Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
Du undvek ju svara på min fråga: är jag civil när jag ockuperar någon annans land, och bor där med min familj, trots att jag inte är militär? En stor del av judar som bor i bosättningar runt är Gaza är från Ryssland och Europa. Vad gör de där? De har sina egna hemländer, återvänd dit tack.
Ja du är då per definition civil, så länge du inte bär vapen eller uniform med gradbeteckningar.
Läs mer om vad som kännetecknas som kombatant enligt Genevekonventionen:
https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule3
Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
De har sina egna hemländer, återvänd dit tack.
Du låter som en Sverigedemokrat.
Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
Du är löjlig och du vet det själv. Har Hamas inte tagit kontroll över Gaza 2007 då skulle Israel återockuperat Gaza med sina bosättningar precis som de gör i Västbanken.
Tusentals bosättningar byggs årligen i Västbanken på palestinsk mark. Ingen i väst öppnar ens käften om det. Nuvarande Fatih i Västbanken är svikare och förtjänar Israel mer vad de förtjänar oss. Jerusalem är VÅR huvudstad! 10 miljoner Palestinska flyktingar ska återvända hem! MOT ALLAS VILJA! Vi ska få vår frihet!
Västbanken är fortfarande kontrollerat av Fatah.
Jag är 100% enig i problematiken med bosättningarna, och det är något Israel måste få bukt med, för det är palestinskt territorium. Men Västbanken kommer oavsett fortfarande att vara under palestinskt styre 2024, Gaza kommer inte vara under Hamas styre 2024.
Med detta som facit, vilka av dessa två grupper har lyckats bäst i att styra Palestina tycker du?
Ja ni borde få er frihet, men har du hört talas om frihet under ansvar? Gazaborna fick frihet under ansvar 2005, men man tog inte ansvaret när man lät Hamas bedriva sin våldskampanj, och nu kommer svaret.
Medans detta nu sker kan Palestinier på Västbanken sova utan att behöva oroa sig för flygangrepp. Varför? Eftersom Fatah tog sitt ansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
Under 2021 dödades hundratals palestinier och då fanns inte ens någonting om det här i Flashback!
Men nu när lika många dör i Israel då blir ämnet hett och aktuellt. I alla fall vårt blod är likvärdig som alla andras blod i världen. Vi har rättighet till egen stat.
Just i fallet 2021 berodde det på att Hamas besköt Israel med raketer efter att Israelisk polis stormat Al Aqsa-moskeen, på grund av en demonstration som urartade efter att bosättare tog över en palestinsk familjs hus.
Jag tycker det var fel av israelisk polis att storma Al Aqsa-moskeen eftersom den är helig.
Men att möta det med dödligt våld från Hamas sida var överdrivet, och resultatet av det blev att folk dog på Gaza.
Men jag är helt enig i att de illegala bosättningarna på Västbanken ska upphöra och tas bort, och att de palestinier som bodde där innan måste få tillbaka den mark som de har dokumenterat rätt till.
Men som sagt innan
Förhoppningsvis kan Israel ge efter efter denna konflikt är över och ge tillbaka denna mark.