2022-07-13, 12:15
Medlem
TheGoldBugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan någon berätta vad det är som gör detta företag så speciellt? Fiber är ju inte direkt något de är ensamma om.

Den frågan har VDn fått i intervjuer. Vad jag förstått det som är det att man räknar med stor efterfrågan de närmaste 10 åren, jag har aktien på ca 5 års sikt. Sen nånstans när utbyggnaden är bra i Tyskland & andra länder med låg fibertäckning blir också caset mindre intressant. Sen är de väl förmodligen bra på det de gör, eftersom det säljer så bra. Finns olika typer av fiber, hastigeter osv.

Jag tänker att det kan vara en hedge mot börsfall också om de fortsätter ha hög efterfrågan på fiber även om resten av ekonomin sackar ihop. Fiber behövs liksom. Jag har kvar aktien i några år till men på +10 års sikt så har nog potentialen försvunnit kursmässigt.
Citera
2022-07-13, 12:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Den frågan har VDn fått i intervjuer. Vad jag förstått det som är det att man räknar med stor efterfrågan de närmaste 10 åren, jag har aktien på ca 5 års sikt. Sen nånstans när utbyggnaden är bra i Tyskland & andra länder med låg fibertäckning blir också caset mindre intressant. Sen är de väl förmodligen bra på det de gör, eftersom det säljer så bra. Finns olika typer av fiber, hastigeter osv.

Jag tänker att det kan vara en hedge mot börsfall också om de fortsätter ha hög efterfrågan på fiber även om resten av ekonomin sackar ihop. Fiber behövs liksom. Jag har kvar aktien i några år till men på +10 års sikt så har nog potentialen försvunnit kursmässigt.

På vilket sätt tror du den är en bra hedge mot recession? Fattar inte varför denna aktie står sig bra på börsen i övrigt. Totalt övervärderad med ett P/E nära 50 vilket är galet i dessa tider.
Citera
2022-07-13, 12:23
Medlem
TheGoldBugs avatar
Citat:
ett P/E nära 50 vilket är galet i dessa tider.

Du får ta i beakt tillväxten i bolaget, PE 50 behöver inte vara dyrt De har gjort flera omvända vinstvarningar på rad.

Med hedge menar jag att vissa saker behövs oavsett konjuktur: bredband är eftersatt som fan i Tyskland (viktig marknad), man slutar liksom inte bygga ut fiber bara för att det blir lågkonjutur.

Ett varningstecken dock: det har varit insiderförsäljning i Hex tidigare i år. Sen får man kolla på volymer, om en person som äger aktier för flera miljoner säljer för 100k är det kanske inte mycket att få panik över. Någon annnan har kanske bättre koll på sälj/köp-volymerna, har inte kollat på Hex.
Citera
2022-07-14, 13:10
Medlem
Citat:
På vilket sätt tror du den är en bra hedge mot recession? Fattar inte varför denna aktie står sig bra på börsen i övrigt. Totalt övervärderad med ett P/E nära 50 vilket är galet i dessa tider.

För att nationella fiberprojekt är ingenting som pausas eller förskjuts till framtiden. Det är på tok för många länder som inte byggt ut sitt fibernät.

Hexatronic erbjuder produkter av hög kvalité samt helhetslösningar från utbildning till färdiga produkter.

Det är ett måste att ha i sin portfölj.
Citera
2022-07-14, 14:35
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
För att nationella fiberprojekt är ingenting som pausas eller förskjuts till framtiden. Det är på tok för många länder som inte byggt ut sitt fibernät.

Hexatronic erbjuder produkter av hög kvalité samt helhetslösningar från utbildning till färdiga produkter.

Det är ett måste att ha i sin portfölj.

Försent att komma in nu. Alldeles för osäkert pga eventuell oro nu till hösten och vintern.
Citera
2022-07-14, 19:56
Medlem
Citat:
Försent att komma in nu. Alldeles för osäkert pga eventuell oro nu till hösten och vintern.

Absolut inte, företaget räknar med stark tillväxt dom kommande 10 åren, knappast konstigt då infrastrukturprojekt i denna storleken tar tid.

Det finns en befogad oro för höst/vinter, men individuella bolag kommer kunna prestera. Detta är en sektor som knappast beröra av vad som sker i världen.

Historiskt sett vet vi att oavsett ekonomiskt läge i världen, så fortlöper stora infrastrukturprojekt ändå. Hecatronic är ett stabilt bolag, väl värt att investera i. Den som gjort sin research vet.
Citera
2022-07-19, 22:46
Medlem
Hur ser ni på aktien på ett års sikt?
Citera
2022-07-20, 11:21
Medlem
TheGoldBugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem

För kort horisont. De "high flyers" som fortfarande kan komma undan med relativt höga värderingar (Hexatronic, Note, Fortnox osv.) har såklart en potentiellt högre fallhöjd om de skulle bomma på förväntninngar.

Tiden för kortsiktig spekulation är över såvida du inte handlar på volla. 1 år är för kort i dagens klimat, det funkade i 2020/21.
Citera
2022-07-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem

En mycket säker investering!
Citera
2022-08-12, 20:33
Medlem
Har inte ägt Hexatronic Inann men är den för dyr nu för att köpa in sig i ?
Citera
2022-08-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuceroW
Har inte ägt Hexatronic Inann men är den för dyr nu för att köpa in sig i ?

Jag har köpt.
Citera
2022-11-22, 17:36
Medlem
Finns ett bra avsnitt på Marknaden på Spotify där VD:n blir intervjuad och berättar om framtiden för fiber.

Jag gick in och köpte 1000 aktier. Får se om 5 år hur aktien står sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in