Citat:
Ursprungligen postat av
Whatelseshouldi
Ja det där med ekonomiskt risktagande känner jag igen. Jag har tagit flera onödiga risker för spänningen skull och impulskontrollen har inte alls funnits där många gånger. Men hittills har jag klarat mig bra och har inte gjort några svidande förluster. Men den dagen kan ju komma imorgon! För jag är sjuk i huvet ibland när det gäller pengar, helt klart.
Men jag gör inte så pass galna saker att jag behövt åka in på psyk osv. Jag klarar ändå av att sköta mitt liv. Men det tycket tydligen inte vården. Dom tycker att jag borde ändra på flera saker..
Vad skulle jag behöva FK för tänker du?
Jag tror du blandade ihop två inlägg?

ingenstans skrev jag om ekonomiskt risktagande!
Men för att bemöta det så är det ju något som ADHD och hypomani/mani har gemensamt med varandra, att väldigt många har svårt att hålla i slantarna. Jag har själv typ 2 och har inga stora problem att hålla i pengarna, eller rättare sagt har jag ganska bra impulskontroll och även om jag känner ett sug att spendera dom så kan jag låta bli. En taktik har varit att planera inför någon större investering och sen när jag kommer in i hypomanin så låter jag pengarna flöda på det jag planerat att köpa. 2020 blev det en ny cykel för 12k, 2021 renoverade jag hemma för 50k och 2022 blev det en ny säng för 70k. Ett sätt att få utlopp för lustarna fast på ett lite mer kontrollerat sätt.
Angående FK så tänkte jag i dina dippar, jag vet inte hur långa dippar du har?
Men jag känner flera med ADHD som bränner ut sig gång på gång, så pass att dom kan bli sjukskrivna från jobbet i några veckor och de har inte alltid haft så lätt att få ut sjukpenning pga sin utmattning. Några veckor sjukskrivning för utmattning som Bipolär borde däremot inte vara så svårt att få igenom!