2023-10-22, 08:46
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perceptionex
Israel är än mindre trovärdiga.
I rättvisans namn ska jag iofs inte peka ut Israel allena i detta avseende, då andra koloniala, rasistiska, extremt våldsamma erövrarstater genom historien ljugit nästan lika mycket.

Hur fungerar din skala egentligen? Hur kan Israel vara mindre trovärdiga? Muslimer är ju inte direkt sanningens folk
Citera
2023-10-22, 08:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Idag kommer de bli 3e världskriget
Kan du beskriva vad du tänker? Varför skulle världens alla länder dras in i krig idag?
Citera
2023-10-22, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja krig är en situation då världen har satt upp regler så att det är legitimt att döda vissa personer. Det brukar vara kombattanter men även andra kan dödas. Dödar du utanför ett krig så blir du dömd för mord.

Du måste skilja på beskriva fakta och legitimera. Dvs fakta är i krig får man döda motståndarens kombattanter inom krigets lagar. Det är en beskrivning av verkligheten och ett faktum. Personligen legitimerar jag bara dödligt i försvar.

Kan du sluta repetera dig själv? Vi fattar du förespråkar fred samtidigt som du förespråkar om hur okej det är av att hamas att döda Israeler. We get it, du vill framstå som fredsförespråkare medans du talar om hur det är okej att döda i krig.

"sluta kriga, make peace oh by the way its okay to kill in war"
Du framstår som en fåntratt och en aning hjärntvättad genom hela tråden. Vi fattar, du kan sluta upprepa dig själv nu.
Citera
2023-10-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Självklart.
Hamas tycker ju att synagogor är legitima mål.
Religösa byggnader sparas inte i krig.
Hur många kyrkor försvann inte under WWIII?

Självklart kommer araberna att böla om förstörda moskeer i åratal. Vem bryr sig?

Nej religiösa byggnader i sig är inte legitima mål. Inga civila byggnader är i sig självt ett legitimt mål. Religiösa byggnader skyddas extra efter Haag-konventionen från 1954. Men i folkrätten finns en proportionalitetsprincip, som gör att i princip alla byggnader kan bli legitima krigsmål. I det här fallet, om sant, så hade terrorister byggt en bunker under moskén. Och Israel bombade inte stället under fredagsbönen. Hade Israel bombat byggnaden under fredagsbönen så hade det inte varit proportionerligt.

Samma sak gäller när det gäller bombningar i Gaza. Israel kan om det är proportionerligt bomba ett sjukhus och döda många civila människor, men det räcker inte med att det finns en Hamas-prickskytt där, Men antag att Hamas hade gömt ett massförstörelsevapen där som de tänkte avfyra. Det finns inte heller inga fasta regler vad som exakt är proportionerligt våld. Dessutom sker olyckshändelser och en sida kan vara fel informerad.

Det är ofta dåligt att bomba motståndarens Sjukhus, barnhem, religiösa byggnader och mm Motståndaren kan använda deras förstörelse och dödsfallen i propaganda. Så även om dessa byggnader kan vara legitima mål bruka legitima kombattanter undvika det. För terrorister, som Hamas, är det tvärt om. Dessa byggnader kan i många fall vara perfekta mål.
Citera
2023-10-22, 08:55
Medlem
Poopy här får du en källa:
Israel trappar upp sitt flyganfall nu Snart är (IDFs ) massagen över för Gaza

Källa: Gaza i lågor

Nu är du säkert orolig för civila men du behöver inte oroa dig även gamla Edna på 100 år fått 2 veckor på sig att rulla med rullatorn till södra delen. Jag hoppas det blir en belägring i månader men men kan inte få allt

Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Se så, fram med källan LilleKritard. Jag väntar.
Senast redigerad av David1982 2023-10-22 kl. 08:55. Anledning: tillägg
Citera
2023-10-22, 09:01
Medlem
VetVemDuArs avatar
Jag kan i viss mån förstå att det måste sticka i ögonen på resten av arabvärlden, att Israel lever i ett välutvecklat, demokratiskt och rikt land, medan de själva lever i fattiga och underutvecklade länder, där de i princip inte uppfyller några mänskliga rättigheter alls. Jag tänker också, om de diktatoriska sharia-regimerna kan bete sig så illa mot sina egna, hur illa är man då inte beredd att bete sig mot sina fiender?
Citera
2023-10-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Kan du sluta repetera dig själv? Vi fattar du förespråkar fred samtidigt som du förespråkar om hur okej det är av att hamas att döda Israeler. We get it, du vill framstå som fredsförespråkare medans du talar om hur det är okej att döda i krig.

"sluta kriga, make peace oh by the way its okay to kill in war"
Du framstår som en fåntratt och en aning hjärntvättad genom hela tråden. Vi fattar, du kan sluta upprepa dig själv nu.

Jag kan tyvärr inte argumentera med dig då du inte förstår skillnaden på orden beskriva och legitimera. Sen blir det inte bättre att du far med osanning. Men jag är inte ensam.

Mänskligheten tycker det OK att döda fiendens soldater i krig. Självförsvar är något naturligt hos nästan alla människor. Kanske inte hos dig.

Var det OK för Israeliska soldater att försvara sig mot egyptiska soldater 1973? Var det OK att för Israel attackera 1967?
Citera
2023-10-22, 09:09
Medlem
Yaskos avatar
Terrorstaten bombade A-Ansari moskéen i Västbank. Bomba kyrkor, moskéer, sjukhus etc. är som sagt krigsbrott, det har sionisterna sysslat sedan tidernas begynnelse. Vad som är nytt är att de även attackerar Västbanken. Kommer redan massvis med rapporter i hur bosättarna(civila enligt väst) attackerar och dödar Palestinierna i Västbank sedan striderna startade i Gaza.

https://x.com/jacksonhinklle/status/1715892299866267763?s=20
Senast redigerad av Yasko 2023-10-22 kl. 09:11.
Citera
2023-10-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack! Intressant artikel.

Jag tror det kanske kan vara en möjlig lösning. Det finns många problem med den, den största är nog att få med arabvärlden, tyvärr tror jag de kommer krångla så mycket det bara går. Men vi får väl se.

Ja tyvärr finns det väl för starka krafter som enas mot Israel i omgivande arabländer.
Kan bli svårt för de länder som faktiskt skulle kunna tänkas medverka till en sådan lösning att verkligen göra det.
Citera
2023-10-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Jag kan i viss mån förstå att det måste sticka i ögonen på resten av arabvärlden, att Israel lever i ett välutvecklat, demokratiskt och rikt land, medan de själva lever i fattiga och underutvecklade länder, där de i princip inte uppfyller några mänskliga rättigheter alls. Jag tänker också, om de diktatoriska sharia-regimerna kan bete sig så illa mot sina egna, hur illa är man då inte beredd att bete sig mot sina fiender?

Ja diktaturer brukar generellt bete sig värre än demokratier. Även terrororganisationer brukar göra det. Det finns ett perverst incitament för Hamas att offra civila palestinier. För varje dödad civil palestinier så ökar Hamas styrka. Varje död civil palestinier rekryterar nya "soldater" till Hamas. Så när Hamas gömmer sina förråd, HQ, bunkrar på, i, under eller vid sidan av ett sjukhus, så har man redan "vunnit".

Hamas kommer kanske slås ut eller byta namn. Men vad kommer i stället? Hamas 2.0. Men ännu argare och mer fanatiska medlemmar. Israels dilemma det går inte förhandla med Hamas. De styrs av en islamitisk - nazistisk ideologi. Som önskar Israels förintelse: The establishment of “Israel” is entirely illegal and contravenes the inalienable rights of the Palestinian people and goes against their will and the will of the Ummah; it is also in violation of human rights that are guaranteed by international conventions, foremost among them is the right to self-determination. Men det största problemet är att det finns INGEN att förhandla med i Gaza även efter Hamas förintelse. Så efter detta krig kommer du ha 2+ milj arga palestinier i Gaza, där de flesta tycker att Israel ska förintas.
Citera
2023-10-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Enligt GW Persson, att döda en människa genom att skicka en missil eller utlösa en bomb, är en sak. Att döda med sina bara händer en annan, men fortfarande begripligt och kan utföras av vem som helst som har ställts på bar backe. Däremot att bränna en människa levande, att skära halsen av folk, att stycka eller skända ett lik, är något helt annat. Bara en mycket liten del av den mänskliga populationen är kapabel till det.

Det verkar som om kombinationen arab och muslim är en särskilt riskgrupp benägen att begå gärningar som övriga mänskligheten har lämnat bakom sig under paleocenen.

Om någon svenne ännu inte fattat det, ni blir pissade på, fördrivna ur era hem och slaktade, så fort tillfället ges. Var så säkra, det är bara en tidsfråga.
Citera
2023-10-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan tyvärr inte argumentera med dig då du inte förstår skillnaden på orden beskriva och legitimera. Sen blir det inte bättre att du far med osanning. Men jag är inte ensam.

Mänskligheten tycker det OK att döda fiendens soldater i krig. Självförsvar är något naturligt hos nästan alla människor. Kanske inte hos dig.

Var det OK för Israeliska soldater att försvara sig mot egyptiska soldater 1973? Var det OK att för Israel attackera 1967?

Att du missat att det inte finns något att argumentera är on you.
Jag säger bara att du framstår som en stolle när du skriver att du vill ha fred men samtidigt skriver en manual för hur det är okej för hamas att döda Israeler för att det är krig.

Finns inget att argumentera bara tydligt att stöttar palestinier/hamas. Om jag har fel så är de mitt fel, get over it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in