2023-10-15, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Min slutsats är att det är svårt att hävda att någon har större rätt till landytan utom möjligen för de som bott där genom årtusendena och att utifrån det var det kanske rimligt att FN röstade igenom att dela upp området i en arabisk och en judisk del.
Ja, något övergripande måste till för att lösa detta.

Spontant känner jag att det svåraste just nu är att övertyga de stridande att lösningen inte är vapen.

Måste skriva att när jag funderade på situationen just nu, är den snudd på horribel..

Oavsett vilka nationer som skulle strida, sitter just nu världen och väntar på en motoffensiv..

Vi vet alltså att det med största sannolikhet kommer skördas många civila offer från båda sidor, men ändå görs inget (vad jag vet) för att förhindra detta.
Jag kan förstå Israels frustration, men detta kommer ju inte lösa något.

Kanske är enda lösningen som du skriver att dela upp landet i exakt två lika förmånliga områden där muslimerna får acceptera detta vare sej de vill eller inte.
Citera
2023-10-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du ser allt svart eller vitt.

Om du läser i min historik senaste dygnet kommer du förstå att jag inte det minsta tar parti för någon i denna konflikt.

Om du inte tar parti är du en del av problemet. Du är som den passiva observatören som ser på när någon på skolgården blir kraftigt mobbad.

En neutral position är ett tecken på svaghet i denna situation. Om du är för Hamas, så kan du väl åka dit? Men USA och kompani kommer att vinna i längden, vänta och se. Jänkarna har varit med förr och brukar ligga steget före.

Blir det krig, så ska du inte stå som en passiv fjolla, du ska då ha tagit sida om du är en man. Att stå upp för det som är rätt när det kommer till kritan, är ett tecken på stark karaktär. Du har inget av det.

Valet mellan Hamas och Israel är absolut svartvitt.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-10-15 kl. 13:56.
Citera
2023-10-15, 13:51
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Tack för informationen, men läser du igen så var det inte riktigt det jag sa. Utan jag sa att det är vad man menar när man skriker och basunerar ut det där. Exempelvis framför kameror i diverse media.

Jag vet inte om du skrev det där, för att du tror att jag hoppas på en utplåning utav alla i hela palestina?

Det var inte så jag menade. Utan jag hoppas på att de äkta palestinier som ska vara där får vara där.

Nej, det tror jag inte. Jag skrev så där eftersom du på en annan användares frågan om huruvida ”Palestina” vill utplåna Israel svarade att ”dom” vill det. Jag uppfattade att ditt ”dom” avsåg den andre användarens ”Palestina”. Jag ville peka på att Palestina är en slags pseudostat som företräds av PLO och Fatah, som inte har utplåning av Israel på agendan trots att Hamas, lika lite som Israels regering har erövrande av Jordanien på agendan trots att det finns stollar i Knesset som vill det (eller nyligen fanns).

Beklagar om jag missförstod vad du menade med ”dom”.
Citera
2023-10-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Du beskriver just nu varför det inte finns någon lösning med konflikten utan att Palestina eller Israel försvinner från kartan. Du förespråkar själv folkmord på Israel och säger att dom ska fördrivas .. Har du förstått att dom är oerhört mycket starkare militärt ? Ni gräver er egen grav, helvete vad ni inte förstår hur djupt i skiten ni sitter.

Israel har kastat handsken för att ni biter som galna hundar och inte är intresserade av en fredlig lösning. Lycka till

Okej, vi slutar kriga nu och varsågod lös konflikten. Tror du på Osloavtalet från 1993??
Både sidor skrev under på. Varför har judarna återockuperat västbanken med sina bosättningar?
Ni är dumma i huvudet som tror att man ska bli starkare än sin ockupent för att vinna. Var motståndet i Vitenam starkare USA när man tvingade dem lämna landet? När man har rätt och har viljan då kommer man vinna förr eller senare. Tidsfråga
Citera
2023-10-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Precis, arabvärlden skiter i Palestinierna och vill inte ha dessa lata kravmaskiner inom sina gränser, varken som gästarbetare eller flyktingar.

Arabvärlden har fått stryk av Israel - och bara Israel - för många gånger nu för att ge sig in på ett sådant självmordsprojekt det vore att sluta upp militärt bakom Hamas/Palestina.

Du gör ett klassiskt misstag. Gamla segrar garanterar inte nya segrar. Till och med Israelerna förstår det

1 Efter segern 1973, som kan ses som en förlust. Egypterna bröt igenom Bar-lev linjen på två timmar. Alltså gjorde Israelerna det smarta. De fick ett fredsfördrag med Egypten.

2 Israelerna har skaffat sig kärnvapen för att det finns en risk att arabiska styrkor kan nå Israeliska kärnområden - Tel Aviv och Haifa.

Betyder det att araberna kommer anfalla Israel och komma som en räddande ängel för Hamas. Det är osannolikt.

Det beror på

1 Israels extrema mobilisering

2 USAs uppladdning

3 Väst har ställt sig bakom Israel.

4 Dessutom har Palestinafrågan sjunkit undan för den arabiska befolkningen. De har annat att tänka på. Det är än så länge inte ett politiskt måste att ingripa. Det kan ändra sig.
Citera
2023-10-15, 13:54
Medlem
WHO har fått leverera förnödenheter till Gaza. Blir spännande att se om Egyptierna står vid sitt ord nu och öppnar Rafah-korridoren.
Citera
2023-10-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Nej, det tror jag inte. Jag skrev så där eftersom du på en annan användares frågan om huruvida ”Palestina” vill utplåna Israel svarade att ”dom” vill det.

Beklagar om jag missförstod vad du menade med ”dom”.

Jag skrev varken mer eller mindre än att:
"From the river to the sea" betyder i princip att dom vill ha allt ifrån jordan floden till medelhavet."

Och då menar jag att det är det man menar när man skanderar ut det där.

Och jag är ganska så övertygad om att det kan finnas vissa iranier i dom där klungorna med. Som står och låtsas att dom är ifrån palestina när de står och håller på med det.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Känns vanskligt att lägga så mycket fartyg inne i Medelhavet. Det finns ju bara en (eller 2) smal väg ut därifrån. Och massa potentiella fiender längs vägen.
Kan bli ett nytt Pearl Harbour.

Precis. De där hangarfartygen är ju ganska utsatta. Ukraina lyckades ju sänka flaggskeppet Moskva. Hisbollah eller någon kan ju skicka obemannade torpedbåtar.
Citera
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Om du inte tar parti är du en del av problemet. Du är som den passiva observatören som ser på när någon på skolgården blir kraftigt mobbad.

En neutral position är ett tecken på svaghet i denna situation. Om du är för Hamas, så kan du väl åka dit? men USA och kompani kommer att vinna i längden, vänta och se. Jänkarna har varit med förr och brukar ligga steget före.

Blir det krig, så ska du inte stå som en passiv fjolla, du ska då ha tagit sida om du är en man.

Vad snackar du för trams, skaffa dig koll din taffliga pre-teen.

Inget land tar sida i att utsätta civilbefolkningen för något, oavsett Hamas, Hezbollah eller Israel.

Tagit sida som en man, vad snackar du om? Patetiskt wt-prat.
Citera
2023-10-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Vi Palestinier släpper aldrig vår rättighet.
Sedan är du dum i huvudet för att jämföra oss med Tyskland eller Poland, Palestina för det första är det mest heliga land i världen, inte som något jävelland här i kontinenten. Annars skulle inte judarna krigat alla dessa år för att få tag på det. De kunde ha sin egen stat här i Europa.
Judar har valt fel land att ockupera, vi är den mest envisa folk i värden. Vi kommer att kriga dem, fram till domedagen tills de återvänder till sina hemländer. Det kommer kosta oss mkt, men alla nationer som fick sin frihet har betalat mkt för det.

Det går väl sådär nu med det.

"Mest heliga land i världen" är ditt argument som existensberättigande? Vad gott har kommit från Palestina och vad har Palestina tillfört världen? Svara på de frågorna så vet du hur andra ser på det hela..
Citera
Medlem
Är Palestinska sympasitörer fortfarande ute och firar på gator och torg runt om i Europa?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Varför tar du då upp dödssiffrorna? Exakt, du gör en indirekt jämförelse. Det är oärligt. Låter som du kör med efterkonstruktioner nu. Du vill väcka en viss reaktion. Det är konstigt av dig att ta upp dödssiffrorna på det sättet du gjorde.

För varje mänsklig medmänniska är valet mellan Hamas och Israel ganska enkelt.

Att vara emot Hamas innebär inte att vi ogillar civila palestiner.

Valet mellan Hamas och Israeliska styrkor är svartvitt, korrekt!

Både Israel och Hamas har brutit mot internationell lag.
..nu är du väl ändå ute och cyklar...

Hur i hela världen kan du komma till den slutsatsen..???

Är du medveten om att tråden handlar om en konflikt. En konflikt som snudd på varje minut uppdateras??

Om JAG då "råkar" uppdatera dödstalen i konflikten så är jag per automatik Hamasanhängare..??

Alltså seriöst, hur tänkte du där??

Eller menar du att alternativet vore att jag skickar privat meddelande till någon jag ser i tråden som sympatiserar med Hamas, för att denne då "legalt" kanske publicerar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in