2023-10-18, 22:29
Medlem
Jag har för mig att bipolär typ 2 ofta manifesterar sig i ung vuxen ålder, ca 18-30, så det är inget konstigt alls att du skulle vara 30 år vid diagnotisering. Om man även läser dina andra inlägg är det rätt så dåligt att du har ett maniskt skov eller vad man nu kallar det, så försök inte reflektera i det nu, utan låt ta det när du fått koll på din sömn och inte är snudd på att toucha psykosen.
Citera
2023-10-18, 22:31
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Kan bara tala för mig själv, men att kombinera min pågående hypomani med alkohol, gjorde att jag definitivt nådde mani. Gjort många vidriga saker i det tillståndet!

Totalt noll rädsla för döden, inget konsekvenstänk, enorm smärttröskel och vedervärdig personlighet på det! Ett under att man överlevt allt gånger!

Okej jag förstår. Kan definitivt känna igen det där. Kunde bli galen på fyllan förr men det var när jag var 15-25. Jag festar inte på det sättet idag utan tar det betydligt lugnare nu och fokar mer på hälsan, jobbet osv. Även om jag hamnar i svackor emellanåt då jag inte orkar göra nånting men tar mig ganska snabbt upp från dom också.
Citera
2023-10-18, 22:32
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Gick med på det?

Ja jag går till psykiatrin ibland pga andra grejer. Dom har tjatat på mig ett tag om bipolär sjukdom och jag sa ja tillslut för att slippa tjatet. Men jag trodde inte det skulle bli nån diagnos. Ville bara ha det ur världen liksom..
Citera
2023-10-18, 22:33
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bynblocksthlm
Haha typiskt bioplär att gå med på att göra en undersökning sedan ångra det
Varningstecken ?
Nej men gå till en annan läkare och se om de kan göra en ny utredning

Jaså är det så??
Citera
2023-10-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Ja det där med ekonomiskt risktagande känner jag igen. Jag har tagit flera onödiga risker för spänningen skull och impulskontrollen har inte alls funnits där många gånger. Men hittills har jag klarat mig bra och har inte gjort några svidande förluster. Men den dagen kan ju komma imorgon! För jag är sjuk i huvet ibland när det gäller pengar, helt klart.
Men jag gör inte så pass galna saker att jag behövt åka in på psyk osv. Jag klarar ändå av att sköta mitt liv. Men det tycket tydligen inte vården. Dom tycker att jag borde ändra på flera saker..

Vad skulle jag behöva FK för tänker du?

Jag tror du blandade ihop två inlägg? ingenstans skrev jag om ekonomiskt risktagande!

Men för att bemöta det så är det ju något som ADHD och hypomani/mani har gemensamt med varandra, att väldigt många har svårt att hålla i slantarna. Jag har själv typ 2 och har inga stora problem att hålla i pengarna, eller rättare sagt har jag ganska bra impulskontroll och även om jag känner ett sug att spendera dom så kan jag låta bli. En taktik har varit att planera inför någon större investering och sen när jag kommer in i hypomanin så låter jag pengarna flöda på det jag planerat att köpa. 2020 blev det en ny cykel för 12k, 2021 renoverade jag hemma för 50k och 2022 blev det en ny säng för 70k. Ett sätt att få utlopp för lustarna fast på ett lite mer kontrollerat sätt.

Angående FK så tänkte jag i dina dippar, jag vet inte hur långa dippar du har?
Men jag känner flera med ADHD som bränner ut sig gång på gång, så pass att dom kan bli sjukskrivna från jobbet i några veckor och de har inte alltid haft så lätt att få ut sjukpenning pga sin utmattning. Några veckor sjukskrivning för utmattning som Bipolär borde däremot inte vara så svårt att få igenom!
Senast redigerad av Rudan88 2023-10-18 kl. 22:41.
Citera
2023-10-18, 22:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Hur skulle det ställa till för dig i framtiden genom att det står i din journal? Vad menar du med stämplat? Journalerna är ett verktyg för vårdpersonalen så att de kan kommunicera med varandra hur de lättast ska hjälpa dig och erbjuda dig vård.

Du har enorma förutfattade meningar kring detta och vad en diagnos innebär. En diagnos innebär ingenting annat än att någon kommer tänka "ah, en annan läkare har tänkt att patienten kan ha besvär med detta". Vilka konsekvenser skulle detta kunna leda till och vad tror du att du åstadkommer genom att bli så upprörd över att en människa har bedömt att dina besvär kan vara mångfacetterade? Om du inte håller med om att du behöver hjälp för dina eventuella bipolära besvär behöver du inte överhuvudtaget ta emot dem, och jag lovar dig ingen inom vården kommer bry sig en sekund.

Som vissa andra har skrivit här så kan man bli nekad vissa yrken tex. Jag bara frågar om det finns nåt som kan störa i framtiden. Men ja jag överdriver förmodligen.
Citera
2023-10-18, 22:51
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Precis, det är mycket så jag känner också. Att förhållande och lån och familj osv bara känns som en tvångströja... Jag har behovet att kunna dra iväg och göra vad fan jag vill när jag vill. Vilket är egoistiskt men fungerar när man är ensam men inte med familj och åtaganden... Men kan väl tycka att den friheten också kan kännas tom nu när man är 33 för jag har rest som fan och besökt 20 länder och verkligen levt ut.

Men ett förhållande och familj kan såklart också ta slut, men jag tror lösningen för mig är att ha ett enkelt förhållande utan att jag sätter pressen på mig själv att vara den starka försörjaren osv. Då blir det mer relaxed och ärligt. Jag har alltid försök vara perfekt och kunde leva upp till det men inte för evigt.

Skönt med nån som förstår.
Jag har ofta fått höra att jag måste växa upp, börja tänka på det ena och det andra osv. Jag tror att det med tiden har triggat igång en stress i mig som gör mina symtom värre, oavsett om det är adhd eller nu bipolär jag vet inte men det har iaf blivit värre sista tiden pga hur alla håller på.
Tror att jag påverkats av folks kommentarer mer än jag fattat innan.
Citera
2023-10-18, 22:54
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiggoMortisen
Det finns en väldigt stor samsjuklighet mellan bipolaritet och ADHD.

Jag har båda två. Fick diagnosen bipolär typ 2 ganska nyligen, såhär i vuxen ålder. Ingenting har förändrats på grund av det. Eller jo, jag testade gå på stämningsstabiliserande ett tag, men blev så virrig att jag inte ville fortsätta. Jag har däremot fått en sömnmedicin som faktiskt funkar.

De enda tvångsåtgärder de rimligtvis skulle kunna utföra är att lägga in dig om du får en psykos som innebär fara för din eller andras hälsa, men det är ju bipolära typ 1 som får det. Oroa dig inte. Ingenting kommer att hända om du inte vill att det ska göra det.

Tack!
Vill du berätta vilken medicin du fick och hur du menar att du blev virrig av den?
Citera
2023-10-18, 22:55
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det kan nog bara göras av den klinik som satt diagnosen. Men jag är inte säker.

Oj. Det måste jag ta reda på.
Citera
2023-10-18, 22:56
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Min läkare fick mig själv att bestämma om jag ville ha det på papper eller inte.... Eftersom det kan bli problem med att bli t ex polis i framtiden osv.. Det var väl schysst, vet inte

Jävligt sjysst! Jag fick inte den frågan
Citera
2023-10-18, 23:18
Medlem
Citat:
Okej. Borderline och autism vet jag inget om.
Men en diagnos är inget farligt
Inget att skämmas för
Du kan få hjälp
Terapi
Medicin
Andra anpassningar
Ta det lugnt bara
Citera
2023-10-18, 23:19
Medlem
Citat: