2023-10-15, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Jag har heller ingen sida i denna konflikt. Israel–Palestina-konflikten är lågintensiv som pågått mer än 50år men fan den har fått mycket uppmärksamhet. Nu måste alla väljer sida. Jag väljer att välja ingen sida.

Det är bara väldigt pålästa människor som kan välja sida i världens alla krig och konflikter.
https://www.globalis.se/konflikter
Citera
2023-10-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
För Ryssland vill behålla maktmonopol över kärnvapen, under sovjettiden de gav inte enda land kärnvapen. Inte ens USA ville ge kärnvapen, förutom Tyskland som de hade total kontroll, med egna koder.

Under Sovjet tiden ja. Tiden då det fanns fler än en person som fattade alla utrikespolitiska beslut.

Idag har vi en desperat idiot son kämpar för sitt liv.
Citera
2023-10-15, 21:32
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej, vet du, fram tills Hamas räder var jag 50/50, hade inte riktigt bestämt mig för vad jag skulle tycka. Men nu står jag på Israels sida. Att Hamas medvetet siktar in sig på civila och barn tycker jag är en helt annan sak än att det sker av misstag.

Ungefär exakt samma för mig.

När man sedan såg galningar fira attacken på västerländska gator cenenterades en anande rädsla över vad muslimer i väst kan ta sig för.

Att det fanns galningar bland dem viste man. Men att så många var så galna att de helt öppet firar en blodig attack på civila var man inte helt med på.

Nu däremot.

Sen när man ser trollattackerna här med ”judesvinen får skylla sig själva”-retoriken, och de helt sanslösa påstående att Israel själva låg bakom attacken, eller lät den ske… saknar ord.

Vill utvisa alla muslimer som inte öppet gör avbön mot Hamas.
Citera
2023-10-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Under Sovjet tiden ja. Tiden då det fanns fler än en person som fattade alla utrikespolitiska beslut.

Det är vad västerländska medier säger åt dig, om du kollar putin på videor du fattar att han är mer stabilt än Biden.
Citera
2023-10-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Absolut. Nu fick dom verkligen chansen att köra en klassisk Norman Schwartskopf.

Hammertime!
Om det er fallet, er det totalt förstörd. Fruktansvärt. Netanyahu er galen oavsett, men det ville jo vara psykopatiskt.
Bevisen kommer nog fram. Experter säger redan att det slår tillbaka på Israel vad dom gör nu. Oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vad spelar det för roll om du ger en förvarning om du i realiteten inte har någonstans att ta vägen?

Vad menar du med "i realiteten inte har någonstans att ta vägen"?

Det finns minst 60 kvadratkilometer öppna fält, åkermark, stränder och en nedlagd flygplats i centrala och södra Gaza (se valfri karta). Gaza är totalt ca 365 kvadratkilometer stort.

60 kvadratkilometer är detsamma som (60 x 1 000 x 1 000=) 60 000 000 kvadratmeter.

Detta betyder att om 1,1 miljoner människor från norra Gaza beger sig några mil söderut för att undvika kommande markstrider (om det blir sådana), så har var och en av dem (60 000 000/1 100 000=) drygt 54 kvadratmeter att disponera. (Detta givet att ingen av dessa 1 100 000 människor inte har möjlighet att tillfälligt flytta in hos släkt och vänner i centrala och södra Gaza.)

En familj på fyra personer har alltså drygt 200 kvadratmeter att disponera. Det motsvarar en campingtomt om 10 x 20 meter. Svenska campingtomter är normalt 50-100 kvadratmeter, se t ex här:

https://www.sommarvik.se/camping/

Varför anser du att palestinier, som vill undvika stridszonen i norr, måste ha större ytor till sitt förfogande än svenska campinggäster?
Citera
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Absolut. Nu fick dom verkligen chansen att köra en klassisk Norman Schwartskopf -91.

Hammertime!

Så ni menar att Hamas blev totaltrollade av elaka sionisterna? Gick på årtiondets bluff?

I så fall är det väl bara att hala ner flaggan o ge upp, om mn är så jävla lättrrollad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det är bara väldigt pålästa människor som kan välja sida i världens alla krig och konflikter.

Måste man välja en sida?
Citera
2023-10-15, 21:36
Medlem
Vettig israelisk diplomat som intervjuas i agenda just nu på SVT. Han säger som det är. Rekommenderar att kolla in det sen på svtplay.
Citera
2023-10-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeministSlayer
Misstänker att det just nu pågår så kallade "Backdoor talks".

Hamas desperata att överleva kanske har gått med på att lämna Gaza och exileras i ett land långt ifrån Israel, kanske Qatar.

De överlämnar gisslan, lämnar Gaza och israelerna låter då bli att förstöra dem.
Nej, Hamas visste naturligtvis vad Israels reaktion skulle bli. De är inte desperata och åtminstone deras fotsoldater vill dö jihaddöden.
Citera
2023-10-15, 21:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej, vet du, fram tills Hamas räder var jag 50/50, hade inte riktigt bestämt mig för vad jag skulle tycka. Men nu står jag på Israels sida. Att Hamas medvetet siktar in sig på civila och barn tycker jag är en helt annan sak än att det sker av misstag.

Exakt detta. Jag fattar inte hur folk här i tråden kan stödja Hamas-sidan, när de uppenbarligen gick in för att döda så många oskyldig ungdomar som möjligt, till exempel på Rave-festen Nova. Det är viss skillnad mot att varna civilbefolkning, ge dem en tidsfrist, och olyckligtvis drabbas en del av dem ändå när de inte följer varningarna.
Citera
2023-10-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e

Du kan vara extremt påläst om Israel och ändå komma fram till att dessa idioter mördat varandra i decennier. Den där konflikten är så skev att det är bäst att inte ta parti eftersom de båda mördat barn helt utan samvetskval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in