2023-10-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
Nja, sionisterna, de europeiska judarna, fick fotfäste i Palestina när Palestina ockuperades av britterna och när britterna var på väg att lämna Palestina och avsluta sin ockupation valde britterna att lämna över Palestina till sionisterna som sedan drev ut palestinierna och sedan förklarade sin självständighet.

Men "Israels självständighet" är en illusion och måste utplånas av ett fullskaligt krig.

Nej det var FN som gav delar av mandatet till Israel. I (NF) Mandatet från 1918 står det att det ska byggas ett hem för judarna i Palestina. NF hade tagit över från Ottomanska riket. Britterna enligt mandatet hade skyldighet att styra det tills folken var civiliserade nog att ha en statsbildning. Efter WWII tröttnade Britterna då de båda folkgrupperna försökte slå ihjäl varandra och gav mandatet tillbaks till FN (NFs efterföljare) FN Bestämde då att det skulle vara två stater. Israel sa ja. Palestinierna sa nej och invaderade senare israel. Britterna stack och Israel utropade sin stat. Och araber och Palestinier invaderade.

Om Israels existens hotas kommer Israel kanske använda sig av en samson-lösning. Det innebär ingen kommer bo i nuvarande Israel och delar av MÖ. 200 kärnvapen kan göra mycket skada. Jag kan garantera att Gaza och Västbanken finns på listan.
Citera
2023-10-22, 10:58
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Vem har sagt judar ska etniskt rensas? De kam bo kvar men under en demokratisk palestinsk stat. De dom inte accepterar kan åka tillbaka till Europa eller var de nu kom ifrån.
Hur går det för judar i andra muslimska länder, eller för all del för kristna? Hur många demokratiska muslimska länder finns det?

En tvåstatslösning såsom den upprättades av ett enigt FN 1947 var en god lösning, fram tills 6 arabiska länder förklarade krig mot Israel.
Senast redigerad av VetVemDuAr 2023-10-22 kl. 11:02.
Citera
2023-10-22, 10:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Nazisterna i Israel fortsätter sitt äckliga dödande (...)

Nazister? I denna del av världen? Det lät lite konstigt först, men sedan kom jag på detta:

Citat:
Mein Kampf - en bestseller i Palestina

En arabisk översättning av Adolf Hitlers Mein Kampf har nått nummer sex på den palestinska bestsellerlistan. Boken som kostar ca 10 dollar är förbjuden i Israel, men har tillåtits av de palestinska myndigheterna.

https://www.flashback.se/artiklar/1658/mein-kampf-en-bestseller-i-palestina

Du har nog rätt. Det finns gott om nazister i regionen. Arabisktalande nazister.

Hamas attack mot civila israeler/judar i Israel för ett par veckor sedan påminner en del om de tyska nazisternas attacker mot judar i Europa under 30-/40-talet.

Citat:
The Hamas massacre that took place over the weekend was not the result of decades of “occupation.” Israel left Gaza in 2005, uprooting families and wrenching the country into an impassioned debate along the way. Not a settler, nor single IDF soldier, nor any type of Israeli personnel has remained in the Gaza Strip.

No, this massacre was a function of hate—the kind of toxic intolerance in its purest form.

Hamas and its co-conspirators in the Muslim world had been vilifying Jews for decades, starting with their founding charter, which is full of antisemitic bile. They constructed an entire architecture of antisemitism that spanned the world and spanned spheres from academia to religion, politics and culture.

https://time.com/6323178/antisemitism-israel-gaza-attack-essay/
Citera
2023-10-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det beror på twitters/X algoritm och fnoskiga ägare. I den här videon tar de delvis upp det problemet. Vidieon är diskussion med flera av USAs (fd) toppnamn i spionsektorn om kriget.

https://www.youtube.com/watch?v=aix9NU_3Prk&t=2811s

"Intelligence Leaders' View: Israel-Hamas War"

Tack för länken, verkar intressant. Ska kolla på den i helhet när jag får tid.

Kan nog vara intressant för fler att få ett bredare perspektiv på komplexiteten hela världen står inför iom den pågående konflikten och hur den påverkar långt fler än dom som är i dess absoluta centrum.
Citera
2023-10-22, 11:02
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Apartheid baserar du på vad? Det bor 2.1 miljoner muslimer i Israel. De lever och frodas och åtnjuter fred och frihet så länge de inte börjar mörda judar på smågatorna i Israel, då skjuts gärningsmänen som råttor. Är det apartheid för dig, att muslimer inte får mörda fritt inuti Israel?

Annars är muslimerna väldigt nöjda i Israel, finns hundratals klipp på vad dom själva säger på youtube.

Apartheid i vädtbanken och Gaza som är ockuperade och blockerade
Citera
2023-10-22, 11:03
Medlem
Nu demonstrerar Israles egna befolkning att Netanyahu ska avgå.

https://twitter.com/AgainCarlakak/status/1716017052303888585
Citera
2023-10-22, 11:04
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har rätt att vi har ett problem. Palestinierna borde få en stat men det får vara till kostnad till Israels förintelse. Men som det ser ut nu är det en omöjlighet och jag ser ingen väg framåt.

Det jag menar med kärnvapen är att Israel är beredda på en Samson-lösning för Israel och delar av MÖ om deras existens hotas. Ryssland skulle också använda kärnvapen om deras existens hotas. Deras existens hotas inte av en förlust i Ukraina.

Muslimerna är så många så Israel kan smälla av alla sina kärnvapen och muslimer kommer överleva men inte israeler. Det är riktiga samson-lösningen
Citera
2023-10-22, 11:04
Medlem
Intelligenss avatar
Hamas verkar vilja att Israel ska förstöra Gasaremsan.

Annars är det ju lika dumt som om någon skulle gå fram till en isbjörn och sparka den på tasken för att sedan bli förvånad när isbjörnen anfaller och svarar med att riva ut maginnehållet på en.
Citera
2023-10-22, 11:05
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Känns som en både naiv och rent tramsig tanke.

Israel kommer varken försvinna eller uppgå i en ny palestinsk stat, det kommer helt enkelt inte hända.

Så varför ens låtsas som att det kommer bli så?

Vi får se...
Citera
2023-10-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perceptionex
Israel är än mindre trovärdiga.
I rättvisans namn ska jag iofs inte peka ut Israel allena i detta avseende, då andra koloniala, rasistiska, extremt våldsamma erövrarstater genom historien ljugit nästan lika mycket.

Nej. Israel är mycket mer trovärdiga än Hamas, som suttit och ljugit om precis allting de sagt.
De är som Ryssar, ljuger för ljugandets skull.
Citera
2023-10-22, 11:07
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Jag visste inte om att mina inlägg här granskas för Pulitzer-priset.

Jag står för vad jag sagt, en stor grupp araber har antagit namnet filistéer från bibeln och kallar sig i modern tid för palestinier. Punkt. Om dina känslor kränks av det så får det vara så. Fakta är fakta.

Jo, du har spammat tråden oräkneliga gånger med det där påståendet, men du bemöter aldrig sakliga motargument, som att ordet israel aldrig använts före 1948 och ditt ”argument” således även skulle innebära att det inte finns några israeler, eller att det enligt Israel, i tillägg till hela världssamfundet, visst finns ett palestinskt folk. Istället spammar du, ordagrant, samma inlägg om och om igen.

”Jag står för vad jag sagt” Det är just det du inte gör. Varje gång du blir överbevisad om något så återupprepar du bara dina påståenden eller slinker du iväg med svansen mellan benen, som när du blev överbevisad om att du inte förstod engelska begrepp eller när du inte förstod vad ett syftningsfel är. Du beter dig överlag osvenskt, men det kan förstås också bero på någon neuropsykiatrisk störning. Båda är också möjliga förklaringar till din bristande kunskap i svenska.
Citera
2023-10-22, 11:08
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Han var ju lite rolig

Speciellt när muslimska brödraskapet gnällde på honom att kvinnor skulle bära Hijab

Nasser berättade för folket vad han sa till ledaren för MB

Kortfattat

"Din dotter går på läkarlinjen och hon bär inte hijab,. När du inte ens kan få din egen dotter att bära den, hur kan du övertala 10 tals miljoner kvinnor då att bära hijab "

sen var det ngn i publiken som skrek

X: Låt han (MB killen) bära den

Men nu avslöjade du dig själv du är en supporter till muslimska brödraskapet

https://youtu.be/_ZIqdrFeFBk?si=CmYKMVKvm7rfd6xo

Är man stödjare till muslimska brödraskapet för att man ogillar kommunister? Den var ny.

Nu förstår jag varför du stödjer israel. För du gillar massaker och mördande som i Sovjet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in