Citat:
Av allt att döma sker mordet ca 23.21.30 med några sekunders tolerans. Det är dokumenterat när LL påbörjar sitt första försök att ringa. Om jag minns rätt så är tiden 23.21.58 loggad av Televerket. Då har han och JA redogjort för vad de gjorde och hur lång tid det tog mellan sista skottet och att telefonsamtalet påbörjas.
Man har även Hasse J som också ringer sin växel vilket sker före 23.22, klockan slår om under det att samtalet pågår.
Vi har AD som kontaktar sin växel, varvid A-LP kontaktar polis. Sedan finns hennes samtal till LAC registrerat.
A-LP talar med Ulf Helin under det att LLs försök att nå polis pågår, dvs mellan 23.22.20-23.23.40. Vi vet att AD kontaktar växeln omedelbart efter mordet, A-LP kontakt polis medan AD är kvar på taxiradion.
Samtidigt som LL avslutar sitt samtal 23.23.40 ringer A-LP LAC som svarar innan tiden 23.23.50 anges av Fröken Ur.
Då vi vet att A-LP ringer LAC nästan omgående efter att hat talat klart med Ulf H så vet vi att det samtalet pågått till efter 23.23.00 och avslutas före 23.23.30.
Vi ser då att Ulf Helin då faktiskt gör sitt anrop vid ca 23.23.30.
Vi har 3230 vid Riksbankens hus och i sitt första PM anger CD att det tog ca 45 sekunder att åka till mordplatsen. När de kommer ut på Sveavägen ser de 2520 svänga ut från Kungsgatan och kommer till mordplatsen ca 10 sekunder efter 2520, och då är klockan ca 23.24.20.
Tider för samtal hit och dit finns loggade och enligt uppgifter från de som gjort dem vet vi hur ungefär hur lång tid det går från mordet till att man börjar kontakta 90000. Det är sannerligen sekunder och inte flera minuter.
Jag har haft kontakt med Pontus. Till mig skrev han att han var på Kungsgatan ungefär åt Stureplan när UHs anrop går ut. De kör mot Sveavägen och ser då 2520 stå för rödljus vid Sveavägen, de samtalar med någon utanför bilen. De kör efter mot mordplatsen men när 2520 stannar kör Pontus vidare och svänger in på AFs Kyrkogata. Där ser han en Passat och en man han senare identifierar som Christer Pettersson. Enligt Pontus är de kvar i närheten tills Gösta anropar BOs identitet. Man får väl tro vad man vill om Pontus version, eller versioner.
Man har även Hasse J som också ringer sin växel vilket sker före 23.22, klockan slår om under det att samtalet pågår.
Vi har AD som kontaktar sin växel, varvid A-LP kontaktar polis. Sedan finns hennes samtal till LAC registrerat.
A-LP talar med Ulf Helin under det att LLs försök att nå polis pågår, dvs mellan 23.22.20-23.23.40. Vi vet att AD kontaktar växeln omedelbart efter mordet, A-LP kontakt polis medan AD är kvar på taxiradion.
Samtidigt som LL avslutar sitt samtal 23.23.40 ringer A-LP LAC som svarar innan tiden 23.23.50 anges av Fröken Ur.
Då vi vet att A-LP ringer LAC nästan omgående efter att hat talat klart med Ulf H så vet vi att det samtalet pågått till efter 23.23.00 och avslutas före 23.23.30.
Vi ser då att Ulf Helin då faktiskt gör sitt anrop vid ca 23.23.30.
Vi har 3230 vid Riksbankens hus och i sitt första PM anger CD att det tog ca 45 sekunder att åka till mordplatsen. När de kommer ut på Sveavägen ser de 2520 svänga ut från Kungsgatan och kommer till mordplatsen ca 10 sekunder efter 2520, och då är klockan ca 23.24.20.
Tider för samtal hit och dit finns loggade och enligt uppgifter från de som gjort dem vet vi hur ungefär hur lång tid det går från mordet till att man börjar kontakta 90000. Det är sannerligen sekunder och inte flera minuter.
Jag har haft kontakt med Pontus. Till mig skrev han att han var på Kungsgatan ungefär åt Stureplan när UHs anrop går ut. De kör mot Sveavägen och ser då 2520 stå för rödljus vid Sveavägen, de samtalar med någon utanför bilen. De kör efter mot mordplatsen men när 2520 stannar kör Pontus vidare och svänger in på AFs Kyrkogata. Där ser han en Passat och en man han senare identifierar som Christer Pettersson. Enligt Pontus är de kvar i närheten tills Gösta anropar BOs identitet. Man får väl tro vad man vill om Pontus version, eller versioner.
Jo men allt detta har vi redan tröskat igenom i många tidigare inlägg och kunnat vederlägga. Dessutom går hela resonemanget i cirkel. Den officiella mordtiden "bevisas" av Fröken Ur-tiderna som finns inspelade på LAC-bandet, och detsamma gäller förstås tiderna för telefonsamtalen in till LAC, inklusive Ann-Marie Paulssons från Järfälla Taxi när hon ringer för att kolla om ambulans larmats. Detta efter att själv ha larmats via taxiradion.
Men eftersom kärnproblemet är att avgöra huruvida LAC-bandets inspelningar är autentiska eller manipulerade så kan man ju inte använda LAC-bandet självt i den bevisningen, för då resonerar man i cirkel. För om LAC-bandet är manipulerat på det vis jag sorgfälligt blottlagt så betyder det att samtliga Fröken Ur-tider på bandet ligger två och en halv minuter fel. Det får man fram genom att konsistenspröva mot alla andra tidskällor i materialet. För att komma fram till de korrekta tiderna måste man subtrahera två och en halv minuter, och då ligger alltså mordtiden vid 23.19.00.
Du är inte ensam om att gå ut med storsläggan i påståendena om att mordtiden ligger vid 23.21.30 och att det bara finns några sekunders felmarginal på det. I själva verket låg den officiella mordtiden vid 23.21.10 om du läser förundersökningsprotokollet mot Christer Pettersson, och även där bedyrar man att felmarginalen bara ligger på plus/minus 10 sekunder. Sedan kom Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" och då började polisen gradvis tumma på tiden och lät förstå att den nog skulle heta 23.21.20 plus/minus 10 sekunder.
Ytterligare några år senare kom Granskningskommissionen fram till att mordtiden skulle heta 23.21.30, vilket också är vad Bröderna P (felaktigt) påstått i boken. Och nu helt plötsligt heter alltså den officiella mordtiden 23.21.30 med samma snäva felmarginal på plus/minus 10 sekunder. Då noterar jag att hela det intervallet, som går från 23.21.20 till 23.21.40 ligger utanför det intervall som polisen kommit fram till under förundersökningen. Hur ska de ha det egentligen? Den enkla sanningen om det här är att ingen av de tre officiella mordtiderna stämmer, utan de lider alla av samma akilleshäl nämligen att de baserats på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, som gång på gång påvisats vara manipulerad.
Man kan inte utgå från en bevisligen manipulerad tidskälla för att fastställa den korrekta mordtiden. Därför måste LAC-bandet plockas bort ur bevisningen och istället får man förlita sig på alla de andra tidskällor som finns i materialet. Det är precis så jag gått tillväga i min undersökning av mordtiden med tillhörande förlopp.
Av alla sådana alternativa tidskällor plockar du fram en enda, och det är Hans Johanssons inrop av mordet till Solna Taxis växel. Även detta material har vi tröskat igenom tidigare och funnit att det är oanvändbart då den påstådda tiden 23.22 bara utgör ett av flera olika bud. Inledningsvis heter det "i 23.20-tiden", sedan 23.21, sedan 23.22 och till slut heter det 23.24.
Förvirringen kring tiderna på Solna Taxi kan nog delvis bero på att Hans Johansson ropar in två gånger: först när han precis gjort sin u-sväng och ställt sig vid mordplatsen och sedan igen när han fått höra att offret var Olof Palme. Men därtill får vi lägga en total oreda om alla de anteckningar i loggbok och på lappar som påstås ha gjorts om det här inne på Solna Taxi men som sedan visar sig inte existera.
Jag pekade på att Aftonbladet fått in tipset om att Palme blivit skjuten redan 23.25, och att vi även kan fastslå att den informationen kommit från just Hans Johansson på mordplatsen. Han har alltså hört det någon minut tidigare och då genast gått och ropat in det på sin taxiradio. Sedan har någon på Solna Taxi omgående ringt in tipset till Aftonbladet. Då hör det till saken att Hans Johansson inte kan ha vetat om offrets identitet förrän Gösta Söderströms konfrontation med Lisbeth Palme.
Den konfrontationen måste alltså ha skett minst ett par minuter tidigare än 23.25, och då kan vi med stor säkerhet säga att den låg direkt efter att den första ambulansen kommit 23.21 och polisjakten inleds till fots 23.22. Efter det får alltså Söderström, liksom alla andra som står runt omkring och ser och hör konfrontationen, veta vem offret är. Söderström går då direkt till bilen och ropar ut det till hela området, utan att tänka efter om det verkligen är lämpligt att det går ut i etern. Samtidigt går Hans Johansson till sin bil och ropar ut det på sin radio, så det hamnar ute i etern i vilket fall.
Vidare pekade jag på Pontus Wikner som i sitt inledande förhör berättar om hur de befunnit sig på Döbelnsgatan och sedan kört runt i kringgående rörelse förbi mordplatsen. När de sedan tar höger in på Adolf Fredriks Kyrkogata så hör de Söderström ropa ut att offret är Olof Palme. Hur du än vrider och vänder på den saken så går det icke mer än tre minuter mellan det att de hör Ulf Helins områdeslarm och det att de hör Söderström ropa ut offrets identitet. Även detta bekräftar att Söderström var blixtsnabbt på plats och att han inte på något vis dröjde med att ropa ut offrets identitet.
Om Wikner säger du nu att du pratat med honom, och då har du fått en variant på storyn där. Inget av detta finns dokumenterat eller publicerat så det kan du ha hittat på själv. Nu är det visserligen riktigt att Wikner i ett senare förhör återger en lite annan minnesbild av förloppet, men då menar jag att det är den första redogörelsen i det första förhöret som är den korrekta. Och den har jag redan återgett i ordagrant citat och med länk till dokumentet. Om du har uppgifter som motsäger detta så går det fint att citera ordagrant och länka till det dokument där det finns.
På tal om dokumentation så har du även tidigare invänt mot min kritik av polisens ballistiska rapport att den avbrutna trädgrenen, som blev hängande från trädet som står i skottlinjen för lisbethskottet, den hade undersökts forensiskt och man hade då kunnat avfärda att grenen skjutits av.
Det här forensiska materialet som du talar om har jag inte sett, och då skulle det vara önskvärt om du kunde ta och plocka fram det så att vi vanliga dödliga – som inte har några av dina påstådda "särskilda kontakter" i Palmegruppen – kan få ta del av det också. Eller är det kanske med den undersökningen som med alla dina andra påståenden, nämligen att inget finns på papper och inget därför går att bekräfta?