2023-10-29, 13:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Hå. Hå.

Så nu handlar alltså ukrainas motoffensiv om att västerlandet skall bygga upp produktionskapacitet och de "fantastiska" förutsdättningar för det som finns. Inte vad som nu händer i kriget.

Nåja. Detta är ett tecken så gått som något att motoffensiven är SLUT!

Ursäkta att jag förstörde den goda stämningen.

Och ryssland har inga halvledare och de erövrade tvättmaskinerna har tagit slut... Ukraina närmar sig Krim. Och i går besköts kärnkraftverket i Kursk enligt vad ryzzen påstår.

Motoffensiven kommer givetvis att gå ner i paus/sparläge under denna delen av året, men kommer, precis som tidigare att återupptas fram till våren/sommaren igen.

Ni ryssar är bra dåraktigt hoppfulla om ni tror att det är klart nu. Det är det inte. Denna motoffensiv kommer fortsätta tills att ni är ute från ukrainsk mark, eller tills att ni kollapsat.

Spelar ingen roll om motoffensiven tar 3 år eller 7 år till. Ni kommer ändå inte att kunna stoppa den.
2023-10-29, 13:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Västerlandet är i sitt stora övermod på amma ruta som Ryssland var 2088. Sedan dess har man berett sig på en militär kraftmätning och kraftmätingen började när Nato visade avsikt att få Ukraina som medlem.

Sedan Warszawapakten tog slut så har Ryssland har aldrig kunnat mäta sig med USA, och än mindre med hela NATO. Det har bara varit en "kraftmätning" i din fantasi.

Det var Ukraina som ville gå med i NATO. Hade de hunnit göra det så hade de aldrig varit i krig nu. Då hade inte Ukraina ens behövt någon motoffensiv.

NATO är världens absolut effektivaste fredsbevarande organisation.

Citat:
Ursäkta att jag förstörde den goda stämningen.

Även om du nästan alltid går OT (som med NATO-diskussionen jag besvarade dig ovan) tycker jag du är mycket glädjen och underhållningen med tråden. Den hade inte varit hälften så kul utan alla ryssar med självskadebeteende som vill diskutera kriget här. Är tacksam för att du sprider nöjet att skratta ut er!

Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Hur går våroffensiven?

Har Ryssarna blivit utkastade så här 6 månader senare?

Hur ser det ut med utrustning för den Ukrainska motoffensiven? Finns det någon kvar för en eventuell Vinteroffensiv eller måste det tiggas mera?

Nej, det brukar vara mer stilla med motoffensiven/offensiven under hösten/vintersäsongen på bägge sidor, pga. sämre framkomlighet.

Gällande längden på motoffensiven så tror jag personligen att det kommer ta 5-6 år till.

Den som dock skall se sig i spegeln är ryssarna som trodde de kunde vinna kriget på två veckor. Är det inte en enorm missräkning tycker tom du?
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-29 kl. 13:59.
2023-10-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur länge har du skrikit detta nu? Ett halvår? Det verkar inte som Ukraina hör dig. Kanske om du kör caps lock på fler ord?

Ukraina, ukrainarna, har väl absolut ingen anledning till att lyssna på varken dig eller mig, de ser ju sanningen med egna ögon.

Men jag hade en fråga.

I den "fortsatta" motoffensiven vilken är Ukrainas största utmaning (som ni brukar kalla problem): Ammunitionsbrist eller soldatbrist?

Den näst sista mobiliseringen gick ju trögt och man fick ägna sig åt gaturazzieor och det verkar av ukrainska regeringskällor varit stora korruptionsprobelem i myndigheter med mobiliserade som köpte sig fria. Nu i höst har man inte hört så mycket. Ukraina har gått på pumpen när de vänt sig till Rumänska och Polska myndigheter. Inom landet tror jag nu man gör "hembesök" i stället för razzior men vet inte.

(Att man övergått till "hembesök" i stället för razzior tyder dels att det är så tyst om detta och dels att det verkar pågå sådan verksamhet när en svensk frivillig i specialtjänstgöring blev dödad.)

Det har ju även talats om att västerlandet har problem att leverera tillräckligt med ammunition till Ukraina och det tillstår väl alla nu att det är ett nuvarande eller framtida problem.

Vilket problem/utmaning är störst för fortsatta ukrainska motoffensiven?

Eftersom du sympatiserar med Ukraina borde du veta mer och kunna besvara frågan bättre än jag.
2023-10-29, 14:07
Medlem
Citat:
Motoffensiven har säkert ett antal mål - vilka är okända för oss - men inget av dem var med stor sannolikhet att befria hela landet. Det är ett av hela krigets mål, men den aktuella offensiven har inte detta mål.

Vad har den för mål då?
2023-10-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Sedan Warszawapakten tog slut så har Ryssland har aldrig kunnat mäta sig med USA, och än mindre med hela NATO. Det har bara varit en "kraftmätning" i din fantasi.

Det var Ukraina som ville gå med i NATO. Hade de hunnit göra det så hade de aldrig varit i krig nu. Då hade inte Ukraina ens behövt någon motoffensiv.

NATO är världens absolut effektivaste fredsbevarande organisation.

Även om du nästan alltid går OT (som med NATO-diskussionen jag besvarade dig ovan) tycker jag du är mycket glädjen och underhållningen med tråden. Den hade inte varit hälften så kul utan alla ryssar med självskadebeteende som vill diskutera kriget här. Är tacksam för att du sprider nöjet att skratta ut er!

Nej, det brukar vara mer stilla med motoffensiven/offensiven under hösten/vintersäsongen på bägge sidor, pga. sämre framkomlighet.

Gällande längden på motoffensiven så tror jag personligen att det kommer ta 5-6 år till.

Den som dock skall se sig i spegeln är ryssarna som trodde de kunde vinna kriget på två veckor. Är det inte en enorm missräkning tycker tom du?

Sedan år 2007-2008 har Ryssland förberett sig för det läge som det är nu. Handelskrig mot västerlandet där de fått med sig Brics, vilka är de tunga nationerna i världen utanför väst och ett militärt krig där de lyckas hålla Nato stången vilket var huvudmålet, inte erövra hela Ukraina.

När nu ni kloka herrar sitter och jublar att västerlandet måste bygga ut/upp en rustningsindustri för den fortsatta motoffensiven så visar ni bara vilka dåligam och kortsiktiga vänner ukrainarna skaffat sig. 2008 är 15 år sedan Ukraina inledde sin motoffensiv.

Det går inte att gå OT i ett ämne som inte längre existerar. Motoffensiven är SLUT!
2023-10-29, 14:25
Medlem
Citat:
Sedan år 2007-2008 har Ryssland förberett sig för det läge som det är nu. Handelskrig mot västerlandet där de fått med sig Brics, vilka är de tunga nationerna i världen utanför väst och ett militärt krig där de lyckas hålla Nato stången vilket var huvudmålet, inte erövra hela Ukraina.

När nu ni kloka herrar sitter och jublar att västerlandet måste bygga ut/upp en rustningsindustri för den fortsatta motoffensiven så visar ni bara vilka dåligam och kortsiktiga vänner ukrainarna skaffat sig. 2008 är 15 år sedan Ukraina inledde sin motoffensiv.

Det går inte att gå OT i ett ämne som inte längre existerar. Motoffensiven är SLUT!

Jag trodde målet var att avnazifiera Ukraina?

Nej, motoffensiven lär fortsätta, men de behöver stärka sitt flygvapen för att komma runt minfälten.

Det var ju satans med minor det fanns i de gamla sovjetförråden.
2023-10-29, 14:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad har den för mål då?

Det skrev jag om i den första meningen du citerade.
2023-10-29, 14:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ukraina, ukrainarna, har väl absolut ingen anledning till att lyssna på varken dig eller mig, de ser ju sanningen med egna ögon.

Men jag hade en fråga.

I den "fortsatta" motoffensiven vilken är Ukrainas största utmaning (som ni brukar kalla problem): Ammunitionsbrist eller soldatbrist?

Den näst sista mobiliseringen gick ju trögt och man fick ägna sig åt gaturazzieor och det verkar av ukrainska regeringskällor varit stora korruptionsprobelem i myndigheter med mobiliserade som köpte sig fria. Nu i höst har man inte hört så mycket. Ukraina har gått på pumpen när de vänt sig till Rumänska och Polska myndigheter. Inom landet tror jag nu man gör "hembesök" i stället för razzior men vet inte.

(Att man övergått till "hembesök" i stället för razzior tyder dels att det är så tyst om detta och dels att det verkar pågå sådan verksamhet när en svensk frivillig i specialtjänstgöring blev dödad.)

Det har ju även talats om att västerlandet har problem att leverera tillräckligt med ammunition till Ukraina och det tillstår väl alla nu att det är ett nuvarande eller framtida problem.

Vilket problem/utmaning är störst för fortsatta ukrainska motoffensiven?

Eftersom du sympatiserar med Ukraina borde du veta mer och kunna besvara frågan bättre än jag.

Utmaningen är väl tillgången på ammunition och övriga förnödenheter. Så är det väl egentligen i alla krig, på alla sidor.

Man kan i sammanhanget notera att Ukraina nu skjuter fler granater än vad Ryssland gör. De båda småkillarna Kim & Putin verkar dessutom ha ingått någon sorts avtal om ammunitionsleveranser vilket ju visar att Ryssland har minst lika stora problem som Ukraina.
2023-10-29, 14:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det är den inte. Ukraina förstärker nu kontrollen av Dnipros vänstra strand, för över mer trupp och även PV-robot. Ryssarna kontrar med att sätta in reserver från Tokmak.

Alla krig tar paus ibland, soldaterna tröttas ju och försörjningslinjerna brukar inte klara ihållande hårda strider.
2023-10-29, 14:56
Medlem
Citat:
Det skrev jag om i den första meningen du citerade.

Du talar emot dig själv. Du vet inte vilka målen med Motoffensiven är samtidigt som du vet att målet med Motoffensiven inte är att ta tillbaka hela sitt land.

Hur ska du ha det?
2023-10-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Glöm inte att Ukraina har en systemfördel framför Ryssland.
Ukrainarna slåss för sina och sina barns frihet, medan ryssarna dör för att utvidga ett imperie.

Enligt ryssarnas sätt att se på saken slåss de också för sin överlevnad.

Och det här med att Ryssland vill utvidga sitt imperium tror jag inte ett dugg på. De lärde dom sig efter Sovjet.
2023-10-29, 14:59
Medlem
Citat:
Du talar emot dig själv. Du vet inte vilka målen med Motoffensiven är samtidigt som du vet att målet med Motoffensiven inte är att ta tillbaka hela sitt land.

Hur ska du ha det?

Var inte målet just att tränga fram till Azovska sjön för att skära av Krim?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in