2023-10-15, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så klart att de köper in det bästa luftvärnet som finns på marknaden. Det kommer de att behöva i framtiden.

Vet dock inte om det är äkta, läste kommentarerna vissa påstår att det är Arma 3 men ser inte ut som grafik
Citera
2023-10-15, 22:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Vettig israelisk diplomat som intervjuas i agenda just nu på SVT. Han säger som det är. Rekommenderar att kolla in det sen på svtplay.

Han var ju helt känslomässigt vinklad i huvudet. Israel har gått in i Gaza och massmördat civila både 2008 och 2014.
Citera
2023-10-15, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Just därför är det ingen som egentligen tror på skitsnacket i det genomkorrupta väst om "demokrati" och "mänskliga rättigheter". Väst står och tittar på medan Israel tillåts fördriva och massbomba civilbefolkningen i Gaza inför hela världens ögon, och inget väst säger framöver kommer ha någon som helst trovärdighet. Putin vet det, vi alla vet det. Till och med du vet det.

Jag vill grilla 95 procentig köttkorv över ruinerna till det som en gång på 20-talet kallades Västbanken och Gaza.
Citera
2023-10-15, 22:04
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
LoL Palestinska politikern som intervjuas i Agenda på SVT fördömer inte hamas attacker. Helt otroligt...

Ja, Hanan Ashrawi vägrar hårdnackat att fördöma terrordåden. Vidrigt. Hon har många gånger plockats fram i Sverige som något sunt förnuft bland de ledande palestinierna.
Senast redigerad av farbror Sven 2023-10-15 kl. 22:07.
Citera
2023-10-15, 22:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeministSlayer
https://twitter.com/officejjsmart/status/1713625232806744524?t=R1ZeIgihxNGVZChDxumrmQ&s=19

Israel har börjat använda Iron Beam, ett komplement till Iron Dome som består av en laserstråle som bränner upp inkommande missiler.

Nu börjar det bli lite väl mycket Obi Wan Kenobi när de ska använda laser också.
Citera
2023-10-15, 22:05
Medlem
Jag försöker se olika sidor av konflikten och det är verkligen komplext om man läser på lite.

Samtidigt undrar jag varför jag som svensk ska ta ställning. Tex betala miljarder till hamas via sida. El ta Israels sida i allt, trots den bisarra apartheidsituationen. El vad som.

Slutsatsen blir att den här eviga satans konflikten måste lösas på nått sätt. Pga den skapar så mkt problem och insteg för diktaturer som iran att hålla på. Skapar flyktingströmmar som absolut inte vill ha. Osv. Ger korrupta muslimska ledare en anledning till att fortsätta med sitt religiösa förtryck. Osv.

Det är så fragmenterat och sjukt.
Citera
2023-10-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Oavsett så var det ingen false flag. Såå fort Israelerna sänkte garden ens lite kom de där orscherna vällande över gränsen. Självmördande stackare som blir lurade av nån äcklig imam att dom ska komma till paradiset om dom offrar sig själva och mördar lite bebisar på vägen. Offra sig för nån mulla i Teheran.

Men attacken måste ha nån större betydelse. Kanske kommer ett angrepp från norr, från Libanon? Eller vad är ens syftet? Att skapa nya generationer av hat, som utgör grunden för hamas?
Libanons Hizbollah är fullt aktiva med attacker så det är större än vad många tror.
https://www.idf.il/en/mini-sites/hamas-israel-war-articles-videos-and-more/real-time-updates-hamas-israel-war/
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Otroligt vidrig person, den där "palestinska politikern" som intervjuades i Agenda. När hon får frågan om vad hon tänker om Hamas brutala terrormördande av civilbefolkning, så börjar hon yra om falsk rapportering osv. Vidrigt!

"Tilldelades Olof Palme-priset 2002" står det... Återkalla detta pris omedelbart, om stiftelsen vill ha någon trovärdighet kvar.

Fast, om priset ska gå till folk som "verkat i Olof Palmes anda" så är det väl inte helt malplacerat? Det är knappast så att sossarna, varken under eller efter Palmes tid, saknat starka band till diverse "palestinska frihetskämpar" så att sossarnas priser går till personer av det här slaget bör väl knappast förvåna någon.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han var ju helt känslomässigt vinklad i huvudet. Israel har gått in i Gaza och massmördat civila både 2008 och 2014.

Massmördat? Verkar ju finnas fler palestinier i Gaza än någonsin. Om Israel hade velat massmörda alla i Gaza kunde ju de för länge sedan stängt av el, vatten och transporter. Deras givmildhet gav dålig utdelning.
Citera
2023-10-15, 22:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Och uppblandat med Hamas som kan slå till ännu hårdare.
Ja, det finns ju inga alternativ. Israel kan inte tvinga andra stater att ta emot folk som flyr till följd av deras krigföring, "terrorbekämpning" eller vad som helst. En så omfattande vedergällningsoperation som den israeliska nu får följder för andra länder, och inte bara Hamas i Gaza.

Israel ska reda ut det väntande flyktingkaoset. Om människor är i livet flyttar de inte tillbaka till ruiner.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Du undvek ju svara på min fråga: är jag civil när jag ockuperar någon annans land, och bor där med min familj, trots att jag inte är militär? En stor del av judar som bor i bosättningar runt är Gaza är från Ryssland och Europa. Vad gör de där? De har sina egna hemländer, återvänd dit tack.
Ja du är då per definition civil, så länge du inte bär vapen eller uniform med gradbeteckningar.
Läs mer om vad som kännetecknas som kombatant enligt Genevekonventionen:
https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule3

Citat:
De har sina egna hemländer, återvänd dit tack.
Du låter som en Sverigedemokrat.

Citat:
Du är löjlig och du vet det själv. Har Hamas inte tagit kontroll över Gaza 2007 då skulle Israel återockuperat Gaza med sina bosättningar precis som de gör i Västbanken.
Tusentals bosättningar byggs årligen i Västbanken på palestinsk mark. Ingen i väst öppnar ens käften om det. Nuvarande Fatih i Västbanken är svikare och förtjänar Israel mer vad de förtjänar oss. Jerusalem är VÅR huvudstad! 10 miljoner Palestinska flyktingar ska återvända hem! MOT ALLAS VILJA! Vi ska få vår frihet!
Västbanken är fortfarande kontrollerat av Fatah.
Jag är 100% enig i problematiken med bosättningarna, och det är något Israel måste få bukt med, för det är palestinskt territorium. Men Västbanken kommer oavsett fortfarande att vara under palestinskt styre 2024, Gaza kommer inte vara under Hamas styre 2024.
Med detta som facit, vilka av dessa två grupper har lyckats bäst i att styra Palestina tycker du?
Ja ni borde få er frihet, men har du hört talas om frihet under ansvar? Gazaborna fick frihet under ansvar 2005, men man tog inte ansvaret när man lät Hamas bedriva sin våldskampanj, och nu kommer svaret.
Medans detta nu sker kan Palestinier på Västbanken sova utan att behöva oroa sig för flygangrepp. Varför? Eftersom Fatah tog sitt ansvar.

Citat:
Under 2021 dödades hundratals palestinier och då fanns inte ens någonting om det här i Flashback!
Men nu när lika många dör i Israel då blir ämnet hett och aktuellt. I alla fall vårt blod är likvärdig som alla andras blod i världen. Vi har rättighet till egen stat.
Just i fallet 2021 berodde det på att Hamas besköt Israel med raketer efter att Israelisk polis stormat Al Aqsa-moskeen, på grund av en demonstration som urartade efter att bosättare tog över en palestinsk familjs hus.
Jag tycker det var fel av israelisk polis att storma Al Aqsa-moskeen eftersom den är helig.
Men att möta det med dödligt våld från Hamas sida var överdrivet, och resultatet av det blev att folk dog på Gaza.

Men jag är helt enig i att de illegala bosättningarna på Västbanken ska upphöra och tas bort, och att de palestinier som bodde där innan måste få tillbaka den mark som de har dokumenterat rätt till.
Men som sagt innan
Förhoppningsvis kan Israel ge efter efter denna konflikt är över och ge tillbaka denna mark.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Colombia 😀
Vilken moralisk tungviktare.
Vem bryr sig om vad kokainkungarna tycker?

Israel bryr sig inte ett dugg om allt gnäll
Det är bara babbel. Innerst inne vet alla varför Israel går all in. Det är fullt begripligt

Varje intelligent stat med tillräcklig militär kapacitet skulle göra detsamma, inget snack.

7/10-angreppet visar klart och tydligt vad som måste göras.

Det är ren pragmatism.

Moralisk tungviktare, till skillnad från USA? Som medvetet vilseledde och ljög för sin egen befolkning för att kunna invadera Irak på falska premisser?

Jag gillar USA på många sätt, men i krigssammanhang är det inte särskilt klokt att börja flexa med att Israels allierade skulle vara några "moraliska tungviktare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in