2023-10-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Bör det ändå göras försök att förhindra spridning av kriget tycker du? Eller är det lika bra att köra nu?

Det bör absolut göras försök att förhindra spridning av kriget.
Vi står ju på randen till världskrig, om vi inte redan är där.
Nu ska tydligen Netanyahu och Putin snacka på telefon.. det är på den nivån det är..
Jag kan inte tänka mig att de gör det varje dag.

Det är verkligen en äckligt komplex situation (om vi kollar på hela relationen mellan Väst och Mellanöstern) och jag kan bara konstatera att Hamas har sparkat på en dominobricka och var det slutar rasa, det vete fan.

Att Israel måste ta itu med Gaza är odiskutabelt. Vad som sedan händer, kan jag inte uttala mig om.

Jag är bara en förtvivlad, västerländsk, upplyst ateist, som hatar religiösa extremister och försöker få lite grepp om vad som händer.
Citera
2023-10-17, 11:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, somliga ser det ju så. Inte så få heller.
Precis. Det gör ju sitt till också.
Citera
2023-10-17, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det bör absolut göras försök att förhindra spridning av kriget.
Vi står ju på randen till världskrig, om vi inte redan är där.
Nu ska tydligen Netanyahu och Putin snacka på telefon.. det är på den nivån det är..
Jag kan inte tänka mig att de gör det varje dag.

Det är verkligen en äckligt komplex situation (om vi kollar på hela relationen mellan Väst och Mellanöstern) och jag kan bara konstatera att Hamas har sparkat på en dominobricka och var det slutar rasa, det vete fan.

Att Israel måste ta itu med Gaza är odiskutabelt. Vad som sedan händer, kan jag inte uttala mig om.

Jag är bara en förtvivlad, västerländsk, upplyst ateist, som hatar religiösa extremister och försöker få lite grepp om vad som händer.
Det fetade;
Ja, det är det jag menar.
Även jag vill förstås att Väst försöker förhindra en sådan utveckling så länge som möjligt, men vi kommer att nå en brytpunkt där ett bromsande av utvecklingen snarare ger fienden fördelar. Vet inte om vi är där dock.
Citera
2023-10-17, 11:55
Medlem
Citat:
Det fetade;
Ja, det är det jag menar.
Även jag vill förstås att Väst försöker förhindra en sådan utveckling så länge som möjligt, men vi kommer att nå en brytpunkt där ett bromsande av utvecklingen snarare ger fienden fördelar. Vet inte om vi är där dock.

Jag instämmer 100% Du har formulerat problemet mycket bra.
Ja det är frågan: när slutar diplomati och återhållsamhet att löna sig? Var är brytpunkten?
Det Israel lärde sig 7/10, är att Israels brytpunkt har passerats.

USA och UK står väl och väger på randen till krig. Och perserna gapar och viftar mer med pekfingret än någonsin (vad är det för fel på muslimer och deras pekfingrar?). Som jag uppfattar det, är Väst millimeter från krig med Iran. Och på sätt och vis är väl det kriget redan här, eftersom Iran har proxy i Libanon.

För någon vecka sedan skrev jag att 7/10-attackerna tände en fet stubintråd, vars slut är svårt att se .... stubintråden brinner fortfarande. Och krutdurken är antagligen Iran.

Perserna är extremt stolta dessutom och man ska inte underskatta deras nationalism och känsla för sin historia. Perserna har också en brytpunkt, efter vilken de tappar det totalt. Och de har haft jänkarna nästgårds i åratal (i Irak). De är redan djupt kränkta = fingret på avtryckaren.

Fy fan vilket elände
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-10-17 kl. 11:58.
Citera
2023-10-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hur många dog i Hamas terrorattack? Några hundra.
Hur många dog på Drottninggatan? Ett femtiotal?

Förstnämnda berättigar total etnisk rensning? Sistanämnda berättigar MER flytkingar?
Intressant värld

Tänk om alla länder svarade som Israel.
Istället får Sverige ta Palestina flyktingarna och öka på chanserna ännu mer för fler terrorattentat på vår mark, medans Israel etniskt rensar fienden

I makroperpektivet har Sverige tagit emot flyktingar som ökar på svenska medborgarnas utsatthet för terror. Det är en generalisering som funkar med det vi ser i verkligheten.

I mikroperspektivet kan man se vad det är för folk som kommer hit från Gaza. Vi är många som minns Yara, ett barn som användes som ankarbarn av sina syriska föräldrar för att komma vidare från Gaza till Sverige. Hon placerades hos släktingar, också från Syrien, som använt Gaza som en plattform att söka asyl till bidragsparadiset Sverige.

Det vidriga i fallet var det ansvar släkten gav ett barn. Släktens drift att komma till Sverige övervägde alla betänkligheter om det enskilda barnets väl och ve. Yara vågade inte klaga, då det skulle äventyra familjens planer på att komma till Sverige. Yara fotograferades på ruinera av ett sönderbombat hus för att ge familjen asylskäl.

Nu fotograferas barn på sönderbombade hus i stället för att sättas i säkerhet av föräldrarna.
Senast redigerad av Vresrosen 2023-10-17 kl. 12:08.
Citera
2023-10-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Judar saknar naturligtvis rättigheter i Palestina eftersom det knappast bor några judar där.

Israel. Man har inrättat en ny stat på en plats där en blandbefolkning redan fanns sedan länge, drivit bort delar av den befolkningen (som hamnade i "Israel") och hyst in den i nåt som mest liknar inhängnade reservat. Vilket erinrar om britternas behandling av boerna och zulufolket i Sydafrika.

Man ägnar sig åt rasprofilering. Araberna i Israel är i praktiken andra klassens medborgare. Israel är en judisk stat och en övermakt. Därför apartheid.

För att man ska förstå vidden av detta bör man betrakta statsbildningarna Israel och Palestina som en artificiell uppstyckning av en landplätt där judar och araber ska bo sida vid sida. Sann mångkultur.

Så en "native american" som flyttar till Sverige har inga rättigheter för att det inte bodde några här innan? Inser du hur urbota korkat det låter?

Jaha? Det har skett i Europa under flera hundra års tid. Varför gnäller du inte på Ryssarna som snodde land från Finnarna efter vinterkriget?

Vad ängnar man sig åt i palestina menar du om inte rasprofilering?
Citera
2023-10-17, 12:03
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Öhhhhh...?

Afghanistan ligger precis bakom landet Iran. One would think, that it makes more sense, att vapnen kommer därifrån än att de kommer från Ukraina.

Men att tänka, är ju inte rysstrollens starka sida. Ni borde stanna hemma.

Som jag skrivit tidigare så utesluter jag inte att Hamas även kan ha fått NATO-vapen från Afghanistan. Ni ukromuppar hasplar ju dock gärna ur er allt möjligt. Men i all den stund vi vet att omfattande smuggling av NATO-vapen från Ukraina ägt rum så är det mer samnolikt att Hamas fått vapnen därifrån.
Citera
2023-10-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Men läste du inte den insaxade texten? NATO-vapen från Ukraina dök alltså upp redan förra året i Afrika. Vad tror du är mest sannolikt? Att Hamas fått NATO-vapnen via den svarta marknaden från Ukraina eller konspirationsteorin som Kievjuntan och ni ukromuppar för fram? En konspirationsteori som förutsätter att ryssarna i förväg skulle ha känt till Hamasattacken. Något Israel själva förlöjligat.

Det mest troliga om det dykt upp är att nato vapnen inte kommer från Ukraina och kommer de från ukraina är det via ryssland.

Är det därför man hör ryska i en av Hamas filmer där de anfaller en militäranläggning i Israel den 7e? Och att det verkar som Wagner erbjuds pengar för att åka och slåss i Gaza. FÖr att Ryssarna inte är inblandade? Jo tjena.

EDIT: Slängde in länkar.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1712473612442276256 (Ryska kan höras)

https://uawire.org/anonymous-wagner-mercenary-claims-russian-private-military-contractors-invited-to-fight-for-hamas-in -gaza (Wagner)
Senast redigerad av Kratatch 2023-10-17 kl. 12:09.
Citera
2023-10-17, 12:05
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kalasjnikov och RPG var vad som användes. När blev dessa Natovapen?

Du verkar otroligt obegåvad och hjärntvättad?

Projicera inte dina kognitiva begränsningar på mig. Ifall du missat det så har Kievjuntan redan beskyllt Ryssland för att ha försett Hamas med beslagtagna NATO-vapen i syfte att skämma ut Kiev.
Citera
2023-10-17, 12:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag instämmer 100% Du har formulerat problemet mycket bra.
Ja det är frågan: när slutar diplomati och återhållsamhet att löna sig? Var är brytpunkten?
Det Israel lärde sig 7/10, är att Israels brytpunkt har passerats.

USA och UK står väl och väger på randen till krig. Och perserna gapar och viftar mer med pekfingret än någonsin (vad är det för fel på muslimer och deras pekfingrar?). Som jag uppfattar det, är Väst millimeter från krig med Iran. Och på sätt och vis är väl det kriget redan här, eftersom Iran har proxy i Libanon.

För någon vecka sedan skrev jag att 7/10-attackerna tände en fet stubintråd, vars slut är svårt att se .... stubintråden brinner fortfarande. Och krutdurken är antagligen Iran.

Perserna är extremt stolta dessutom och man ska inte underskatta deras nationalism och känsla för sin historia. Perserna har också en brytpunkt, efter vilken de tappar det totalt. Och de har haft jänkarna nästgårds i åratal (i Irak). De är redan djupt kränkta = fingret på avtryckaren.

Fy fan vilket elände
Tyvärr tror jag att risken att vi förlorar ett sådant slag redan är någorlunda hög, och att vänta ännu längre enbart kommer att ge ännu fler fördelar åt Ryssland/ Kina. Fast självklart vet jag inte, och påstår mig inte heller veta.

Väst är dessutom demoraliserat, och återhämtandet av vår nationella stolthet går segt. Samtidigt kanske vi inte kommer att nå längre än så här på den fronten? Vi har ju även demografin emot oss.

Hur som haver, så har palestinierna i tråden helt rätt i att om Israel backar nu så kommer de att förlora allt mentalt övertag de har. USA har ju redan förlorat mycket av detta i och med Afghanistan, och dessutom Krim. Väst har inte råd att förlora detta. Smäller det så går vi all in, någonting USA Storbritannien och Frankrike också i detta nu visar.
Citera
2023-10-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Som jag skrivit tidigare så utesluter jag inte att Hamas även kan ha fått NATO-vapen från Afghanistan. Ni ukromuppar hasplar ju dock gärna ur er allt möjligt. Men i all den stund vi vet att omfattande smuggling av NATO-vapen från Ukraina ägt rum så är det mer samnolikt att Hamas fått vapnen därifrån.

Jag säger det igen, eftersom det är så svårt för alla er rysstroll att faktiskt fatta..

Afghanistan ligger precis bakom landet Iran. One would think, that it makes more sense, att vapnen kommer därifrån än att de kommer från Ukraina.

Du kan sluta citera mig, för jag förstår mig inte på människor som är retards.
Citera
2023-10-17, 12:10
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det mest troliga om det dykt upp är att nato vapnen inte kommer från Ukraina och kommer de från ukraina är det via ryssland.

Är det därför man hör ryska i en av Hamas filmer där de anfaller en militäranläggning i Israel den 7e? Och att det verkar som Wagner erbjuds pengar för att åka och slåss i Gaza. FÖr att Ryssarna inte är inblandade? Jo tjena.

Jag förstår inte hur du fortfarande kan hålla fast vid det första stycket. Begriper du inte vilken vidlyftig konspirationsteori det implicerar? Det skulle förutsätta att Ryssland kände till Hamasattacken i förväg.

Hittills har jag inte sett tillstymmelse av belägg för att soldater från PMC Wagner skulle ha varit delaktiga i Hamasattacken. Men även om så skulle vara fallet bevisar det ingen officiell rysk inblandning. Inte efter Prigozhins bravader tidigare i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in