2023-10-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Det finns inga bilder. Om det dyker upp är det fake. Det finns inte heller någon från SOS international som kan bekräfta att ngt ärende är öppnat i hennes personnummer.

Hoppas innerligt att de alla åker dit för grovt bedrägeri.
JSkulle må otroligt bra av det, då jag personligen själv blivit blåst av henne på pengar.
Undrade just vad det var som skavde så hos dig, nu förstår jag. Utveckla gärna!
Citera
2023-10-20, 00:18
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Frain
Hur tänker du då? (Jag är inte nedlåtande eller ironisk, bara nyfiken)

Det är inte en så jäkla tuff resa, flyger Bangkok - Köpenhamn 2-3 ggr/år och det är helt ok, hade varit ännu lättare om man varit sövd!

Din ironi är mottagen. Men den är rätt opassande.

Inte riktigt jämförbart i det här förmodade läget.
Senast redigerad av vichy6 2023-10-20 kl. 00:24.
Citera
2023-10-20, 00:41
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Din ironi är mottagen. Men den är rätt opassande.

Inte riktigt jämförbart i det här förmodade läget.

Jag skrev ju att jag inte var ironisk, jag är bara ärligt talat nyfiken på hur du ser på saken och vad du tror har hänt? Det är inte att begära för mycket i en tråd där vi diskuterar.
Citera
2023-10-20, 00:44
Medlem
Andy Frains avatar
En tanke som slog mig. Är det möjligt att dom har en connecting flight från Arlanda till Köpenhamn? (Med tanke på att mamman bor i södra Sverige)
Jag har mer än en gång flugit Köpenhamn - Arlanda - Bangkok med thai airways.

Och, är det någon som faktiskt kommer stå på Arlanda om sex timmar?
Citera
2023-10-20, 00:50
Medlem
rimpoas avatar
Den vuxna kvinnan som inte var på backpackerresa ligger fortfarande i koma och flygs hem med reguljärflyg under natten till Sverige. En ambulans kommer att transportera Felicia vidare till Karolinska sjukhuset i Solna eller Huddinge.

En användare på flashback känner en person som sitter på planet. Rapport från den användaren väntas imorgon.

Hur mår pojvkännen som antagligen var förare av motorcykeln, följer han också med till Sverige?

Om det blir pengar över från denna fundraiser hoppas jag att de doneras till något fint och eftersom hon är vuxen ska inte mamman eller morbrorn betala hennes sjukhusräkningar. Kvinnan har gjort en del tvivelaktiga val i sitt liv men har en chans att komma på nya fötter nu och skaffa en försäkring.
Citera
2023-10-20, 00:54
Medlem
sebertos avatar
Citat:
En tanke som slog mig. Är det möjligt att dom har en connecting flight från Arlanda till Köpenhamn? (Med tanke på att mamman bor i södra Sverige)

Kan ju vara rätt problematiskt om du blir fotograferad och uthängd av familjen. Sen blir du identifierad och får påhälsning i ditt hem. Vi ser ju i tråden tex hur vissa personer ser på vårat idealistiska arbete att söka sanningen. Rättspatos tycks inte uppskattas av somliga.
Citera
2023-10-20, 01:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Om du vore i samma sits som familjen och blev ifrågasatt, hur skulle du respondera? Vore det inte mer naturligt att gå ut med:

”Vi kommer självklart att redovisa insamlingen, och vad pengarna har gått till, så fort vi fått hem Felicia till Sverige. Återigen, tusen tack för ert fantastiska stöd!”

Istället för att kalla de som undrar för troll och andra invektiv?

Det är precis som du säger.
Det vore så oerhört enkelt och snabbt gjort att fota av några kvitton från sjukhuset, av polisrapporten eller av någon stillbild på filmen från olyckan som polisen lämnat över - så vore ju saken ur världen.

Inga problem med inlägg på facebook, inga frågor på olika konton, inga kommenterare om att varna för en ifrågasättande Flashbacktråd.
De behöver inte lägga tid på att skriva långa haranger om hur ”elaka” folk är som ifrågasätter eller lägga tid på att radera ”elaka frågor”.

Det finns troligen någon form av stort penningbehov som uppstått hos familjen, sannolikt med anknytning till Felicia.
Men troligen är en hel del av det familjen uppgett inte riktigt sant.
Något har hänt, som vid många lögner finns det nog några delar sanning.
Men alla uppgifter de gått ut med initialt stämmer inte.

Problemet är att familjen själva kanske tycker att det är en bagatell om de slirat en del på sanningen - de behövde ju pengarna akut, det var ju sant.

Och där sitter problemet - de som donerat har trott ordagrant på vad familjen gått ut med.
Exakt ordagrant har det som påståtts gjort att folk donerat.

Om hon kört full och det inte regnat, om hon istället gjort en misslyckad plastikoperation, om hon var skadad men inte i koma, om hon var skyldig en drogkartellen pengar eller om det var en lösensumma för en kidnappning - precis allt kan upplevas av familjen som en rimlig orsak att tigga pengar .

Men det ses troligen inte av lika många främmande människor som en tillräckligt ömkansvärd orsak för att folk ska få lust att öppna plånboken och skänka bort en del av sina besparingar.

Därför är precis allt som inte är fullständigt sant också en bluff. En lögn som lurat fler att skänka mer pengar än annars.
Senast redigerad av coli 2023-10-20 kl. 01:22.
Citera
2023-10-20, 01:16
Medlem
Okej. köper mycket av tugget här.
Men om vi bortser från 25 st olika indicer och annat tjafs.

Det absolut tydligaste "beviset" att något, obs! något!, i den här soppan är kaos måste väl vara följande:

14 oktober låg hon i koma och läkarna visste inte om hon skulle vakna.
19 oktober flygs hon hem med reguljärflyg!?!?!?

Det är ju helt osannolikt.
Citera
2023-10-20, 01:16
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Kan ju vara rätt problematiskt om du blir fotograferad och uthängd av familjen. Sen blir du identifierad och får påhälsning i ditt hem. Vi ser ju i tråden tex hur vissa personer ser på vårat idealistiska arbete att söka sanningen. Rättspatos tycks inte uppskattas av somliga.

Ingen har bett om foto på henne, bara på ett kvitto.
Risken för påhälsning blir ju garanterat större av att ljuga till sig en miljon SEK än att lägga ut en sketen bild.
Dessutom är det ju inte så svårt att hitta bilder (och filmer) av henne på internet…
Citera
2023-10-20, 01:23
Medlem
rimpoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
Okej. köper mycket av tugget här.
Men om vi bortser från 25 st olika indicer och annat tjafs.

Det absolut tydligaste "beviset" att något, obs! något!, i den här soppan är kaos måste väl vara följande:

14 oktober låg hon i koma och läkarna visste inte om hon skulle vakna.
19 oktober flygs hon hem med reguljärflyg!?!?!?

Det är ju helt osannolikt.
Hon är fortfarande i koma och inte vaken men reagerar på beröring.
Finns en bild från sjukhuset när hon opererades för en ridolycka som ligger ute på nätet. Är säkert en 10 år gammal bild så det är konstigt att man inte gjorde det här.
Men det är som morbrorn säger, att bevisbördan antagligen skulle flyttas framåt hela tiden.
Citera
2023-10-20, 01:26
Medlem
sebertos avatar
”Ingen har bett om foto på henne, bara på ett kvitto.
Risken för påhälsning blir ju garanterat större av att ljuga till sig en miljon SEK än att lägga ut en sketen bild.
Dessutom är det ju inte så svårt att hitta bilder (och filmer) av henne på internet…”

Citat:

Jag tolkade dig som om någon skulle dit och dokumentera men du ksnske menade om familjen verkligen åkt. Vad ska man dit för om man inte fotar sällskapet?
Senast redigerad av seberto 2023-10-20 kl. 01:28.
Citera
2023-10-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Hon är fortfarande i koma och inte vaken men reagerar på beröring.
Finns en bild från sjukhuset när hon opererades för en ridolycka som ligger ute på nätet. Är säkert en 10 år gammal bild så det är konstigt att man inte gjorde det här.
Men det är som morbrorn säger, att bevisbördan antagligen skulle flyttas framåt hela tiden.

Har inte direkt koll på sjukflyg och sådant men för mig låter det verkligen märkligt att man kan flygas hem i det skicket på en vanlig flight. Sisådär nåt år efter att folk behövde scannas i pannan för att se till så inte kroppstemperaturen var över 37
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in