2023-10-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Bara adhd så har du längre bra perioder än dåliga och ofta långa. Det och säkert lite andra saker gör att du fått diagnosen. Har du svårt att klara vardagen?
Man måste väl haft ganska många perioder upp o ner för de ska ställa det? Vem som helst kan få svacka, typ partner gör slut, man blir arbetslös, närståendes dödsfall, då kan man må dåligt nåt år.
Citera
2023-10-18, 21:40
Medlem
En gång i tiden jagade jag också diagnoser. Det kändes liksom skönt att få på pränt nåt som kunde förklara hur dum i huvudet jag kunde vara.

Det va min terapeut som vid nåt tillfälle frågade mig; ”Om du får alla de diagnoserna idag, förändras ditt liv på något sätt från imorgon?”

Det fick mig att verkligen tänka om och relatera till min personlighet och jobba utifrån de förutsättningar jag har, snarare än att nödvändigtvis kunna sätta en stämpel på ”vad är det för fel på mig?”.

Det är ett rätt sympatiskt sätt att förhålla sig till sig själv faktiskt
Citera
2023-10-18, 21:43
Medlem
Tre tillstånd som överlappar varandra är bipolär typ 2, EIPS och ADHD.

Det finns dock distinkta skillnader mellan dessa:

- ADHD är en neuropsykiatrisk eller som amerikanare kallar "developmental", dvs svårigheter måste ha legat i tidigt barndom och definitivt innan 12 års åldern. Detta är en väldig viktig kriterium. Det måste dessutom finnas en vardaglig funktionsnesättning
- EIPS debuterar vanligtvis i tonåren och är kopplad till affektiva (notera ej neuropsyk) svängningar, dvs självförakt, intensiva intermänskliga relationer, ofta missbruk, riskfyllt beteende.
- Bipolär typ 2 måste vara episodisk dvs beteende som du har under hypomana fasen måste urskilja sig från ens "grundpersonlighet" - hos ADHD exempelvis är man "uppe" konstant. Också i bipolär typ 2 finns det affektiva inslag.

Jag brukar be mina patienter fylla SCID-II, BSL-23 och MDQ eller HCL-32 för att kunna differentiera, alltid som tillägg till en bra anamnes.

Guanxi, spec.läk psykiatri
Citera
2023-10-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi

- ADHD är en neuropsykiatrisk eller som amerikanare kallar "developmental", dvs svårigheter måste ha legat i tidigt barndom och definitivt innan 12 års åldern. Detta är en väldig viktig kriterium. Det måste dessutom finnas en vardaglig funktionsnesättning
- EIPS debuterar vanligtvis i tonåren och är kopplad till affektiva (notera ej neuropsyk) svängningar, dvs självförakt, intensiva intermänskliga relationer, ofta missbruk, riskfyllt beteende.
- Bipolär typ 2 måste vara episodisk dvs beteende som du har under hypomana fasen måste urskilja sig från ens "grundpersonlighet" - hos ADHD exempelvis är man "uppe" konstant. Också i bipolär typ 2 finns det affektiva inslag.

Jag brukar be mina patienter fylla SCID-II, BSL-23 och MDQ eller HCL-32 för att kunna differentiera, alltid som tillägg till en bra anamnes.

Vad menas med den fetade raden? Utveckla?
Citera
2023-10-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Vad menas med den fetade raden? Utveckla?

Bipolaritet en affektiv sjukdom.
Bipolär 1 - mani (oftast med psykotiska inslag som kräver sjukhusvård etc) och djup depression.
Bipolär 2 - hypomani (mildare mani med mer energi, bristande konsekvenstänk ) och depression.
Cykotymi - hypomani och mild depression.

Sen finns det en del andra subtyper.
I bipolaritet är hypomanifaserna aktiva i 3-5 dagar och därefter svänger i depression. Hos patienter med ADHD är tillståndet varaktig. Med andra ord finns det en periodicitet i bipolaritet som går i runda svängar 3 dagar -> 14 dagar -> 3 dagar et cetera. En lättare förklaringsmodell.

exempelvis hos patienter med schizoaffektiv så lider dessa av bägge bipolaritet + schizofreni och episoderna är intermittenta och i princip ständiga.
Citera
2023-10-18, 22:07
Medlem
Citat:

Finns det risker med felmedicinering då dessa diagnoser överlappar varandra? Säg att man skulle bli diagnostiserad som bipolär, får läkemedel för detta, men visar sig ha ADHD? Som exempel.
Citera
2023-10-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Finns det risker med felmedicinering då dessa diagnoser överlappar varandra? Säg att man skulle bli diagnostiserad som bipolär, får läkemedel för detta, men visar sig ha ADHD? Som exempel.

Centralstimulantia kan potentiellt trigga igång en mani, men detta gäller egentligen även vissa typer av starkare antidepressiva. Stämningsstabiliserande kan inte påverka ADHD så mycket. Det är två helt olika mekanismer; Bipolaritet har att göra med neuronal depolarisering och egentligen avvikande kalciumkanaler i hjärnan, medan ADHD har att göra med en del av hjärnan som inte utvecklas tillräcklig och kan inte kontrollera i sin tur neuronala banor.

Sammanfattning: CS kan trigga mani. Stämningsstabiliserande kan ej "tysta" ner brussignaler som patienter med ADHD upplever då för detta krävs dopamin i prefrontalt cortex.
Citera
2023-10-18, 22:12
Medlem
Citat:
Bipolaritet en affektiv sjukdom.
Bipolär 1 - mani (oftast med psykotiska inslag som kräver sjukhusvård etc) och djup depression.
Bipolär 2 - hypomani (mildare mani med mer energi, bristande konsekvenstänk ) och depression.
Cykotymi - hypomani och mild depression.

Sen finns det en del andra subtyper.
I bipolaritet är hypomanifaserna aktiva i 3-5 dagar och därefter svänger i depression. Hos patienter med ADHD är tillståndet varaktig. Med andra ord finns det en periodicitet i bipolaritet som går i runda svängar 3 dagar -> 14 dagar -> 3 dagar et cetera. En lättare förklaringsmodell.

exempelvis hos patienter med schizoaffektiv så lider dessa av bägge bipolaritet + schizofreni och episoderna är intermittenta och i princip ständiga.

Okej, du skrev att EIPS var affektiv också så jag tänkte att det skulle vara specifika likheter mellan EIPS och Bipolär typ 2. Det var nog jag som tänkte fel.

Jag måste dock ifrågasätta om du verkligen är läkare inom psykiatri om du tror att en hypomani är max 5 dagar lång? Mina hypomanier brukar normalt vara runt 3 månader men i "bästa" fall upp emot 5 månader långa.
Citera
2023-10-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jag tränar 5-6 gånger i veckan och äter bra mat. Vadårå?? Ska till gymmet NU faktiskt.

Jag åt mycket mediciner förut och har en adhd diagnos som blivit bättre av att jag började jobba, träna och äta bättre. Idag är jag medicinfri/nykter och har ingen kontakt med psykiatrin. Det kan vara jobbigt ibland, men det sägs att det är så för alla människor. Innan jag bröt kontakten med psykiatrin så ville dom utreda mig mer, och jag kände att nu jävlar räcker det. Det var inte värt det till slut. Det var därför jag undrade.
Citera
2023-10-18, 22:18
Medlem
Citat:
Okej, du skrev att EIPS var affektiv också så jag tänkte att det skulle vara specifika likheter mellan EIPS och Bipolär typ 2. Det var nog jag som tänkte fel.

Jag måste dock ifrågasätta om du verkligen är läkare inom psykiatri om du tror att en hypomani är max 5 dagar lång? Mina hypomanier brukar normalt vara runt 3 månader men i "bästa" fall upp emot 5 månader långa.

Hur tillståndet manifesterar sig är väldig olika, det menades inte att det är max 5 dagar utan minst 3 till 5 dagar, men kan pågå i veckor eller månader.
Du får gärna ifrågasätta vad du vill, vi är främlingar på ett forum.
Citera
2023-10-18, 22:22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Det sista är det jag ser som den stora skillnaden mellan Bipolär typ 2 och ADHD.
Personer med ADHD blir (i regel) inte kontinuerligt deprimerade så som någon som är Bipolär blir.

Jag har flera vänner med ADHD och de blir precis som du utmattade gång på gång, men det brukar "bara" resultera i att de isolerar sig några dagar - nån vecka och sen kör de på igen som vanligt medan Bipolära människor i regel faller ner i allvarliga självskadebeteenden och suicidförsök i sina dippar. Det är som att deras dippar är mer bottenlösa så att säga, men det är bara min erfarenhet och inte nödvändigtvis fakta.

I vilket fall som helst så måste du inte ta några mediciner om du inte vill, vården är frivillig så länge du inte får LPT av en läkare vilket inte är något som händer utan anledning. Som någon skrev kan du inte få jobb som tex pilot och polis, men positivt istället är att FK tar Bipolära depressioner på allvar.

Ja det där med ekonomiskt risktagande känner jag igen. Jag har tagit flera onödiga risker för spänningen skull och impulskontrollen har inte alls funnits där många gånger. Men hittills har jag klarat mig bra och har inte gjort några svidande förluster. Men den dagen kan ju komma imorgon! För jag är sjuk i huvet ibland när det gäller pengar, helt klart.
Men jag gör inte så pass galna saker att jag behövt åka in på psyk osv. Jag klarar ändå av att sköta mitt liv. Men det tycket tydligen inte vården. Dom tycker att jag borde ändra på flera saker..

Vad skulle jag behöva FK för tänker du?
Citera
2023-10-18, 22:27
Medlem
Citat:
Hur tillståndet manifesterar sig är väldig olika, det menades inte att det är max 5 dagar utan minst 3 till 5 dagar, men kan pågå i veckor eller månader.
Du får gärna ifrågasätta vad du vill, vi är främlingar på ett forum.

Ja okej, köper det. Hade du skrivit minst 3-5 dagar i första inlägget så hade jag inte behövt ifrågasätta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in