2023-10-12, 23:17
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Finns obekräftade uppgifter om att Israeler har hjälpt Hamas. Vad tror ni?

Nej, det tror vi inte.
Citera
2023-10-12, 23:17
Bannlyst
Finns det plats för 2,3 miljoner människor på Västbanken och övriga Palestina?
I så fall får väl Israel jaga dit dom och jämna Gaza med marken.
Det kanske är deras plan också, för ingen kan väl bo kvar där när Israel är klara.
Skulle inte förvåna mig om det förväntas att EU betalar återuppbyggnaden av Gaza.
Citera
2023-10-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Ja, han verkar korkad som fan faktiskt. Hur tänker han ens? Om han ens kan tänka då.

Svårt att tro att Israelerna berättar något som de vill hemlighålla för honom. Man delar så klart inte hemliga militäruppgifter med utlänningar.
Citera
Medlem
Citat:

Låter som desinformation/propaganda för att så split bland Israelerna. Men märkligare saker har hänt.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasbullah.
https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/10/12/middleeast/israel-hamas-beheading-claims-intl/index.html

- Den officiella ståndpunkten från staten är fortfarande att uppgifterna inte kan bekräftas.

- Netanyahu har indikerat att vuxna kan ha halshuggits. Inte barn. Se uttalandet i artikeln jag länkar till.

- Biden sade sig först ha sett bilder på halshuggna barn men fick sedan korrigeras av sin administration i typisk Biden-anda.

- Om det fanns 40 halshuggna spädbarn så borde den uppgiften ha bekräftats i nuläget, eftersom det gått flera dagar sedan attacken.

- Kibbutz Kfar Aza hade 400 invånare. Tror du verkligen att 40 av dessa invånare var spädbarn och att Hamas tog sig tid och ens hade möjlighet att halshuggna samtliga 40?

- Mängder av bildmaterial från attacken cirkulerar på sociala medier men några bilder på Halshuggna israeliska barn har fortfarande publicerats. Endast döda palestinska barn.

40 barn mördades brutalt i Kfar Aza. Är exakt ålder avgörande?
Är det mindre upprörande om de sköts ihjäl, fick en handgranat inkastad eller brändes ihjäl och inte dog med avskuren hals?
Senast redigerad av farbror Sven 2023-10-12 kl. 23:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror nog att Netanyahu skulle tappa hakan om det skedde. Att Hamas släpper gisslan och rymmer fältet via sina tunnlar. Alla Israeliter befriade..

Bombningar och invasion (o allt som kommer med det) skulle tappa sin mening. Men.., det är Hamas för dumma för att begripa och visar bara att de är en "döds-kult".

Kommer såklart aldrig ske.

Hamas ledning bryr sig nog inte så mycket om sina väljares liv men kan säker fixa sig en vinst i nästa val oavsett hur valet genomförs och oavsett vilket land som styr Gaza.

Ett autonomt terrorfäste.. ska det accepteras med tanke på vad som har hänt?
Citera
2023-10-12, 23:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Det är lite lustigt att antingen är det bara Israel som är onda, eller bara Palestina. Det kan inte vara så att båda är dåliga? Jag kan erkänna att jag är okunnig i denna fråga brukar sällan bry mig om konflikter utanför Sverige och än mindre utanför Europa. Att judar stödjer Israel och muslimer Palestina är en sak men att åsikter går i sär så mycket hos andra folk är intressant.

Ja det är rätt egendomligt. Hamas ändrade på hela synsättet i lördags.
Citera
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Israeler? Muslimska Israeler, med största sannolikhet m.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Militärstrategiskt är det bättre för Israel att ha en kort gräns mot Egypten. Den är enklare att försvara.

Israel måste ha kontrollen över Gazaremsan och gränsen till Egyptien. Smugglingen från Egyptien sedan 2007 har bevisligen varit enorm. Att detta fått pågå under 16 år hela tiden utan att Israel tagit i med hårdhandskarna kan man tycka är konstigt.
Citera
2023-10-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Israeler? Muslimska Israeler, med största sannolikhet m.
Källan var från en arab så jag utgår att de menar judar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Helt rätt

Vem skulle tro att sveriges enda parti med balls skulle va vänsterpartiet.

Som jag sa tidigare. Det är bra att folk visar sin antisemitism öppet, så att alla vet var de står. De lämnar exakt noll utrymme för missförstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är mycket möjligt att det israeliska styret tänker som du, men det ändrar inte faktumet att Hamas har kanske ett hundratal israeler och judar som gisslan, levande, i detta nu. Om Israel vägrar förhandla kommer dessa att dö. Om de förhandlar kan de komma levande tillbaka till sina familjer. Oavsett dina blodtörstiga inlägg så vet Israel att de har det valet. Dina inlägg ändrar liksom inte på verkligheten.

Till skillnad från dig så är inte Israel amatörer. De har under hela sin stats existens levt med grannar som hatar dem och vill utrota dem. De vet att om de förhandlar om gisslan nu så är det bara en tidsfråga till nästa utpressning sker.

Nej, Israel har redan talat om vad som gäller. Hamas kan lämna över gisslan eller fortsätt leva utan vatten, el och mat på Gazaområdet. Nu får Hamas välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in