2023-10-22, 10:39
  #1885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Denna tråden visar tydligt på hur värdelösa ni svenskar är att ta hand om varandra.

Ni måste verkligen hata varandra, ni har NOLL gruppkänsla, NOLL gemenskap, ni fullständigt skiter i varandra.

Ni ger pengar till negrer å araber med era skattepengar, men när en av era råkar illa ut och ej har försäkring, då blire "nej skit i henne hon får skylla sig själv".

Ni är så extremt patetiskt skitfolk så jag vet fan ínte vad jag ska säga, vad fan är felet i huvudet på er svenskar?

Det finns en anledning jag bosatte mig i Schweiz för lite över två år sedan. Sverige är ett land som sakta men säkert blir sämre, på alla fronter. Problemet i detta fall är dock inte att folk inte vill donera. Problemet är att Cedergren-familjen ännu inte bevisat att det skett en MC/moppeolycka. Sånna här händelser händer inte där jag bor. Dels för att folk här har försäkring och pengar men också för att de är mer ärliga än svenskar. Finns inte så mycket nyheter som dessa utomlands. Expressen/Aftonbladet m.fl. är helt unikt till Skandinavien. Nöjes- och skvallerblaskor som konstant skriver om kriminella familjer m.m. Sånt finns inte här. Man märker skillnaden så fort man lämnat Sverige. Känns som åtminstone var femte svensk har något fuffens på gång, både bland etniska svenskar och invandrare. Det är ett land på fall.
Citera
2023-10-22, 10:43
  #1886
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kanske sillisarna som har spruckit och orsakat infektion..?

Men alltså, så gräsligt hemskt! Nu har snälla, välmenande människor betalat för denna [fult ord], som de kunde ha skänkt till någon organisation som hjälper barnen i Gaza i stället!


Det är som att man ska lobotera alla. Eller att de redan är det?
Citera
2023-10-22, 10:46
  #1887
Medlem
Nnics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Objektspecialist
Du har fel. Sekretess råder och det händer att vårdpersonal stängs av och t.o.m sägs upp för att de tittat i journaler de inte har anledning att titta i.
Att kolla journaler ger spår och kan ge avstängning.
Att snacka i fikarummet, korridoren eller råka gå en sväng på ”fel” våning är svårare att bevisa.
Så självklart sprids information som är sekretessbelagd ändå. Att tro annat är naivt.
Citera
2023-10-22, 11:07
  #1888
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
En eloge till morbror Daniel som verkar vara en riktig doer! På lite drygt en vecka lyckades familjen med honom i spetsen skrapa ihop tillräckligt med pengar för att betala både IVA-vård i Thailand och hemtransport och navigera genom alla instanser för att få hem Felicia till Stockholm. Få eller inga här i tråden som skulle ha lyckts med det. Nä, ni är några här inne som borde take a long good look in the mirror och fundera över vad det är för människa ni ser där i spegelbilden.

Det är just det som är problemet.
Morbrodern Daniel och familjen skrapade inte ihop pengarna!.
Det hade han och familjen gjort om de fått ihop summan genom att låna, inteckna eller sälja av någonting.

Nu bad de istället andra betala - trots att de har stora egna resurser.

Har man tid att lägga upp en kopia av en offert - har man också tid att lägga upp kopia av själva kvittensen för flygtransporten. Det säger sig ju självt - det ena är inte jobbigare än det andra.

Det kan ju mycket väl vara så att varje uppgift familjen lämnat i media och på GFM-kontot är helt korrekt och stämmer.
Men varför då inte enkelt bevisa det för dem som skänkt av sina besparingar för att de trott på familjen, men nu börjar tvivla och ställa frågor?.
Varför raderar man frågorna och blockar alla som artigt och försynt frågar?

Det tar tid att radera, blockera folk och lägga upp reklambild på KS från nätet och på en offert utan Felicias namn. Tid som lätt kunde lagts på att lägga upp bilder på polisrapporten om olyckan, på sjukhusräkningen i Thailand och på kvittensen av flygresan.

Varför gör man inte det rätta så tystnar tvivlarna och familjen får lugn och ro?
Och kanske till och med någon ytterligare donation?

Om det finns stora tveksamheter och den som bett om stora penningsummor i tidningsartiklar och genom GFM-konto vägrar redogöra för om pengarna gått till det de var avsedda för, vägrar svara, spärrar sina kontaktmöjligheter och blockerar dem som bidragit med stora summor - ja då är naturligtvis en polisanmälan för att få det hela utrett på sin plats.
Det borde absolut inte uppfattas som något hot eller något negativt för någon som har rent mjöl i påsen.
__________________
Senast redigerad av coli 2023-10-22 kl. 11:47.
Citera
2023-10-22, 11:31
  #1889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är just det som är problemet.
Morbrodern Daniel och familjen skrapade inte ihop pengarna.
Det hade han och familjen gjort om de fått ihop summan på genom att låna, inteckna eller sälja av någonting.

Nu bad de istället andra betala - trots att de har stora egna resurser.

Har man tid att lägga upp en kopia av en offert - har man också tid att lägga upp kopia av själva kvittensen för flygtransporten. Det säger sig ju självt - det ena är inte jobbigare än det andra.

Det kan ju mycket väl vara så att varje uppgift familjen lämnat i media och på GFM-kontot är helt korrekt och stämmer.
Men varför då inte enkelt bevisa det för dem som skänkt av sina besparingar för att de trott på familjen, men nu börjar tvivla och ställa frågor?.
Varför raderar man frågorna och blockar alla som artigt och försynt frågar?

Det tar tid att radera, blockera folk och lägga upp reklambild på KS från nätet och på en offert utan Felicias namn. Tid som lätt kunde lagts på att lägga upp bilder på polisrapporten om olyckan, på sjukhusräkningen i Thailand och på kvittensen av flygresan.

Varför gör man inte det rätta så tystnar tvivlarna och familjen får lugn och ro?
Och kanske till och med någon ytterligare donation?

Om det finns stora tveksamheter och den som bett om stora penningsummor i tidningsartiklar och genom GFM-konto vägrar redogöra för om pengarna gått till det de var avsedda för, vägrar svara, spärrar sina kontaktmöjligheter och blockerar de som bidragit med stora summor - ja då är naturligtvis en polisanmälan för att få det hela utrett på sin plats.
Det borde absolut inte uppfattas som något hot eller något negativt för någon som har rent mjöl i påsen.

Det är ju tyvärr det dom inte har. Rent mjöl i påsen alltså. Det är solklart.

Det är dessutom så otroligt otacksamt och oflrskämt att de raderar ifrågasättande kommentarer och enda svar de ger är att det varit frivilligt att skänka, och därav kan man inte ställa några krav på bilder osv.

Men en läxa jag hoppas alla tar lärdom av är att kontrollera innan man skänker pengar hur som helst, speciellt till privatpersoner. Och sedan hoppas jag framförallt Aftonbladet o övriga tidningar som skrivit om det här, samt influensers som delat länken, tar sig en funderare att även dom kontrollera vad det egentligen finns för fakta.
Citera
2023-10-22, 11:40
  #1890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Det är ju tyvärr det dom inte har. Rent mjöl i påsen alltså. Det är solklart.

Det är dessutom så otroligt otacksamt och oflrskämt att de raderar ifrågasättande kommentarer och enda svar de ger är att det varit frivilligt att skänka, och därav kan man inte ställa några krav på bilder osv.

Men en läxa jag hoppas alla tar lärdom av är att kontrollera innan man skänker pengar hur som helst, speciellt till privatpersoner. Och sedan hoppas jag framförallt Aftonbladet o övriga tidningar som skrivit om det här, samt influensers som delat länken, tar sig en funderare att även dom kontrollera vad det egentligen finns för fakta.

Det fina i kråksången är ändå att jag faktiskt inte tycker synd om dom som donerat längre. Ärligt talat förtjänar dom att förlora dessa pengar. Jag nästan hoppas på att det hela är det lurendrejeri som det verkar vara. Jag har aldrig varit med om ett fall som osar så jävla mycket som det här.

Som sagt, en sjukhusjournal hade ändrat allt. Eller en polisrapport.

Jämför med Luna-fallet. Tyckte någon här att det var något som helst skumt med det? Var det någon som tvivlade på vad dom skänkte pengar till? Var familjen transparenta?

Fy fan.. dessa pengar kunde gått till henne istället..
Vårat samhälle är fan vidrigt.
__________________
Senast redigerad av XN 2023-10-22 kl. 11:42.
Citera
2023-10-22, 11:43
  #1891
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
Men då kommer ju knäck frågan, om man har rätt till detta hur gör man då om ngn ligger nedsövd för förmodar att personen i fråga antingen skall skriva på ett papper eller skall signera ett BankID. Om ngn annan gör det borde det väl vara brottsligt.

Stör mig som fan att det e så enkelt som du skriver ,man tackar Sverige genom att ge fingret att dra här ifrån men sedan när man får problem då passar det o man skall gnida på svenska skattepengar

Ja det är en bra knäckfråga - vem skriver under och ansöker om att ändra i folkbokföringen när en medvetslös person flyttar hem. Enligt någon i tråden ska en god-man först utses och den personen gör ansökan.

Innan ansökan formellt har lämnats in måste den utflyttade sjuke betala för all svensk sjukvård själv om vederbörande exempelvis bor i Thailand. Sjukvårdskostnaderna som uppstår efter att ansökan formellt registrerats som inlämnad kan patienten få tillbaka, men inte de kostnader som uppstått före folkbokförings ändringsansökans registrering.
Om godman-proceduren och att denne lämnar in en formell ansökan tar tid - kostar vården av den medvetslösa patienten hela tiden. Kostnader som patienten själv måste betala och inte kan få tillbaka.

Ja vi är många som under åren funderat över att så många med svenskt medborgarskap bor som utflyttade utomlands och därmed inte betalar någon skatt i Sverige under flera år, men i samma ögonblick de blir allvarligt sjuka återvänder de och folkbokför sig för att få gratis sjukvård.
Efter operationer och tillfrisknande flyttar många ut igen, tillbaka till hus och familj utomlands.
Men så är regelverket.

Det är väl just det som den här tråden handlar om - någon som bor utomlands och inte betalar svensk skatt blir sjuk och ska fraktas till Sverige för kostnadsfri sjukvård.
Med undantaget för att Felicia inte skrivit sig som utflyttad utan uppgett till myndigheter att hon inte ville göra det för att hon skulle flytta tillbaka till Sverige under sommaren 2023 - något hon dock inte gjorde.
__________________
Senast redigerad av coli 2023-10-22 kl. 12:21.
Citera
2023-10-22, 11:47
  #1892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Objektspecialist
Du har fel. Sekretess råder och det händer att vårdpersonal stängs av och t.o.m sägs upp för att de tittat i journaler de inte har anledning att titta i.

Nu kan det ju skvallras bland personalen utan att man behöver gå in i journaler, att tex en sjuksköterska som behandlat Felicia själv berättar för kollegor muntligt vad status är.

Men det är egentligen skitsamma, kan inte ni ta ett tjafs i pm?
Citera
2023-10-22, 11:47
  #1893
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Och alla dessa fejkboks-vänner som ”går i god” för familjen. Vad vet dessa egentligen? Nån av dem borde vara vettig och säga åt klanen Cedergren att nu är det nog. Nu får ni ta er i kragen och lösa situationen ni försatt er i. NÅN kan väl för bövelen uppdatera status på flickan?! Den som i leken ger sig får leken tåla.
Citera
2023-10-22, 11:55
  #1894
Medlem
Horungen.Muhammeds avatar
Oavsett vad som är sant eller falskt i denna historia är det uselt skött från början till slut.

Att först presentera en falsk bild av vem Felicia är för att de vet att en flicka ger mer pengar än ett 25-årig stureplansluder är fult.

Att sedan ta emot 1 miljon kronor från privata donationer utan att redovisa vad de används till är fräckt på zigenar-nivå.

Att sedan dra på sig offerkofta och gnälla att de blivit orättvist behandlade är höjden av skamlöshet.

Så, oavsett sanningshalten i denna historia lär det finnas massor av annat tveksamt runt denna familj. Knappast första gången deras moral är långt från gemene mans moral.
Citera
2023-10-22, 11:57
  #1895
Medlem
DeekinTTs avatar
Ouch!

Varför folkbokförde hon sig inte hos föräldrarna om hon hade upp sin lägenhet? Då hade hemförsäkringen täckt henne med.
Citera
2023-10-22, 12:01
  #1896
Medlem
Nnics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Ouch!

Varför folkbokförde hon sig inte hos föräldrarna om hon hade upp sin lägenhet? Då hade hemförsäkringen täckt henne med.
Den gäller ju inte när hon varit utomlands nästan ett år ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in