2023-10-21, 11:21
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1177850
Professorn i rättsmedicin, Anders Eriksson, som ifrågasatte Toves död, vill ha 60 000 kronor i ersättning, rapporterar P4 Jönköping.

Han anlitades av försvaret som expertvittne under rättegången och la enligt honom själv ner 50 timmar på jobbet.

I ett brev till hovrätten ifrågasätter åklagaren om Anders Eriksson hade behövt lägga ner så mycket tid på det

Jag lyfte detta tidigare och det är makabert att stolpskottet förväntas erkännas ersättning.
Han och Clea har haft sjukt mycket kontakt och ska detta verkligen läggas skattebetalarna till last?
Citera
2023-10-21, 11:43
Medlem
Ni som inte vet hur en Psykopat/narcissist gör för att bedra en med lögner om att ps/narc är en mycket fin o god människa.
SVT play, så kan man titta på gaslight som visar hur det fungerar.
Tänk även på att Maja var bara 16 år när hon träffade Johanna!

Självklart var M rädd för J och har ju även berättat om det om J svarta ögon och jag får faktiskt lite flashback trots att de gått massor av år sen det hände för mig.

PS
Julia Heveus gör sin roll bra i Gaslights serie.
Citera
2023-10-21, 12:08
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spontanitet1
Ni som inte vet hur en Psykopat/narcissist gör för att bedra en med lögner om att ps/narc är en mycket fin o god människa.

Självklart var M rädd för J och har ju även berättat om det om J svarta ögon och jag får faktiskt lite flashback trots att de gått massor av år sen det hände för mig.

PS
Vet mycket väl hur psykopater och narcissister opererar, dock kan jag inte se att Maja har blivit gaslightad av Johanna.
Johanna har inte dolt sina mörka tankar för Maja och inte heller hotat eller psykiskt terroriserat henne, Maja har varit väl medveten om allt och ändå valt den vänskapen.
Det finns ingenting i förundersökningen som stöder det resonemanget, däremot hade de ett jämbördigt kamratskap med intresse för kriminalitet.
Om Maja var 16 då de träffades för första gången så var inte Johanna mer än 1 1/2 år äldre, i princip jämngamla.
Den där rädslan som Maja drar fram ur rockärmen då hon inser hur illa till hon sitter, det tror jag inte ett dugg på.
Det finns helt enkelt inte någon historik om rädsla förrän livstid står på spel.
Citera
2023-10-21, 12:14
Medlem
Citat:

PS

Men har Johanna gaslightat Maja? Oss veterligen har Johanna varit helt öppen gentemot Maja med vad hon haft i görningen…
Citera
2023-10-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Vet mycket väl hur psykopater och narcissister opererar, dock kan jag inte se att Maja har blivit gaslightad av Johanna.
Johanna har inte dolt sina mörka tankar för Maja och inte heller hotat eller psykiskt terroriserat henne, Maja har varit väl medveten om allt och ändå valt den vänskapen.
Det finns ingenting i förundersökningen som stöder det resonemanget, däremot hade de ett jämbördigt kamratskap med intresse för kriminalitet.
Om Maja var 16 då de träffades för första gången så var inte Johanna mer än 1 1/2 år äldre, i princip jämngamla.
Den där rädslan som Maja drar fram ur rockärmen då hon inser hur illa till hon sitter, det tror jag inte ett dugg på.
Det finns helt enkelt inte någon historik om rädsla förrän livstid står på spel.

Det finns ju visst, hon blev SEDD , nån som LYSSNADE PÅ henne, sa nog massor av fina saker om henne, så självförtroendet ökade för Maja.

Det kanske gick fortare gaslighta M eftersom hon var bara 16 år.
På äldre personer får de nog jobba lite längre gaslight , så det tar nog lite längre tid.

Hon ville ju inte sitta i samma rum som J...och jag förstår inte varför hon inte fick göra det.
Citera
2023-10-21, 12:25
Medlem
Citat:

Det finns tydligen inga som helst gränser när det kommer till att bortförklara Majas delaktighet i detta fall, Hon är allt ifrån gaslightad till att inte begripa att det är brottsligt att bära lik, att det är brottsligt att agera alibi åt en mordbrännare, men hon visste utan några som helst hinder att Einar var en golare som fick skylla sej själv, och ljuger gör hon utan några som helst betänkligheter, lögnerna kommer som rinnande vatten utan några problem. Vad blir det nästa från Maja kramarna.
Citera
2023-10-21, 12:31
Medlem
Citat:

PS

Citat:

Som Bayiou skriver så det finns inget stöd för detta påstående! Att ta ifrån M ansvar för hennes handlingar är inte rättvist mot T och hennes anhöriga. Det är rent oförskämt att lägga fram denna tes utan något som helst belägg.
Citera
2023-10-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Det finns tydligen inga som helst gränser när det kommer till att bortförklara Majas delaktighet i detta fall, Hon är allt ifrån gaslightad till att inte begripa att det är brottsligt att bära lik, att det är brottsligt att agera alibi åt en mordbrännare, men hon visste utan några som helst hinder att Einar var en golare som fick skylla sej själv, och ljuger gör hon utan några som helst betänkligheter, lögnerna kommer som rinnande vatten utan några problem. Vad blir det nästa från Maja kramarna.

Jösses det är ju J som får lögnerna som rinnande vatten utan problem . Det är så dessa sjuka individer gör. De är ju experter på att ljuga och lägga skuld på andra.
Citera
2023-10-21, 12:33
Medlem
Citat:

PS

Tack för tipset. Den serien ska bli intressant att kolla på. Jag har läst Nötknapparens och Reviews inlägg här i tråden som ofta tagit upp detta perspektiv med narcissism och psykopatiska drag.

Har du läst FUP? Om inte är ett förslag att läsa förhören med Johannas ex pojkvän F*lip. Där beskriver han bland annat hur manipulativ Johanna kan vara. Min tolkning av de förhören är att F utsattes för psykisk misshandel. Ändå var han 'blint kär' som han beskriver det. Det är först efteråt som F kan sätta ord på det som han upplevt.

En skribent Passkall från Vetlanda (som påstod sig ha träffat alla inblandade) skrev 29 mars ett inlägg med följande mening i.

'Läs förhör med hennes senaste pojkvän F.H för att läsa ett skolboksexempel på en relation med psykisk misshandel. Därär det också tydligt att J valde en kille med låg självkänsla, någon som ”jag kunde göra allt för henne” och som aldrig haft förhållande förut. Men som plötsligt gjorde ett inbrott i ett öde hus ,- för att visa sig bra nog för J.'

Jag kom att tänka på citatet och letade fram det nu. Skönt att du kunde ta dig ur den destruktiva relationen du hamnade i.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-21 kl. 13:19.
Citera
2023-10-21, 12:36
Medlem
Citat:
Det finns ju visst, hon blev SEDD , nån som LYSSNADE PÅ henne, sa nog massor av fina saker om henne, så självförtroendet ökade för Maja.

Det kanske gick fortare gaslighta M eftersom hon var bara 16 år.
På äldre personer får de nog jobba lite längre gaslight , så det tar nog lite längre tid.

Hon ville ju inte sitta i samma rum som J...och jag förstår inte varför hon inte fick göra det.

Det du beskriver är inte gaslightning. Du beskriver hur en person agerar mot någon som den tycker om väldigt mycket, och vill väl.
Citera
2023-10-21, 12:41
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack för tipset. Den serien ska bli intressant att kolla på. Jag har läst Nötknapparens och Reviews inlägg här i tråden som ofta tagit upp detta perspektiv.

Har du läst FUP? Om inte är ett tips att läsa förhöret med Johannas ex pojkvän F*lip. Där beskriver han bland annat hur manipulativ Johanna kan vara. Min tolkning av det förhöret är att han utsattes för psykisk misshandel.
Det märks att många redan från start hamnat helt fel gällande relationen kvinnorna emellan, ibland undrar man om det ens är samma fup som man har läst, för så tokigt som det tolkas och resoneras känns det som att man hamnat i någon twilight zone.
Du kan ju inte jämföra Johannas ex med Maja då inga likheter finns.
Citera
2023-10-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack för tipset. Den serien ska bli intressant att kolla på. Jag har läst Nötknapparens och Reviews inlägg här i tråden som ofta tagit upp detta perspektiv.

Har du läst FUP? Om inte är ett tips att läsa förhören med Johannas ex pojkvän F*lip. Där beskriver han bland annat hur manipulativ Johanna kan vara. Min tolkning av de förhören är att han utsattes för psykisk misshandel. Ändå var han 'blint kär' som han beskriver det.

Ja, jag har läst fupen, men det var ju länge sen nu.

Jag vill också följa och väntar på säsong 2 redan.
jag var också kär i min idiot och från början var det bara psykiskt , sen kom även fysisk våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in