Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Boendekostnad efter ränteavdrag vid 85 % belåning: 100K+/månad.
Ja varför inte..
Ingen köper bostad för 22 miljoner med 85% bolån. Skärpning

Med det påpekat så har jag svårt att förstå vem som är målgruppen för den där bostaden. Känns som att alla som kan punga ut dom pengarna hellre skulle köpa något annat. Krävs ju någon som av nån väldigt specifik anledning vill bo exakt just där.
Citera
2023-10-19, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Ingen köper bostad för 22 miljoner med 85% bolån. Skärpning

Med det påpekat så har jag svårt att förstå vem som är målgruppen för den där bostaden. Känns som att alla som kan punga ut dom pengarna hellre skulle köpa något annat. Krävs ju någon som av nån väldigt specifik anledning vill bo exakt just där.
Alla som köper bostäder har väl minst 85% i belåningsgrad?
Citera
2023-10-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
6-800K är mycket pengar i min värld. Det är bara för att vi gjorde en bra vinst innan som jag skulle kunna leva med tappet och nu är jag glad över att så inte verkar bli fallet. Men jag förstår att du mer är less på hyresförespråkarna.

Jag håller med dom om att det är en bubbla. Men samtidigt är fallet att så många är inne i samma bubbla att den som stått utanför förmodligen får lov att se sig som förlorare för det är jävligt svårt att spara ihop såna här summor. Jag menar jag tjänade 60K i månaden på att bo lyxigt + sparade in 10K jämfört med hyresrätt. Det är liksom två st heltidslöner som åkte in på kontot utöver lönen.

Så mitt råd till den som är utanför är att ta sig in nu när priserna gått ner. Ja, det är ett pyramidspel men vad fan ska man göra. Det finns alltid folk som separerar, förlorar jobbet eller annat och måste sälja billigare än tänkt. Och köper man i en inflyttningsort eller i ett attraktivt område kommer det alltid fyllas på underifrån vilket ökar värdet på ens egen bostad. En dag vänder det och så är man vinnare, sitter man kvar i sin hyresrätt är det garanterat 0 kr in och en jäkla massa ut.
Du ska räkna hela vinsten från det att du köpte din första bostad. Det är ju så hela systemet är uppbyggt. Har man köpt sin första bostad som 24-åring och sen bytt upp sig 1,2,3 ggr med hjälp av värdeökningen, sparpengar och högre lön/lån så är det stor fallhöjd innan man går back. Det kommer aldrig hända. De enda förlorarna här är de som hyr och de som köpt sin första bostad senaste 2-3 åren. Troligen kommer vi få lägga till de som köpt hus i grupphusområden med bostadsrätter. De kommer snart få mycket högre hyra och tappa extremt i pris.
Citera
2023-10-19, 20:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du ska räkna hela vinsten från det att du köpte din första bostad. Det är ju så hela systemet är uppbyggt. Har man köpt sin första bostad som 24-åring och sen bytt upp sig 1,2,3 ggr med hjälp av värdeökningen, sparpengar och högre lön/lån så är det stor fallhöjd innan man går back. Det kommer aldrig hända. De enda förlorarna här är de som hyr och de som köpt sin första bostad senaste 2-3 åren. Troligen kommer vi få lägga till de som köpt hus i grupphusområden med bostadsrätter. De kommer snart få mycket högre hyra och tappa extremt i pris.

För att ha lyckats göra någon större "bostadskarriär" bör man ha haft något hyfsat objekt före 2014, alltså nåt för 3m+ i alla fall vilket ofta är ens andra bostad i "karriären" i alla fall. Det betyder också då att man är 40+ år gammal nu.

Nu har marknaden tappat tempo och många som köpt första eller andra bostaden efter 2016 ligger knappt plus eller en del minus. Räntorna är betydligt högre så de som köpt något de senaste 7-8 åren sitter även med höga kostnader. Det ligger som en våt filt över marknaden, vad ska få fart på den igen? YOLO FOMO AMBN

Korrigering pågår (ner 10-20% ytterligare) och sen 3-5 år konsolidering för att nå balans mellan boendekostnader och inkomster. Hyresmupparna behöver inte ha någon brådska.
Citera
2023-10-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För att ha lyckats göra någon större "bostadskarriär" bör man ha haft något hyfsat objekt före 2014, alltså nåt för 3m+ i alla fall vilket ofta är ens andra bostad i "karriären" i alla fall. Det betyder också då att man är 40+ år gammal nu.

Nu har marknaden tappat tempo och många som köpt första eller andra bostaden efter 2016 ligger knappt plus eller en del minus. Räntorna är betydligt högre så de som köpt något de senaste 7-8 åren sitter även med höga kostnader. Det ligger som en våt filt över marknaden, vad ska få fart på den igen? YOLO FOMO AMBN

Korrigering pågår (ner 10-20% ytterligare) och sen 3-5 år konsolidering för att nå balans mellan boendekostnader och inkomster. Hyresmupparna behöver inte ha någon brådska.
Håller med i det mesta. Som jag skrivit förr har man långt kvar till minus om man köpte sin första bostad för tio år sen. Det har väl typ 90% av de som äger sin bostad gjort. Det har blivit dyrare att bo men för de flesta så är det inget stort problem.
Hyresjon har svårare än någonsin att köpa en bostad. Det är både dyrt att köpa och att bo och det har de inte råd med.
Citera
2023-10-19, 20:29
Medlem
Citat:
Håller med i det mesta. Som jag skrivit förr har man långt kvar till minus om man köpte sin första bostad för tio år sen. Det har väl typ 90% av de som äger sin bostad gjort. Det har blivit dyrare att bo men för de flesta så är det inget stort problem.
Hyresjon har svårare än någonsin att köpa en bostad. Det är både dyrt att köpa och att bo och det har de inte råd med.

Fast boende är väl något du konsumerar? Eller har du en exitplan?

De flesta tar med sig bostadsmiljonerna ner i graven. Eller tja - låter avkomman bli ovänner om den, via någon stackars familjejurist.
Citera
2023-10-19, 20:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Jag var ironisk.

Men ja, reellt går bostäder ej upp särskilt mycket över längre tidsperioder.

Inte i konkret prisnivå förstås, men poängen med att gå in i bostäder är ju att man får hävstång. Svårare att låna till (större) investeringar i tillgångar med högre reell avkastning (tex aktier).
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-10-19 kl. 20:44.
Citera
2023-10-19, 20:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Alla som köper bostäder har väl minst 85% i belåningsgrad?

I och med att insatskravet är 15% är det väl svårt att ha över 85% belåningsgrad?
Citera
2023-10-19, 20:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:

90%, hur har du kommit fram till den siffran? Det omsätts ca 150k BR och 50k småhus om året så två miljoner bostäder (> halva ägda beståndet) har fått ny ägare senaste 10 åren.

Det hjälper inte så mycket om man köpte en etta i Farsta 2012 för 800k och sålde med 400k i vinst 2017 när man köpte en tvåa i Vasastan för 5m - som nu kanske går att sälja för 5m igen.
Citera
2023-10-19, 20:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Nej det lär nog ta ett par sekel innan socialbidraget växt till sig så pass att man kan casha villan på Lidingö som planerat. Men, om 3 månader...

Varför är du så besatt av den här tråden? Tog det så mycket på psyket när alla trackade dig att du måste hemsöka denna arena gång på gång med samma tröttsamma tjat

Kan du inte försöka komma med något nytt i själva topic för tråden? Måste ju ligga på gränsen till KFK redan nu efter bara några timmar.
Citera
2023-10-19, 20:52
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/rl2wa3/sd-driver-pa-for-slopat-amorteringskrav

Citat:
SD driver på för slopat amorteringskrav

Sverigedemokraterna går före regeringen och vill att det skärpta amorteringskravet slopas. Det meddelar flera av partiets företrädare i en motion som lämnats in i riksdagen. Partiet har tidigare drivit frågan i opposition.

”Det drabbar unga vuxna och ensamstående i högre utsträckning än andra grupper”, skriver bland andra SD:s ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt.

Det andra amorteringskravet infördes i mars 2018.

– Vi tycker det är olyckligt för det slår undan benen för människor som hamnar i kläm på olika sätt, säger Sjöstedt vidare till Altinget.

---

Regeringen har beslutat att amorteringskravet på bostadslån ska utredas. Nationalekonomen John Hassler ingår i kommittén som ska se över om regleringarna kan utformas på ett mer ändamålsenligt sätt.

Ett slopat amorteringskrav var ett av Moderaternas vallöften. Både Finansinspektionen och Riksbanken har varit kritiska till ett slopat krav.

Är väl ganska troligt att amorteringskravet slopas under mandatperioden (när inflationen börjat dippa och det går att stimulera ekonomin igen).

Så bäst köpläge är nog närmsta året.
Citera
2023-10-19, 20:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I och med att insatskravet är 15% är det väl svårt att ha över 85% belåningsgrad?

Du kan ta blancolån hos SBAB på 10%. Funkar säkert med andra banker också men de lägger inte ut det lika synligt direkt i kalkylen vad jag sett.

Sen får du även högre LTV när värdet på bostaden sjunker. Sitter nog en, förvisso liten, del med belåning en bit över 100% av värdet redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in