2023-06-30, 15:55
Medlem
icecoldmilks avatar
Helt underbar vecka för HTRO, har blankarna börjat köpa tillbaka tro?
Är glad (lönsamt) att man passade på att handla när aktien stört dök och hade is i magen.
Citera
2023-08-15, 23:13
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultomten7
Hört talas om blankare och att dom oftast ger sig på småspararfavoriter? Varför jo, för att dom säljer direkt det darrar.
Jag sitter kvar i hexatronic. Fiber har bara börjat i usa och England och Tyskland!

Q2:
Organisk omsättningstillväxt ner till 7% från 60% förra året.
Organisk ordertillväxt -29%.

Vilket ras.
Citera
2023-09-22, 14:49
Medlem
KJosefs avatar
Igår var aktien ner 12% på inga nyheter och idag kom vinstvarningen

Om ni äger den här aktien eller är trött på sån här skit så föreslår jag att ni mejlar Finansinspektionen. Det är helt oacceptabelt att vissa investerare med tillgång till insynsinformation kan lasta av sina aktier dagen innan en vinstvarning.
Citera
2023-09-22, 15:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Igår var aktien ner 12% på inga nyheter och idag kom vinstvarningen

Om ni äger den här aktien eller är trött på sån här skit så föreslår jag att ni mejlar Finansinspektionen. Det är helt oacceptabelt att vissa investerare med tillgång till insynsinformation kan lasta av sina aktier dagen innan en vinstvarning.
De har väl fullt upp resten av året med jönsarna på Nasdaq och att jaga enpetare i öresaktier?
Räknar med att kling och klang inte lyfter ett finger här.

Citat:
Ska du fiffla ska de va' rejält
Det kan vi acceptera
Men myglar du med småsaker
Så får du schavottera

Björn Afzelius - Farväl till släkt och vänner
Citera
2023-09-22, 15:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
De har väl fullt upp resten av året med jönsarna på Nasdaq och att jaga enpetare i öresaktier?
Räknar med att kling och klang inte lyfter ett finger här.

Björn Afzelius - Farväl till släkt och vänner

Du har helt rätt. Det är rent symboliskt och inte ett skit kommer hända. Men, om man på lång sikt vill bli av med sånt här då måste man ändå visa att man bryr sig och att analytikermassage inte är acceptabelt.
Citera
2023-09-22, 15:56
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du har helt rätt. Det är rent symboliskt och inte ett skit kommer hända. Men, om man på lång sikt vill bli av med sånt här då måste man ändå visa att man bryr sig och att analytikermassage inte är acceptabelt.
Du har såklart också rätt, man ska visa sitt missnöje. Analytikermassage, vilket smutsigt ord. Aldrig hört förut.
Citera
2023-09-22, 16:09
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Du har såklart också rätt, man ska visa sitt missnöje. Analytikermassage, vilket smutsigt ord. Aldrig hört förut.

om man läser pressmeddelandena så dyker det upp rätt frekvent.

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/09/22/hexatronic-analytikermassage-foregick-vinstvarning-di.html

Hexatronic är långt ifrån det enda bolaget som håller på så här. Elekta har gjort liknande grejer vid flera tillfällen dvs haft stängda möten med analytiker och spridit "känd information" som sen visade sig vara väldigt kurspåverkande. Det är lite bananrepubliksvibbar över hela situationen.
Citera
2023-09-26, 09:29
Medlem
Ingen lysande rapport, tveksam lönsamhet på kortare sikt. Men framtidsutsikterna ser ändå bra ut. Efterfrågan på produkterna de erbjuder lär inte avta i framtiden.

Frågan är hur djupt detta ska sjunka innan det vänder? Ner 70% i år!?
Citera
2023-09-26, 16:08
Medlem
Skattmasen08s avatar
Jag förstår inte hur man som småsparare har tillräckligt självförtroende att gå emot blankarna. Hur man kan tro att man är mer kunnig? Skulle gissa att många av de som bränt sig på SBB snittar ned sig allt de kan nu i Hexatronic. Det är ju "rea".
Citera
2023-09-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag förstår inte hur man som småsparare har tillräckligt självförtroende att gå emot blankarna. Hur man kan tro att man är mer kunnig? Skulle gissa att många av de som bränt sig på SBB snittar ned sig allt de kan nu i Hexatronic. Det är ju "rea".
Inte för att de är ensamma då många fonder äger i Hexatronic med men visst kan du ha en poäng även om blankare haft fel tidigare och fått på nöten till slut. Men Viceroy har ett bra track-record vad gäller sånna grejer och själv äger jag inget direkt i bolaget. Ägde tidigare men klev av när den toppade så det var väl lite tur men nu har jag inte spanat grafen på ett slag. Intressant tråd i alla fall.
Citera
2023-10-14, 10:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag förstår inte hur man som småsparare har tillräckligt självförtroende att gå emot blankarna. Hur man kan tro att man är mer kunnig?
Det är precis tvärtom. Blankarna går på HTRO för att det finns många lättskrämda småsparare där som blir livrädda för blankare och säljer, de s.k. "lösa händerna". För den långsiktige utgör blankare inget hot utan bara en möjlighet till extrainkomster med utlåning av aktier.
Citera
2023-10-14, 10:56
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är precis tvärtom. Blankarna går på HTRO för att det finns många lättskrämda småsparare där som blir livrädda för blankare och säljer, de s.k. "lösa händerna". För den långsiktige utgör blankare inget hot utan bara en möjlighet till extrainkomster med utlåning av aktier.

En naiv tolkning enligt mig. Det är bara SBB som ligger inom topp 10 i både mest ägd hos Avanza och mest blankad. Just HTRO är på 5:e plats på blankninglistan men endast plats 30 hos Avanza som gäller mest ägande.

Visst är en förutsättning för lyckosam blankning att aktien har ett utspritt ägande. Men det krävs något mer, att de har upptäckt något som de betydligt oftare har rätt i än fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in