2023-10-18, 00:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Exakt. Vad är konstigt med att ta en belgisk öl på en bar innan match?
Nä, Uberföraren körde dom till mördaren. Kan inte varit på något annat sätt. Hur uberchaffisen och den ynkliga mördaren hade kontakt var väl via sms eller liknande?
Inte alls otänkbart. Om nu svenskarna satt på en pub innan matchen, så visste uberföraren och skytten att dom var där och skulle ta en taxi till matchen och bilen står lägligt utanför för att köra dem när de lämnar puben.

Hade inte svenskarna tagit taxin utan promenerat hade de blivit skjutna på vägen dit.
Senast redigerad av exoticspice 2023-10-18 kl. 00:08.
Citera
2023-10-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Terroristen har bott i Sverige och tillhörde IS-gruppen i Bellevue/Gamlestaden (där den mer kände Michael Skråmo huserade). Han förstår alltså svenska och har inga problem att känna igen svenskar.
Du menar att han hörde vad dom pratade för språk inne i taxin? Jag hade köpt det om han hittat svenskar gåendes på gatan som han både kunde se och höra. Men dom satt i en taxi med tonade rutor.
Citera
2023-10-18, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Du menar att han hörde vad dom pratade för språk inne i taxin? Jag hade köpt det om han hittat svenskar gåendes på gatan som han både kunde se och höra. Men dom satt i en taxi med tonade rutor.

Ren gissning bara

Tror faktiskt det var spontant bara. Han råkade köra efter dem och någon i taxin kanske skulle kliva av och Terroristen såg/hörde att det var svenskar.
Citera
Medlem
McGorbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Det finns en film där han står och fipplar med vapnet för att sen åka vidare. Larmade den personen polisen ens? Antar den personen såg honom av en slump, eller?

Jag reagerade (och postade) också om detta. Även om hindsight alltid är 20/20 så känns det som att han kunde sagt till någon att ringa eller ringa själv, just in case. Visst lever vi många gånger i ett filma först, fråga sedan-samhälle, men om jag ser någon fippla med ett automatvapen, skulle jag nog börja ana oråd. Svårt att inte tänka tanken "om han bara ringt.."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
Inte vad jag ha sett hittills. Efter en rundsurfning på en del moskéers hemsidor och islamska förbundets sajt finns endast fördömmande mot koranbränningar, inte ett ljud om gårdagens terrorhandling mot svenska intressen. Det hade kanske varit på sin plats att som muslimsk organisation/moské i Sverige att omgående gå ut med ett fördömande. Men tystnad är ju också en typ av kommunikation.

Idag ska jag gå ut och köpa en GUL SVENSK LANDSLAGSTRÖJA och hänga upp utanför min balkong. Jag uppmanar alla andra svenskar att göra detsamma! Mitt sätt att hedra de som fick sätta livet till i Bryssel och en liten markering att nu får det ta mig fan vara nog med att skämmas över våra svenska färger och svenska värderingar. Det är väl nu om någonsin det gäller att stå upp för sitt land och sitt folk och sluta upp med att böja sig för muslimsk terrorism.

Köper inte alls vad vare sig Kristersson eller Magda säger om mana till återhållsamhet med både det ena och det andra. I helvete heller. Det är min rättighet och även min skyldighet att sträcka på ryggen för våra svenska värderingar. Texten i vår nationalhymn är så fin, dags att känna stolthet över vårt fria, väna och glädjerika land och inte låta terrorismen ta vår frihet ifrån oss.

Du Gamla, Du Fria, Du Fjällhöga Nord
Du Tysta, Du Glädjerika Sköna
Jag Hälsar Dig Vänaste Land Uppå Jord
Din Sol, Din Himmel, Dina Ängder Gröna

Det är just tystnaden som talar. Och som jag finner oroväckande. Lite som att vi får skylla oss själva. Varför? Är det för vi tillät koranbränningarna?

I många länder kämpar människor för yttrandefriheten. Många människor dödas i sin kamp för sakens skull.

I Sverige har vi haft yttrandefrihet sedan 1700-talet. Och nu, 250 år senare, ska vi behöva riskera våra liv, dödas, för vår yttrandefrihet skull?

Men... Jag fördömde koranbränningarna. Vi är en sekulär nation, med religionsfrihet. Men att skända och bränna heliga böcker, oavsett vilken, är uppvigling och hets mot folkgrupp. Och i mina ögon ett förtryck mot religionsfriheten. "Bokbål a la nazi-Tyskland."
Borde vara lagstiftat som hos våra nordiska grannar.

Religiösa fanatiker, som försöker påverka vår nation och implementera en ideologi som inte hör hemma här, ska deporteras till länder som lever som fanatikerna lär. De hör inte hemma här. De hör inte hemma i något modernt västerländskt samhälle.
Citera
2023-10-18, 00:16
Avslutad
Han som blev mördad inne i byggnaden var han med i taxin?

För som jag har förstått det så ser man mopeden komma där Terroristen öppnar eld och sedan jagar han efter mannen inne i byggnaden.

Eller är det 2 helt olika händelser.

Min tanke var mest att han avlossna skott mot taxin och sedan jagar mannen.
Citera
2023-10-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Terroristen har bott i Sverige och tillhörde IS-gruppen i Bellevue/Gamlestaden (där den mer kände Michael Skråmo huserade). Han förstår alltså svenska och har inga problem att känna igen svenskar.

Offren måste haft en svensk flagga med sig eller landslagströja på sig? Märkligt annars.
Möjligt att även Uberföraren förstod svenska?
Citera
2023-10-18, 00:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Det är väl inget att sitta och frossa i död oavsett vem det handlar om.

Frossa? Om man redan sett klipp när de oskyldiga offren blev skjutna och känner sig lite på minus i sinnet, så skulle ju en sådan positiv video kunna få upp en till noll igen. Det kan ju knappast anses som frosseri. Mera som en liten återställare.

Jag hoppas något dyker upp.

Känner dock inte till reglerna där, om de också har lagar mot att publicera personer i kränkande situationer? Caféet kan ju ha haft övervakningskameror. Har poliserna där kameror på magen? Dashcams? Kan sånt begäras ut som offentlig handling där?
Citera
2023-10-18, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Offren måste haft en svensk flagga med sig eller landslagströja på sig? Märkligt annars.
Möjligt att även Uberföraren förstod svenska?

Han inne i byggnaden hade ju gul tshirt under sin hoodie som man kunde se på bilden.
Citera
2023-10-18, 00:19
Medlem
Don-Karleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
IS tar nu officiellt på sig ansvaret för dådet. Intressant för de erkände aldrig Akilov.

Får mig att undra om detta bara är början på en IS-kampanj riktad mot Sverige.
Bara att ställa sig in på att det kommer smälla rejält framöver. Svenskar ute på gatorna kommer att slaktas på de mest fruktansvärda sätten ni kan tänka er. Rätt vad det är så är det en bild på en lemlästad anhörig som cirkulerar på nätet. Det gäller bara att förlika sig med den verklighet vi står inför, vara redo på att det nästa gång kan vara du (eller ännu värre, någon anhörig) som blir sprängd till en blodpöl eller pulvriserad i huvudet av en islamist.

När ni befinner er på allmänna gator, se till att hålla avstånd från folk med ett suspekt MENA-utseende (man ser ju oftast vilka som är potentiella terrorister - oftast fula i ansiktet, fult getskägg och arbetarkläder). Klassas det som rasism? Ja, helt klart. Men vem fan bryr sig. Det är ju ändå befogat om man säger så.

Och om ni nu skulle befinna er precis framför en islamistterrorist - som ni såg igår är det svårt att fly undan en hyfsat pricksäker pistolskytt, när denne väl singlat ut dig som sitt offer. Du har större chans att iallafall orsaka skada genom att konfrontera terroristislamisten. Terrordådet som filmades mot moskén i Nya Zeeland visade hur mycket bättre odds du har på att tacklas direkt med faran. Ett av offren lyckades få ner GM, men istället för att fullfölja sitt arbete så springer han iväg (vilket leder att han blir skjuten bakifrån).

Drömmen vore ju att få ner en av dessa jihadister och bara få mala ner honom tills hela ansiktet är oigenkännligt. Men man förstår ju att det är svårt att uppvisa detta mod när man väl befinner sig i situationen…..

Skönt att islamisten dog iallafall, hoppas bara det blev en någorlunda plågsam död. Man kan ju önskat att han skulle möta ett hårdare straff, men lite hann nog aset säkerligen lida innan han andats ut för en sista gång.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Det känns att de flesta terrorister e har varit eller är från Sverige. Tråkigt att Sverige blir ett bas för terrorister och kriminella. Dåligt rykte för Sverige

Och inte bara ett rykte, det är den nya sanningen tyvärr.
Citera
Medlem
Såg en video som inte klargör någonting om hur det gick till.
Inne på en reception i ett kontorshotell ser det ut som. Kan ju vara en gammal inspelning. Nä, jävligt skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in