Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Min poäng är dock att USD är inte en tillgång och kommer inte att fortsätta att ha ett värde om/när tillgången BTC (inklusive ovanpåliggande lager av mer eller mindre sofistikation) är mer användbar som betalningsmedel.
Och min poäng är att BTC (tillskillnad mot USD som du säger) är en tillgång och att vi ännu inte vet om huruvida ditt andra påstående om att Bitcoin blir minst lika användbar även som betalningsmedel, blir en realitet.
Jag vill fokusera på det som ÄR en realitet. Att Bitcoin är en överlägsen tillgångsklass jämfört med alla klassiska store of values.
Om Bitcoin även blir betalningsmedel på ett eller annat sätt, är bara ett nice sekundärt användningsområde.
Många har som sagt fastnat vid att Bitcoin är en valuta, och argumenterar då att Bitcoin är en värdelös valuta (idag). Det är denna dikeskörning jag vill få bort.
Bitcoin som överlägsen tillgång är så mycket större egenskap än Bitcoin som överlägsna "pengar". Tror folk har svårt att förstå det, för det är lättare att relatera till "pengar".
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Men det stämmer uppenbarligen att bitcoin först måste bli mycket mer värdefull än i dag som värdebevarare/tillgång. Jag ser det dock som nästan oundvikligt (förutsatt att inga oöverstigliga tekniska eller decentraliseringsmässiga problem uppkommer) att den i något skede blir den dominerande formen av pengar och i processen gör de sista kvarvarande fiatpengarna värdelösa.
Jag vill se det först innan jag går all in på att BTC även blir dominerande formen av pengar. Lightning utvecklas hela tiden och är ett spännande projekt. Men alla problem är inte lösta där än även om inget av problem ser ut att var olösbart på något sätt.
Antar att det är här någonstans här våra åsikter går isär.
Bitcoin som "överlägsen tillgång" är så mycket större egenskap än Bitcoin som "överlägsen pengaform". Tror dock folk har svårt att förstå det då det är lättare att relatera till "pengar".