Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
EDIT: du verkar alltså helt missförstå det där med BR kontra ägande. Du har halvt rätt - nej, inget händer om räntorna betalas. Du har dock missuppfattat BR-upplägget. Det handlar inte om ett enskilt ägande där person X äger en bostad och betalar Y i ränta. Person X äger en andel i något som har varierande nivåer av aktörer (som ibland redan sprungit med vinsten) och leverage. Det är alltså tämligen ointressant om person X i ett teoretiskt case skulle kunna klara av att betala sina egna räntor för sin egen lägenhet, för det är de facto inte den position person X har tagit. Person X äger ingen lägenhet, person X äger en lägenhet.
Kan du försöka föreställa dig skillnaden på att Person X likvideras (vilket händer för en liten procent i de flesta länder, där lägenheter ägs av enstaka individer), och att en pyramid av aktörer gör det? Så himla svår kan inte den tanken vara?
Ett försök till renskrivning: Person X (som är hävstångad) har köpt en andel i en förening (som är hävstångad) som ger honom rätten att hyra en viss lägenhet. Alla andra lägenheter i föreningen är belastade med varierande grader av hävstångning de med. Även om person X kan betala för sin lägenhet, så ligger han ändå illa till om tillräckligt många av hans hävstångade grannar inte kan det och inte kan få sina bostadsrätter sålda och måste överge dem, eftersom föreningen då tappar medlemmar och driftskostnader + ränta måste slås ut på färre medlemmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
Ni måste lära er > och < tecken. <85% belåningsgrad som skrevs betyder MINDRE än 85 %. Inte mer. Återkom om ni vill ha ett tips som jag lärde mig i grundskolan så man kan skilja dem åt.
Den stora siffran pekar på den lilla, 50>25 och 25<50
Citat:
Ursprungligen postat av
karlsoon
Nånting som är säkert är ju att vi aldrig kommer få se lägre räntor igen. Till och med svenska ekonomer som är urusla måste ju fatta att det leder till INFLATION efter den här rejäla läxan. Hur dom inte kunde fatta det innan är dock ett mysterium. Lär man sig ingenting på svenska ekonomiutbildningar. Man blir fan arg över att folk är så usla på sina arbeten.
Jag har ju skrivit att den här episoden med ultralåga räntor var förspelet till The Great Reset. Det var meningen att det skulle bli en enorm kreditbubbla, och det är meningen att den ska implodera. Ingves har alltid jobbat för WEF, likaså hans föregångare. Ansvaret för att det har blivit så här är dock alltid riksdagens.
Det som återstår att se är om det blir en inflationär depression modell Weimar eller en deflationär depression modell 1929. Jag tippar på det senare, eftersom det passar in bäst på de planer som WEF har. Inflationära depressioner gör nämligen folk skuldfria när alla pengar blir värdelösa, och då kan de inte tvingas hit och dit med hjälp av fogdar, inkasso och domstolar. Mitt stalltips är att flashback öppnar ett underforum för skuldsaneringsfrågor inom några år.
Samma mekanismer som blåste upp bubblan i bostäder och kommersiella fastigheter kommer att samverka för att riva bubblan när det börjar rasa på allvar. Just nu finns det fortfarande folk som har pengar och som tror att det är tillfällig rea på bostäder. Troligen blir det några små räntesänkningar i framtiden som utlöser en ny rusning på bostadsmarknaden, sedan kommer den riktiga käftsmällen.