2023-10-22, 21:22
Medlem
Ja allting verkar förmodligen väldigt skumt.
Citera
2023-10-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enligt HR så sov ju Maja
Har jag missat någonting
När misshandlade Maja Tove om hon sov?
Om Maja får en misshandeldom på sig så är ju det ett erkännande på att hon är vaken och med i badrum.. Eller?
Nu tror ju inte jag att Maja komer att få mer på sig än gravfridsbrott
Det är för många sk experter som håller varann bakom ryggen i det här målet
Jag tror att hon blir fälld för enbart gravfridsbrott jag också.
De borde väl kunnat förhört någon från polisen i hovrätten som gått igenom Majas mobiltelefon, tyvärr gjorde de inte det, de koncentrerades sig på att förhöra massa olika rättsläkarna under en hel dag.
Håller med dig om experterna.
Jag tror inte att Maja sov om hon var full och om ett bråk hördes inifrån badrummet.
Finns inget förmildrande i detta målet.
Inga av varken Johanna eller Maja har visat någon ånger.
Citera
2023-10-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
När skulle detta skett?
Ingen aning vad Lapidus menar med detta.
Citera
2023-10-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ingen aning vad Lapidus menar med detta.

Lapidus menar att HR domarna statistik inte ändrar påföljden när den tilltalade har blivit frigiven innan Dom fallit.

Endast 5% får krypa tillbaka in i fängelset.
Citera
2023-10-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nyss var Jens Lapidus och pratade på efter fem igen på TV4.
Han trodde att Maja skulle fällas för gravfridsbrott och ev misshandel.
Han trodde att Johanna kommer att fällas för mord.
På onsdag 25/10 kl 13.00 får vid svaret vad domen blir i Göta hovrätt för dessa två , Johanna och Maja.

Eftersom det inte finns ett hundraprocentigt bevis för att Fröken Janss*n verkligen ströp sitt offer T*ve T*nnies till döds under natten den 16:e Oktober utan att det i stället kan, ha handlat om att den 21-åriga flickan råkade kvävas av sina egna vomeringar ... så finns det faktiskt en liten chans för Fröken Janss*n att slutligen kunna bli helt frikänd för mord och därefter dömas av Göta HovRätten för det övriga.

Enligt mitt sätt att se på det hela, så finns chansen för Fröken Janss*n att kunna frias för mord även om jag själv ser chansen som mycket liten för Janss*n:s del i detta fallet.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-22, 21:52
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Så sant
Gillberg dribblade bort det mesta när det gäller Maja

Det här sovschemat är en stor viktig del i fallet och där ifrågasätts ingenting
Den enda som inte köpte Majas sömnhistoria är Rullman

Ja du Anedin. Vi vet att du inte gillar försvarsadvokater och inte ens fattar varför dom finns överhuvudtaget. Men åklagare Adam Rullman verkar du gilla skarpt.

Åklagare Adam Rullman var åklagare och ansvarig förundersökningsledare i ung 11månader. I ett av de mest medialt uppmärksammade brottsfall i svensk historia. 1 vecka innan Hovrättsförhandlingen meddelar han att han kliver av,därför att han sökt ett nytt jobb,just på Göta hovrätt där målet ska tas upp.

Taskig tajming kan man tycka. Klart som fan han hade kunnat vänta 1 vecka med ansökningen. Nu svek han Tove,Toves anhöriga och rättsväsendet. Han satte sin egen karriär framförallt annat. Det var han som kunde fallet ut o in.

Istället lämpar han över fallet på en ny åklagare som har 1vecka på sig att sätta sig in i det som Rulle drivit i 11 månader. Det märktes från första dan i hovrätten att han inte trodde på åtalet. Adam Rullman yrkade på livstids fängelse för Maja. Hovrätten satte Maja på fri fot. Är inte det ett gigantiskt misslyckande????

Den nya åklagaren förstod nog ganska tidigt att han fått ett synnerligen illa uppbygdt åtal i knät. Så illa att han med hängslen o livrem ansåg sig tvungen att kasta in dråp och synnerligen grov misshandel i åtalet. För att själv inte behöva ta ansvar för Rullmans dåliga arbete.

Så det vore klädsamt om du riktade din kritik mot rätt håll.

Men misströsta inte Anedin. Snart är din idol Hovrättsråd i Göta hovrätt. För inom juridiken håller man varandra om ryggen.
Citera
2023-10-22, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Egentligen borde jag nog inte svara då risken att jag feltolkas och missförstås är maximal, men frågan är intressant.

Jag tänker att M i första hand reagerar på sina känslor och att tankeverksamheten i bästa fall kommer därefter.

Hon har ett känslomässigt band till sin bror som byggdes upp när de var små och hade en positiv relation. Även om hon nu beklagar sig och tycker att han är taskig och elak många gånger så är det inte så illa att bandet brutits.

En sådan känslomässig bindning har hon till sin familj och till J, men ingen annan. Det innebär inte att hon inte bryr sig om någon annan, men där finns inget starkt band.

Det tror jag är orsak till att hon sätter ner foten rejält vad det gäller hennes bror, men endast reagerar med avståndstagande då det gäller andra, dvs personer som hon inte har något känslomässigt band till.

Jag ser inte detta som ett tecken på känslokyla utan endast yttringar av att där inte finns något personligt band.

Detta är klart mina personliga funderingar och spekulationer och inget jag direkt kan hänvisa till, mer än att det inte är ovanligt att personer med npf är känslostyrda.
Vad du beskriver är empatilöshet och samvetslöshet. För de allra flesta människor har inte Maja några känslor. Det är egalt för henne om människor lever eller om de dör. Det är vad du precis skrev.

För de av oss som kan känna massor av empati för människor vi inte ens känner - t ex Toves anhöriga - så är det makabert att en människa kan vara så känslokall som du har beskrivit Maja. Men det är precis som du har beskrivit som jag också uppfattar Maja.
Citera
2023-10-22, 22:15
Medlem
Citat:
Så sant
Gillberg dribblade bort det mesta när det gäller Maja

Det här sovschemat är en stor viktig del i fallet och där ifrågasätts ingenting
Den enda som inte köpte Majas sömnhistoria är Rullman

Två olika individer har aldrig samma tankar så som samma syn, på saker och ting.

Det var både synd och väldigt tråkigt att Åklagaren R*llman inte kunde behålla sitt fall, för om❗han hade gjort det, ja, då hade saker och ting högst troligen varit annorlunda i dag både för Fröken Janss*n så❗som för Fröken Hellm*n.

Åklagaren R*llman hade arbetat hårt med just detta mordfallet och sålunda var han väldigt väl bevandrad med alla detaljerna.

Sedan plötsligt mitt i det hela, så fick en ny Åklagare ta över det fortsatta fallet, och sådant brukar oftast i slutänden, ge ett dåligt slutresultat. Den nya Åklagaren som i all hast övertog mordfallet var alldeles för dåligt insatt i jämförelse med Åklagaren R*llman.

Mycket tackvare, att man i stundens hetta plötsligt växlade in en helt ny Åklagare i fallet så blev det betydligt enklare för Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg att kunna dribbla bort mycket av den starka indicie-kedja som från första början, fanns.

Enligt ovan skrivet, det är en självklarhet att förstå att Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg drog en stor nytta av just detta till sin klients alla fördelar.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-22, 22:29
Medlem
Citat:
Indicier kedjan saknar jag också i rättegången HR

Hade hela den långa indicie-kedjan rullats upp inför Göta HovRätten så hade högst troligen Fröken Hellm*n, inte❗varit på fria fötter i dag.

Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg gynnades kraftigt av just detta enligt ovan skrivet.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-22, 22:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad du beskriver är empatilöshet och samvetslöshet. För de allra flesta människor har inte Maja några känslor. Det är egalt för henne om människor lever eller om de dör. Det är vad du precis skrev.

För de av oss som kan känna massor av empati för människor vi inte ens känner - t ex Toves anhöriga - så är det makabert att en människa kan vara så känslokall som du har beskrivit Maja. Men det är precis som du har beskrivit som jag också uppfattar Maja.

Precis. Hon framstår som ett Monster. Som borde vara inlåst för att skydda allmänheten.
Citera
2023-10-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja du Anedin. Vi vet att du inte gillar försvarsadvokater och inte ens fattar varför dom finns överhuvudtaget. Men åklagare Adam Rullman verkar du gilla skarpt.

Åklagare Adam Rullman var åklagare och ansvarig förundersökningsledare i ung 11månader. I ett av de mest medialt uppmärksammade brottsfall i svensk historia. 1 vecka innan Hovrättsförhandlingen meddelar han att han kliver av,därför att han sökt ett nytt jobb,just på Göta hovrätt där målet ska tas upp.

Taskig tajming kan man tycka. Klart som fan han hade kunnat vänta 1 vecka med ansökningen. Nu svek han Tove,Toves anhöriga och rättsväsendet. Han satte sin egen karriär framförallt annat. Det var han som kunde fallet ut o in.

Istället lämpar han över fallet på en ny åklagare som har 1vecka på sig att sätta sig in i det som Rulle drivit i 11 månader. Det märktes från första dan i hovrätten att han inte trodde på åtalet. Adam Rullman yrkade på livstids fängelse för Maja. Hovrätten satte Maja på fri fot. Är inte det ett gigantiskt misslyckande????

Den nya åklagaren förstod nog ganska tidigt att han fått ett synnerligen illa uppbygdt åtal i knät. Så illa att han med hängslen o livrem ansåg sig tvungen att kasta in dråp och synnerligen grov misshandel i åtalet. För att själv inte behöva ta ansvar för Rullmans dåliga arbete.

Så det vore klädsamt om du riktade din kritik mot rätt håll.

Men misströsta inte Anedin. Snart är din idol Hovrättsråd i Göta hovrätt. För inom juridiken håller man varandra om ryggen.

Jag har själv en nära vän som är försvarsadvokat så där har du missuppfattat men att det finns mindre seriösa gangsteradvokater kan du inte ha missat om du är påläst
Advokatsamfundet har fått hård kritik om detta
Gillberg är van att försvara gängbrottslingar
Och tycker du att hans mobil fibblande i HR var snyggt så villl jag att du ska veta att det finns försvarsadvokater som tyckte att det var illa

Då antar jag att du också tycker att Clea har gjort ett bra jobb eftersom du verkar ha bra koll på försvarsadvokater
De som tycker att Rullman gjort ett dåligt jobb är endast de som vill se Maja fri

Och vad vet vi om att Rullman svek Toves familj
Det kanske var en stark önskan av någon att han skulle släppa fallet
Varken du eller jag vet hur detta gick till

Och jag fattar försvarsadvokaters roll men det betyder inte att vi gemeneman alltid gillar våra lagar och alla dessa kryphål som försvaradvokater kan använda sig av som gör att det släpps ut brottslingar på våra gator
Jag förstår att du tycker att Maja är helt oskyldig men jag vill att du ska veta att vi är många som anser henne vara skyldig till mer än normalt gravfridsbrott och Toves familj ser inte Maja som oskyldig
Om det nu betyder någonting i det hör fallet som handlar om Tove en mördad död Tove och hennes anhöriga
Det är de som är offer och inte Maja
Senast redigerad av Anedin 2023-10-22 kl. 22:36.
Citera
2023-10-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Jag håller med dig det är en jävla rättsskandal att hon är ute. Ljuga sig och sova sig genom ett mord ja jösses var är Sverige på väg!? Alla normala människor vet att hon är skyldig !!!

Jag tycker också, att det är lite av en rätts-skandal att Fröken Hellm*n så lättvindigt släpptes ut på sina fria fötter av Göta HovRätten.

Att Göta HovRätten köpte Fröken Hellm*n:s sovar-historia under natten den 16:e Oktober 2022 är på gränsen till ett enigma.

Mvh/
@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in