2023-10-17, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
En hammare kan vara en möjlighet. Johanna hade ju nyligen flyttat till lägenheten, under sommaren. En liten hammare bör hon haft i lägenheten tycker man om inte tex hennes far tog med sig egna verktyg för att hjälpa henne sätta upp hyllor, tavlor etc. Om hon inte fixade det själv.
Hon kan ju iofs ha haft en om de tänkt hänga upp en inramad poster med en svart katt på från Paris i nya lyan.
Nåt som Maja suktade efter ang fransk kultur.
Citat:
Det finns t ex ett hotell i stadsdelen Montmarte som bär namnet (ingen reklam) och chat noir är även vanligt på vintage posters etc.

Jag vet dock att det finns en nattklubb med namnet som har stripteseföreställningar i Göteborg. Det kan vara den som Maja googlat på en gång om hon nu inte är intresserad av fransk konst och kultur eller norsk teater? Eller svarta katter? Tänkt köpa en poster?
Citera
2023-10-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det var Clea som hävdade att skadan i Toves huvud inte kunde varit så kraftig att hon blivit medvetslös och därför återfanns inte något blod i badrummet..

Det är helt fel, det fanns blod även på väggen, som syntes med fluorescerande ljus...

Och enligt Clea så var det inte alls stark lukt av rengöringsmedel, utan mattlim....

När lades mattan in?

Var det inte samma vecka? Eller minns jag fel.
Nyinlagda våtrumsmattor luktar väl lite kemiskt i och för sig men kanske inte blomdoft? Som poliserna nämnde.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-17 kl. 13:51.
Citera
2023-10-17, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förhöret med A*lma finns i aktbil 153, sid 904. I innehållsförteckningen står det bara vittne av nån anledning.

Man undrar ju vad Majas mamma menar med att relationen inte var friktionsfri mellan Tove och Maja. Då ska man också ha med sig att hon vittnar om detta medans hennes dotter sitter anhållen för människorov på T.

Beskrivningen av J och M s förhållande är glasklar. Flera oberoende vittne, J och M själva bekräftar den bild som det dagligen plockas fram exempel direkt ur FUP. Det destruktiva förhållande finns inte ett enda bevis för. Det uppfinns osynliga burar och andra fantasifulla förslag för att bekräfta deras övertygelse.
Tack! Ska kolla förhöret.

Majas reaktioner är nog det bästa beviset på hur tajt deras relation var. Hon faller i gråt under förhören när hon pratar om Johanna och ifall Johanna skulle göra sig själv illa. Att Maja skulle gå och lägga sig och inte bry sig om ifall Johanna behövde assistans - verbalt eller fysiskt - under en konfrontation med en ovän, det stämmer inte med Majas uppträdande på Nöjet eller tidigare.

Maja gav Johanna all möjlig assistans på Nöjet, när de pratade med vakterna. Där ser vi hur Maja agerar vid en konfrontation mellan Johanna och en ovän. Maja står inte tyst och hon går verkligen inte därifrån och låter Johanna ta striden själv. Hon engagerar sig och är påstridig inför vakterna. Enligt vakterna är det ingen skillnad mellan Johannas och Majas reaktioner, de är lika upprörda båda två.

Majas reaktion på Nöjet stämmer väldigt bra med vad man skulle förvänta sig av henne, givet hur känslomässigt hon reagerar i förhören vid omnämnande av Johanna. Att gå och lägga sig hemma hos Johanna stämmer däremot inte med vad man skulle vänta sig.
Citera
2023-10-17, 13:40
Avslutad
Citat:
Var det inte samma vecka? Eller minns jag fel.
Nyinlagda våtrumsmattor luktar väl lite kemiskt i och för sig men kanske inte blomdoft? Som poliserna nämnde.
Nej, det borde någon nämnt, om det luktat sånt mattlim...det är en väldigt speciell doft, någonting polisen kan urskilja från rengöringsmedel... Clea blev förbannad när polisens PM började läsas upp under förhandlingen, då skulle hon minsann förklara vad det var som luktade🙄
Citera
2023-10-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Nu när rättvisa redan har skipats och kommer att skipas iom med domen den 25:e så börjar man ju undra lite över skadestånd.

Vad tror ni Maja döms till gällande skadestånd för brott mot gravfriden normalgraden? I TR dom var skadeståndet ihopklumpat med den felaktiga morddomen + den felaktiga domen om gravt gravfridsbrott.

Men 2-3000 sek per anhörig borde vä inte vara taget för mycket i överkant i alla fall eller?

Har Maja sedan rätt att begära skadestånd för att ha blivit felaktigt dömd för mord? Även om häktningen kanske kvittar tiden hon skulle suttit gällande gravfridsbrott så måste det ju vara enormt psykiskt påfrestande att vara oskyldigt dömd för mord med allt vad det innebär.

Jag hoppas i alla fall att hon får ett så saftigt skadestånd som möjligt efter allt hon utsatts för.

Extremt smaklöst inlägg! Tror faktiskt du är både dum och skenhelig
Citera
2023-10-17, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Precis, Maja var känslomässigt engagerad i konflikten med Tove pga att Maja var känslomässigt engagerad i Johanna. Så det var ett indirekt engagemang, ungefär som när en förälder blir förbannad på ett barn som mobbar det egna barnet. Det är nog nästan ett farligare engagemang - när man blir arg på någon för att den gör illa någon man älskar.

Maja har ett djupt känslomässigt engagemang i Johanna. De gånger som Maja verkar bli känslomässigt berörd i utredningen så är det alltid när Johanna kommer på tal. I övrigt kan man inte spåra några djupare känslor för familj, andra kompisar osv. Men när det gäller Johanna kommer tårarna, känslorna svämmar över.

Den som tror att Maja inte brydde sig om att Tove fortsatte att attackera Johanna - för det var vad Tove gjorde på Nöjet den kvällen, även om hon var full - får nog fundera en vända till. Man kan inte vara så känslomässigt investerad i någon som Maja var i Johanna, utan att också ta det personligt när älsklingen blir attackerad.
Jupp.
Tar Johannas parti.
Likt vice versa - att J tar Majas då hon är kränkt av sin tillfälliga sexparner eller sitt pågående KK eller då hon föste bort raggarna som anlände i sina bilar till festen i Majas föräldrahem.

De är tight allierade med andra ord.

Men Tove har inte Maja investerat nåt värst med känslomässigt engagemang i.
Förutom agg då på Nöjet innan mordet och dess innan då hon var jättearg på henne hemma hos A*bin och stövlar iväg dit utan J.

Majas relation till Tove:

▪️De har inte umgåtts mycket.
▪️De hade ingen tät vänskap.
▪️Maja och Tove har aldrig varit tighta.
▪️När J och Tove fikade var inte Maja med.
▪️Tove och Maja umgicks aldrig utan J.
▪️Majas mor säger att Tove uttryckt att Maja inte fick vara med i gänget.
▪️Det var inte friktionsfritt mellan Tove och Maja.
▪️När J blev ovän med Tove tog Maja parti för J.

Jag kan förankra varenda punkt via fup om nu nån önskar det.
Citera
2023-10-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
I vilket av förhören har Johanna berättat om att hon "hjälper" Maja? Vad hjälpte hon Maja med?

I de första förhören 'byter' Johanna ut Tove mot Maja. Det är Maja som fallit åt vänster sida och kräkts på badrumsgolvet. Och då uppger Johanna att duschsstängerna (eller om det var stången) rasslar till. Jag får dubbelkolla så jag inte minns fel senare. Johanna säger sedan att hon torkar upp efter Maja.
Citera
2023-10-17, 13:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vet snart inte hur jag ska svara dig, eller skriva för att göra mig förstådd. Vi är väl överens om att Maja vet var ordet dö betyder, och att tända eld på någons hus kan leda till döden? Och att detta medför stort lidande?

Jag förstår mycket väl hur du menar, men jag delar inte din uppfattning om Ms förmågor.
Det är snarare jag som uttrycker mig generellt och väl kortfattat och inte blir föstådd, men det finns väldigt mycket info på nätet för den som är intresserad och jag anser det hade blivit helt OT att utveckla det mer här.

Ja, vad mordbrand kan leda till är hon säkerligen införstådd med, men att se och inse att hennes agerande kan ha påverkat J, som i sin tur kan ha stärkts, har jag ytterst svårt att tro. Jag är övertygad om att hon ser sig som helt oskyldig. - Hon har ingenting gjort, inte ens varit på plats och har ingenting med bränderna att göra. Det är Js hämnd, Js idéer och Js verk. -

Visst kan det vara att hon är obrydd. Det kan lika gärna vara att hon är mycket bekymrad men inte vet vad hon ska göra utan förhåller sig passiv. Att hon skulle kunnat stoppa J är det nog få som tror.

I detta skiljer sig våra uppfattningar, där jag tolkar hur hon troligtvis uppfattat situationen utifrån vad hon berättat och du tolkar utifrån vad hon självklart borde insett. Det är alltså inte min inställning att hon är helt skuldfri och obrydd utan min tolkning av hennes inställning.

Det är dock inget som fråntar henne ansvar. Lagen gäller givetvis även för henne.

Citat:
Det är inte enbart avsaknad av känslouttryck under förhör och rättegången jag reagerat på. Det finns enligt mig fler tydliga signaler som pekar på en empatistörning. Förutom att hon inte verkar bry sig att folk kommer till skada så reagerar hon inte fysiskt på det inträffade. Hon äter, sover och beter sig som om ingenting har hänt. Hon pratar om vanliga saker timmar efter mordet och föräldrarna märker ingen skillnad på henne. Hon ljuger dessutom för föräldrarna och dom tror hon haft en bra kväll.

Visst är det anmärkningsvärt.
Möjligtvis fungerar hennes empatiska förmåga inte fullt ut på det sätt som vi vanligtvis förväntar oss, men att hon skulle ha en klinisk empatistörning är jag tveksam till.
Jag tror inte att det finns EN enkel förklaring till hennes beteende, trots att en grav empatistörning skulle kunnat förklara det mesta. Det är säkerligen betydligt mer komplicerat än så.

Citat:
Bara det faktum att hon klarar av att sitta isoleringscell utan att bryta ihop, och sen ljuga i förhör efter förhör och förneka Toves anhöriga att starta sitt sorgarbete tyder på att hon antingen är medskyldig till mord eller totalt obrydd, eller både och!
Denna, din tolkning, delar jag inte heller.
Isoleringscell kan nog varit väldigt påfrestande initialt, men jag tänker att fyrkantigheten med fasta rutiner och förutsägbarhet kan ha underlättat och frånvaron av krav kan ha gett henne lugn.

Ensamheten är väl liknande hemmasittartiden och därför inget helt nytt eller okänt. Tråkigt kan hon säkerligen upplevt det, men nog inte mycket mer än så.

Anledningar till att hon ljuger i förhören har vi tuggat runt ett antal sidor, så det hoppar jag.

För Ts anhöriga är det givetvis minst sagt grymt att hon inte genast uppger var T gömts. Det kan väl förklaras med anledningen till att hon håller envist kvar vid illharjenlögnen men konsekvensen för Ts nära och kära är ett utdraget lidande.
Där håller jag med dig om att hon agerar fruktansvärt egoistiskt, men jag drar inte den, enligt dig, självklara slutsatsen att hon deltagit aktivt med att mörda T på grund av det.

Hur M tänker och känner runt Ts familj har vi inga ledtrådar alls till. Vi vet endast vad vi ser och det är definitivt ingen vacker syn.

Att hon kan anses ha delaktighet i mordet ändå kan jag förstå, då hon varit med hela kvällen från början till slut. Eftersom båda konstaterats frenetiskt ljuga och indiciekedjan är tämligen tunn kan bara de två veta vad som egentligen hänt. Vi kan bara spekulera.
Citera
2023-10-17, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, det borde någon nämnt, om det luktat sånt mattlim...det är en väldigt speciell doft, någonting polisen kan urskilja från rengöringsmedel... Clea blev förbannad när polisens PM började läsas upp under förhandlingen, då skulle hon minsann förklara vad det var som luktade🙄

Jag tror inte heller att det var mattlim som luktade, det var nog rengöringsmedel.

Vad tror du att MH hade för sig i badrummet när JJ var till Donken? Hon säger att hon gick till och från i badrummet... kanske var det skurandet av golvet?
Citera
2023-10-17, 13:57
Medlem
Citat:

Du har säkert rätt!
Citera
2023-10-17, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
... Och ingen stark doft i J:s walk in closet (som jag tror det var Heretic77 som nämnde).
Dit då Maja tyckte det lät logiskt att släpa Tove.

Dvs nära Törnrosas sovplats bakom nån tunn vägg el draperi.
Hon lyckades väl även dra ut lådan under sängen och ta fram lakan.
Majas lösryckta minuter av sömn som det skulle krävts en bomb att väcka enligt Gillberg.

Maja som egentligen inte alls sov i inledande förhör utan snarare vid köksbordet då hon nära nog höll på att kväva sig med en ostburgare via att äta och sova intermittent.
Du tyckte inte Hanna var trovärdig och tycker väl fortfarande att hon borde dömts för mord I guess - men Majas konstanta lögner och icke trovärdighet tycks du sila likt mygg och svälja kameler.
Instabilt som fan.
Citera
2023-10-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp.
Tar Johannas parti.
Likt vice versa - att J tar Majas då hon är kränkt av sin tillfälliga sexparner eller sitt pågående KK eller då hon föste bort raggarna som anlände i sina bilar till festen i Majas föräldrahem.

De är tight allierade med andra ord.

Men Tove har inte Maja investerat nåt värst med känslomässigt engagemang i.
Förutom agg då på Nöjet innan mordet och dess innan då hon var jättearg på henne hemma hos A*bin och stövlar iväg dit utan J.

Majas relation till Tove:

▪️De har inte umgåtts mycket.
▪️De hade ingen tät vänskap.
▪️Maja och Tove har aldrig varit tighta.
▪️När J och Tove fikade var inte Maja med.
▪️Tove och Maja umgicks aldrig utan J.
▪️Majas mor säger att Tove uttryckt att Maja inte fick vara med i gänget.
▪️Det var inte friktionsfritt mellan Tove och Maja.
▪️När J blev ovän med Tove tog Maja parti för J.

Jag kan förankra varenda punkt via fup om nu nån önskar det.

Sen finns också det där smått kryptiska sms t på sid 210, där M skriver till J "Nej, jag vet men det är ba en känslig sak för mig, men Aa vi kan försöka undvika Tove så mycket som möjligt imon".

Detta som svar efter att J meddelat M att T ska följa med ut och festa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in