2023-10-19, 09:03
Medlem
Niggwards avatar
Ja, klart de vet! Men mohammed är den sista och rätta profeten i deras tro. Jesus var också en profet, men inte den slutgiltiga rätta. SÅ TEOR JAG DET GÅR. Inte 100 .

Alla de religionerna är sidor av samma mynt och enda är världen i kaos över skiten
Senast redigerad av Niggward 2023-10-19 kl. 09:17.
Citera
2023-10-19, 09:11
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Som Gud?
Hur ser man Gud då?
Som en gubbe med skägg på en tron på ett moln?

Som treenigheten Fadern, Sonen och Den heliga Anden
Citera
2023-10-19, 09:14
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Som treenigheten Fadern, Sonen och Den heliga Anden
Fadern är då en skäggig gubbe på ett moln och sonen är en skäggig man i historien och heliga anden är ett spöke som far in i folk och gör dom goda?

Har jag rätt?
Citera
2023-10-19, 09:19
Medlem
Amors avatar
Citat:
Fadern är då en skäggig gubbe på ett moln och sonen är en skäggig man i historien och heliga anden är ett spöke som far in i folk och gör dom goda?

Har jag rätt?
Nej men jag är inte rätt person att svara på exakt hur treenigheten fungerar, du får läsa några tusen sidor teologi och sen återkomma.
Citera
2023-10-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Jag förstår.

Men hur tolkar man messias i islam? Har det inte samma mening som i kristendom och judendom?

al-Masih (Messias) i islam:

https://islamqa.info/en/answers/304204/what-does-messiah-mean

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så brukar de säga ja.
Jesus för dom är bara en av alla andra profeter.

Inte bara.

Jesus är en nabi (profet), men han är också rasul (sändebud) liksom Mohammad. Alla sändebud är profeter, men inte alla profeter är sändebud.

Av sändebuden räknas Jesus som näst viktigaste, efter Mohammad.
Citera
2023-10-19, 09:43
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Nej men jag är inte rätt person att svara på exakt hur treenigheten fungerar, du får läsa några tusen sidor teologi och sen återkomma.
Så du kan inte svara, men du har redan läst tusentals sidor och är expert?
Citera
2023-10-19, 09:45
Medlem
Citat:

Ingen kan svara exakt hur den fungerar.

Dels är västliga och östliga kyrkan splittrad i sin syn på detta. Dels uppfanns treenighetsläran tre århundraden efter Jesus.

Även teologiskt skolade präster kan inte exakt förklara treenigheten utan ser den som mystisk.

Islam förkastar treenighetsläran och dömer ut den som polyteistisk.
Citera
2023-10-19, 09:49
Medlem
Citat:

Har jag rätt?

Skäggig gubbe på ett moln är något du sett i en tecknad film. Snarare än något du läst i Bibeln.
Citera
2023-10-19, 09:52
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Jag förstår.

Men hur tolkar man messias i islam? Har det inte samma mening som i kristendom och judendom?

Messias är ju egentligen inte direkt knutet till gud, det är snarare en ”konung” som skall leda judarna och skapa världsfred, det är inte kopplat till guds son utan snarare lösare kopplat precis som kristna kungar ansågs utvalda av gud.
Betydelsen är ju ”den smorde” och anger således inte någon gudomlig härkomst.

Somliga anser också att Messias snarare avsåg en ledare som skulle frigöra judarna och att det bör ses som ett uttryck för motstånd mit den romerska ockupationen under biblisk tid.

Så det finns inte något som hindrar att muslimer skulle vara helt eniga med att Jesus var Messias.
Citera
2023-10-19, 09:55
Medlem
Vet muslimer vad det innebär att Jesus är Messias, och varför han kallas den Smorde?
Citera
2023-10-19, 10:02
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Skäggig gubbe på ett moln är något du sett i en tecknad film. Snarare än något du läst i Bibeln.
Jag försöker bara förstå era bilder av Gud.

Du liksom alla muslimer och ateister har gjort er bilder av Gud.

Jag vill se hur löjliga och skrattretande dom är.
Citera
2023-10-19, 10:03
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Okej, ska försöka.

Jesus är messias. Det är något som kristna tror, det är det viktigaste. Utan jesus som messias, så är det någon annan religion.

Om Koranen säger att jesus är messias, och muslimer tror att koranen är helt sann, vilket dom gör givetvis, då finns det bara en slutsats att dra, nämligen att muslimer är kristna utan att veta om det.
Muslimer ser Jesus som profet, men Muhamud är sen sista profeten. Dom tror inte på Jesus som messias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in