2023-10-14, 13:49
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
En naiv tolkning enligt mig.
Då kan du kolla "naive" Erik Hanséns avsnitt om hur blankare systematiskt angriper "high flyers" med "lösa händer".
Citera
2023-10-14, 14:27
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Då kan du kolla "naive" Erik Hanséns avsnitt om hur blankare systematiskt angriper "high flyers" med "lösa händer".

Har du en länk till klippet med han jag aldrig har hört talas om?
Citera
2023-10-15, 01:18
Medlem
KJosefs avatar
Blankare "angriper" småspararaktier därför att småsparare allt för ofta köper skräp. Det är väl dokumenterat i litteraturen att småsparare tycker om aktier som gått upp väldigt mycket eller gått ned väldigt mycket. Folk som mest går på pris utan att förstå vad de äger kommer köpa på sig många bra blankarkandidater. Det är helt oundvikligt.

HTRO är klassiskt bra blankaraktie därför att de hade skyhög värdering, svagt kassaflöde och potentiellt fallande vinster. Det här är ingen bra kombination.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-15 kl. 01:21.
Citera
2023-10-15, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Blankare "angriper" småspararaktier därför att småsparare allt för ofta köper skräp. Det är väl dokumenterat i litteraturen att småsparare tycker om aktier som gått upp väldigt mycket eller gått ned väldigt mycket. Folk som mest går på pris utan att förstå vad de äger kommer köpa på sig många bra blankarkandidater. Det är helt oundvikligt.

HTRO är klassiskt bra blankaraktie därför att de hade skyhög värdering, svagt kassaflöde och potentiellt fallande vinster. Det här är ingen bra kombination.
Men är det verkligen så? Borde inte de flesta aktierna på OMX 30 vara "småsparare favoriter". Långt ifrån alla är ju blankar favoriter så det verkar mer som en vedertagen sanning än något annat. Hexatronic är förövrigt väldigt populär bland fonder så njae!
Citera
2023-10-15, 17:04
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Men är det verkligen så? Borde inte de flesta aktierna på OMX 30 vara "småsparare favoriter". Långt ifrån alla är ju blankar favoriter så det verkar mer som en vedertagen sanning än något annat. Hexatronic är förövrigt väldigt populär bland fonder så njae!
Ja, det är tyvärr så. Och jo, det borde de, men det är de inte.
Bara att kolla populärast på Avanza.

Tar du bort Investor och Volvo från den listan är det i princip en sida övervärderad skit.

Kollar du på omxs30 äger minsann 72k Sinch medan bara 23k äger Alfa laval. 76k äger Evolution men bara 14k har Atlas copco i väskan. Avanzianerna lyckas verkligen hitta de rostiga kanylerna i pantsäcken.
Citera
2023-10-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Ja, det är tyvärr så. Och jo, det borde de, men det är de inte.
Bara att kolla populärast på Avanza.

Tar du bort Investor och Volvo från den listan är det i princip en sida övervärderad skit.

Kollar du på omxs30 äger minsann 72k Sinch medan bara 23k äger Alfa laval. 76k äger Evolution men bara 14k har Atlas copco i väskan. Avanzianerna lyckas verkligen hitta de rostiga kanylerna i pantsäcken.
Okej! Tack så mycket för den info och bilden klarnar allt mer.
Citera
2023-10-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
76k äger Evolution men bara 14k har Atlas copco i väskan. Avanzianerna lyckas verkligen hitta de rostiga kanylerna i pantsäcken.
Lägger du samman Atlas A+B är det 58K som äger den. Sen äger ju 355K Investor vars största noterade innehav är Atlas så då kanske de som äger Investor inte dubbeläger Atlas separat av den anledningen.

För övrigt värderas Evolution till ~P/E 21 nu vilket är lägre än Atlas ~P/E ~25 och Evolution är knappast att klassa som "övervärderad skit". Sett till topp 25 mest ägda är det väl drygt en handfull skit i mina ögon, vilket förvisso är mer än det borde vara, men det är en kraftig överdrift att säga att Investor och Volvo är de enda bolagen där som inte är "övervärderad skit".

---

För att skriva något OnT också så var Hexatronic med i Kvalitetsaktiepoddens förra avsnitt. Inget bolag som intresserar mig men jag tyckte ändå det var intressant att lyssna på https://shows.acast.com/60c356060f75f600192eac7f/episodes/avsnitt-152-passion-for-installation
Citera
2023-10-17, 12:21
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Har du en länk till klippet med han jag aldrig har hört talas om?
Bara att söka hans namn på Twitter.

Argumentera i sak om du kan. Att säga att "Det är en naiv syn" är inte ett argument. Det är en ad hominem som trängda konspirationsteoretiker brukar klämma ur sig.

Ovedersägliga fakta om blankning:
* Blankning kan bara skapa säljtryck när den ökar.
* Blankning kan långsiktigt inte påverka en aktiekurs.
* För den långsiktige är blankning en extrainkomst. Det är därför som några av Vanguards index-etf:er kunnat ge bättre avkastning än underliggande index inklusive utdelningar.
Citera
2023-10-17, 13:36
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Bara att söka hans namn på Twitter.

Argumentera i sak om du kan. Att säga att "Det är en naiv syn" är inte ett argument. Det är en ad hominem som trängda konspirationsteoretiker brukar klämma ur sig.

Ovedersägliga fakta om blankning:
* Blankning kan bara skapa säljtryck när den ökar.
* Blankning kan långsiktigt inte påverka en aktiekurs.
* För den långsiktige är blankning en extrainkomst. Det är därför som några av Vanguards index-etf:er kunnat ge bättre avkastning än underliggande index inklusive utdelningar.

Jag skrev inte bara "naiv syn". Jag slog också hål på att blankarna random väljer populära småsparaktier genom att jämföra listorna mest ägt och mest blankat. Kan också lägga till att jag anser att det är naivt att tro att man som småsparare är mer duktig än blankarfirmorna på att analysera bolag. SBB är ju ett klassiskt exempel.

Sen vet jag inte vad du vill säga med din fakta. Jaha, har jag sagt annat? Jag menar istället att en stor blankning är en signal att andra som sannolikt är mer kompetent har identifierat något som kommer ge betydligt lägre aktiekurs framöver. Vet inte vad din strategi är men jag köper gärna billigt och säljer dyrt. Med motiveringen "jag är långsiktig" verkar en del köpa vilket skit som helst till vilket pris som helst. För mig är det ofta en cope istället för att erkänna för sig själv att man köpte alldeles för dyrt.
Citera
2023-10-17, 15:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
jag anser att det är naivt att tro att man som småsparare är mer duktig än blankarfirmorna på att analysera bolag.
Det är naivt att tro att småspararen har samma tidsperspektiv som blankaren. Blankaren betalar ränta, har oändlig nersida, begränsad uppsida och måste få rätt snabbt. Småspararen har inga av dessa problem utan har tänkt casha ut om 25 år.
Citera
2023-11-09, 03:54
Medlem
Hexatronic kanske börjar bli köpvärd.
Citera
2023-11-21, 15:37
Medlem
Ytterligare en vinstvarning idag och aktien slaktas 30-35 % till ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in