2023-10-14, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Alla som har synpunkter på något jag skriver är välkomna med konkret kritik så tar vi det därifrån. Jag hade ju dock föredragit om kritiken kommer från någon som faktiskt läst vad jag skrivit och på så vis har en någorlunda klar bild av vad jag tycker.

HD tar inte upp sånt här. Jag är 100 % inställd på Maja är fri för all framtid med avseende på det här brottet. Det förändrar inte att jag är av åsikten att hon är skyldig till att ha hjälpt till med att döda Tove. Jag baserar nämligen mina åsikter uteslutande på omständigheterna i fallet, inte vad några hovrättsdomare tycker om de omständigheter som åklagaren behagade delge dem.

Vad försöker du säga? Jag ser inte hur det här har nån bäring på mig. Å andra sidan har du ju inte läst något jag skriver, så det väl förståeligt att du hamnar lite vilse när du projicerar nidbilden av en majahatare på mig.

Precis. FUPen du nu kallar "skvaller". Antar att ditt deltagande därmed i princip gör dig till frilansjournalist på Stoppa Pressarna.

Milt uttryckt. Jag tror inte ens åklagaren kommer försöka överklaga om han får någorlunda gehör för sin talan mot Johanna.

Domen är som den är och jag har inte förespråkat eller ens antytt att rättvisa ska skipas på annan väg. Men det är skillnad på att acceptera domen att hålla med om den.

Det tycks mig som att du återkommande likställer en åsikt i ansvarsfrågan med en åsikt i juridiska frågan. Jag vet inte om det är så illa ställt, men för att vara tydlig: Frågan om en person ska dömas för brott är inte samma sak som att en person gjort ett brott.

Det bör alltså kanske poängteras att man kan vara helt rätt ute i frågan huruvida Maja hjälpte till att döda Tove men samtidigt fel ute i den juridiska frågan huruvida Maja kommer dömas. Personligen har jag uttryckt 40 % chans att Maja inte skulle dömas men varit nästan 100 % säker på hennes faktiska skuld. Inte för att du bryr dig om vad jag tycker, du föredrar ju att kritisera folk utan att ha läst deras åsikter. Givetvis samtidigt som du kritiserar andra för att yttra dåligt grundade åsikter. Som man gör.

Skadebilden som lät sig studeras på förmultnade och brända Tove är bara ena sidan av myntet och den enda rättsläkaren hade tillgång till, så det är inte det minsta förvånande att de inte kan uttala sig med säkerhet om antalet gärningsmän. Som icke-rättsläkare kan jag dock också titta på faktumet att de båda åtalade var skadefria. Som helhet är det ur ett rent skadebildperspektiv avseende de närmast inblandade en fullt rimlig slutsats att dra att det sannolikt var två mot en i badrummet. Inget måste, jag jobbar inte med absoluta värden. Men sannolikt.

Din slutsats om att avvärjningsskador saknas på de inblandade medför en rimlig slutsats att det har varit två mot en, är inte den enda rimliga förklaringen.

Man får titta på övriga bevis/indicier och även vad de rättläkarna säger.

I domen från TR har man gjort den bedömningen, men om man tittar på vad rättläkarna säger så finns det helt klart en möjlighet att en person har kunnat åtsadkomma armbådskador och rygskador, och att Toves medvetande kan ha varit påverkat av huvudskadan tidigt i förloppet.

Nu har vi från hovrätten fått ytterligare bevis på att huvudskadan i sig kan ha medfört medvetslöshet. Två rättsläkare har nämnt detta.

I förtydligandet från rättsmedicin skriver även Berge/AL att:
"[...]. Att armbågarna hållits mot underlaget är fullt möjligt att åstadkomma
både av en person ( t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med
knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen
) och två personer (JJ:s version).
Kvävningsmekanismen talar också starkt för att Tove Tönnies relativt snabbt
förlorat medvetande och att hon därefter inte haft möjlighet att värja sig.
"
Från det slutgiltiga rättmedicinska utlåtandet:

"/101

"Svar på särskilda frågeställningar"

//

"Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig."
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Från förhör med A*eksandra L*azaravic i tingrätten:

https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

S= Svegfors
AL= rättsläkaren Alexandra Lazarevic
S: "Jag har också funderat på det här med blödningar vid armbågarna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...

Typiskt sett om man blir knuffad på det, är det möjligt då att man, eller kan man tänka sig då att man tar emot sig med armbågarna reflexmässigt?"

AL: Man kan inte utelsluta det, det är möjligt , ja.

S: Skulle dom märkena kunna uppstå?

AL: Ja, det är möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om Tove då, efter den här knuffen är medvetandepåverkad och ligger ner med armarna efter kroppen, och så vet vi ju att Johanna Jansson sätter sig över henne, om hon då har benen på var sin sida om överarmarna, åstadkommer man då möjligen det här trycket mot golvet även på armarna?

AL: Ja, det kan ju uppkomma också. Det kan också vara ett möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om du tänker den andra föreslagna modellen, att min klient skulle ha varit i samma rum och hon tar armarna och håller dom mot golvet, men jag får inte armbågarna mot golvet då. Alltså, om jag nu ligger på rygg på golvet, så.

AL: Om man har armarna i den position som du visar, så är sannolikheten för att Tove hade fått dom skadorna är liten. Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten.

S: Den är liten alltså, ok.

På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
"

Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
"På fråga från åklagaren om avsaknad av avvärjningsskador:
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
Å: "Ja, teknikerna gjorde det. Och under dom finns det inget DNA från någon annan person än från Tove på det nagelskrapet. I samband med strypvåld så är min erfarenhet att man ofta ser tecken på avvärjnings- och den typen av skador kanske på en misstänkt gärningsman, men även...
Men på frågan är, säger det någonting, rättsmedicinskt, att det inte finns DNA från en eventuell gärningsman i nagelskrapet på Tove.
"

A: "Nej, man kan ju varken bekräfta eller utesluta nånting med det reslultatet."
"

https://www.flashback.org/p85086728#p85086728
Citera
2023-10-14, 19:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det finns alltid människor som anser att fel låt vann i melodifestivalen också, medan andra tycker att rätt låt vann.

I detta fall handlar det om allvarligare saker, som mord.
Det går inte att rätta till, betala tillbaka, som vid skadegörelse.

Det man måste göra, är att väga in ALLT.

Sätta sig in i hur människan bakom agerat tidigare och fungerar, svårigheter, upplevelser, händelser som satt spår.

Hur har människan fungerat socialt, i skolan, lagsport, intressen. Färdigheter, svårigheter, hemförhållanden.

Att avfärda den ena anklagades berättelser till förmån för den andras, baserat på vad? Lättheten att uttrycka sig i tal? Näpnare klädsel?

Om man ställer upp vad som kan bevisas och de facto stämmer med vad de anklagade påstått, så är Maja trovärdig.

Tror du att samma omsorg visas för de gängkriminella?
Citera
2023-10-14, 19:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rasister och hatare är en grov anklagelse

Jag är inget av det men tror ändå att Maja ljuger om att hon inget hört och inget vet och jag tror inte på att hon sov

Du kanske inte r et, men jag skrev inte att alla är det heller. Jag har läst många mycket rasistiska inlägg, även hemska saker som man önskar Maja. Då är vi uppe i det som Johanna pysslar med.

Det finns alltid en grad av allt.

Man ska akta sig för att förtala personer som kan vara oskydliga till mord, särskilt som det finns människor därute som är beredda att ta saken i egna händer.
Citera
2023-10-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Ok. Men jag menar mest om hon är på annan ort och vill vara ifred...
För att åka hem till Vetlanda är nog inte den bästa idén...
Det är så jag tänkte bara.
Jag förstår
Och håller med
det kan absolut inte vara en bra ide att Maja befinner sig i Vetlanda
Jag tror inte att hon kommer vara ute på byn
möjligtvis kanske pingstförsamlingen välkommnar henne
Citera
2023-10-14, 19:16
Avslutad
Citat:
Jag håller med dig att Maja borde ha ett högre straff än normalt gravfridsbrott
Den lagen borde ändras
Det är aldrig normalt att bära och gömma lik
Och sitter man tyst och inte berättar vart kroppen finns så borde det också ge påföljder

Jag tror inte heller på att Maja sov och inte vet eller hört någinting
Jag har lite svårt för att förstå att M kom så lindrigt undan i HR
Varför inte mer pressade förhör
De som sitter där och. dömer har inget koll alls i fup så många bakgrundsdetaljer mörkas
Jag förstår mig inte på vårt rättsystem
Maja har inte fått sin hovrättsdom än.

Även om hon var vaken, så var hon inte med i badrummet, det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2023-10-14, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tror du att samma omsorg visas för de gängkriminella?
Det är inte jämförbart med detta fall.
Citera
2023-10-14, 19:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kanske inte r et, men jag skrev inte att alla är det heller. Jag har läst många mycket rasistiska inlägg, även hemska saker som man önskar Maja. Då är vi uppe i det som Johanna pysslar med.

Det finns alltid en grad av allt.

Man ska akta sig för att förtala personer som kan vara oskydliga till mord, särskilt som det finns människor därute som är beredda att ta saken i egna händer.

Hur mycket har du förtalat JJ då? Det kanske var en 10 sekundets olyckshändelse? Det vet du inte. Men det är OK när det gäller en judinna? Hycklare.
Citera
2023-10-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Straffrabatten är avskaffad för personer mellan 18 och 21 år. Men vad hjälper det när domstolen frikänner för det brott som är relevant att döma för?

Ja det hade jag missat, trodde det enbart var för mord men ser att det gäller alla brott där fängelse på 1 år är minimistraff eller om förövaren döms till minst 1 års fängelse.

Så Johanna, som mycket väl kan dömas för dråp, kanske sitter inne 6-10 år pga det. Sen 2/3 av straffet är det ju i praktiken, så inte ens 10 år kan man hoppas på.

Maja, brott mot griftefrid, maxstraffet verkar vara 2 år. Så även om hon får det hårdaste straffet för brottet så blir det 2/3 av 2 år.

Så mördarna kommer undan mycket lindrigt. Johanna antagligen, Maja definitivt med tanke på att hon är släppt på fri fot inför dom.

Frågan kvarstår fortfarande, hur kan de ungå att dömas för mord?
Citera
2023-10-14, 19:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är inte jämförbart med detta fall.

Så det är skillnad på folk och folk? Alla förtjänar inte samma omsorg? Hycklare.
Citera
2023-10-14, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag tror att du överdriver domstolens roll. Man ska sätta någon bakom lås och bom om det är ställt utom rimligt tvivel att hen har gjort det, punkt slut. Om vederbörande mår så psykiskt dåligt att en fängelseplacering är omöjlig ska denne dömas till vård. Det går att knyta Maja till en mordplats och tidpunkt. Vi vet att mordet ägde rum i en enrumslägenhet. Vi vet att gärningskvinnorna tillsammans bar ut liket för att gömma det i skogen. Domstolen har inte gjort sitt jobb, och fan vet varför. Det finns inga rimliga tvivel. Det är klart att Maja är skyldig, det förstår vem som helst. Hon har i vart fall gjort sig skyldig till medhjälp till mord, genom att inte kunna lämna en berättelse som någon frisk människa kan tro på.
Med ditt resonemang borde fler i huset vara skyldiga till mord.
I ett hus där en person dödar en annan person, men två personer till befinner sig, blir alla i huset skyldiga till mord då?
Det är inte så det fungerar.
Det finns inga bevis för att Maja var med och mördade Johanna. Nada.
Om hon varit med, varför har inte Johanna kunnat berätta hur Maja höll i? Johannas historia om händelseförloppet i badrummet skiljer sig åt, det är orimligt att det gått till så som hon säger. Hon var ierhört effektiv med att undanröja spår, städa bort och elda. Förstöra bevis.
Johannas korta utfrågning i hovrätten bekräftar hur manipulativ, kall och beräknande hon är.
Ljuger så hon tror sig själv nästan, precis som Johanna Möller, Lydia Barth mfl. Samma skitmänniskor.
Citera
2023-10-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilka avvärjningsskador menar du att Maja borde uppvisat – om hon inte medverkat. Och med vilken sannolikhet?

Det är snarare avskakad av skador på J som måste förklaras, eftersom det var hennes händer som var runt Toves hals. Hade inte T varit fasthållen hade J haft fullt av skador på sig.

Ska bli oerhört intressant att läsa vad rätten anser om detta. Och även vad dom 5-10 slagljuden i väggen antas vara.
Citera
2023-10-14, 19:31
Medlem
mercys avatar
Citat:
Jag håller med dig att Maja borde ha ett högre straff än normalt gravfridsbrott
Den lagen borde ändras
Det är aldrig normalt att bära och gömma lik
Och sitter man tyst och inte berättar vart kroppen finns så borde det också ge påföljder

Jag tror inte heller på att Maja sov och inte vet eller hört någinting
Jag har lite svårt för att förstå att M kom så lindrigt undan i HR
Varför inte mer pressade förhör
De som sitter där och. dömer har inget koll alls i fup så många bakgrundsdetaljer mörkas
Jag förstår mig inte på vårt rättsystem

I en instans livstid i nästa instans kan den åtalade promenera ut innan den nya domen kommit, vilket i praktiken innebär att hon blir friad att ha haft något med dådet att göra.

Det är väldigt farligt när medborgarna börjar tappa förtroendet för rättssystemet. Då kan människor känna total hopplöshet och uppleva att de själva måste skipa rättvisa för att brottsoffret ska få upprättelse. Då kanske vanliga människor börjar agera som räven och jordgubben och då har vi ett samhälle i total kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in