2023-10-21, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Maja har klart och tydligt redogjort att hon - istället för att vara direkt aktiv på brottsplatsen - tog Johannas mobil.
Ett val hon gjorde. På tal om konsekvenstänk..."

Kronologin var som följer:
* J vill att M ska åka med
* M vägrar
* J lämnar tfn till M
* J uppmanar M att vara aktiv på hennes Snapchat
- Troligtvis följer M Js anvisningar

Ingenting visar att M kohandlat med att erbjuda sig ha tfn I utbyte mot att slippa åka med, alltså gjorde hon inte något val. J däremot, valde att lämna sin tfn.

Men troligtvis har M valt att följa Js instruktioner. På tal om konsekvenstänk...
1.
Maja vill inte vara med på själva BP då Johannas ex ska brinna upp.

Det ville hon inte heller ang då Tove skulle brinna upp.
Där ses en analys av hennes mobil:
Det var för risky. Ett konsekvenstänk.

2.
Istället väljer hon att vara kvar i tältet - med Johannas mobil.
Maja har gjort ett val. Hon ställer upp som cover för Johanna:

2022-12-12
(..) hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet (..)

3.
När Maja inte följer med så tar hon istället Johannas mobil.
Varför då?

Jo för att när hennes BFF skulle mörda exet så skulle det se ut som om J var kvar.

M är således fullt medveten om vad "jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil" innebar.

2023-81-25
"Och, eh, ja. Hon ville att jag skulle ha koll på, hon skulle lämna mobilen i stugan då, eh, och att jag skulle, ja, eh, ja hålla koll och vara aktiv på hennes snapchat då för att ingen skulle misstänka, eh, att det skulle vara hon som hade gjort det."

4.
När Johanna kommer tillbaka så frågar Maja:
Hur gick det?

Precis samma som hon frågar dagen efter J tänt på hos Tove.

Vad är det då Maja undrar över ang både Tove och Johannas ex?
Jo. Maja visste att när de planerade sleepover så planerades det även mord.

"BF: Men du det här med att tända eld hos Hampus, vad var syftet med det?
M: Att bränna inne honom.
BF: Och när du säger bränna inne vad?
M: Ja döda."

" BF: Och vad var syftet?
M: Bränna inne Tove och My."

5.
...och som om det inte vore nog så sker det en gång till.

"M: Syftet var, eh, ja men både att ja men vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne J*ulia."

6.
Det var troligen en mordbrand till på gång.
För nån gång mellan 14-16 september har J sökt på:
bränna inne någon
hur kan man smidigt bränna inne någon
smidigt bränna inne folk

Vem var på tur?
Tända eld på A*bins 25-års fest i september där de inte var välkomna?

Deras fd vännan som de följde efter i september - som Maja bad dra åt helvete ihop med J?

Majas misslyckade misommarsex i juni som de polisanmälde?

Nån annan?

men ett mord kom emellan och hindrade damerna att planera en ny sleepover.
Citera
2023-10-21, 15:24
Medlem
Jag är helt säker på att JJ inte kommer få livstid tyvärr
Citera
2023-10-21, 15:29
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk

Det är väl inte mer än rättvist att J inte får livstid med tanke på att HR kommer att ändra den dom M fick i TR?
Citera
2023-10-21, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Att hon berättar för samsittaren men fortsätter med samma lögn till polisen tyder på att hon har otroligt starka skäl till att inte berätta för just polisen.
Är det månne hållhaken att J ska ta livet av sig?
Kan det absolut vara. På väg mot IIIharjen och dagen efter.

För Maja börjar skvala av blotta tanken på sin älskade Johannas död i TR.

Hon bryr sig däremot inte ett dugg om varken Tove el anhöriga. Kall som en fisk och oberörd enligt föräldrarna.

För detta tigande vävs helt ihop med att de då skulle kunna fortsätta som inget hänt - likt vid mordbränderna:

Fortsatt roa sig som om de bara var två partyfreaks och tighta BFF.

För varför skulle de få sina liv förstörda för att Tove (äntligen) dött?

Att J utnyttjar hennes stackars adopterade lekamen, hennes traumatiska blodigelbeteende är väl vad du far efter I guess.
Eftersom allt går i tema om offret.

Du kan byta från add och dra in allt från Bowlbys teorier om anknytning om du har lust - men du kommer inte undan hur de betett sig innan mord.

Det pekar mer emot hur Maja vill rädda sitt eget arsle så länge som hon tiger.

För som HÄKTAD är det inte samma överhängande risk att J skulle kunna gå och självdö och om M berättat om su-risk hade de övervakat J som en hök efter screening.
Senast redigerad av develi 2023-10-21 kl. 15:51.
Citera
2023-10-21, 15:51
Medlem
Citat:

Säker kan du aldrig vara i detta fallet, däremot sagt, så kan du dra vissa slutsatser om hur det i slutändan kan❗komma att bli för Fröken Janss*n:s del beträffande hur långt fängelsestraff som hon kommer att dömas till av Göta HovRätten .

Svaret får du under Onsdagens eftermiddagstid klockan 13:00 den 25:e Oktober 2023.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-21, 15:56
Medlem
Citat:

Rättsexperten S-E Alhem tror att JJ kommer att dömas för mord och troligen få livstidsstraff, även om rätten tar i beaktan att den åtalade är ung och tidigare ostraffad.
Det kan finnas utrymme för ett tidsbestämt straff, men min gissning är att det blir fastställd livstid.

Själv hade jag nog gissat på 18 år för mord (längsta tidsbestämda?), men i kombination med grovt gravfridsbrott så kanske rätten fastställer straffet till livstid. Jag är inte insatt i juridiken kring straffpåföljder.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-21 kl. 16:21.
Citera
2023-10-21, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Var framgår det i FUP att "en Psykopat/narcissist" (är det JJ du syftar på?), bedra någon (är det MH du syftar på?).

MH var, enl henne själv, inte rädd för JJ... hon visste hur hon skulle hantera henne.

Efter veckor av tigande/undanhållande av sanningen började MH krypa till korset. Erkände tom sin tystnad ang mordbränder, där hon tom varit barnvakt till JJ.s telefon och dessutom bärande på ett lik.

Vad hade MH att vara rädd för (som oskyldig till mord) när hon redan visste att JJ satt inom lås och bom? Varför berättade hon inte sanningen per pronto så Vetlanda inte behövde vara ute och leta och TT.s anhöriga kunde få komma till någon sorts ro?
Fråga dig själv istället varför Johanna fortsatte knipa käft, för att sen "erkänna" och lägga delaktighet på Maja.

Johanna är stolt över att ha dödat och hon skulle inte tveka att göra det igen.

Har hon visat någon ånger?
Hon har uttryckt missnöje över GWs dokumentär och försökt kontakta någon radiopodd för att få uppmärksamhet, lite Johanna Möller och Lydia Barth över det hela...
Citera
2023-10-21, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fråga dig själv istället varför Johanna fortsatte knipa käft, för att sen "erkänna" och lägga delaktighet på Maja.

Johanna är stolt över att ha dödat och hon skulle inte tveka att göra det igen.

Har hon visat någon ånger?
Hon har uttryckt missnöje över GWs dokumentär och försökt kontakta någon radiopodd för att få uppmärksamhet, lite Johanna Möller och Lydia Barth över det hela...
Då får du nog tolka J som en Borderline istället.
Citera
2023-10-21, 16:30
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så nu ska de fortsätta dalta och curla för henne? Låta henne komma undan med lögner? Inte behöva ta några konsekvenser? Det gick ju så bra förut.

Håller med. De flesta brottslingar ljuger, men de som inte är vanelögnare (som MH) eller mytomaner, bör inte slippa besvärliga frågor i rätten. Tycker att både åklagaren och Gillberg lät som om de talade till små barn, när de "frågade ut" MH och även JJ under några få minuter.
Mjukt och försiktigt.
Trodde i min enfald att utfrågningarna skulle vara av mer konfrontativ art och definitivt mer tid.
Saknar Rullmans mer direkta sätt.
Citera
2023-10-21, 16:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan det absolut vara. På väg mot IIIharjen och dagen efter.

För Maja börjar skvala av blotta tanken på sin älskade Johannas död i TR.

Hon bryr sig däremot inte ett dugg om varken Tove el anhöriga. Kall som en fisk och oberörd enligt föräldrarna.

För detta tigande vävs helt ihop med att de då skulle kunna fortsätta som inget hänt - likt vid mordbränderna:

För varför skulle de få sina liv förstörda för att Tove (äntligen) dött?

Att J utnyttjar hennes stackars adopterade lekamen, hennes traumatiska blodigelbeteende är väl vad du far efter I guess.
Eftersom allt går i tema om offret.

Du kan byta från add och dra in allt från Bowlbys teorier om anknytning om du har lust - men du kommer inte undan hur de betett sig innan mord.

Det pekar mer emot hur Maja vill rädda sitt eget arsle så länge som hon tiger.

För som HÄKTAD är det inte samma överhängande risk att J skulle kunna gå och självdö och om M berättat om su-risk hade de övervakat J som en hök efter screening.
"För detta tigande vävs helt ihop med att de då skulle kunna fortsätta som inget hänt - likt vid mordbränderna:

För varför skulle de få sina liv förstörda för att Tove (äntligen) dött?"

Du lägger Js ord i Ms mun. Är det inte illa nog med vad M gjort/inte gjort själv?

"Det pekar mer emot hur Maja vill rädda sitt eget arsle så länge som hon tiger."

Det är en möjlig förklaring.

"För som HÄKTAD är det inte samma överhängande risk att J skulle kunna gå och självdö och om M berättat om su-risk hade de övervakat J som en hök efter screening."

Det kan vi se, rent objektivt, men eftersom M tar upp det i TR med tårar i ögonen förefaller det legat som en våt filt över henne.
Citera
2023-10-21, 17:12
Medlem
De länkar till FUP som finns är döda.

Kan någon lägga upp på nytt? Tack
Citera
2023-10-21, 17:20
Avslutad
Citat:
Nog har jag väl skrivit ett antal gånger att hon bär ansvar för vad hon gjort?
Men jag har angett möjliga förklaringar till hennes agerande.

Citat:
Jag har beskrivit händelseförloppet strikt kronologiskt och då syns tydligt att och hur M påverkas av J, vilket var just vad jag ville visa.
Då denna påverkan är till men för M, anser jag den destruktiv.

Du konstaterar då att all skuld landar på J, vilket även jag kan se och det motsäger tesen om att M har samma mordiska tankar, bejakar hämnden och välvilligt supportar J.

Nej, jag skriver inte något jag inte avser att belysa? Jag har bemött vad jag anser det inte finns hållbara argument för.

Ett jojande på tidslinjen krävs för att belasta M med ansvar, då hennes klandervärda handlingar är konsekvenser av Js. Det är Js konflikter, Js hat, Js hämndbegär och Js handlingar som ligger till grund för det ansvar som sedan kan utkrävas av M hur du än vrider och vänder på det.

Hur M BORDE agerat för att inte jämställas med J är en annan fråga som det skrivits spaltmeter om, liksom förskjutning av större delen av skuldbördan till M.
Har du ändrat dig om Majas ansvar? Först skrev du att hon är ansvarig för sina handlingar, nu skriver du att man måste joja med tidslinjen för att hon ska belastas med ansvar. Vad menar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in