Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Ja du Anedin. Vi vet att du inte gillar försvarsadvokater och inte ens fattar varför dom finns överhuvudtaget. Men åklagare Adam Rullman verkar du gilla skarpt.
Åklagare Adam Rullman var åklagare och ansvarig förundersökningsledare i ung 11månader. I ett av de mest medialt uppmärksammade brottsfall i svensk historia. 1 vecka innan Hovrättsförhandlingen meddelar han att han kliver av,därför att han sökt ett nytt jobb,just på Göta hovrätt där målet ska tas upp.
Taskig tajming kan man tycka. Klart som fan han hade kunnat vänta 1 vecka med ansökningen. Nu svek han Tove,Toves anhöriga och rättsväsendet. Han satte sin egen karriär framförallt annat. Det var han som kunde fallet ut o in.
Istället lämpar han över fallet på en ny åklagare som har 1vecka på sig att sätta sig in i det som Rulle drivit i 11 månader. Det märktes från första dan i hovrätten att han inte trodde på åtalet. Adam Rullman yrkade på livstids fängelse för Maja. Hovrätten satte Maja på fri fot. Är inte det ett gigantiskt misslyckande????
Den nya åklagaren förstod nog ganska tidigt att han fått ett synnerligen illa uppbygdt åtal i knät. Så illa att han med hängslen o livrem ansåg sig tvungen att kasta in dråp och synnerligen grov misshandel i åtalet. För att själv inte behöva ta ansvar för Rullmans dåliga arbete.
Så det vore klädsamt om du riktade din kritik mot rätt håll.
Men misströsta inte Anedin. Snart är din idol Hovrättsråd i Göta hovrätt. För inom juridiken håller man varandra om ryggen.
Jag har själv en nära vän som är försvarsadvokat så där har du missuppfattat men att det finns mindre seriösa gangsteradvokater kan du inte ha missat om du är påläst
Advokatsamfundet har fått hård kritik om detta
Gillberg är van att försvara gängbrottslingar
Och tycker du att hans mobil fibblande i HR var snyggt så villl jag att du ska veta att det finns försvarsadvokater som tyckte att det var illa
Då antar jag att du också tycker att Clea har gjort ett bra jobb eftersom du verkar ha bra koll på försvarsadvokater
De som tycker att Rullman gjort ett dåligt jobb är endast de som vill se Maja fri
Och vad vet vi om att Rullman svek Toves familj
Det kanske var en stark önskan av någon att han skulle släppa fallet
Varken du eller jag vet hur detta gick till
Och jag fattar försvarsadvokaters roll men det betyder inte att vi gemeneman alltid gillar våra lagar och alla dessa kryphål som försvaradvokater kan använda sig av som gör att det släpps ut brottslingar på våra gator
Jag förstår att du tycker att Maja är helt oskyldig men jag vill att du ska veta att vi är många som anser henne vara skyldig till mer än normalt gravfridsbrott och Toves familj ser inte Maja som oskyldig
Om det nu betyder någonting i det hör fallet som handlar om Tove en mördad död Tove och hennes anhöriga
Det är de som är offer och inte Maja