2023-10-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Finns det förhöret i ett tilläggsprotokoll? Jag förstår inte varför jag inte hittar A*mas förhör!?

Det finns flera uppgifter om att Maja var känslomässigt investerad i konflikten med Tove. Vakterna ger inte precis en bild av att hon agerade svalt och neutralt på Nöjet. Maja är lika upprörd och arg och engagerad i att få Tove utkastad som Johanna.

Det omvända gällde också. Johanna engagerade sig i tjafset med killen som spred bilder på Maja efter sex. Det var Johanna som uppmanade Maja att polisanmäla.

Bert och Åke var nära, nära, nära. Självklart var de känslomässigt investerade och engagerade i varandras olika konflikter med andra människor. Det är bara de djupt troende i tråden som väljer att tro på Maja, som framhärdar i ett beskriva konflikten med Tove som enbart var något som Johanna ägde. Det stämmer inte alls med beskrivningarna av deras förhållande.

Förhöret med A*lma finns i aktbil 153, sid 904. I innehållsförteckningen står det bara vittne av nån anledning.

Man undrar ju vad Majas mamma menar med att relationen inte var friktionsfri mellan Tove och Maja. Då ska man också ha med sig att hon vittnar om detta medans hennes dotter sitter anhållen för människorov på T.

Beskrivningen av J och M s förhållande är glasklar. Flera oberoende vittne, J och M själva bekräftar den bild som det dagligen plockas fram exempel direkt ur FUP. Det destruktiva förhållande finns inte ett enda bevis för. Det uppfinns osynliga burar och andra fantasifulla förslag för att bekräfta deras övertygelse.
Citera
2023-10-17, 12:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så enligt dig är Maja en intelligent kvinna?
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nej men slug och duktig på att dra fram offerkoftan
Kanske någon står bakom henne och styr upp att hon ska vara tyst för att klara sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hon är en vanelögnare, troligen från tidig barndom.
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Snälla hon är inte intelligent på ett normalt sett men hon har en reptilhjärna som gör att hon kan slingra sej ur dom flesta situationer.
Finner följande svar intressanta - för i tråden tycks vissa tro att det krävs ett normalt intellekt för att ljuga när Maja diskuteras.

Vidare ska hon knappt ens begripa vad innebörden av att mörda folk är eller risken med spridning av eld och att ännu fler kunde dött isf.
Konsekvenstänk saknas har jag fått förklarat av Sybel och Reviews.

Kommer ofta att tänka på Gary Ridgway som manipulerade och ljög med ett IQ i nedre spannet på 80. Förledde polis konstant via att arrangera dumpning, ändrade sitt sk calling card och levde dubbelliv som en ordinär arbetare och gift. Strikt religiös som gick runt med sin bibel och försökte få folk att vända sig till tron parallellt som han rensade världen från de han sa sig hata, dvs prostituerade.

En av de mest besvärliga att få stopp på men det finns otaliga med lågt IQ.

Och nej, jag jämför inte Maja och Ridgway.
Jag jämför IQ och förmåga att vara manipulativ, lögnaktig och att leva dubbelliv.
Ett utåt och ett i det fördolda.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 13:07.
Citera
2023-10-17, 12:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det här är mitt näst sista inlägg på fb så ni får fortsätta diskussionen utan mig. Glöm inte att förankra utanför fup, alltså i det som i folkmun kallas verkligheten.

Hejdå. Glöm inte att nämna ditt deltagande i utredningen i sista inlägget. Jag förstår att du fortsatt vill vara ödmjuk, men det finns ingen anledning att vara blygsam.
Citera
2023-10-17, 12:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Finns det förhöret i ett tilläggsprotokoll? Jag förstår inte varför jag inte hittar A*mas förhör!?

Det finns flera uppgifter om att Maja var känslomässigt investerad i konflikten med Tove. Vakterna ger inte precis en bild av att hon agerade svalt och neutralt på Nöjet. Maja är lika upprörd och arg och engagerad i att få Tove utkastad som Johanna.

Det omvända gällde också. Johanna engagerade sig i tjafset med killen som spred bilder på Maja efter sex. Det var Johanna som uppmanade Maja att polisanmäla.

Bert och Åke var nära, nära, nära. Självklart var de känslomässigt investerade och engagerade i varandras olika konflikter med andra människor. Det är bara de djupt troende i tråden som väljer att tro på Maja, som framhärdar i ett beskriva konflikten med Tove som enbart var något som Johanna ägde. Det stämmer inte alls med beskrivningarna av deras förhållande.
Sidan 911 i huvudprotokoll.

Javisst var hon känslomässigt engagerad ang Tove.
Ses på Nöjet - där hennes stackars bff fick ta skit och fick inget gehör - och ses när hon på egen hand ska ta Johannas parti och konfrontera Tove för att hon får ta för mycket skit.
Det som sker på Nöjet är i paritet med vad hon redan gjort tidigare.

Ur ett annat perspektiv inte - hon var inte tight med Tove och känslomässigt engagerad i hennes person.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 13:10.
Citera
2023-10-17, 12:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
a

En hammare kan vara en möjlighet. Johanna hade ju nyligen flyttat till lägenheten, under sommaren. En liten hammare bör hon haft i lägenheten tycker man om inte tex hennes far tog med sig egna verktyg för att hjälpa henne sätta upp hyllor, tavlor etc. Om hon inte fixade det själv.

Kan Tove fallit på något trubbigt föremål?
Fanns det inte några uppstickande rör på golvet där handfatet suttit. Duschstängerna?
Det kanske aldrig kommer att bli klarlagt.

Det låg en duschstång, möjligen i två delar, och om jag förstod rätt så stack det upp rör till handfatet ur golvet, åtminstone ett avloppsrör bör ha stuckit upp, men det borde å andra sidan ha ett lock på sig, annars luktar det för j-vligt ur det. Man borde kunna se det på bilderna från badrummet. Men med tanke på hur det där brukar se ut, så tycker inte jag att det stämmer riktigt med skadan i huvudet så som den beskrivits. Duschstänger som ligger löst på golvet är så pass tunna och lätta att de knappast skulle kunna orsaka en sådan skada, i alla fall inte utan att duschstängerna också blir deformerade.

Det är lite märkligt att det ligger en duschstång på golvet inne i ett nyrenoverat badrum som just fått golvmatta inlagd. Hur har den hamnat där på golvet och varför? Den måste ha varit utplockad ur badrummet under renoveringen. Kanske hade duschstången blivit monterad och satt på väggen, och på ett eller annat vis revs ner när Johanna fällde Tove till golvet. Kanske gav Johanna Tove en knuff, som tog tag i duschstången för att inte tappa balansen, och då klippte Johanna till ordentligt varvid Tove föll i golvet och drog med sig duschstången.

Citat:
Polisutredningen är ju klar. Till Vetlandaposten igår sa polischefen att de inte hade kunnat göra något annorlunda. Vid känner att vi verkligen har gjort allt för att få reda på sanningen och komma den så nära som möjligt. Vi har haft en riktigt bra utredningsgrupp med bra kompetens och en väldigt aktiv och driven åklagare i Adam Rullman, säger Johan Ekström.

Mmm, enligt polischefen själv har han och hans team gjort ett mycket bra jobb.
Fattas väl att han säger något annat

Är det verkligen att "verkligen ha gjort allt för att få reda på sanningen", att inte ha genomfört en rekonstruktion?

Citat:
I VP igår var det med bild från Johannas ytterdörr. Från FUP. Dörren har en väldigt fin välkomstskylt med blommor på.🌸 Det är svårt att förstå att någon som anstränger sig för att hälsa gäster välkomna med en söt blommig skylt samtidigt kan bära på så mycket hat. Den mänskliga naturen kan vara väldigt komplex.

Ja, den mänskliga naturen är mycket komplex, det är ett som är säkert.
Jag tänker att välkomstskylten kan ha suttit där när hon flyttade in, eller så är det en sådan där typisk detalj som en psykopat lär sig att göra för att framställa sig själv som en omtänksam person.
Citera
2023-10-17, 12:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja, men mobilerna har ju varit direkt avgörande här i rätten. Det här tramset om bus under utekvällar och annat hör mycket riktigt hemma på fb, inte i rätten som bevis.

Johannas mobil var direkt avgörande för att man skulle kunna finna Toves kropp.
Toves mobil som följde med till donken var, vill jag minnas, en del i ett så tidigt gripande av Johanna och Maja.

Mobiler var alltså av betydelse i ett inledande och tidigt skede i utredningen.

Men i rätten har mobilerna inte på något vis varit avgörande, där har de istället spelat en mycket liten roll. I Johannas fall i princip inte alls och i Majas fall har åklagaren med obefintlig framgång försökt knyta Maja till mordet med hennes mobil. That's it.
Citera
2023-10-17, 12:52
Medlem
Citat:
Hovrätten har fått lyssna på det som lades fram i tingsrätten och nu efter en omgång till i hovrätten där de släpper en tidigare livstidsdömd så är ju resten i fupen bara en slask. Inget hovrätten hade bedömt efter.

Målsägarbiträden och två åklagare har haft chansen att plocka fram det viktiga ur fupen. Så även försvarsadvokaterna. Nu återstår en handfull personer som idisslar några av tjejernas utekvällar. Man förstår att det varit helt irrelevant för förundersökningen.

Hur kan något som ligger i FUP hamna i slasken tänker du?

Ps När SD blev frikänd i TR var jag lika förvånad som jag är i detta fallet (fast lite tvärtom), att MH förmodligen (som det ser ut) blir dömd för enbart gravfridsbrott. Då liksom nu känns det som att de som ska döma inte fått med sig allt... från början till slut. Ds

Ha det så bra (även pensionärer jobbar övertid)!
Citera
2023-10-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det låg en duschstång, möjligen i två delar, och om jag förstod rätt så stack det upp rör till handfatet ur golvet, åtminstone ett avloppsrör bör ha stuckit upp, men det borde å andra sidan ha ett lock på sig, annars luktar det för j-vligt ur det. Man borde kunna se det på bilderna från badrummet. Men med tanke på hur det där brukar se ut, så tycker inte jag att det stämmer riktigt med skadan i huvudet så som den beskrivits. Duschstänger som ligger löst på golvet är så pass tunna och lätta att de knappast skulle kunna orsaka en sådan skada, i alla fall inte utan att duschstängerna också blir deformerade.

Det är lite märkligt att det ligger en duschstång på golvet inne i ett nyrenoverat badrum som just fått golvmatta inlagd. Hur har den hamnat där på golvet och varför? Den måste ha varit utplockad ur badrummet under renoveringen. Kanske hade duschstången blivit monterad och satt på väggen, och på ett eller annat vis revs ner när Johanna fällde Tove till golvet. Kanske gav Johanna Tove en knuff, som tog tag i duschstången för att inte tappa balansen, och då klippte Johanna till ordentligt varvid Tove föll i golvet och drog med sig duschstången.

Mmm, enligt polischefen själv har han och hans team gjort ett mycket bra jobb.
Fattas väl att han säger något annat

Är det verkligen att "verkligen ha gjort allt för att få reda på sanningen", att inte ha genomfört en rekonstruktion?

Ja, den mänskliga naturen är mycket komplex, det är ett som är säkert.
Jag tänker att välkomstskylten kan ha suttit där när hon flyttade in, eller så är det en sådan där typisk detalj som en psykopat lär sig att göra för att framställa sig själv som en omtänksam person.

I de första förhören när Johanna bytt ut Tove mot Maja i badrummet nämner Johanna att duschstängerna rasslar till. På en av de fanns även Toves DNA. Det kanske har gått till så som du beskriver ovan. Bra uppmärksammat. En teori jag inte sett i tråden innan.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-17 kl. 13:55.
Citera
2023-10-17, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, men mobilerna har ju varit direkt avgörande här i rätten. Det här tramset om bus under utekvällar och annat hör mycket riktigt hemma på fb, inte i rätten som bevis.
Javisst har mobilerna central position men vad du sen anser kring indicekedjor, förklaringsbörda och trovärdighet ger jag inte ett vitten för och neutral, som du samtidigt vill ge sken av, är det sista du varit.

HovR kan inte bedöma det som inte framträder via ÅK, om det inte finns en gärningsbeskrivning och att Maja fick det lätt relaterat till konfrontation råder ingen tvekan.
Hon blev en bifigur vs Johanna.
Citat:
Det här är mitt näst sista inlägg på fb så ni får fortsätta diskussionen utan mig. Glöm inte att förankra utanför fup, alltså i det som i folkmun kallas verkligheten.
Förankat i fup är exakt vad som sker. I stort sett varenda ämne som diskuteras.
Jag är rätt övertygad att det är få som det undgått - även om det är rätt ointressant och totalt OT.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 13:13.
Citera
2023-10-17, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sidan 911 i huvudprotokoll.

Javisst var hon känslomässigt engagerad ang Tove.
Ses på Nöjet - där hennes stackars bff fick ta skit och fick inget gehör - och ses när hon på egen hand ska ta Johannas parti och konfrontera Tove för att hon får ta för mycket skit.
Det som sker på Nöjet är i paritet med vad hon redan gjort tidigare.

Ur ett annat perspektiv inte - hon var inte tight med Tove och känslomässigt engagerad i hennes person.
Precis, Maja var känslomässigt engagerad i konflikten med Tove pga att Maja var känslomässigt engagerad i Johanna. Så det var ett indirekt engagemang, ungefär som när en förälder blir förbannad på ett barn som mobbar det egna barnet. Det är nog nästan ett farligare engagemang - när man blir arg på någon för att den gör illa någon man älskar.

Maja har ett djupt känslomässigt engagemang i Johanna. De gånger som Maja verkar bli känslomässigt berörd i utredningen så är det alltid när Johanna kommer på tal. I övrigt kan man inte spåra några djupare känslor för familj, andra kompisar osv. Men när det gäller Johanna kommer tårarna, känslorna svämmar över.

Den som tror att Maja inte brydde sig om att Tove fortsatte att attackera Johanna - för det var vad Tove gjorde på Nöjet den kvällen, även om hon var full - får nog fundera en vända till. Man kan inte vara så känslomässigt investerad i någon som Maja var i Johanna, utan att också ta det personligt när älsklingen blir attackerad.
Citera
2023-10-17, 13:29
Medlem
Citat:
I de första förhören när Johanna berättar om hur hon hjälper Maja i badrummet nämner hon att duschstängerna rasslar till. På en av de fanns även Toves DNA. Det kanske har gått till så som du beskriver ovan. Bra uppmärksammat. En teori jag inte sett i tråden innan.

I vilket av förhören har Johanna berättat om att hon "hjälper" Maja? Vad hjälpte hon Maja med?
Citera
2023-10-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är pga Johanna som Maja dragits in i skiten.
Maja ska såklart dömas för gravfridsbrott och ska således betala skadestånd till Toves efterlevande.

Var och en har sitt eget ansvar för sina handlingar, så sluta nu dalta med denna människa, som släpat runt på sin (fd) kompis döda kropp.

Hon borde även dömts för mord, det här gjordes i samförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in