Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Hur länge har du skrikit detta nu? Ett halvår? Det verkar inte som Ukraina hör dig. Kanske om du kör caps lock på fler ord?
Ukraina, ukrainarna, har väl absolut ingen anledning till att lyssna på varken dig eller mig, de ser ju sanningen med egna ögon.
Men jag hade en fråga.
I den "fortsatta" motoffensiven vilken är Ukrainas största utmaning (som ni brukar kalla problem): Ammunitionsbrist eller soldatbrist?
Den näst sista mobiliseringen gick ju trögt och man fick ägna sig åt gaturazzieor och det verkar av ukrainska regeringskällor varit stora korruptionsprobelem i myndigheter med mobiliserade som köpte sig fria. Nu i höst har man inte hört så mycket. Ukraina har gått på pumpen när de vänt sig till Rumänska och Polska myndigheter. Inom landet tror jag nu man gör "hembesök" i stället för razzior men vet inte.
(Att man övergått till "hembesök" i stället för razzior tyder dels att det är så tyst om detta och dels att det verkar pågå sådan verksamhet när en svensk frivillig i specialtjänstgöring blev dödad.)
Det har ju även talats om att västerlandet har problem att leverera tillräckligt med ammunition till Ukraina och det tillstår väl alla nu att det är ett nuvarande eller framtida problem.
Vilket problem/utmaning är störst för fortsatta ukrainska motoffensiven?
Eftersom du sympatiserar med Ukraina borde du veta mer och kunna besvara frågan bättre än jag.