2023-10-20, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Folk sparar mindre, tar av sparkapital, äter billigare, byter till billigare bil.

Detta gör de dock för att de tror att detta är kortvarigt. När de inser att räntan kommer vara minst 5% i många år framöver.. då börjar tjurrusningen till utgången och vi kommer att få se kraftiga prisnedgångar.
Var tar dom vägen som säljer? Billig hyresrätt på 13k i månaden?
allt är fan pissdyrt vad du än gör.
Citera
2023-10-20, 08:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ok, om det är ett stenkast från Strandvägen så kan jag sträcka mig till 10 miljoner för denna skokartong med flygplanstoaletter. Men det är väldigt väldigt långt från över 20 miljoner. Det vore nog nästan berättigat att skicka ett psykteam till både mäklaren och de som säljer. En sinnesundersökning vore på sin plats.

Ja alla har ju olika uppfattningar om sakers värden. Jag skulle personligen heller aldrig få för mig att lägga så mkt pengar på ett simpelt radhus, om än nytt i norra djurgårdsstaden.

Men om säljaren får det priset är det väl bara att gratulera. Det skulle inte förvåna mig, för lägenheterna går dyrt i det området.
Citera
2023-10-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det beror trots allt på hur många som valt att 1) amortera, 2) inte fortsatt belåna bostaden i takt med värdeökning.
Nummer 2 är given men amortering är ite nödvändig. Priserna har gått upp mer sen 2013 eller tidigare än de har fallit. Så väldigt få ligger back.
Citera
2023-10-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja alla har ju olika uppfattningar om sakers värden. Jag skulle personligen heller aldrig få för mig att lägga så mkt pengar på ett simpelt radhus, om än nytt i norra djurgårdsstaden.

Men om säljaren får det priset är det väl bara att gratulera. Det skulle inte förvåna mig, för lägenheterna går dyrt i det området.

Utgångspriset är på tok för högt. Dock är 10 miljoner eller de andra sifforna folk drar ur luften på tok för låga.

Ett liknande "radhus" såldes för inte så länge sen för 15 miljoner.
https://www.booli.se/annons/5097507
Denna lägenhet är 2 våningar med takterass och samma typ av utsikt.

Om de skulle få samma kvm pris skulle det där radhuset gå för 17-18 miljoner, vilket jag tror är nivån det säljs för tillslut.
Senast redigerad av Cly08 2023-10-20 kl. 09:09.
Citera
2023-10-20, 09:03
Medlem
Citat:
Hur bor du så billigt utan lån? Att bo hos mamma räknas inte när man pratar om att bo billigt och spara. Köper hon dina fryspizzor åt dig också?
Solceller på taket ger 9 månader om utan elräkning. Sen är det ju nästan inget kvar. Fastighetskatt, sopor, vatten, försäkring, tv etc. är småpengar.
Mat är billigt om man äter lite, nyttigt och lagar själv.
Så jag går väl runt på max 10.000 i månaden.
Då är det lätt att spara.
Citera
2023-10-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ett försök till renskrivning: Person X (som är hävstångad) har köpt en andel i en förening (som är hävstångad) som ger honom rätten att hyra en viss lägenhet. Alla andra lägenheter i föreningen är belastade med varierande grader av hävstångning de med. Även om person X kan betala för sin lägenhet, så ligger han ändå illa till om tillräckligt många av hans hävstångade grannar inte kan det och inte kan få sina bostadsrätter sålda och måste överge dem, eftersom föreningen då tappar medlemmar och driftskostnader + ränta måste slås ut på färre medlemmar.
Precis, detta är kontentan, resultatet. Vägen dit har ytterligare komplexitet, där en varierande grad av aktörer ser till att maximera hävstången i det där resultatet. För enkelhetens skull kan man fundera på vad som egentligen händer när man köper och säljer finansiella andelar av en så kallad bostadsutvecklare (en mycket speciell gren av verksamhet som lever främst på att just plocka ut marginaler ur slutkundens hävstång).

Alltså, det som gör situationen speciell (och varför det är rimligt att likna vid vilken överexponerad finansiell marknad som helst) är just dessa olika led av aktörer som alla klämmer ur dropparna ur den lilla kärnan som är slutkundens säkerhet. Det är därför vi inte får en balanserad marknad där några fåtal Person X likvideras längs vägen osv, utan istället snabbt bygger upp ett stort berg av skulder så länge som den nominella utvecklingen är positiv.
Citera
2023-10-20, 09:31
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Vad jag inte förstår är hur priserna på bostadrätterna kan vara samma som oktober 2020 i landet.

Säg att man tar 2 miljon i lån och att räntan är 5% istället för 1,5% . Det är 100 000 - 30% = 70 000 per år istället för 30 000- 30%= 21 000.

Hur kan folk betala 50 000 mer i ränta bara så där? Tjänar en vanlig ensamstånde 30 åring 50 000 mer per år i genomsnitt 2023 än 2020.

Lägg där till att avgiften också stiger, särskilt om det är nybyggt. Vad kan det vara för en vanlig tvåa? En tusing till i månaden kanske. Dessutom så har inflationen slagit mot allt annat. Så bara där där blir det några tusen till i månaden.

Hur trollar folk i den situationen fram upp emot 100 000 efter skatt per år nu för tiden? Eller var priserna egentligen superlåga med nollränta . Hade bostadspriserna kunnat dubblas om inte inflationen hade slagit till?

Du måste ju beakta att bankerna vid beviljandet av bolån har kalkylerat med räntor på 6-7 %. Under tiden med låga räntor har därför folk kunnat leva gott alternativt sparat mellanskillnaden. Nu får de dra in på sånt såklart. Sen kan ju förutsättningarna ha ändrats för vissa, nytt jobb med lägre lön eller i värsta fall arbetslöshet. Eller skaffat barn.
Citera
2023-10-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så kan det vara för många. Men jag känner flera som faktiskt har sålt och köpt billigare.
Tre av dem är nära släkt med mig och en är granne som sålt.
Men man har ju också massor med andra möjlighetet med ett boende värt 7 miljoner och lån på t.ex 2 milj.
Sen måste man ju värdera att man kan bo billigt och stort och fint på samma gång.

Tror inte du hittar någon här som argumenterar emot det faktum att äga alltid är bättre än att hyra i längden.
Du är dessutom mer fri att flytta var du vill, utan att behöva tänka på kötider etc. Möjligen får man downsizea om man flyttar till dyrare ort.

Men min poäng är att de flesta jag känner, bor kvar tills den dagen vårdpersonal bär ut dem. Väldigt få ”cashar hem” och lever upp den monetära vinsten. ”Vinsten” är att bo bra genom livet. Det är det jag menar med att du konsumerar sitt boende.
Citera
2023-10-20, 09:59
Bannlyst
Citat:
Folk sparar mindre, tar av sparkapital, äter billigare, byter till billigare bil.

Detta gör de dock för att de tror att detta är kortvarigt. När de inser att räntan kommer vara minst 5% i många år framöver.. då börjar tjurrusningen till utgången och vi kommer att få se kraftiga prisnedgångar.
"Då börjar tjurrusningen och vi kommer att få se kraftiga prisnedgångar"

Jo, så resonerar ju en klassisk hyreshora. För hyreshoran är bilar, kläder och krogrundor mer prioriterat än ett vettigt boende. Där har du den främsta anledningen till att hyreshoran är bitter, och inte har råd att köpa in sig på marknaden. Man har lagt pengarna på skit istället. Och hyreshoran inbillar sig gärna att bostadsägarna tänker likadant.

"Fan, nu blev det dyrt med boendet. Bäst att sälja till vilket pris som helst, så man kan lägga pengarna på en kredit-Merca och åka till Cypern igen! Skit samma hur man bor!"

Men riktigt så funkar det inte. Bostaden är det sista man gör sig av med. Folk kommer bita ihop, och beta av lånen. Då går kostnaderna ner. Kvar sitter hyreshoran i sin studentlägenhet, 35 år gammal och undrar när REAN ska börja...🤣🤣🤭🤭
Citera
2023-10-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
"Då börjar tjurrusningen och vi kommer att få se kraftiga prisnedgångar"

Jo, så resonerar ju en klassisk hyreshora. För hyreshoran är bilar, kläder och krogrundor mer prioriterat än ett vettigt boende. Där har du den främsta anledningen till att hyreshoran är bitter, och inte har råd att köpa in sig på marknaden. Man har lagt pengarna på skit istället. Och hyreshoran inbillar sig gärna att bostadsägarna tänker likadant.

"Fan, nu blev det dyrt med boendet. Bäst att sälja till vilket pris som helst, så man kan lägga pengarna på en kredit-Merca och åka till Cypern igen! Skit samma hur man bor!"

Men riktigt så funkar det inte. Bostaden är det sista man gör sig av med. Folk kommer bita ihop, och beta av lånen. Då går kostnaderna ner. Kvar sitter hyreshoran i sin studentlägenhet, 35 år gammal och undrar när REAN ska börja...🤣🤣🤭🤭

Baserat på hur du uttrycker dig så får jag en känsla av att det är just du som sitter i skiten. Dessutom kommer du nog få äta upp att REAN inte kommer, den kommer och var så säker på det. Vänta bara några månader in i 2024 och bostäder har tappat runt 15/20% från där vi står idag. Jag kommer tillbaka om 6mån och citerar dig igen. Hoppas du kan få lite sömn om nätterna.
Citera
2023-10-20, 10:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Berätta då gärna för oss alla här i tråden, hur många % av era kunder som har 85%+ i belåningsgrad.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det där var ju en feltolkning av rang. Men du som jobbar på bank kan ju plotta ut hur många som ligger på en högre belåningsgrad? Och sen förklara varför det är ett problem?

Fattar varför liksom-fb lämnat tråden med moderatorer som du. Hopplös. Det här blir förmodligen mitt sista inlägg här. Och ping mannen från Skåne, vi är fortfarande upp i år än så länge.

Tja, i den här rapporten mättes andelen nya låntagare med belåningsgrad >85% till 2.6% (se sid 12):
https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf#page11

Nu gällde ju detta estimat för 2021, så ej helt uppdaterade siffror. Men att denna siffra skulle ha ökat till prick 100% på 2 år stämmer ju knappast.
Citera
2023-10-20, 10:56
Medlem
Citat:

De som redan bor ja, och har köpt. De har bytt livsstil, kanske.
Han skriver ju dock om priserna på dagsaktuella bostäder "över landet" och de som säljs idag. Har svårt att se mängder av folk byta livsstil totalt för att köpa en bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in