2023-10-20, 09:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Fint hörde igår att 2 marininf kompanier tagit 2 byar ca 2km in från floden. De kom över vid den bombade järnvägsbron, de kan få art från högra sidan av floden.

För att nå djupare, behöver de nog pontonbro eller annat.. samt lite pansar

Läste att man dragit samman brobyggnadsmateriel på högra sidan. Det var nog faktiskt en rysk källa, tror jag.

Det skulle ju i o f s kunna vara en avledningsmanöver för att få ryssarna till urdragningar någon annanstans, ex vis norr Tokmak.

Hursomhelst, framstöten har ett strategiskt värde vilket den ryska offensiven vid Avdiivka ju inte har, och jag fattar helt enkelt inte hur ryssarna kan dra på sig sådana förluster till ingen nytta.
2023-10-20, 09:57
Medlem
Ukrainsk opsec gör att ingen ny info bör komma ut från ukrainskt håll inom 48 timmar under pågående operationer. När info sen kommer från ukrainskt håll brukar den oftast vara korrekt.
Ryssarna har som taktik att sprida desinformation konstant så självklart är den första infon man får om nya händelser från ryska kanaler men det är alltid omöjligt att veta sanningshalten förrän man får facit från ukraina ett par dagar senare.
2023-10-20, 10:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hursomhelst, framstöten har ett strategiskt värde vilket den ryska offensiven vid Avdiivka ju inte har, och jag fattar helt enkelt inte hur ryssarna kan dra på sig sådana förluster till ingen nytta.

Gissar att det endast handlar om att försöka uppfylla Putins order till Sjoigu att gå på offensiven och ta mark. Man försökte vid Kupiansk och misslyckades, så man letar andra ställen. Å ena sidan är Avdiivka ett ställe som i teorin har goda förutsättningar, då det ligger i en ficka omsluten av ryssar på tre sidor. Å andra sidan är det en av de mest befästa ukrainska positionerna längs hela frontlinjen. Kanske hoppades man att Ukraina hade minskat fokus på det pga alla andra framstötar och att de därför skulle vara operativt svagare i Avdiivka-sektorn. Verkar dock ha varit en grav missbedömning. Undrar hur länge ryssarna kan fortsätta ta sådana förluster som de nu gör.
2023-10-20, 18:26
Medlem
Citat:
Nu verkar UAF ha öppnat upp för en ny anfallsvektor i sydväst.

En stor övergång av Dnipro med som omedelbart resultat att ha tagit två samhällen på den östra sidan. Ryssarna har ju inte alls samma fortifikationer där och inte heller är det den klassiska svartjorden med dess dåliga bärighet.

Ryssarna tycks ha förlitat sig på floden som barriär.

Du får nog vänta lite längre innan du kan göra sådana konstateranden. Ingen av de militärbloggare jag följer har på något sätt uteslutit landstigning på näset, snarast tvärt om det har pratats mycket om det jag tror du nämner. Tror inte alls de har förlitat sig på floden men öppet vatten kräver nog en annan typ av förberedelser. Du underskattar rysslands defensiva förmåga och gör slutledningar om att de tänker kortsiktigt - det är det sista en rysk militär gör men de kan säkert tänka en massa annat tokigt.

Jag har inte hört någonting eller läst idag. Skall bli spännande att göra det och från vilket håll fick du uppgiften? Pålitlig källa? Rysk eller tok gubbe som Wilderäng eller Grägg? Bättre du berättar - jag är äkta nyfiken för jag har ju diskuterat ämnet nyheter från motoffensiven... så inläggen i hög grad försvunnit. :-)
2023-10-21, 02:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Deras erbjudande till Ukraina vid invasionens början var att det område de håller nu ska tillhöra Ryssland och att Ukraina ska vara neutralt. Neutraliteten kanske blir svårt att få till nu, men landområdet blir nog svårt för Ukraina att få tillbaka.

Jag har inga förhoppningar, jag ser rationellt på verkligheten. Jag bryr mig inte om vem som har marken.

Ukraina kommer sluta när förlusterna inte ger resultat. Du kan inte mata in människor i en dödsfälla om du vinner något på det. Väst kommer inte mata in vapen om det inte ger utdelning. Det är där vi befinner oss nu. Att väst har investerat i Ukrainas sida har berott på att det fanns en vanföreställning om att Ukraina hade en chans att lyckas, nu är det uppenbart att de inte har det. Inga politiker i väst är villiga att ösa pengar i ett dödfött projekt utan utsikter att lyckas, för det kommer leda till att de förlorar makten till någon som prioriterar sitt eget folk. Det är bara en tidsfråga.

Absolut så kommer det skjutas från båda håll för överskådlig framtid, men Ukraina kommer aldrig få tillbaka den där landremsan. Jag lägger ingen värdering i detta. Jag säger inte att Ryssland har rätt till den marken, bara att detta är det mest sannolika utfallet och att det inte finns något att göra åt det. Om inte väst(Nato) går in med militär och det kommer de inte att göra. Det psykologiska nederlaget av detta är enormt för Nato och alla länder som investerat i kriget.

Sovjetunionen, som var militärt mycket större och starkare än Putin korrupta ryska militär, lyckades inte ta det underlägsna landet Afghanistan på 10 år. Finns inte en chans att Ryssland kommer vinna över Ukraina som är bra mycket militärt starkare än Afghanistan. Lär av historien. Lär av verkligheten. Motoffensiven kommer inte att sluta förens Ryssland kollapsat.
2023-10-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du får nog vänta lite längre innan du kan göra sådana konstateranden. Ingen av de militärbloggare jag följer har på något sätt uteslutit landstigning på näset, snarast tvärt om det har pratats mycket om det jag tror du nämner. Tror inte alls de har förlitat sig på floden men öppet vatten kräver nog en annan typ av förberedelser. Du underskattar rysslands defensiva förmåga och gör slutledningar om att de tänker kortsiktigt - det är det sista en rysk militär gör men de kan säkert tänka en massa annat tokigt.

Jag har inte hört någonting eller läst idag. Skall bli spännande att göra det och från vilket håll fick du uppgiften? Pålitlig källa? Rysk eller tok gubbe som Wilderäng eller Grägg? Bättre du berättar - jag är äkta nyfiken för jag har ju diskuterat ämnet nyheter från motoffensiven... så inläggen i hög grad försvunnit. :-)
Jag såg ett avsnitt av Military Summary på Youtube där han nämner att Ukraina gått in i städer över älven söder ut men att det tryckts tillbaka något mot Järnvägsbroarna av ryssen. Och samtidigt så bygger tydligen ukrainarna större ansamlingar soldater på andra sidan älven - de samlar kanske för att gå n med en större mängd soldater den vägen.
Jag tror dock att om de går in havsvägen vid den lilla spetsen (vilket de inte kommer göra med en större mängd soldater tror jag) så kommer de vara utan nämnvärt skydd och bombas sönder. Däremot om de rycker fram mot de städerna ifråga liiite mer norr ut så kanske det blir enklare. Möjligtvis har ryssarna mindre fortifikationer där och det går lite enklare då.
2023-10-21, 08:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Ja, det är ju klart att krigsnyheter ofta har en fördröjning och även är oprecisa. Men en övergång av floden Dnipro är logisk och nyheten ifråga kommer från flera källor.

Ukrainska marinsoldater gör regelbundet räder över floden och nu verkar det vara en större - en hel bataljon. Vi får se vad som händer men ryssarna är garanterat oroade.
2023-10-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ja, det är ju klart att krigsnyheter ofta har en fördröjning och även är oprecisa. Men en övergång av floden Dnipro är logisk och nyheten ifråga kommer från flera källor.

Ukrainska marinsoldater gör regelbundet räder över floden och nu verkar det vara en större - en hel bataljon. Vi får se vad som händer men ryssarna är garanterat oroade.

Varifrån nyheten kom var en ärlig fråga. Jag är på riktigt nyfiken.

Jag tror just den här saken med soldater (+ev civilbefolkning) som uppsöker fiendemedier för att få nyheter (jag tror det är enkelt för både ryssar och ukrainare) har bliivit ett verkligt problem nu under motoffensiven.

Orsaken att Ukraina inte vill ha rapportering för att "de skulle ge fienden kunskap" eller man vill inte misslyckade försök bli kända kan man ju tvista om. Men ett verkligt problem är det för jag har sett här i tråden hur oinformerade de som följer Nato-medier är om strider som pågått under motoffensiven och bara fått reda på dem ganska långt efteråt.

Propagandakrig är viktigt i ett krig och detta krig särskilhjer sig nog från andra krig förm jag tror man lyssnar på fiendepropaganda mer än någonsin i tex denna motoffensiv. Båda sidors militärledningar lider av detta.
2023-10-21, 20:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Varifrån nyheten kom var en ärlig fråga. Jag är på riktigt nyfiken.

Jag tror just den här saken med soldater (+ev civilbefolkning) som uppsöker fiendemedier för att få nyheter (jag tror det är enkelt för både ryssar och ukrainare) har bliivit ett verkligt problem nu under motoffensiven.

Orsaken att Ukraina inte vill ha rapportering för att "de skulle ge fienden kunskap" eller man vill inte misslyckade försök bli kända kan man ju tvista om. Men ett verkligt problem är det för jag har sett här i tråden hur oinformerade de som följer Nato-medier är om strider som pågått under motoffensiven och bara fått reda på dem ganska långt efteråt.

Propagandakrig är viktigt i ett krig och detta krig särskilhjer sig nog från andra krig förm jag tror man lyssnar på fiendepropaganda mer än någonsin i tex denna motoffensiv. Båda sidors militärledningar lider av detta.

Tydligen har de ukrainska marinsoldaterna bitit sig fast en bit in i landet öster om Dnipro.

https://www.bbc.com/news/world-europe-67182172

Så det är mer än bara en raid och detta är illavarslande för ryssarna, de måste försöka stoppa denna framryckning.
2023-10-22, 07:41
Medlem
Citat:
Tydligen har de ukrainska marinsoldaterna bitit sig fast en bit in i landet öster om Dnipro.

Så det är mer än bara en raid och detta är illavarslande för ryssarna, de måste försöka stoppa denna framryckning.

Det har pågått strider på öar lång tid nu och Ukraina har haft områden de bitit sig fast i. I en sådan slow motion allt går känns det som ryssarna hela tiden har mycket god tid för sig att vidta motåtgärder. Ukrainarna har ju planerat landstigningar hela tiden och jag misstänker faktiskt att sprängningen av kraftverksdammen var en förberedelse. Innan sprängningen var ju floden bredare och öarna mindre. Men däremot tror jag att flodövergång var planerat i ett mycket bättre läge där ryssarna var tillbakatryckta mot Azov-sjön och började få svårt med försörjningen och bron till Krim helst borta. Som det är nu är läget illavarslande för Ukraina skulle jag vilja säga.

Det är dock ett slags provanfall vi ser nu tror jag. Det är lite liknande läge som med Gaza (åtminstone varit), Ukraina tvekar. Det är ett mycket stort risktagande så länge Rysslands försörjningslinjer är intakta. Gissa om man är på alerten vid Krim-bron i ryska luftvärnet.

Som det låter har ryska offensiven vid Avdivka framgångar och man verkar ha lyckats uppnår positioner (kanske!) som gör fickan till en ny meat-grinder. Ja priset är högt och Ryssland har gjort stora förluster men om man har försämrat läget för ukrainarna ordentligt så kan ett sådant offer bli klokt. Annars inte. Jag tror inte Ryssarna är ensamma om att sätta många soldatliv på spel där längre utan ukrainarnas motanfall är även de kostsamma och även de vet vad som står på spel.

Sedan 2014 har den stor staden Donetsk legat under beeskjutning av Ukrainska extremnationalister för det ryska folket har detta varit en smärtsam plåga med Nato-som tränger fram. Den dagen de Nato-kanonerna inte längre når staden om den nu kommer, säker är jag inte, kommer alla ryssar jubla. Jag med.

Där kan man prata om symbolvärde och ukrainarnas fästning Avdivka har det största.
2023-10-22, 08:35
Medlem
Citat:

Hänvisningarnas i den där länken tror jag inte riktigt på. Alltså att de i BBC har kontakt med fotsoldater som har en så god och omfattande egen överblick över läget. Skulle i så fall vara i en stab.Men visst...

Kan du hålla med om att Nato-sidan kommit i ett informatiosunderläge nu under motoffensiven?

Det är ju till exempel inte alls tyst bland ryska medier om de stora egna förlusterna vid Avdivka. På ukrainska sidan verkar det vara dödstyst i mer officiella medier om egna proble

Sedan är det en sak som är riktigt märklig. Helt dödstyst i nästan alla medier om de mycket allvarliga siffror som publicerat om USA´s statsekonomi. Detta har jag ENBART hört talas om av den ukrainske militärbloggare "War in Ukraine" som är den överlägset bäste bedömaren i mina ögon.

https://www.youtube.com/watch?v=wc-mVCCuMWs&t=501s

Ett kostsamt newer ending war med en "motoffensiv" som aldrig tar slut...

85 miljoner lyssningar på Youtube och han kommer inte gå med på Bidens krigande.

https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro
2023-10-22, 09:16
Medlem
Citat:
Hänvisningarnas i den där länken tror jag inte riktigt på. Alltså att de i BBC har kontakt med fotsoldater som har en så god och omfattande egen överblick över läget. Skulle i så fall vara i en stab.Men visst...

Kan du hålla med om att Nato-sidan kommit i ett informatiosunderläge nu under motoffensiven?

Det är ju till exempel inte alls tyst bland ryska medier om de stora egna förlusterna vid Avdivka. På ukrainska sidan verkar det vara dödstyst i mer officiella medier om egna proble

Sedan är det en sak som är riktigt märklig. Helt dödstyst i nästan alla medier om de mycket allvarliga siffror som publicerat om USA´s statsekonomi. Detta har jag ENBART hört talas om av den ukrainske militärbloggare "War in Ukraine" som är den överlägset bäste bedömaren i mina ögon.

https://www.youtube.com/watch?v=wc-mVCCuMWs&t=501s

Ett kostsamt newer ending war med en "motoffensiv" som aldrig tar slut...

85 miljoner lyssningar på Youtube och han kommer inte gå med på Bidens krigande.

https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro

Det är ju ganska självklart att man håller inne med siffror om hur det går för en. Det bör man göra.

Det är krig och inte ett försök till pulitzerpriset.

USA reder sig.. att USA skulle kollapsa imorgon har sagts i hela mitt liv. Det har ännu inte hänt.

Ryssland kommer dock att falla... igen... det brukar bli så... bygger man ett land med kulisser, bräckligt som ett korthus, så rasar det med jämna mellanrum.

USA nöter ut Ryssland med ett finger på vänsterhanden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in