2023-10-01, 22:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Artikel i Expressen i dag.

” Men domen överklagades och på onsdag inleds förhandlingarna i hovrätten. Och osäkerheten är stor om var det ska landa, säger Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare.
– Ganska ofta är det förutsägbart vad som blir påföljden, men i det här fallet är det absolut inte så, säger han.
Fallet har i mångt och mycket kokat ner till att handla om exakt hur Tove dog.
Rättsläkarna som utförde obduktionen landade i slutsatsen att dödsorsaken var strypning, och tingsrätten gick till stor del på deras bedömning.”

https://www.expressen.se/nyheter/forsvarets-vapen-i-tove-malet-nya-vittnen/
Tack! Även om magsäcksinnehåll kan vara en bidragande orsak så är fortfarande strypning huvudorsaken till att T avled.

- Borde inte vara svårt för HR att ta rätt beslut?
Citera
2023-10-01, 22:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Exakt! J låter INGEN komma undan. Maja är hennes BFF och ett värre svek än att som M erkänna att de dumpat Tove i skogen, (när de kommit överens om att neka), kan inte finnas. Det är ju i princip samma sak som att erkänna att det var någon av dem som dödat Tove innan.
Dumt att erkänna gravfridsbrottet om man mördat någon. Men om man INTE mördat någon så kanske man erkänner gravfridsbrottet, eftersom det är enbart den delen man är skyldig till?

Ponera att Maja ÄR skyldig till att fysiskt ha hjälpt J i badrummet, varför skulle hon då erkänna dumpningen i skogen, varför fortsätter hon inte bara ljuga som hon är så bra på? Hon har ju inga problem med att neka till resten.

Granbarren i sängen kunde ju likväl kommit från Johanna. Majas mobil har varit i lägenheten hela tiden. Enbart J:s mobil har lokaliserats till skogen och fyndplatsen. Hon hade verkligen inte behövt erkänna dumpningen som är en naturlig del två i mordet.

Riktigt som du skriver.
Och alldeles särskilt hade hon inte behövt erkänna dumpningen då det inte fanns tillstymmelse till bevis att hon varit med på den. I hennes värld hade hon ju till och med "bevis" på att hon varit i Johannas lägenhet hela natten, då hennes telefon, som hon visste trackade hennes whereabouts funnits där hela natten.

Efter att Maja började berätta sanningen under december månad, har inget av det hon sagt kunnat beslås som lögn.
Citera
2023-10-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det här kan bli vad som helst
Jag vågar inte ens gissa utgången

Vad som helst kan hända, Johanna eller Maja kanske plötsligt erkänner någonting mer. Kanske någon av deras advokater lyckats övertyga dem om att de måste berätta sanningen.

Tänk om M plötsligt börjar gråta och erkänner, ja jag var med i badrummet, ja jag höll fast T:s händer.

Eller: Ja jag hörde vad som hände i badrummet men jag vågade inte ingripa, jag höll bara för öronen och bad till gud.

Eller att J säger, jag ljög tyvärr om att M var med i badrummet. Tyvärr var hon inte med.

Vad som helst kan som sagt var hända.
Citera
2023-10-01, 22:34
Medlem
Citat:
Det är väldigt tyst från GW, har någon hört något om vad han tror?

Är rättegången öppen för allmänheten, ska någon av er dit?

Kommer Maja och Johanna vara på plats och förhöras igen?

GW har varit tyst senast tiden.

Nu vill GW få det till att det var Rainfelt som är orsaken till alla sprängningar och skjutningar i gängmiljöer. TV 4 nu på morgonen.

Tycker personligen att GW är en överskattad expertis. Även om jag har tidigare gillat honom.
Citera
2023-10-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
GW har varit tyst senast tiden.

Nu vill GW få det till att det var Rainfelt som är orsaken till alla sprängningar och skjutningar i gängmiljöer. TV 4 nu på morgonen.

Tycker personligen att GW är en överskattad expertis. Även om jag har tidigare gillat honom.

Håller helt med om att GW är en överskattad expertis, men trots det brukar han inte vara en tyst sådan.
Citera
2023-10-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack! Även om magsäcksinnehåll kan vara en bidragande orsak så är fortfarande strypning huvudorsaken till att T avled.

- Borde inte vara svårt för HR att ta rätt beslut?

Tyvärr så bedöms det då som vållade alternativt dråp.

Märkligt men så är det.
Citera
2023-10-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Håller fullständigt med dig, ett mycket bra inlägg.

Men att förtydliga för de som läser "bevisa" som någon form av bilder, DNA eller liknade.

PG måste göra en framställan som gör att HR tvivlar på ÅK framställan.

Det enda sättet för mördar Maja att inte tillbringa en mycket lång tid innanför stängslet är att Johannas ombud CS lyckas få det till att Tove dog av aspiration. Dvs. vållande.

Man kan tycka vad man ville om den tolkningen, men tyvärr är det obegripligt så.

"Han sprang in i kniven jag höll fram, men han dog inte pga kniven, han dog pga av blodförlust"

Vi har sett flera Domar i den riktningen, senast var det väl mordet Jeanette i Forsa.

Den Domen är lyft till avgörande i HD.

Jag hoppas att Göta HR gör sitt jobb och ser till att dessa kallblodiga mördarna Maja och Johanna får sina rättmätiga straff, livstid!

Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer inte att kunna bevisa någonting för sin klients räkning inom Göta HovRätt.

1. ) Att hans klient faktiskt låg och sov under det tillfället som Fröken Janss*n på egen hand skulle ha bragt livet om den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

2. ) Att hans klient under tvång, blev tvingad av Fröken Janss*n till att då begå brottsliga handlingar mot sin egen vilja.

Enligt ovan skrivet: Det är en total omöjlighet för Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg att kunna bevisa detta inför Göta HovRätt.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-01, 22:49
Medlem
Citat:
Håller helt med om att GW är en överskattad expertis, men trots det brukar han inte vara en tyst sådan.

GW gjorde en liten svängning i sina tidigare uttalanden, senast var att om fallet skulle avgöras i svea hovrätt viste GW utgången men eftersom det är Göta HR som avgör kan det gå hur som helst.
Citera
2023-10-01, 22:51
Medlem
Citat:

Kriminologi-Professorn Le*f GW Perss*n har slagit näven i bordet och sagt att Fröken H*llm*n är fullständigt oskyldig och därför skall frisläppas med det snaraste.

Fråga: Hur kan Le*f GW Perss*n veta att Fröken Hellm*n är fullständigt oskyldig ?

Jag tror att Farbror Perss*n förväntar sig att få skåla in Fröken Hellm*n:s snart förestående frigivning med GW:s Vita.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-01, 22:53
Medlem
Låst artikel i Vetlanda-Posten nedan, men fyra nya vittnen ska tydligen höras. Räknas läkare som ska ha en åsikt om tex dödsorsaken som ”vittnen” de har ju inte bevittnat något utan bidrar ju bara med sin expertis, eller?

Nyfiken på vilka dessa 4 personer är. Använder man tex Karaktärsvittnen i Sverige?

Tror ni det är personer som vittnar till deras fördel eller nackdel? Är det bara försvarsadvokaterna som brukar kalla in nya vittnen så bör det ju vara till M eller J:s fördel på ngt sätt.

https://www.vetlandaposten.se/2023-09-27/en-vecka-kvar-till-rattegangen-om-mordet-pa-tove
Citera
2023-10-01, 22:58
Medlem
Ser nu att även experter och ledamöter i rättsliga rådet räknas som vittnen.

https://www.vetlandaposten.se/2023-09-12/flera-experter-har-uttalat-sig-ingen-kan-saga-sakert-hur-tove-dog%0A
Citera
2023-10-01, 23:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Riktigt som du skriver.
Och alldeles särskilt hade hon inte behövt erkänna dumpningen då det inte fanns tillstymmelse till bevis att hon varit med på den. I hennes värld hade hon ju till och med "bevis" på att hon varit i Johannas lägenhet hela natten, då hennes telefon, som hon visste trackade hennes whereabouts funnits där hela natten.
Visst är det så, efter att ha fått ta del av nyhetssändningar och samtala med samsittaren tillsammans med en ny förhörsteknik, så löstes knuten upp.
Citat:
Efter att Maja började berätta sanningen under december månad, har inget av det hon sagt kunnat beslås som lögn.
Ingenting, nej. Även om det finns frågetecken kring ljuden för något hörde hon vid 02:33, antingen duns eller ringsignal.

J däremot passade på att leverera mängder av lögner, inte bara gällande olyckan som faktiskt var en form av försvar där hon strax innan hade blivit angripen av T.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in