2023-10-23, 00:17
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag tycker också, att det är lite av en rätts-skandal att Fröken Hellm*n så lättvindigt släpptes ut på sina fria fötter av Göta HovRätten.

Att Göta HovRätten köpte Fröken Hellm*n:s sovar-historia under natten den 16:e Oktober 2022 är på gränsen till ett enigma.

Mvh/
@JokerMannen
Tror inte dom köpte den egentligen utan det var Pastor Hellman som var där och petade då några ur rätten förmodligen var pingstvänner. Tror inte en sekund på att alla i rätten trodde på Majas lögner men är sektmedlemmar på fritiden. Kunde inte hända i någon av dom andra hovrätterna tror jag. Där hade Maja fått rätt frågor och livstidsstraffen var ett faktum. Observera att gubbslemmet GW redan innan rättegången börjat satt och sa att Maja skulle släppas fri. Den grisen har också sitt skitiga finger med i spelet och han satt ju i salen bland dom som dömer.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-23 kl. 00:20.
Citera
2023-10-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åklagaren gjorde en stor tabbe när han inte grillade Maja mer i HR.
Ja där tror jag också att den stora tabben ligger
Så tam åklagare borde inte fått ta över
Citera
2023-10-23, 00:29
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Det luktar surt av hela processen med att Rullman kliver av som åklagare mitt under ett åtal och inte fullför innan han går över till det nya jobbet som domare, Mycket konstig tycker jag.
Citera
2023-10-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
GW ( oavsett vad vi tycker om honom idag) bekräftade tydligt häromdagen hur få bra advokater det finns… och även att det finns advokater som inte alls borde vara det ” typ” så det stämmer nog mycket väl det du hört.

Ja det är sant och även i våra domstolar sitter det folk som suttit länge
De flesta är tillsatta av förra regeringen
och det finns nog tyvärr goda skäl till att den nya regeringen vill rensa en del både i domstolar och på många myndighetsposter
Advokatsamfundet skulle också behöva rensas en hel del
Det känns rättsosäkert som det nu är
Citera
2023-10-23, 00:34
Medlem
Citat:
Jag tycker dock hans sammanfattning var bra men fattade inte alls varför han inte ” korsförhörde” Maja eller Johanna…
Fanns ju flera frågor som kunnat ställts och ifrågasatts hårt mot de båda….
Jag fattar ärligt talat inte alls hur de kan fria Maja från mord?!?!
Vet hur hennes advokat sa 100ggr i slutpläderingen ” OM det kan vara så att Maja låg o sov SÅ MÅSTE NI FRIA”
Orkade de inte ta in mer? Längtade efter fredagsmyset?!?? Det är ju för faaaan omöjligt att hon sov! Det är ju bevisat med att hon var uppe bara minuter innan mordet skedde, dunsar, grannen som ringde på dörrklockan, och att hennes Face ID registrerar ” ett halvt ansikte ” mm mm
Har de friat henne på hans ord om att det kan vara så att hon sov?
Tycker det är såå fruktansvärt när det är så tydligt allt!
Citera
2023-10-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det luktar surt av hela processen med att Rullman kliver av som åklagare mitt under ett åtal och inte fullför innan han går över till det nya jobbet som domare, Mycket konstig tycker jag.
Ja tyvärr så tror jag att det är flera sk experter som fått lägga sig i det här målet som påverkat
Citera
2023-10-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ja det är sant och även i våra domstolar sitter det folk som suttit länge
De flesta är tillsatta av förra regeringen
och det finns nog tyvärr goda skäl till att den nya regeringen vill rensa en del både i domstolar och på många myndighetsposter
Advokatsamfundet skulle också behöva rensas en hel del
Det känns rättsosäkert som det nu är
Ja så verkar det uppenbarligen!
Även kalla faktas dokumentär gjorde mig chockad ( är ju inte alls insatt eller i kontakt med juridiken själv), men andra kanske inte blev det?! Helt sjukt att domare, nämdemän, åklagare och advokater sitter o umgås intimt i en jävla ordern!!!!?!
Citera
2023-10-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ja tyvärr så tror jag att det är flera sk experter som fått lägga sig i det här målet som påverkat
Ja, väldigt skumt när det är en så känslig händelse också som han drivit så hårt…
Citera
2023-10-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Finns det någon bild på pastor Hellman? Gissar att det är ett riktigt gubbslem och som styr och ställer i Vetlanda med sin aggressiva framtoning. Sektmedlemmar är inte som vi andra och dom lever i väldigt sluten miljö. Dom fattar säkert att Maja är medskyldig till mordet men håller ihop för annars blir sektmedlemmen trakasserad och utesluten ur gemenskapen. Jönköping är ju känt för att bestå av religiösa fanatiker. Guds budord verkar i alla fall inte gälla familjen Hellman.
d

Majas pappa har inte jobbat som pastor på länge typ sen 2015. Har du läst FUP? Han har ett arbete som enhetschef på lantmäteriet. Det står där.

Ett tips är att läsa på om folkrörelser, frikyrkor och demokratiseringen av Sverige. De flesta frikyrkor är inte sekter utan styrs med hjälp av demokratiska processer på så kallade församlingsmöten.
Citera
2023-10-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag tycker dock hans sammanfattning var bra men fattade inte alls varför han inte ” korsförhörde” Maja eller Johanna…
Fanns ju flera frågor som kunnat ställts och ifrågasatts hårt mot de båda….
Jag fattar ärligt talat inte alls hur de kan fria Maja från mord?!?!
Vet hur hennes advokat sa 100ggr i slutpläderingen ” OM det kan vara så att Maja låg o sov SÅ MÅSTE NI FRIA”
Orkade de inte ta in mer? Längtade efter fredagsmyset?!?? Det är ju för faaaan omöjligt att hon sov! Det är ju bevisat med att hon var uppe bara minuter innan mordet skedde, dunsar, grannen som ringde på dörrklockan, och att hennes Face ID registrerar ” ett halvt ansikte ” mm mm
Har de friat henne på hans ord om att det kan vara så att hon sov?
Tycker det är såå fruktansvärt när det är så tydligt allt!
Jag kan bara hålla med
Den som inte ser hela indiciekedjan är blind i sin tro om Maja och hennes sovschema
Korsförhör borde ha gjorts på båda tjejerna
här känns det lurt
Och de sk gubbexperter som har lagt sig i det här målet känns också skumt
Jag tror att även pastorn har haft kontakt med dessa
Citera
2023-10-23, 00:44
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Den nya åklagaren började dock på samma arbetsplats som Rullman i januari. Så jag tror att han hade mer tid än en vecka på sig att bli insatt. Det var Rullmans chef som beslutade att han skulle lämna över fallet i HR men när det beslutet togs vet jag ej.

https://sverigesradio.se/artikel/chefsaklagaren-darfor-bytte-jag-ut-aklagaren-i-tovefallet

Inför förhandlingarna i TR trodde de flesta experter på en friande morddom för Maja pga svag bevisning. Rullmans chef blev intervjuad då och menade att det inte var ett misslyckande för åklagaren om Maja blev friad. Om jag minns rätt. De var redan då medvetna om att åtalet mot Maja svajade. Men TR kunde tack vare sin 'klipp och klistra' dom döma Maja till livstid.

När den nya åklagaren blev insatt vet vi förstås inte. Vi vet bara att Rullman klev en vecka innan Hovrättsförhandlingarna. Om den nya åklagaren var tillräckligt insatt tidigare, kunde Rulle klivigt tidigare.
Ja att åtalet mot Maja var svajigt,dåligt underbyggt redan innan tr förstod dom flesta.
Tingsrättens dom var ju helt förkastlig.

Sen att den nye åklagaren Willhemsson varit just hovrättsråd i Göta hovrätt innan han fick detta mål i knät. Känns sådär.
Citera
2023-10-23, 00:51
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det säger sig självt att det finns nivåer inom den yrkeskategorin likväl som det gör det inom alla yrken.

Finns åtskilliga exempel på försvarsadvokater som gjort klienter björntjänster när man i efterhand granskat fall. Finns väldigt mycket humor i hur Advokat Claes Borgström tex företrädde Sture Bergwall (Thomas Quick)

Det är dock fruktansvärt OT för denna tråd. Men att påstå att det inte skulle finnas försvarsadvokater som ej tar sitt yrke speciellt seriöst, eller bryr sig mer om att synas än dem gör sina klienter? Är ett direkt löjligt påstående.

Nu påstod jag inte det du skriver. Jag påstod att dom gör sitt bästa. Sen hur långt det räcker, är var och en att bedöma.

Förutom Borgström, har jag flera på lager som platsar in. Men som du skrev. OT
Kanske Playamålet platsar in ?😁 Nu menade jag åklagare.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-10-23 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in