Citat:
Ursprungligen postat av
spontanitet1
Ni som inte vet hur en Psykopat/narcissist gör för att bedra en med lögner om att ps/narc är en mycket fin o god människa.
SVT play, så kan man titta på gaslight som visar hur det fungerar.
Tänk även på att Maja var bara 16 år när hon träffade Johanna!
Självklart var M rädd för J och har ju även berättat om det om J svarta ögon och jag får faktiskt lite flashback trots att de gått massor av år sen det hände för mig.
PS
Julia Heveus gör sin roll bra i Gaslights serie.
Vet mycket väl hur psykopater och narcissister opererar, dock kan jag inte se att Maja har blivit gaslightad av Johanna.
Johanna har inte dolt sina mörka tankar för Maja och inte heller hotat eller psykiskt terroriserat henne, Maja har varit väl medveten om allt och ändå valt den vänskapen.
Det finns ingenting i förundersökningen som stöder det resonemanget, däremot hade de ett jämbördigt kamratskap med intresse för kriminalitet.
Om Maja var 16 då de träffades för första gången så var inte Johanna mer än 1 1/2 år äldre, i princip jämngamla.
Den där rädslan som Maja drar fram ur rockärmen då hon inser hur illa till hon sitter, det tror jag inte ett dugg på.
Det finns helt enkelt inte någon historik om rädsla förrän livstid står på spel.