Citat:
Ursprungligen postat av
soprano-number-one
Tror de är helt tomma ord från Israel, angående denna markinvasion..
Genom, att ständigt flagga med det i media, vill på detta sätt israelerna bara skrämma..
Men tror det är det sista Israel vill .
Risken är också, att många israeliska soldater ryker med denna markinvasion.
Det vill Israel till varje pris undvika..
Det kan ju vara så att Israelerna förhandlar med terroristerna om gisslan. Den enklaste förklaringen är oftast den korrekta, Ockhams rakkniv och så vidare. Jag håller med om att det inte är den mest spännande förklaringen.
Israel har absolut ingen anledning att vara rädda för att gå in med marktrupper. Det vet vi sedan tidigare. Däremot blir det jobbigt för palestinierna. Hamas använder sig av mänskliga sköldar och gömmer sig bokstavligen under kjolarna på kvinnorna.
Men nu har någon tänkt till lite och hjälpt Hamas planera. (Jag sättet mina pengar på våra grannar i Öst och då syftar jag inte på Finland). De mänskliga sköldarna är denna gång palestinier OCH israelisk gisslan. En innovation.
Under tiden plockar IDF de Hamas-ledare de kan komma åt.
Det som kommer att hända är att Israel i vanlig ordning ”vinner” till ett pris av många döda civila, vilket vi kan tacka Hamas för.
Men vid det här laget har detta med logiken och kausaliteten blivit för komplicerad för många. Definitivt för komplicerad för
alla araber.
Min gissning är att Iran fortsätter med politisk teater. De är fantastiska drama queens, nästan i klass med ryssarna. Det blir inget tredje världskrig, däremot fortsatt lågintensiv proxykrigföring.
Kommer något att bli annorlunda?
Jag kommer osökt att tänka på en fin bit från förr
https://youtu.be/tsXze-hU30I?si=Ifa_CJaB87F3CfwA