Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Tydligen har de ukrainska marinsoldaterna bitit sig fast en bit in i landet öster om Dnipro.
https://www.bbc.com/news/world-europe-67182172
Så det är mer än bara en raid och detta är illavarslande för ryssarna, de måste försöka stoppa denna framryckning.
Det har pågått strider på öar lång tid nu och Ukraina har haft områden de bitit sig fast i. I en sådan slow motion allt går känns det som ryssarna hela tiden har mycket god tid för sig att vidta motåtgärder. Ukrainarna har ju planerat landstigningar hela tiden och jag misstänker faktiskt att sprängningen av kraftverksdammen var en förberedelse. Innan sprängningen var ju floden bredare och öarna mindre. Men däremot tror jag att flodövergång var planerat i ett mycket bättre läge där ryssarna var tillbakatryckta mot Azov-sjön och började få svårt med försörjningen och bron till Krim helst borta. Som det är nu är läget illavarslande för Ukraina skulle jag vilja säga.
Det är dock ett slags provanfall vi ser nu tror jag. Det är lite liknande läge som med Gaza (åtminstone varit), Ukraina tvekar. Det är ett mycket stort risktagande så länge Rysslands försörjningslinjer är intakta. Gissa om man är på alerten vid Krim-bron i ryska luftvärnet.
Som det låter har ryska offensiven vid Avdivka framgångar och man verkar ha lyckats uppnår positioner (kanske!) som gör fickan till en ny meat-grinder. Ja priset är högt och Ryssland har gjort stora förluster men om man har försämrat läget för ukrainarna ordentligt så kan ett sådant offer bli klokt. Annars inte. Jag tror inte Ryssarna är ensamma om att sätta många soldatliv på spel där längre utan ukrainarnas motanfall är även de kostsamma och även de vet vad som står på spel.
Sedan 2014 har den stor staden Donetsk legat under beeskjutning av Ukrainska extremnationalister för det ryska folket har detta varit en smärtsam plåga med Nato-som tränger fram. Den dagen de Nato-kanonerna inte längre når staden om den nu kommer, säker är jag inte, kommer alla ryssar jubla. Jag med.
Där kan man prata om symbolvärde och ukrainarnas fästning Avdivka har det största.