2023-10-17, 15:22
Medlem
Siohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Ena i taxin som hade skotthål i pannan fick HLR av polisen. Kanske han som lever. Men Aftonbladet skriver att det är offret i byggnaden som lever, vilket jag finner otroligt isåfall, med tanke på bilderna.

Visserligen har folk överlevt skott i huvudet där halva fattas, det skulle vara otroligt om denne man hade överlevt.
Citera
2023-10-17, 15:24
Medlem
Har ISIS bekräftat eller dementerat denna händelse? Skytten påstod väl det i videon?
Citera
2023-10-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sioh
Visserligen har folk överlevt skott i huvudet där halva fattas, det skulle vara otroligt om denne man hade överlevt.

Dessutom beskrivs han väl som ”bara” allvarligt skadad, inte livshotande. Så känns högt osannolikt att det är mannen på bilden.
Citera
2023-10-17, 15:26
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Har ISIS bekräftat eller dementerat denna händelse? Skytten påstod väl det i videon?

Behövs inte. Isis är alla de som sympatiserar med de och springer deras ärende. De uppmanar folk att vara diskreta och agera själva utan stöd från organisationen. Han är 100% isis, eller var kanske det heter,
Citera
2023-10-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Är det någon från de muslimska organisationerna i Sverige som har uttalat sig eller fördömt attacken?
Inte vad jag ha sett hittills. Efter en rundsurfning på en del moskéers hemsidor och islamska förbundets sajt finns endast fördömmande mot koranbränningar, inte ett ljud om gårdagens terrorhandling mot svenska intressen. Det hade kanske varit på sin plats att som muslimsk organisation/moské i Sverige att omgående gå ut med ett fördömande. Men tystnad är ju också en typ av kommunikation.

Idag ska jag gå ut och köpa en GUL SVENSK LANDSLAGSTRÖJA och hänga upp utanför min balkong. Jag uppmanar alla andra svenskar att göra detsamma! Mitt sätt att hedra de som fick sätta livet till i Bryssel och en liten markering att nu får det ta mig fan vara nog med att skämmas över våra svenska färger och svenska värderingar. Det är väl nu om någonsin det gäller att stå upp för sitt land och sitt folk och sluta upp med att böja sig för muslimsk terrorism.

Köper inte alls vad vare sig Kristersson eller Magda säger om mana till återhållsamhet med både det ena och det andra. I helvete heller. Det är min rättighet och även min skyldighet att sträcka på ryggen för våra svenska värderingar. Texten i vår nationalhymn är så fin, dags att känna stolthet över vårt fria, väna och glädjerika land och inte låta terrorismen ta vår frihet ifrån oss.

Du Gamla, Du Fria, Du Fjällhöga Nord
Du Tysta, Du Glädjerika Sköna
Jag Hälsar Dig Vänaste Land Uppå Jord
Din Sol, Din Himmel, Dina Ängder Gröna
Senast redigerad av Shilohoha 2023-10-17 kl. 15:50.
Citera
2023-10-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Som sagt han ser inte ut som en berber...

Men tack för att du redde ut ! jag erkänner att jag inte har full koll! på dessa olika människor.

De allra flesta islamistiska terrorattacker i Europa har utförs av nordafrikaner, liksom terroristen igår. Nordafrikansk "arab" eller "berb" är mer av en identitetskonflikt. Samma ursprung och religion. Kanske 1 % av "berberna" ser ut som Zidane, Bryssel-terroristens utseende är dock betydligt vanligare.
Citera
2023-10-17, 15:28
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Vilka är de två ihjälskjutna svenskarna i Bryssel och vem är den som ligger svårt skadad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse

Önsketänkande från skytten?
Citera
Medlem
Danska Extra Bladet skriver nu:
To svenske statsborgere, der mandag aften blev dræbt i skudangreb i Bruxelles, var to mænd - én i 70'erne og én i 60'erne.

Det oplyser Sveriges udenrigsministerium til det svenske medie TV4.

Manden i 70'erne var bosiddende i Stockholmsområdet, mens manden i 60'erne var bosiddende i udlandet.

- De omkomnes pårørende er underrettet, skriver ministeriet til TV4.

En tredje svensk mand, der blev såret mandag aften, var i 70'erne.

Angrebet i Bruxelles fandt sted kort før en fodboldkamp mellem Belgien og Sverige i bydelen Molenbeek i den centrale del af byen.

Den mistænkte gerningsmand var i nattens løb på fri fod.

Der er tale om en 45-årig tunesisk mand, som har opholdt sig ulovligt i Belgien. Manden blev tirsdag morgen skudt og dræbt af politiet.

Den svenske statsminister, Ulf Kristersson, sagde på et pressemøde tirsdag formiddag, at 'alt tyder på, at det er et terrorangreb'.
Citera
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkmannen
Enligt nära källor ska offret som blivit skjuten i banken heta P*ntus H*lm, *=O.

Facebook profilen: https://www.facebook.com/p*ntus.h*lm.71/
Såg en annan som nämnde samma namn. Är det han som överlevde då? För de två som är döda var i 60 och 70-års åldern.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tittar inte på bilden, för jag vill inte. Däremot såg jag filmen som på avstånd visade skjutningen inne i huset. Där ser man ju att offret först skjuts så att han faller till golvet (troligtvis död redan här) men terroristen nöjer sig inte där utan går fram och avlossar skott i huvudet från mycket nära håll. Antar att det är därför det ser ut som det gör (tänker dock som sagt inte titta själv på fotot).

Det gör du rätt i.
Jag har sett och trots jag är rätt van vid grövre bilder så ångrar jag att jag klickade på länken.
Citera
2023-10-17, 15:29
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Såg en annan som nämnde samma namn. Är det han som överlevde då? För de två som är döda var i 60 och 70-års åldern.

Får hoppas isåfall att han får ett sådant normalt live som möjligt! om det är han som överlevet som man sett bild på med halva skallen borta så är det inget annat än ett stort jävla mirakel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in