2023-10-17, 11:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det verkar som att det krävs en djupt troendes sinnelag för att köpa Majas historia. Jag fick detta svar tidigare på min fråga om varför man inte förhåller sig kritiskt ifrågasättande till uppgifter som lämnats av Majas pappa till fördel för Maja:

"Jag väljer att tro på vad Ms pappa berättade angående konsekvensen av dispyten."

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Underbart. Det finns liksom inga ord att ta till längre när man ser hur Team Maja resonerar kring uppenbara motsägelser. Det är verkligen som att vara på religionsforumet.
Citera
2023-10-17, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Majas väninna sen comeback och tillika väninna med Johanna ger en rätt bra bild.

Maja har aldrig stått Tove nära och hon tog Johannas parti. AS har dock inte fått insyn i hur grytan fortfarande kokade ang Tove:

AS:
"Tove och Maja då?
De har inte umgåtts så mycket. De sågs mest på fest. Maja var inte med när Johanna och Tove var och fikade till exempel.
Hur var Tove och Majas relation?
De var trevliga mot varandra. De var på fest. Det var mer sedan när Johanna och Tove blev osams, så tog Maja Johannas parti.
Hur yttrade sig bråket mellan Tove och Johanna?
De var ovänner. De sa det. De var irriterade på varandra. Det var längesedan.
Över ett år sedan jag, Maja och Johanna pratade om detta. Jag har mest fått Johanna och Majas perspektiv av detta."(..)
Finns det förhöret i ett tilläggsprotokoll? Jag förstår inte varför jag inte hittar A*mas förhör!?

Det finns flera uppgifter om att Maja var känslomässigt investerad i konflikten med Tove. Vakterna ger inte precis en bild av att hon agerade svalt och neutralt på Nöjet. Maja är lika upprörd och arg och engagerad i att få Tove utkastad som Johanna.

Det omvända gällde också. Johanna engagerade sig i tjafset med killen som spred bilder på Maja efter sex. Det var Johanna som uppmanade Maja att polisanmäla.

Bert och Åke var nära, nära, nära. Självklart var de känslomässigt investerade och engagerade i varandras olika konflikter med andra människor. Det är bara de djupt troende i tråden som väljer att tro på Maja, som framhärdar i ett beskriva konflikten med Tove som enbart var något som Johanna ägde. Det stämmer inte alls med beskrivningarna av deras förhållande.
Citera
2023-10-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Johanna var stolt över att hon lyckades.
Hon mådde jättebra efter dådet, hade planerat allt med att förstöra spår.
Hon skrattade när livstidsdomen kom.
Hon trivs och "busar" på Hinseberg. Paktar och skapar intriger. Trivs som fisken!
Hur kan du "veta" allt detta? Ingen annan än M och j var i bilen efter bränningen och det är M som sagt att J verkade glad efteråt..men hur veta att det är sant?
Citera
2023-10-17, 11:40
Medlem
a
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tove har en skada som, enligt min mening, sitter för högt upp och har en form som gör att den med största sannolikhet inte har orsakats av att Tove fallit i golvet eller fått huvudet slaget i golvet. Den skadan har orsakats av ett mindre hårt trubbigt objekt, och intressant nog så har skadan en form som stämmer mycket väl överens med ytan på huvudet på en vanlig hammare. Rättsläkaren nämnde vill jag minnas knoppen på ett badrumsskåp som ett exempel. Jag misstänker att rättsläkaren när hon nämnde det inte kände till att det inte fanns några möbler i badrummet så när som på en toalettstol.

Men jag är liksom du inne på att skadan i bindehinnan vid sidan av ögat har uppstått i samband med att även skadan i bakhuvudet har uppstått, till följd av att Johanna har tagit ett grepp med sin hand över Toves ansikte. Att det då uppstått en blödning där tyder på att det var ett hårt grepp Johanna tog även i det fallet. Johanna har verkligen inte sparat på krafterna när hon attackerat Tove, det visar såväl den blödningen som skadorna på halsartären och den djupa halsmuskulaturen på.

En hammare kan vara en möjlighet. Johanna hade ju nyligen flyttat till lägenheten, under sommaren. En liten hammare bör hon haft i lägenheten tycker man om inte tex hennes far tog med sig egna verktyg för att hjälpa henne sätta upp hyllor, tavlor etc. Om hon inte fixade det själv.

Kan Tove fallit på något trubbigt föremål?
Fanns det inte några uppstickande rör på golvet där handfatet suttit. Duschstängerna?
Det kommer nog aldrig att bli klarlagt.
Polisutredningen är ju klar.

Till Vetlandaposten igår sa polischefen att de inte hade kunnat göra något annorlunda. Vid känner att vi verkligen har gjort allt för att få reda på sanningen och komma den så nära som möjligt. Vi har haft en riktigt bra utredningsgrupp med bra kompetens och en väldigt aktiv och driven åklagare i Adam Rullman, säger Johan Ekström.

Om det nu skulle bli så att det blir överklagat till Högsta domstolen så vet jag inte vad det är mer som vi skulle kunna bidra med.

]De har säkert gjort så gott de kunnat men vissa saker hade utredningen kunnat kika på mer nogrannt i början

I VP igår var det med bild från Johannas ytterdörr. Från FUP. Dörren har en väldigt fin välkomstskylt med blommor på.🌸 Det är svårt att förstå att en person som anstränger sig för att hälsa gäster välkomna med en söt blommig skylt samtidigt kan bära på så mycket hat. Och döda i den lägenhet som hon på ett fint sätt hälsat välkommen till. Den mänskliga naturen kan vara väldigt komplex.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-17 kl. 12:37.
Citera
2023-10-17, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Underbart. Det finns liksom inga ord att ta till längre när man ser hur Team Maja resonerar kring uppenbara motsägelser. Det är verkligen som att vara på religionsforumet.
Haha, ja vissa verkar tro att de diskuterar teologiska teser och inte ett brottsfall. ”Jag väljer att tro..” är inte så tillämpbart på brottsfall
Citera
2023-10-17, 11:46
Medlem
Citat:
Vad har du för belägg för det?

Hovrätten har fått lyssna på det som lades fram i tingsrätten och nu efter en omgång till i hovrätten där de släpper en tidigare livstidsdömd så är ju resten i fupen bara en slask. Inget hovrätten hade bedömt efter.

Målsägarbiträden och två åklagare har haft chansen att plocka fram det viktiga ur fupen. Så även försvarsadvokaterna. Nu återstår en handfull personer som idisslar några av tjejernas utekvällar. Man förstår att det varit helt irrelevant för förundersökningen.
Citera
2023-10-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jajemen, hon är utsläppt och jag skrev direkt att jag upplevde att Maja inte konfronterats med sina otaliga lögner såsom hon borde.

Men du tycks fortfarande inte förstått att det här är fb och diskussionen fortsätter.

Så hur gärna du än önskar annat så fortgår diskussionen om Majas beteende och person - likt din gör om mobiler.

Ja, men mobilerna har ju varit direkt avgörande här i rätten. Det här tramset om bus under utekvällar och annat hör mycket riktigt hemma på fb, inte i rätten som bevis.

Det här är mitt näst sista inlägg på fb så ni får fortsätta diskussionen utan mig. Glöm inte att förankra utanför fup, alltså i det som i folkmun kallas verkligheten.
Citera
2023-10-17, 12:01
Bannlyst
Nu när rättvisa redan har skipats och kommer att skipas iom med domen den 25:e så börjar man ju undra lite över skadestånd.

Vad tror ni Maja döms till gällande skadestånd för brott mot gravfriden normalgraden? I TR dom var skadeståndet ihopklumpat med den felaktiga morddomen + den felaktiga domen om gravt gravfridsbrott.

Men 2-3000 sek per anhörig borde vä inte vara taget för mycket i överkant i alla fall eller?

Har Maja sedan rätt att begära skadestånd för att ha blivit felaktigt dömd för mord? Även om häktningen kanske kvittar tiden hon skulle suttit gällande gravfridsbrott så måste det ju vara enormt psykiskt påfrestande att vara oskyldigt dömd för mord med allt vad det innebär.

Jag hoppas i alla fall att hon får ett så saftigt skadestånd som möjligt efter allt hon utsatts för.
Citera
2023-10-17, 12:03
Avslutad
Citat:
Ja, det verkar som att det krävs en djupt troendes sinnelag för att köpa Majas historia. Jag fick detta svar tidigare på min fråga om varför man inte förhåller sig kritiskt ifrågasättande till uppgifter som lämnats av Majas pappa till fördel för Maja:

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Ja. Det fattar man ju vilka det är som resonerar så.
Citera
2023-10-17, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hovrätten har fått lyssna på det som lades fram i tingsrätten och nu efter en omgång till i hovrätten där de släpper en tidigare livstidsdömd så är ju resten i fupen bara en slask. Inget hovrätten hade bedömt efter.

Målsägarbiträden och två åklagare har haft chansen att plocka fram det viktiga ur fupen. Så även försvarsadvokaterna. Nu återstår en handfull personer som idisslar några av tjejernas utekvällar. Man förstår att det varit helt irrelevant för förundersökningen.
Att åklagarna har haft chansen är inte samma sak som att de har tagit chansen. Du bygger din slutledning på att det är samma sak, vilket det verkligen inte är.

Ingen tror på allvar på att Maja har sovit medan Johanna ensam har mördat Tove och sen släpat runt på hennes kropp i lägenheten utan att Maja har märkt något. Det måste man välja att tro, och uppenbarligen tillämpar en del det angreppssättet vd bedömning av fakta.
Citera
2023-10-17, 12:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja, men mobilerna har ju varit direkt avgörande här i rätten. Det här tramset om bus under utekvällar och annat hör mycket riktigt hemma på fb, inte i rätten som bevis.

Det här är mitt näst sista inlägg på fb så ni får fortsätta diskussionen utan mig. Glöm inte att förankra utanför fup, alltså i det som i folkmun kallas verkligheten.

Jag trodde att dina undersökningar bevisade att Maja inte sov.
Citera
2023-10-17, 12:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Det låter väldigt bekvämt att a priori anta att allt som en åklagare underlåter att ta upp i rättegång per definition saknar värde. Låter som att åklagare är ofelbara i din värld?

Starkt av dig, förresten, att prata om förundersökningen utan nämna för 739:e gången att du kontaktat utredarna. Framsteg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in