2023-10-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Bittermandlar innehåller vätecyanid.
Kan de köpt dessa istället för vanlig sötmandel och tydligen så blir barn mer sjuka då de har lägre kroppsvikt.
En gissning.
Att blanda ihop bittermandel och sätta i sig en dödlig dos är inte något man gör genom att äta en näve mandlar i tron att det är sötmandel . När jag var barn hade min morfar lanthandel och sålde sötmandel och bittermandel i lösvikt , jag tog fel och tog en grabbnäve och började tugga , spottade ut direkt eftersom det smakade illa
Citera
2023-10-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men det förklarar ju inte vad som hänt

Nej det stämmer!
Men inget av alla inlägg hittills i tråden förklarar det heller.
Däremot om polisen hade tagit deras anmälningar om muslimernas hot på allvar så kanske inte denna tråden funnits.
Citera
2023-10-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Enligt min kompis som bor i Söderhamn så säger ryktet på stan att familjen blivit mer eller mindre tvingade att flytta pga muslimerna i området (den drabbade familjen va kristna) och deras trakaserier och hot.
Den drabbade familjen har anmält hoten till polisen men ej fått nått gehör/hjälp av polisen och situationen va ohållbar så dom flyttade i stället till ett mindre musliminfekterat område.

Tragiskt när barn ska behöva sätta livet till pga vuxnas idioti!

Nja, det du hört är bara rykten. Jag är också från Söderhamn och området de bodde på tidigare är ett område där främst "f.d." missbrukare bor, några asylsökande och nysvenskar, samt andra personer som har svårt att hitta eget boende (personer med tidigare kriminell bakgrund t.ex.). Inget ställe där folk bosätter sig permanent om man har barn.

Om båda föräldrarna nu fått jobb faller det sig naturligt att flytta till det nuvarande området (700 meter bort) där det är bättre lägenheter för barnfamiljer och lite lugnare. Muslimer finns det gott om på nya området, uppskattningsvis utövar ca 70% av de boende där den religionen.
Citera
2023-10-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Nej det stämmer!
Men inget av alla inlägg hittills i tråden förklarar det heller.
Däremot om polisen hade tagit deras anmälningar om muslimernas hot på allvar så kanske inte denna tråden funnits.

Polisen har ju nämnt ”yttre påverkan” och att föräldrarna inte är misstänkta i nuläget.

Förhoppningsvis är det bara en olycka, men ändå inte alls uteslutet att någon annan gjort detta mot dem.
Citera
2023-10-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att blanda ihop bittermandel och sätta i sig en dödlig dos är inte något man gör genom att äta en näve mandlar i tron att det är sötmandel . När jag var barn hade min morfar lanthandel och sålde sötmandel och bittermandel i lösvikt , jag tog fel och tog en grabbnäve och började tugga , spottade ut direkt eftersom det smakade illa

Felaktigt tillagad kasava kan ge vätecyanidförgiftning, finns många fall.
"med tanke på att de är afrikaner." En tanke bara.
Citera
2023-10-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Polisen har ju nämnt ”yttre påverkan” och att föräldrarna inte är misstänkta i nuläget.

Förhoppningsvis är det bara en olycka, men ändå inte alls uteslutet att någon annan gjort detta mot dem.

Just nu tycker jag det lutar åt att antingen har det använts bekämpningsmedel mot ohyra i lägenheten som inte vädrats ut ordentligt eller att det använts på fel sätt, kan barnen ha fått löss och de använt något som är mot vägglöss?

Eller så har de gjort någon inläggning, som blivit fel, botulism.
Citera
2023-10-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Just nu tycker jag det lutar åt att antingen har det använts bekämpningsmedel mot ohyra i lägenheten som inte vädrats ut ordentligt eller att det använts på fel sätt, kan barnen ha fått löss och de använt något som är mot vägglöss?

Botulism var länge min övertygelse, men polisen har varit tydlig att felaktig mathantering inte är orsaken. Nu har det gått så lång tid att en relativt enkel botulism hade varit klarlagd (även om det kan ta tid att hitta källan).

Felaktigt använda hushållskemikalier som till exempel insektsmedel skulle absolut kunna vara anledningen!
Citera
2023-10-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Felaktigt tillagad kasava kan ge vätecyanidförgiftning, finns många fall.
"med tanke på att de är afrikaner." En tanke bara.

Men vätecyanidförgiftning ger inga som helst klassiska symptom på matförgiftning! En tanke bara är ju att du inte gått i grundskolan
Citera
2023-10-20, 11:15
Medlem
Bobbalds avatar
Majoriteten i den här tråden är ju efterblivna. Skrivits typ 12 ggr att den inte rör sig om någon jävla pizzeria eller hämtmat. Tröga som fan.
Senast redigerad av Bobbald 2023-10-20 kl. 11:16. Anledning: Felstavning
Citera
2023-10-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80

De var nyinflyttade så någon bekämpning mot ohyra borde inte varit aktuellt .
Finns massor av kemikalier som har varningstext att man ska sörja för god ventilation vid användning men är lite tveksamt om så många skulle bli så sjuka samtidigt och inte instinktivt öppna fönster , dessutom skulle ambulanspersonal märkt att det luktade konstigt eller var något som irriterade deras luftvägar när de var i lägenheten
Citera
2023-10-20, 11:25
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nej, kolmonoxidhalten i avgaserna från moderna bilmotorer är ytterst låg, och har därtill ingen tillgång till karossens inre (såvida det inte finns rosthål på motsvarande punkter, eller någon borrat dem)!

Tänker snarare på talrika bilar jag åkt i, som bokstavligen stank av lösningsmedel från läckande flaskor i skuffen eller baksätet, med för mig okänt innehåll, utom allt gammalt skräp på golvet som låg och möglade, vars mögelsporer jag utan tvivel inandades!

Hur sjuk blev du av det?
Citera
2023-10-20, 11:46
Medlem
Kan det vara så att en granne har sysslat med någon form av drogtillverkning? Det är ju ett bostadsområde som är allmänt känt för att ha många boende med missbruksproblem.

tänker främst på tillverkningen av opiod liknande droger. Det är väl rätt giftigt för oskyddad omgivning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in