2023-10-17, 23:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanblikul
Läs på scoreboarden, det står ISRAEL och sverige. Kan sätta mina bollar att det är för att det står ISRAEL och inte sverige som de buar
Det finns även dödsoffer (civila och barn) i Gaza man också hade kunnat låta omfattas av den tysta minuten. Inte omöjligt att buandet även var riktat mot det.
Citera
2023-10-17, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grytet
Lite OT, men det berodde väl på han inte själv dog
Aha, var det så? Måste man dö för att IS ska ta på sig dådet? Vilken jävla personalpolitik.
Citera
2023-10-17, 23:54
Medlem
Så många frågetecken
-Varför hade han reflexjacka på sig, var taxichauffören med på planerna? Reflexjacka för att föraren skulle se honom? Eller bara ett märkligt val av klädsel?
-Hur visste han att det var svenskar i taxin, det ser ut att vara tonade rutor, minst en i taxin hade svart tröja överst dessutom. Återigen, hade föraren kontakt med terroristen?
-Det finns en film där han står och fipplar med vapnet för att sen åka vidare. Larmade den personen polisen ens? Antar den personen såg honom av en slump, eller?
-Den filmen som finns när två stycken ligger inne i taxin, vem var så snabbt framme och väljer dessutom att filma istället för att försöka rädda livet på personerna? Medhjälpare/anhängare som vill sprida bilderna?
-Någon av personerna i taxin borde det vara som lever, han i gult finns det video på när det görs HLR, han man lyckats återuppliva eller levde den andra när polis anlände? Isåfall har den andra levt medans personer stått och filmat (Antar polis anlände först då det var en polis som gjorde hlr i filmen)
-Filmen där tredje personen skjuts i trappuppgången, vem har tagit den? Alla andra som man ser i filmen springer ifrån platsen/kör iväg snabbt med bilen, den a person kände sig säker nog att stanna och filma. Visste personen vad det handlade om? Medhjälpare?

För övrigt väldigt märkligt att inte en enda person jag pratat med idag har själva nämnt detta dåd, inga inlägg på sociala medier, inga sverigeflaggor i profilbilder. Det hände i Belgien, ja, men det var svenskar som blev attackerade. Men ingen verkar bry sig…
Citera
2023-10-17, 23:57
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det finns även dödsoffer (civila och barn) i Gaza man också hade kunnat låta omfattas av den tysta minuten. Inte omöjligt att buandet även var riktat mot det.

Håller med i detta.

Den konflikten hör inte hit. Detta är en attack på fotbollsfamiljen. Förstår inte hur man tänker när man inkluderar Israel och utelämnar Gazas civilbefolkning, men varken eller är fotbollssupportrar på en EM-kvalmatch i Bryssel.
Citera
2023-10-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Känner muslimer som tycker att det är snobberi att bära hijab. Dom är som vem som helst jag känner. Vet inte vad för muslimer du pratar om. Bor du i djupaste Alby eller?

Anekdoter säger inte speciellt mycket. Bara för att dom du känner tänker så betyder ju inte att alla muslimer tänker så. Det finns garanterat lika många, om inte fler, muslimer som tycker det motsatta.
Citera
2023-10-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Och NEJ, dom satt inte i nån jävla skåpbil, det var för 999onde gången en taxi.

Användaren har ju rätt, taxibilen är en liten skåpbil. En Mercedes Benz V klass har ett MPV chassi.
Citera
2023-10-17, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aroobo
Varför kan inte bara religiösa i allmänhet acceptera att det som är heligt för dem inte är det för alla andra? Jag förstår att bränning av koranen upplevs kränkande. Det är så jag upplever det när det diskuteras om att förbjuda koranbränning. I Sverige är religionsfrihet, vilket innefattar att den som är agnostiker och tvivlar på religion har rätt att visa, uttrycka och visa det offentligt (på samma sätt som att den som tror får visa och uttrycka det offentligt - jag ifrågasätter inte det, så varför går det inte att få respekt tillbaka i form av att ha rätt att ifrågasätta religion och religioners inflytande offentligt?) och den som är ateist har samma rättigheter. Förbjuds koranbränning, en enskild persons protest mot en religion, innebär det att ateister och agnostiker tvingas att betrakta något som heligt/värdefullt fast de inte anser det vara heligt eller värdefullt. Religiösa normer om vad som är heligt har inte i en lagbok att göra. Då blir det hela till motsatsen till religionsfrihet, religionstvång. Religiösa får uttrycka sin tro både individuellt och i grupp, både privat och offentligt. Varför ska de med en inte religiös livsåskådning inte få uttrycka sina tvivel eller sina ifrågasättanden av religion och av religiösa symboler?

Jag skulle själv inte bränna en koran eller någon religiös bok eller ens en bok, för att det skulle kännas respektlöst. Ändå uppfattar jag det som ett hot mot demokratin att förbjuda någon att protestera mot en makt som, likt religion, har ett enormt inflytande.

Och så länge som människor skadas eller dödas i en religions namn borde det absolut vara tillåtet att protestera på alla tänkbara sätt mot den religionen. Våld har utövats av de flesta religioner, något som verkligen legitimerar rimligheten i att olika religioners inflytande och möjliga tolkningar av livets värden ifrågasätts.

Jag är själv "muslim" men inte värsta troende av mig.

Jag kan börja med att skriva att vi är nog rätt lika när det gäller om det mesta du skrev om.

Bränna eller inte bränna egentligen spelar mig ingen roll men varför ska man provocera fram massa bråk. Nu handlar detta om islam. Nu är det omöjligt att säga hur det hade varit om en man brände bibeln men för mig det hade inte varit okey som "muslim" fast jag inte är så troende. Låt folk tro på vad de vill och inte trigga fram onödigt hat.

Religion skapar tydligen bara massa hat och andra hemska saker.

Ja vissa kan skriva vem fan tror på sagoböcker osv men låt de tro på sina sagoböcker isåfall och inte kränka deras religioner vem det nu handlar om.
Citera
2023-10-17, 23:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Så många frågetecken
-Varför hade han reflexjacka på sig, var taxichauffören med på planerna? Reflexjacka för att föraren skulle se honom? Eller bara ett märkligt val av klädsel?
-Hur visste han att det var svenskar i taxin, det ser ut att vara tonade rutor, minst en i taxin hade svart tröja överst dessutom. Återigen, hade föraren kontakt med terroristen?
-Det finns en film där han står och fipplar med vapnet för att sen åka vidare. Larmade den personen polisen ens? Antar den personen såg honom av en slump, eller?
-Den filmen som finns när två stycken ligger inne i taxin, vem var så snabbt framme och väljer dessutom att filma istället för att försöka rädda livet på personerna? Medhjälpare/anhängare som vill sprida bilderna?
-Någon av personerna i taxin borde det vara som lever, han i gult finns det video på när det görs HLR, han man lyckats återuppliva eller levde den andra när polis anlände? Isåfall har den andra levt medans personer stått och filmat (Antar polis anlände först då det var en polis som gjorde hlr i filmen)
-Filmen där tredje personen skjuts i trappuppgången, vem har tagit den? Alla andra som man ser i filmen springer ifrån platsen/kör iväg snabbt med bilen, den a person kände sig säker nog att stanna och filma. Visste personen vad det handlade om? Medhjälpare?

För övrigt väldigt märkligt att inte en enda person jag pratat med idag har själva nämnt detta dåd, inga inlägg på sociala medier, inga sverigeflaggor i profilbilder. Det hände i Belgien, ja, men det var svenskar som blev attackerade. Men ingen verkar bry sig…

Terroristen har bott i Sverige och tillhörde IS-gruppen i Bellevue/Gamlestaden (där den mer kände Michael Skråmo huserade). Han förstår alltså svenska och har inga problem att känna igen svenskar.
Citera
2023-10-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jidgeeboy
Anekdoter säger inte speciellt mycket. Bara för att dom du känner tänker så betyder ju inte att alla muslimer tänker så. Det finns garanterat lika många, om inte fler, muslimer som tycker det motsatta.

Och det baserar du på vadå? Mina anekdoter och personer jag känner borde väl ändå väga tyngre än vad du tror och känner?
Citera
2023-10-18, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Så många frågetecken

Finns inga svenska flaggor idah, det är pride flaggorna som prioriteras mer.
Citera
2023-10-18, 00:03
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Det är misstänkte skytten gillar polisen i Dalarna på sin Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Ingen aning. Zlatan spelade där.

I en annan video på X ser man den här dåren köra moped i orange lysande jacka, hoppa av, avrätta två människor i svarta och vita kläder. Verkar som att hans kumpan står och filmar helt lugnt på andra sidan vägen.

Ser inga Sverigetröjor i den videon.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” Efter skottlossningen publicerades en video där den misstänkte gärningsmannen själv uppger att han ”precis dödat svenskar”.
Han svär även trohet till terrorsekten IS.
– Ni som gillar det eller ogillar det, jag är mujahidin för Allah inom Islamiska Staten, IS. Vi lever för vår religion. Vi dör för vår religion. Vi tackar gud. Er bror Abulsalam hämnas för muslimer och nu har jag dödat tre svenskar. Jag tackar Gud. Jag kommer att möta gud och profeten med glädje, säger han i klippet.
Gärningsmannen är fortfarande på rymmen, enligt polisen.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xb1AVb/tva-doda-efter-skjutning-i-bryssel

GM talade tydligen svenska.

I en av dessa videor, som SvD sett, säger den misstänkte förövaren: ”Vi lever för vår religion, vi dör för vår religion, tack och lov".

På bilder som tagit av en lokalinvånare ses en man med en bjärt, självlysande orange jacka, vit hjälm och ett vapen i handen sätta sig på en moped och fly från mordplatsen. Han ska tidigare ha skjutit mot en person i en hall, innan han sköt mot två personer i en taxi.

– Man vill inte att svenskar ska gå ut på stan nu, sa Svenska fotbollförbundets säkerhetschef Martin Fredman tidigare till TT.

Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
Den döda personen i landslagströja i bilen ser inte direkt storväxt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
https://twitter.com/han_so1o/status/1714015119095500874

De två som springer och en av dem blir skjuten har inte svenska landslagströjor.

Man hör inte heller att terroristen skriker något.

Konstigt med information att det är svenskar och att terrorist är muslim

Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Okej, två svenska mördade. Har vi någon identitet på brottsoffer eller iallafall bostadsort för er som ej vill säga för mycket?

Nån som har en streetview på brottsplatsen, skulle va intresserant att se.

Själva terrordådet är ju fruktansvärt, men djupet i förfallet är ju nästan ännu värre att se och då tänker jag på han som iskallt utan känslor står och filmar med stadig hand, dom personer som går in och fotar offrets slaktade skalle med närbilder från olika vinklar, den som filmar offer i bilen, den som filmar när polisen gör HLR och alla människor som flockas runt poliserna som försöker jobba med ifred med offren.

Noll civilkurage, gubbarna låg i taxin lång tid innan polisen kom fram och började med livräddande insatser. Det är nästan mer oroväckande än psykopaten som gick loss på oskyldiga (blåögda) svenskar.

Det var barn som var framme och filmade och fotade. Allt handlar om sociala medier för dom och att va först ut.
Citera
2023-10-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Reinfeldt orsaken till att det ha blivit såhär aktuellt rakt på sak

Dom frågarna var han tydligt besvärad av. Jag mådde fysiskt illa av att se honom ,och höra på hans försvarsattityd. Sen att han lägger till att det är viktigt att inte stänga sig inne, för det blir samhället mycket farligare av. Wow...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in