2023-10-15, 16:27
Medlem
Är detta rätt: https://ibb.co/g4pdW89
Citera
2023-10-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersatz
Är detta rätt: https://ibb.co/g4pdW89

Njae, det är nog något annat. Toppisar har inte sugrör till fötter.
Citera
2023-10-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Njae, det är nog något annat. Toppisar har inte sugrör till fötter.

Inte ens skivling troligen. Tittat på andra svampar och det pekat mer att vara brokingar, gråbrocking möjligen.
Citera
2023-10-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvisp.Presley
Ser inte ut som nån toppis där.
Så vitt jag vet har inte toppslätskivling någon direkt giftig förväxlingssvamp. Men med det sagt så skulle jag aldrig rekommendera någon att äta en svamp man plockat utan att vara helt säker på vad det är. Allt annat är ren idioti.

Tack för tipset herr Elvispkung, då vet jag i alla fall att jag har 2st. och det är ju en bra början 🙂.
Citera
2023-10-15, 17:52
Medlem
Citat:
Svamp nr 1 och 3 på den andra bilden, från vänster sett, är toppisar , i övrigt är det svårt att säga, men förmodligen inte toppisar.

Första bilden är inte helt skarp så svårt att avgöra men kan finnas några toppisar där.

Förresten, vad är det som skiljer 1an och 3an åt mot resterande som gör att du kan avgöra att det är rätt? Är det något speciellt du kollar efter?
Citera
2023-10-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zark1893
Förresten, vad är det som skiljer 1an och 3an åt mot resterande som gör att du kan avgöra att det är rätt? Är det något speciellt du kollar efter?

Den klockformade hatten, den lilla "bröstvårtan" högst uppepå. Ett bra sätt att testa om det är en toppis är att ta stammen och vira den runt fingret. Foten ( stammen) ska inte gå sönder utan vara "böjbar" samt efteråt ska den bli lite blåaktig.
Testa detta, blev en smula osäker när jag tittade på din bild igen. Kan vara en förväxlingssvamp.
Citera
2023-10-15, 22:16
Medlem
Citat:
Den klockformade hatten, den lilla "bröstvårtan" högst uppepå. Ett bra sätt att testa om det är en toppis är att ta stammen och vira den runt fingret. Foten ( stammen) ska inte gå sönder utan vara "böjbar" samt efteråt ska den bli lite blåaktig.
Testa detta, blev en smula osäker när jag tittade på din bild igen. Kan vara en förväxlingssvamp.

Bra tips, det uppskattas! Tyvärr är de torkade nu, så det kanske är smartast att slänga allesammans. Kan inte bara nån hålla en fältkurs i det här :P
Citera
2023-10-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zark1893
Bra tips, det uppskattas! Tyvärr är de torkade nu, så det kanske är smartast att slänga allesammans. Kan inte bara nån hålla en fältkurs i det här :P

Ytterligare en sak som du kan göra för att kontrollera är att sakta dra isär en hatt från kanten, du bör då se en genomskinlig hinna på hatten
Citera
2023-10-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
7:an är en toppis.

Okej tack för input men om jag får fråga, hur resonerar du, exempelvis varför är/är inte 5an också toppiga, den är ju väldigt lik men kanske växt i våtare mark (därav mörkare)?
Citera
2023-10-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D5254
Ytterligare en sak som du kan göra för att kontrollera är att sakta dra isär en hatt från kanten, du bör då se en genomskinlig hinna på hatten

Tack, värt att pröva nästa gång när de är färska! En sak jag reagerade på när jag plockade var att skivorna under var lilaaktiga på många, är detta typiskt för toppissar? Och nu när de torkat ser det ut som det är tydligare vårtor på toppen? Kanske bara önsketänkande?

https://ibb.co/pdq5FSX
Citera
2023-10-16, 16:18
Medlem
ZoteXs avatar
Växer de fortfarande? Hittade en plats som jag hade växt på om jag vore svamp 😂
Citera
2023-10-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoteX
Växer de fortfarande? Hittade en plats som jag hade växt på om jag vore svamp 😂

Det är en god tid att leta nu ja. Högsäsång kanske man vågar säga ? Experterna får lov att säga först hehe men det fina, soliga vädret plus lite frosta på morgonarna är ju guld om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in