2023-10-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
En skillnad på 145.000...

Har sagt det innan, och säger det igen (för det är så jävla underhållande) - 145.000 i vinst på en bostadsaffär, det är kaffepengar, korvören, pinsamt och "seketas" med urholkat värde.

145.000 i förlust på en bostadsaffär, det däremot är ENORMA summor, tragiska livsöden, blodbad och förmögenheter enligt hyreshororna i tråden.

Hur får man ihop detta?

En vinst på 145k är en stor vinst för 90 procent av befolkningen. En förlust på 145k är en stor förlust för 90 procent av befolkningen.

Men eftersom den i praktiken aldrig blir realiserad på riktigt och man jämför med att bostads-“vinsterna” gått som en ballerina på speed senaste 20 åren uppfattas det olika
Senast redigerad av grisbenet 2023-10-20 kl. 18:24.
Citera
2023-10-20, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
En vinst på 145k är en stor vinst för 90 procent av befolkningen. En förlust på 145k är en stor förlust för 90 procent av befolkningen.
Ja! Förutom för hyreshororna i tråden med miljontals börsdollarzzz på Avanza! Då är 145.000 "seketas" bara enorma summor om det finns ett minustecken framför beloppet efter avslutad bostadsaffär.
Citera
2023-10-20, 18:23
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
GP igår: många backar ur sina förköpsavtal till lägenheter i Karlatornet, Göteborg och Sveriges högsta och kanske enda skyskrapa. Rätt många miljarder som plöjts ner i den byggnaden.

Fräckt hus men lägenhetslistans priser lockar inte:
https://www.sernekebostad.se/hitta-bostad/vara-omraden/karlastaden-goteborg/karlatornet/objectnavigator/#penthouse
Citera
2023-10-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ja! Förutom för hyreshororna i tråden med miljontals börsdollarzzz på Avanza! Då är 145.000 "seketas" bara enorma summor om det finns ett minustecken framför beloppet efter avslutad bostadsaffär.

I lågräntmarkanden som varit har man naturligtvis varit torsk om man suttit i hyresrätt. Troligtvis har man inte hyrt helt frivilligt och endast ett fåtal av dessa har lyckats få bättre avkastning än den man fått på bostadsmarknaden. Men i princip skulle man ju kunnat investera motsvarande belopp man behövt som insats eller mer i fastighetsbolag och fått en enorm utväxling (nåja fram till för en stund sen ) problemet ( eller som tur är kanske ) är ju dock för hyresvurmaren att bankerna inte lånar ut pengar på samma sätt som med fysiska kollateraler.
Senast redigerad av grisbenet 2023-10-20 kl. 18:36.
Citera
2023-10-20, 18:48
Bannlyst
Citat:
I lågräntmarkanden som varit har man naturligtvis varit torsk om man suttit i hyresrätt. Troligtvis har man inte hyrt helt frivilligt och endast ett fåtal av dessa har lyckats få bättre avkastning än den man fått på bostadsmarknaden. Men i princip skulle man ju kunnat investera motsvarande belopp man behövt som insats eller mer i fastighetsbolag och fått en enorm utväxling (nåja fram till för en stund sen ) problemet är ju dock för hyresvurmaren att bankerna inte lånar ut pengar på samma sätt som med fysiska kollateraler.
Så är det ju. Finns inte många människor som frivilligt sätter sig i en sovieträtt, såvida det inte är nyproducerat, och dom precis sålt, och behöver någonstans att mellanlanda.

Blir så pinsamt (men samtidigt också mycket underhållande) att läsa en del hyreshorors hyllningar till deras tragiska sovieträtter, som dom bara älskar att bo i. Att äga sin bostad, är totalt värdelöst enligt dessa. Bara idioter som placerar sina pengar i boendet. Samtidigt kan dom knappt bärga sig, för att kunna göra "klipp" och "fynd" på bostadsmarknaden 3 månader framåt i tiden, när kraschen ska komma. Då helt plötsligt, är bostadsmarknaden suverän att investera i. För just precis när dom går in på marknaden, kommer priserna vända uppåt igen tydligen. Innan dom köpt bostad, är det tydligen nattsvart på marknaden, för all framtid.

Köpte man sin bostad för några år sedan, har man kunnat bo som man vill, trivas, OCH få en någorlunda bra avkastning, även med dagens priser om man väljer att sälja nu.

Att bo bland svartskallar, pundare och samhällets bottenskrap i en studentlägenhet, finns det inga fiktiva börsmiljoner i häftiga Dollarzzz på Avanza som kan kompensera.
Citera
2023-10-20, 18:52
Medlem
Det har varit så låga räntor under en så lång tid.
Kommer kännas för dem som har topplån.
Annars är bostad en bra investering om du planerar att bo i 3-5 år.
Citera
2023-10-20, 18:53
Medlem
Citat:
Så är det ju. Finns inte många människor som frivilligt sätter sig i en sovieträtt, såvida det inte är nyproducerat, och dom precis sålt, och behöver någonstans att mellanlanda.

Blir så pinsamt (men samtidigt också mycket underhållande) att läsa en del hyreshorors hyllningar till deras tragiska sovieträtter, som dom bara älskar att bo i. Att äga sin bostad, är totalt värdelöst enligt dessa. Bara idioter som placerar sina pengar i boendet. Samtidigt kan dom knappt bärga sig, för att kunna göra "klipp" och "fynd" på bostadsmarknaden 3 månader framåt i tiden, när kraschen ska komma. Då helt plötsligt, är bostadsmarknaden suverän att investera i. För just precis när dom går in på marknaden, kommer priserna vända uppåt igen tydligen. Innan dom köpt bostad, är det tydligen nattsvart på marknaden, för all framtid.

Köpte man sin bostad för några år sedan, har man kunnat bo som man vill, trivas, OCH få en någorlunda bra avkastning, även med dagens priser om man väljer att sälja nu.

Att bo bland svartskallar, pundare och samhällets bottenskrap i en studentlägenhet, finns det inga fiktiva börsmiljoner i häftiga Dollarzzz på Avanza som kan kompensera.

Egentligen har jag inget hat mot hyresrätter generellt. Det är en ok boendeform om den fungerat normalt enligt marknadsmässiga principer. I Sverige är dock så inte fallet och den typen av boendeform är helt satt ur spel.
Citera
2023-10-20, 19:00
Bannlyst
Citat:
Egentligen har jag inget hat mot hyresrätter generellt. Det är en ok boendeform om den fungerat normalt enligt marknadsmässiga principer. I Sverige är dock så inte fallet och den typen av boendeform är helt satt ur spel.
Det har inte jag heller. Tycker bara att det är roligt att såga hyreshororna här i tråden. Avundsjuka människor har jag svårt för. Och här i tråden, är några av hyreshororna underbara exempel på svensk avundsjuka.

Sådana människor, ska tryckas ned i skoskaften!
Citera
2023-10-20, 19:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bygga nytt med den ytan i Sigtuna för 4 mkr, nej det går nog inte. Du måste upp till åtminstone 6 mkr totalt och då har du i bästa fall ett Älvsbyhus eller liknande.

Menar du 6m med tomt? Annars kostar det inte mer att bygga i Ciggtunna än Rövhult. Ett kataloghus med helentreprenad (obs! ej via Flanders Bygg AB) börjar på 2m (mindre enkelt Älvsbyhus) och toppar ut runt 5m för de lyxigare större varianterna.

https://www.hemnet.se/bygga-hus/hustyper?move_in_ready=1&living_area_min=180&by=PR ICE&order=DESC
Citera
2023-10-20, 19:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Menar du 6m med tomt? Annars kostar det inte mer att bygga i Ciggtunna än Rövhult. Ett kataloghus med helentreprenad (obs! ej via Flanders Bygg AB) börjar på 2m (mindre enkelt Älvsbyhus) och toppar ut runt 5m för de lyxigare större varianterna.

https://www.hemnet.se/bygga-hus/hustyper?move_in_ready=1&living_area_min=180&by=PR ICE&order=DESC
Jag menade helheten. Jag räknade in tomten, huset och alla andra kostnader. På vissa impopulära orter kan du få en tomt för 100k. Det kanske inte går i Sigtuna?
Citera
2023-10-20, 19:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag menade helheten. Jag räknade in tomten, huset och alla andra kostnader. På vissa impopulära orter kan du få en tomt för 100k. Det kanske inte går i Sigtuna?

Tomt i Ciggtunna ligger nog på 2m ungefär, vilket mest beror på att man inte släpper någon tomtmark för bostadsbyggande.

Här är ett bra exempel på hur tomtpriserna är helt orimliga:

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-bro-hatuna-upplands-bro-kommun-markeby-1-6-19982716

En i allmänhet värdelös bit mark som ska säljas för 2m (x5 tomter, 10m totalt då) i absoluta utkanten av länet. Hela Sverige inkl. Stockholms län, ja även citynära t.ex. Täby, är fullt med mark som skulle kunna bebyggas.
Citera
2023-10-20, 19:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cly08
Utgångspriset är på tok för högt. Dock är 10 miljoner eller de andra sifforna folk drar ur luften på tok för låga.

Ett liknande "radhus" såldes för inte så länge sen för 15 miljoner.
https://www.booli.se/annons/5097507
Denna lägenhet är 2 våningar med takterass och samma typ av utsikt.

Om de skulle få samma kvm pris skulle det där radhuset gå för 17-18 miljoner, vilket jag tror är nivån det säljs för tillslut.

Ja du har säkert bättre koll på priserna där. Jag vet att det är ett svindyrt område, så jag är inte förvånad att priset ligger i den där nivån.

Frågan är varför mäklaren går ut så högt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in