2023-10-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Fast boende är väl något du konsumerar? Eller har du en exitplan?

De flesta tar med sig bostadsmiljonerna ner i graven. Eller tja - låter avkomman bli ovänner om den, via någon stackars familjejurist.
Så kan det vara för många. Men jag känner flera som faktiskt har sålt och köpt billigare.
Tre av dem är nära släkt med mig och en är granne som sålt.
Men man har ju också massor med andra möjlighetet med ett boende värt 7 miljoner och lån på t.ex 2 milj.
Sen måste man ju värdera att man kan bo billigt och stort och fint på samma gång.
Citera
2023-10-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
90%, hur har du kommit fram till den siffran? Det omsätts ca 150k BR och 50k småhus om året så två miljoner bostäder (> halva ägda beståndet) har fått ny ägare senaste 10 åren.

Det hjälper inte så mycket om man köpte en etta i Farsta 2012 för 800k och sålde med 400k i vinst 2017 när man köpte en tvåa i Vasastan för 5m - som nu kanske går att sälja för 5m igen.
90% är bara taget ur röven men är nog inte helt fel. Givetvis har inte alla tjänat massa på sina bostäder men den stora massan har tjänat bra och bott billigt. Bor man billigt kan man spara mycket eller betala av lån och när man vill byta upp sig efter 5 år så har man en miljon extra att lägga in på nya boendet + vinst + tidigare insats. Att spara 8000 per månad per person i ett hushåll utan barn och två inkomster är inget märkvärdigt. Om de har varit duktiga på att investera så kan det vara betydligt mer.
Så man kan tjäna jäkligt mycket på att bo billigt. Jag har tidigare skrivit att jag ensam sparat ca 700.000 på 5 år med en hyfsad lön men framförallt väldigt låga kostnader. Inga lån, tjänstebil och allmänt sunda ekonomiska vanor.
Citera
2023-10-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
2-3 åren? Tittar man utanför tullarna (och andra städer) toppade många småbostäder 2015-17, tappade en del 2018-19 och fortsatte mot toppnivåer 2020/21. Den största förloraren är den som köpte en etta 2017 för 1,7M och idag får 1,3M för den.
Är det inte värre om man köpte samma bostad på covidtoppen för 2 mill?
Citera
2023-10-20, 01:05
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

EDIT: du verkar alltså helt missförstå det där med BR kontra ägande. Du har halvt rätt - nej, inget händer om räntorna betalas. Du har dock missuppfattat BR-upplägget. Det handlar inte om ett enskilt ägande där person X äger en bostad och betalar Y i ränta. Person X äger en andel i något som har varierande nivåer av aktörer (som ibland redan sprungit med vinsten) och leverage. Det är alltså tämligen ointressant om person X i ett teoretiskt case skulle kunna klara av att betala sina egna räntor för sin egen lägenhet, för det är de facto inte den position person X har tagit. Person X äger ingen lägenhet, person X äger en lägenhet.

Kan du försöka föreställa dig skillnaden på att Person X likvideras (vilket händer för en liten procent i de flesta länder, där lägenheter ägs av enstaka individer), och att en pyramid av aktörer gör det? Så himla svår kan inte den tanken vara?

Ett försök till renskrivning: Person X (som är hävstångad) har köpt en andel i en förening (som är hävstångad) som ger honom rätten att hyra en viss lägenhet. Alla andra lägenheter i föreningen är belastade med varierande grader av hävstångning de med. Även om person X kan betala för sin lägenhet, så ligger han ändå illa till om tillräckligt många av hans hävstångade grannar inte kan det och inte kan få sina bostadsrätter sålda och måste överge dem, eftersom föreningen då tappar medlemmar och driftskostnader + ränta måste slås ut på färre medlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ni måste lära er > och < tecken. <85% belåningsgrad som skrevs betyder MINDRE än 85 %. Inte mer. Återkom om ni vill ha ett tips som jag lärde mig i grundskolan så man kan skilja dem åt.

Den stora siffran pekar på den lilla, 50>25 och 25<50

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nånting som är säkert är ju att vi aldrig kommer få se lägre räntor igen. Till och med svenska ekonomer som är urusla måste ju fatta att det leder till INFLATION efter den här rejäla läxan. Hur dom inte kunde fatta det innan är dock ett mysterium. Lär man sig ingenting på svenska ekonomiutbildningar. Man blir fan arg över att folk är så usla på sina arbeten.

Jag har ju skrivit att den här episoden med ultralåga räntor var förspelet till The Great Reset. Det var meningen att det skulle bli en enorm kreditbubbla, och det är meningen att den ska implodera. Ingves har alltid jobbat för WEF, likaså hans föregångare. Ansvaret för att det har blivit så här är dock alltid riksdagens.

Det som återstår att se är om det blir en inflationär depression modell Weimar eller en deflationär depression modell 1929. Jag tippar på det senare, eftersom det passar in bäst på de planer som WEF har. Inflationära depressioner gör nämligen folk skuldfria när alla pengar blir värdelösa, och då kan de inte tvingas hit och dit med hjälp av fogdar, inkasso och domstolar. Mitt stalltips är att flashback öppnar ett underforum för skuldsaneringsfrågor inom några år.

Samma mekanismer som blåste upp bubblan i bostäder och kommersiella fastigheter kommer att samverka för att riva bubblan när det börjar rasa på allvar. Just nu finns det fortfarande folk som har pengar och som tror att det är tillfällig rea på bostäder. Troligen blir det några små räntesänkningar i framtiden som utlöser en ny rusning på bostadsmarknaden, sedan kommer den riktiga käftsmällen.
Citera
2023-10-20, 01:19
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Nånting som är säkert är ju att vi aldrig kommer få se lägre räntor igen. Till och med svenska ekonomer som är urusla måste ju fatta att det leder till INFLATION efter den här rejäla läxan. Hur dom inte kunde fatta det innan är dock ett mysterium. Lär man sig ingenting på svenska ekonomiutbildningar. Man blir fan arg över att folk är så usla på sina arbeten.
De flesta glömmer allting efter ett tag. Jämför med börsen. Alla var snorförsiktiga efter it bubblan.2019- 2021 var det helt bortglömt. Då var det bara att gasa. Nu när man tittar tillbaka så förstår man inte hur det var möjligt.
Citera
2023-10-20, 01:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Håller med i det mesta. Som jag skrivit förr har man långt kvar till minus om man köpte sin första bostad för tio år sen. Det har väl typ 90% av de som äger sin bostad gjort.

Det beror trots allt på hur många som valt att 1) amortera, 2) inte fortsatt belåna bostaden i takt med värdeökning.
Citera
2023-10-20, 01:25
Medlem
Lavas avatar
Procentandelen av hushållen som skuldfritt ägde sitt boende år 2010 (EU/EES) var skrämmande låg:

https://www.bildtagg.se/bild/lbtw0hdino1mxip6jn80hsw

Hur ser det ut idag?
Citera
2023-10-20, 01:27
Medlem
Citat:

Det är klart de har fattat det men det skiter de i, de har använt tiden för att tjäna pengar på det. Eller menar du att du tror att "experterna" i DI och Aktuellt faktisk säger vad de tror på riktigt? Lol.
Citera
2023-10-20, 01:29
Medlem
ricardo22s avatar
Vad jag inte förstår är hur priserna på bostadrätterna kan vara samma som oktober 2020 i landet.

Säg att man tar 2 miljon i lån och att räntan är 5% istället för 1,5% . Det är 100 000 - 30% = 70 000 per år istället för 30 000- 30%= 21 000.

Hur kan folk betala 50 000 mer i ränta bara så där? Tjänar en vanlig ensamstånde 30 åring 50 000 mer per år i genomsnitt 2023 än 2020.

Lägg där till att avgiften också stiger, särskilt om det är nybyggt. Vad kan det vara för en vanlig tvåa? En tusing till i månaden kanske. Dessutom så har inflationen slagit mot allt annat. Så bara där där blir det några tusen till i månaden.

Hur trollar folk i den situationen fram upp emot 100 000 efter skatt per år nu för tiden? Eller var priserna egentligen superlåga med nollränta . Hade bostadspriserna kunnat dubblas om inte inflationen hade slagit till?
Senast redigerad av ricardo22 2023-10-20 kl. 01:35.
Citera
2023-10-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Vad jag inte förstår är hur priserna på bostadrätterna kan vara samma som oktober 2020 i landet.

Säg att man tar 2 miljon i lån och att räntan är 5% istället för 1,5% . Det är 100 000 - 30% = 70 000 per år istället för 30 000- 30%= 21 000.

Hur kan folk bara betala 50 000 mer i ränta så där? Tjänar en vankig ensamstånde 30 åring 50 000 mer per år i genomsnitt 2023 än 2020.

Lägg där till att avgiften också stiger, särskilt om det är nybyggt. Vad kan det vara för en vanlig tvåa? En tusing till i månaden kanske. Dessutom så inflationen slagit mot allt annat. Så bara där där blir det några tusen till i månaden.

Hur trollar folk i den situationen fram upp emot 100 000 efter skatt per år nu för tiden? Eller var priserna egentligen superlåga med nollränta . Hade priserna kunnat dubblas om inte inflationen hade slagit till?

Folk sparar mindre, tar av sparkapital, äter billigare, byter till billigare bil.

Detta gör de dock för att de tror att detta är kortvarigt. När de inser att räntan kommer vara minst 5% i många år framöver.. då börjar tjurrusningen till utgången och vi kommer att få se kraftiga prisnedgångar.
Citera
2023-10-20, 01:40
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Folk sparar mindre, tar av sparkapital, äter billigare, byter till billigare bil.

Detta gör de dock för att de tror att detta är kortvarigt. När de inser att räntan kommer vara minst 5% i många år framöver.. då börjar tjurrusningen till utgången och vi kommer att få se kraftiga prisnedgångar.
Det hade varit intressant att se statistik på det. Tex om insättningarna till avanza och nordnet har minskat. Om ica säljer mer billiga varor.
Citera
2023-10-20, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är klart att ett fullstort radhus nära östermalm kommer att kosta. Tillgång och efterfrågan styr.

Ska du ha ett liknande för 6 millar får du nog titta minst 2 kommuner bort.

Ok, om det är ett stenkast från Strandvägen så kan jag sträcka mig till 10 miljoner för denna skokartong med flygplanstoaletter. Men det är väldigt väldigt långt från över 20 miljoner. Det vore nog nästan berättigat att skicka ett psykteam till både mäklaren och de som säljer. En sinnesundersökning vore på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in