Citat:
Ursprungligen postat av
will242
Då kan man ju börja undra om de flertalet tusen döda palestinierna och 13k skadade också är en stor överdrift, att det finns skadade och döda palestinier och även barn är ju uppenbart men troligtvis är allt som Hamas berättar överdrivet med 500%.
Självklart är siffrorna överdrivna. Jag skulle gå så långt som att hävda att de faktiska siffrorna kan vara närapå noll. Alltså att de döda inte ska mätas i tusental, utan dussintal -om ens det.
Jag har hittills knappt sett något videobevis som indikerar stora förluster av människoliv. Jag ser bara intervjuer med overifierade vittnesmål från opålitliga/oinsatta personer, videoklipp som oftast ser fejk ut, videoklipp som kan vara från helt andra platser och tidpunkter, videoklipp på personer som lika gärna kan ha dött av hjärtattack efter att ha ätit för mycket hummus, osv. Gaza påstås vara en mångmiljonstad - självklart är det full aktivitet utanför dess få sjukhus även i fredstid*. Så att korkade journalister står utanför entréerna och ser ambulanser svänga upp med jämna mellanrum betyder inte så mycket.
Eftersom källan är Hamas eller på sin höjd palestinska hjälparbetare, tror jag heller inte på uppgifterna om hur stor strukturell skada staden tagit, hur lite mat och vatten det finns, osv. Jag tror inte på nåt. Det är ett kontroversiellt påstående, men jag tror vi än så länge tittar på ett regelrätt Wag the Dog-scenario. Förmedlat av skitjournalister som vare sig kan eller vill ifrågasätta bilden som målas upp. Förhoppningsvis kommer Al Ahli-gate bidra till att journalisterna äntligen börjar dra öronen åt sig och ifrågasätter informationen från Gaza, för hittills hade de lika gärna kunnat citera Baghdad Bob.
*Och självklart dör det många människor dagligen i en mångmiljonbefolkning, även när den inte bombas. Det betyder inte att alla dessa dödsfall ska klassas som krigsoffer. Men det finns inga hinder för Hamas myndigheter att klassa dem som det.