2023-10-22, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Priserna i området är höga för att det är nybyggt, inte för att läget är så kanonbra. Visst man kan gå in till Karlaplan men det tar ju nästan en timme.

Sen är huset (är väl mer en lägenhet egentligen) dåligt planerad och huset rätt fult. Japansk lyxtoa motiverar inte ett pris på 5m över vad de såldes i den värsta bubbelmiljön.

Nej priserna är höga för att det är ett unikt läge. Radhus innanför tullarna. Hur många sådana existerar ens? Har nog aldrig sett det någonstans.

Djurgårdsstaden är off sett till innerstan men otroligt fin natur och väldigt citynära. Har bekanta som bor där och stormtrivs. Perfekt område för barnen jämfört med city men ändå oerhört nära.

Till skillnad från sekelskifteshusen i stan så är planlösningarna perfekta för barnfamiljer med flera sovrum och dubbla badrum i alla större lägenheter. Stor hiss i varje hus som går ned på -1 där alla lägenheter har dedikerade parkeringsplatser i garaget. Nästan alla större lägenheter har stora rymliga terrasser för grillkvällen.

För att vara nybyggen har föreningarna helt ok kreditbetyg pga de många lokalerna i föreningarna.

Jag skulle själv inte vara intresserad av att bo i DGS men kan absolut se varför andra vill det
Citera
2023-10-22, 09:16
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
Jag är forfarande helt förbluffad över uthålligheten som svenne-banan visat! Pessimist och domedagsprofet som jag är så trodde jag det skulle gå åt helvete redan förra vintern med högre ränta och extrema elpriser mm. Men icke! Denna vinter så har vi aningen styggare räntor men det verkar än så länge bli en bättre vinter för oss som köper el till kåken varje månad...

Var helt övertygad över att alla högt belånade 30åringar med fet kåk i staden jag bor skulle duka under med 5% ränta och 2% amortering + höjd kostnad på leasingen av elhybriden. Men nej, det verkar ju funka hur fint som helst.

Visst är det segt att sälja idag och man kan nog räkna bort den galna uppgången 20-21 från slutpriserna men inte fan kraschar hela bostadsmarknaden? Svensson kanske skiter i utematen eller nöjer sig med att byta bil vart 5 år, men annars verkar det ju inte vara några problem?

Faran över! Eller?

Att sälja med förlust är ett ibland livsavgörande slag mot ekonomin. Inte konstigt att säljarna försöker undvika det till varje pris. Det är därför det har sett så lugnt ut hittills. Det blir som en ketchupeffekt, där det först inte kommer något men sedan kommer väldigt mycket. Faran har inte börjat än, helt enkelt.
Citera
2023-10-22, 09:43
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej priserna är höga för att det är ett unikt läge. Radhus innanför tullarna. Hur många sådana existerar ens? Har nog aldrig sett det någonstans.

Djurgårdsstaden är off sett till innerstan men otroligt fin natur och väldigt citynära. Har bekanta som bor där och stormtrivs. Perfekt område för barnen jämfört med city men ändå oerhört nära.

Till skillnad från sekelskifteshusen i stan så är planlösningarna perfekta för barnfamiljer med flera sovrum och dubbla badrum i alla större lägenheter. Stor hiss i varje hus som går ned på -1 där alla lägenheter har dedikerade parkeringsplatser i garaget. Nästan alla större lägenheter har stora rymliga terrasser för grillkvällen.

För att vara nybyggen har föreningarna helt ok kreditbetyg pga de många lokalerna i föreningarna.

Jag skulle själv inte vara intresserad av att bo i DGS men kan absolut se varför andra vill det

"Townhousen" på Tysta gatan som sålts. De kallar jag unika och såklart i en helt annan prisklass. Radhusen med de priserna i Djurgårdsstaden ser jag mer som symbol för bostadsbubblan, tillsammans med bl.a. Norra tornen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tysta_gatan

Jag hade hellre köpt en schysst villa i Råsunda eller delar av Bromma för de pengarna. Ingen avsevärd skillnad i sträcka till city och betydligt mer för pengarna.
Citera
2023-10-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
"Townhousen" på Tysta gatan som sålts. De kallar jag unika och såklart i en helt annan prisklass. Radhusen med de priserna i Djurgårdsstaden ser jag mer som symbol för bostadsbubblan, tillsammans med bl.a. Norra tornen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tysta_gatan

Jag hade hellre köpt en schysst villa i Råsunda eller delar av Bromma för de pengarna. Ingen avsevärd skillnad i sträcka till city och betydligt mer för pengarna.

Alla vill inte ha villa med allt vad det innebär. Speciellt inte 20/30-tals villorna i Bromma som kräver ett väldigt stort underhåll på både hus och tomt. Att köpa något som är i princip underhållsfritt är attraktivt för många som inte vill ägna livet åt en villa.

Bromma ligger nära Kungsholmen men inte speciellt nära Östermalm. Om det är där man har sitt jobb/sociala liv än DGS väldigt mycket närmre
Citera
2023-10-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla vill inte ha villa med allt vad det innebär. Speciellt inte 20/30-tals villorna i Bromma som kräver ett väldigt stort underhåll på både hus och tomt. Att köpa något som är i princip underhållsfritt är attraktivt för många som inte vill ägna livet åt en villa.

Bromma ligger nära Kungsholmen men inte speciellt nära Östermalm. Om det är där man har sitt jobb/sociala liv än DGS väldigt mycket närmre

Om det är underhållsfritt du vill ha så är det enda alternativet hyresrätt.

Du kommer aldrig undan underhåll av villa eller bostadsrätt. Även i en nyproducerad villa behöver du hålla koll på garantier. Det är din fastighet. Byggherren kommer inte komma till och påpeka fel.

I en bostadsrätt är det vanligt att medlemmarna förlitar sig på styrelsen ska sköta all underhåll och service. Vilket är fel.

Det har tidigare funkat fint när styrelsen arbete var enkel. Lånen blev alltid omförhandlade till lägre räntor vilket innebär att man fick större utrymme i budgeten. Nu ska det omförhandlas till dyrare lån, då måste man antigen strama åt föreningens budget eller höja avgiften. Åtstramning av budgeten brukar innebära mer ansvar åt medlemmarna. Kanske hade man hyrt in vårstäd varje år, nu får medlemmarna hjälpas åt att klippa gräset för att det ska vara fint i området?
Citera
2023-10-22, 10:47
Medlem
Många inlägg som diskuterar Stockholm.

Ingen som vill dela med sig om hur det går för andra städer? Död marknad om du frågar mig.
Citera
2023-10-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Om det är underhållsfritt du vill ha så är det enda alternativet hyresrätt.

Du kommer aldrig undan underhåll av villa eller bostadsrätt. Även i en nyproducerad villa behöver du hålla koll på garantier. Det är din fastighet. Byggherren kommer inte komma till och påpeka fel.

I en bostadsrätt är det vanligt att medlemmarna förlitar sig på styrelsen ska sköta all underhåll och service. Vilket är fel.

Det har tidigare funkat fint när styrelsen arbete var enkel. Lånen blev alltid omförhandlade till lägre räntor vilket innebär att man fick större utrymme i budgeten. Nu ska det omförhandlas till dyrare lån, då måste man antigen strama åt föreningens budget eller höja avgiften. Åtstramning av budgeten brukar innebära mer ansvar åt medlemmarna. Kanske hade man hyrt in vårstäd varje år, nu får medlemmarna hjälpas åt att klippa gräset för att det ska vara fint i området?

Det är aldrig helt underhållsfritt men enorm skillnad på ett 10 år gammalt radhus och en villa från 1928
Citera
2023-10-22, 11:41
Medlem
Går bra för byggbranschen nu.

https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/konjunktur/varslen-i-byggsektorn-hogsta-sedan-finanskrisen/
Citera
2023-10-22, 11:41
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Ingen som vill dela med sig om hur det går för andra städer? Död marknad om du frågar mig.

Tycker mig inte se någon Hitachi-effekt i Ludvika (fått exportkontrakt på 147 miljarder) trots massiva nyanställningar. Men som jag förstått det är de tvungna att mest ta in ingenjörer från Indien, Turkiet etc. och de vill hyra i första hand. De finare centrala villorna är det oftast bud på men under utgångspris.
Citera
2023-10-22, 11:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

I "småstäder" var marknaden ganska död redan innan ränteuppgången, just för att intresset för att flytta till mindre städer är extremt mycket lägre än motsvarande efterfrågetryck på att bo i Stockholm. Ju mindre ort desto mer svårsålt. Hade man en bostad i typ Örebro, Västerås, Linköping, etc. så gick det väl någorlunda smidigt att få det sålt (men då till avsevärt lägre priser/intresse än i Stockholm såklart), ville man sälja en bostad på en ort med <5000 invånare kunde man nog få testa många rundor innan man hittade en köpare.

Tror dock inte att marknaderna på mindre orter påverkats nämnvärt av ränteuppgången, just eftersom man inte är lika beroende av att ta höga lån (eller i vissa fall att låna överhuvudtaget) på en mindre ort som man är i Stockholm. I många svenska städer kan du köpa en stor villa för 500-1000 tkr, merkostnaden för lånen pga. de höjda räntorna blir då försumbara. Man är även mer villig att sälja när marknaden inte är på topp, just eftersom det rör sig om relativt små summor man går miste om jämfört med om man sålde när marknaden var som bäst. I Stockholm finns inte samma incitament att sälja när marknaden är dålig, så då väntar folk hellre ut läget med följd att marknaden dör tillfälligt.
Citera
2023-10-22, 11:59
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Går bra för byggbranschen nu.

https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/konjunktur/varslen-i-byggsektorn-hogsta-sedan-finanskrisen/

Jag brukar gå in på kreditrapporten.se om man vill ha lite koll på vad som händer med olika branscher.

https://kreditrapporten.se/konkurser

De senaste två åren har byggbolag och restaurangbranschen legat i topp på konkurslistan. Och det ser inte ut att minska, snarare öka. Det är oundvikligt att det snart kommer att spilla över på närliggande branscher, bara en tidsfråga.
Citera
2023-10-22, 12:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I "småstäder" var marknaden ganska död redan innan ränteuppgången, just för att intresset för att flytta till mindre städer är extremt mycket lägre än motsvarande efterfrågetryck på att bo i Stockholm. Ju mindre ort desto mer svårsålt. Hade man en bostad i typ Örebro, Västerås, Linköping, etc. så gick det väl någorlunda smidigt att få det sålt (men då till avsevärt lägre priser/intresse än i Stockholm såklart), ville man sälja en bostad på en ort med <5000 invånare kunde man nog få testa många rundor innan man hittade en köpare.

Tror dock inte att marknaderna på mindre orter påverkats nämnvärt av ränteuppgången, just eftersom man inte är lika beroende av att ta höga lån (eller i vissa fall att låna överhuvudtaget) på en mindre ort som man är i Stockholm. I många svenska städer kan du köpa en stor villa för 500-1000 tkr, merkostnaden för lånen pga. de höjda räntorna blir då försumbara. Man är även mer villig att sälja när marknaden inte är på topp, just eftersom det rör sig om relativt små summor man går miste om jämfört med om man sålde när marknaden var som bäst. I Stockholm finns inte samma incitament att sälja när marknaden är dålig, så då väntar folk hellre ut läget med följd att marknaden dör tillfälligt.
Tror du missade helt att folk budade upp bostäderna på landet till svindlande nivåer under pandemin när det blev klart att man skulle få jobba hemifrån. Om minnet tjänar mig rätt så slog väl gårdarna på typ Gotland och i Skåne rekord på rekord under denna perioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in