vittnesuppgifter.
Jag ser inte det minsta grandiosa i Maja. Tvärtom.
Maja har omvittnat låg självkänsla, vilket ju går tvärtemot en narcissist.
En narcissist behöver mata sitt ego, och kräver beundran från omgivningen. Därför blir en kräkning större för dom än för en psykopat som ju inte bryr du vad andra tycker.
En psykopat är helt befriad från skuldkänslor medan narcissisten kan ha ett visst mått av skuld ibland.
En psykopat tar aldrig ansvar för sina handlingar. De kan alltså använda andra för sina egna behov helt skoningslöst.
Det gemensamma är väl grandiositet och låg empati, men precis som allt här i världen är det en glidande skala.
En narcissist behöver inte vara psykopat.
Jag tycker att det finns många parametrar/ kriterier som stämmer på Johanna. Men som jag skrivit flera gånger är det tydligen svårt att ställa ” diagnosen” psykopati. Det kräver en utredning.
Vad gäller borderline är det inget jag vet något om. Deras känsloliv verkar vara ett turmoil . Svårigheter att bli lämnade. Svårigheter ha beständiga relationer.
Vad gäller Maja har vi helt olika syn på henne.
Jag ser inte det manipulativa och beräknande. Naturligtvis har Maja behövt mer stöd än andra jämnåriga, men någon sjukdomsvinst som du pratar om kan jag inte se.
Jag vet ju att du ofta pratar om att det inte är bra med för mycket empati och även sjukdomsvinst har du även det tagit upp tidigare både här och i andra fall.
Som familj med ett barn med Majas svårigheter blir det ett större behov av hjälp och koll. Det blir en balansgång. Maja har varit under isen, och det är något som ingen förälder vill. Vad du än kallar det, kan gag inte se att det har varit en ” liten dipp” eller att Maja lider av sjukdomsvinst. Hennes stora ego som du pratar om stöds inte av vittnesuppgifter.
Jag ser inte det minsta grandiosa i Maja. Tvärtom.
Maja har omvittnat låg självkänsla, vilket ju går tvärtemot en narcissist.
Väl skrivet. Jag kan inte se att något tyder på att Maja skulle vara narcissistik snarare tvärtom. I förhör säger Maja att hennes föräldrar gett henne mycket kärlek men att hon haft svårt att ta emot det för att hon inte älskat sig själv. För att ge ett exempel.
Samsittaren beskriver en person om verkar ha motsatsen till en grandios självbild.
Fråga till samsittaren.
GK: Vad får du för bild av Majas och Johannas relation?
Eh, Maja har fått, dom är väldigt, väldigt tighta, alltså det har varit, ja men Yin och Yang helt enkelt. Eh, men jag har också upplevt att Maja har ju väldigt dåligt självförtroende och självkänsla och Johanna verkar vara en sån tjej som gillar att styra och ställa. Det ju väldigt enkelt att manipulera en person som är väldigt svag i sig själv och få den att göra saker som den kanske inte vill, eh, och såna saker, sedan har man ju alltid ett eget val, men jag upplever att det varit så för jag upplever Maja som väldigt, alltså inte svag person, men hon har ett väldigt dåligt självförtroende och självkänsla. Jag bor ju med henne så jag märker ju.
Vännen M*riam O nämner att Maja mått dåligt, lider av psykisk ohälsa. MO säger också att hon varit orolig för att Maja söker bekräftelse på fel sätt tex genom tillfälliga förbindelser. Majas far nämner också det och har funderat över om det är en del av hennes tidigare självskadebeteende. MO upplever också Maja som mer tyst och tillbakadragen men kan bli flamsig när hon dricker.(Lättpåverkad full på en öl enligt MO).
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-22 kl. 14:04.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-22 kl. 14:04.