2023-10-15, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Titta här:

Citat
När rättegången i Tove-fallet var över i Eksjö tingsrätt var advokatnotan 1,2 miljoner kronor. Plus en summa för Johanna Janssons första advokat. I Göta hovrätt hade fyra fakturor inkommit på fredagen. Det högsta beloppet begär Maja Hellmans advokat.

Så hög blev notan för advokaterna i Tove-rättegången

https://www.vetlandaposten.se/2023-10-13/sa-hog-blev-notan-for-advokaterna-i-tove-rattegangen

Ljuger tidningen?
Ljuger och ljuger, tidningen försöker framställa det som så att Majas advokat var dyrare och bättre än Johannas. Antagligen med anspelning på att om Johanna haft Gillberg, skulle hon också fått gå hem i torsdags...

Det fungerar inte så.

Cleas nota från tingstätten innehöll en massa dravel, som längre tid att köra pga regn osv.

Clea har krävt att professorn ska betalas av staten, hur det blir vid fällande dom, återstår att se.

Clea har motarbetat hovrättsförhandlingen och försenat den gång på gång, för att vinna tid och kunna hitta kryphål, tvivel, instruera sin klient i hur hon ska agera, vad hon kan erkänna osv.

Det sista förhöret i hovrätten, talade Clea ut i pressen om, att Johanna mådde jättedåligt över det, hon grät tillochmed

Varför? Hade hon ångest över ett oförberett förhör månne?
Citera
2023-10-15, 21:37
Medlem
Pythia_88s avatar
Tyvärr lyckades varken åklagare eller kriminalare säkra tillräckliga bevis för en fällande dom för M.
Verkligen inte rättssäkert inför framtiden att den enkla vägen är att hävda att man sover när man befinner sig mitt i ett mord.
Men, jag är inte förvånad- var dag går mördare fria och till syvende och sist handlar det om påverkan, kapital och hållhakar.
Förhoppningsvis finns karma och om så är det något framtiden får utvisa.
Vila i frid Tove❤️
Citera
2023-10-15, 21:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Tyvärr lyckades varken åklagare eller kriminalare säkra tillräckliga bevis för en fällande dom för M.
Verkligen inte rättssäkert inför framtiden att den enkla vägen är att hävda att man sover när man befinner sig mitt i ett mord.
Men, jag är inte förvånad- var dag går mördare fria och till syvende och sist handlar det om påverkan, kapital och hållhakar.
Förhoppningsvis finns karma och om så är det något framtiden får utvisa.
Vila i frid Tove❤️

Att säkra bevis ärven sak, åklagaren måste också bemöda sig med att åberopa dem i rätten. Istället valde han att stressa igenom hela rättegången och resultatet ser vi nu.
Citera
2023-10-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tror att Joh@nn@ är jävligt missnöjd med utfallet i HR när hon vet att M@j@ kommer mycket lindrigare undan.

Det skulle inte förvåna mig om hon ruvar på hämnd. Hon har i alla fall gott om tid till förfogande.

Om Fröken Janss*n nu verkligen är en sådan typ av individ som några av trådens medlemmar har beskrivit henne till att vara, så kan du i sådant fall kallt räkna med att Fröken Janss*n på ett eller annat sätt kommer att hämnas.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-15, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jag är uppfostrad och förstår att våld är minst attraktiva metoden mot människor. Klart är att om Tove vore mitt barn , och jag träffat på Maja på ica - Hade jag förmodligen gråtit , i saknaden efter Tove.
Påminnelsen om att Maja sov och inte kunde avvärja JJ från brottet ...

Ja jag hade förmodligen pratat med Maja och kramat om henne ... och sagt , tänk vad annorlunda det kunde ha slutat - fast du Maja ska ha ett jättestort tack för att du inte hade avsikt att göra något ont.

Jag hade även frågat Maja om hon är hungrig , om hon vill äta en bit mat ..
Jag hade bjudit på det.
Det är precis vad Maja behöver, få bekräftelse att hon inte ska känna skuld för vad Johanna utsatte Tove och hennes familj för.
Det var inte Maja som önskade livet ur Tove, som slutligen ströp Tove av egen kraft och därefter försatte Maja i en vidrig sits, genom att hota och tvinga henne att forsla bort kroppen och att knipa käft, annars skulle hon åka dit för mordet. Jag kan tänka mig vilka elaka ord och svaga punkter Johanna tryckt på för att skrämma Maja att göra som hon bestämmer åt dom två. Hon, Johanna är hjärnan, med bra betyg, jobb, egen lägga osv.
Utan Johanna har Maja ingen och om hon tjallar så kommer Johanna sätta dit Maja, eftersom Maja bar kroppen.
Det är så vidrigt utstuderat hur Johanna använt sig av Maja för egen vinning.

Om nu Maja hade varit med, borde inte hon ställt upp och städat lägenheten då? Få bort alla spår.
Clea hävdade i rätten att det fanns inget blod på toaletten, alltså blödde inte Tove så mycket.
Där har hon fel, blod/dna/fet hinna återfanns på väggen, golv, golvbrunn och duschstång. Inte mycket, men det fanns där.
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-10-15 kl. 21:58.
Citera
2023-10-15, 21:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är uppfostrad och förstår att våld är minst attraktiva metoden mot människor. Klart är att om Tove vore mitt barn , och jag träffat på Maja på ica - Hade jag förmodligen gråtit , i saknaden efter Tove.

Ja jag hade förmodligen pratat med Maja och kramat om henne ... och sagt , tänk vad annorlunda det kunde ha slutat - fast du Maja ska ha ett jättestort tack för att du inte hade avsikt att göra något ont.

Jag hade bjudit på det.

Mmmm så hade det nog gått till.

Om Tove var mitt barn skulle tidningarna skriva om mannen som slog ihjäl Maja Hellman med en påse frysta hamburgare men undkom bestraffning för att man inte kunde motbevisa att han låg och "eh, sov" i fruktavdelningen när mordet skedde.
Citera
2023-10-15, 21:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Jag hade bjudit på det.

Är du riktigt klok?

Hade du också tackat för all tid hon lät T ligga i skogen?
Citera
2023-10-15, 22:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag har räknat. Clea har fakiskt debiterat 32,9 % mer. Hur har du räknat?

Jag skrev väl "ca."? Jag såg bara siffrorna och gjorde ett överslag på 500 och 750. Och såg till att jag sa i underkant och inte överdrev.

Men minns jag fel nu? Om det är siffrorna så borde jag ha skrivit att Clea debiterade 50% mer.
Jag får dubbelkolla mig själv där.
Citera
2023-10-15, 22:01
Medlem
Maria Brinkhammars ersättning framgår inte.
Hon var Johannas försvarare under ca 2 månader. Men sammanlagt är nog utgifterna mellan Johannas och Majas advokater ganska jämnt fördelat. Clea tog lite mer betalt än Majas första advokat för arbetet då.

Mikael Svegfors som försvarade 18-åringen och vill ha 403 657 kronor. Han lade ned 157 arbetstimmar i olika möten, samtal och överläggningar med sin klient plus resor och andra utlägg. Här finns flera samtal med rubriken ”klient mår mycket dåligt” och han har även haft kontakt med klientens psykolog.
Kalla VP

En del har hävdat att Maja skulle ha varit helt opåverkad av tiden i häktet men sa verkar inte vara fallet. Det vittnade även samsittaren om
Det framgår ovan tex att Svegfors hade kontakt med Majas psykolog.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-15 kl. 22:11.
Citera
2023-10-15, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det måste ju ha inneburit slutet för deras vänskap enligt ditt sätt att se på det? Men nej, de gick vidare och fortsatte vara nära vänner.
Om jag inte missminner mig så var det inte jag som såg det som slutet på deras vänskap utan M och J.
De blev vänner igen efter att Ms pappa bett en väninna att medla, som jag minns det.

Det är dock den enda konkreta situation där vi fått veta vad M satt sig emot och vad det resulterade i.
Som jag sa - både Johanna och Maja fick otäcka syner av haschkakan. Både Johanna och Maja blev utåtagerande mot varann. Både Johanna och Maja vägrade att göra saker under kvällen.

Det resulterade i att de blev osams. Johanna åkte hem och ville vara ensam, utan Maja. Kanske pga att Maja hade dragit i henne utanför Nöjet och vägrat låta Johanna gå in, fast hon ville?

Maja å sin sida accepterade inte att Johanna ville vara ensam utan sprang runt i hennes trapphus hela natten. Kanske lite pinsamt inför grannarna?

Om nu Johanna inte ville ha Maja där, kan man kanske förstå om hon blev irriterad. Eller är Johanna tvungen att alltid göra som Maja vill, för att du inte ska stämpla deras relation som ojämlik?

Det är väl ganska absurt att Majas pappa lägger sig i deras tonårstjafs och kontaktar en kompis till Maja för att medla? Det är något som varken Maja eller Johanna nämner, utan uppgiften kommer från Majas pappa. Tydligen blir de vänner redan nästa dag, så det är oklart om kompisen ens "medlar" eller om det bara löser sig. Och särskilt orolig över vänskapen är som sagt inte Maja, samma kväll väljer hon att stanna hemma när Johanna vill gå ut. Vänskapen överlevde även det.

Så händelsen resulterade i ingenting.
Citera
2023-10-15, 22:07
Medlem
Citat:

Jag hade bjudit på det.

Är du ens på riktigt? Ett stort tack för att hon inte larmade på hjälp? Inte erkände ett skit på 17 jäkla dagar? Jag hade fan inte litat på mig själv om det varit mitt barn det handlade om.
Citera
2023-10-15, 22:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag har räknat. Clea har fakiskt debiterat 32,9 % mer. Hur har du räknat?

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Gillberg uppskattar att uppdraget tog 207 timmar och fakturan slutar på 509 438 kronor inklusive moms,

Advokat Clea Sangborn uppskattade att hon hade lagt ned 140 timmar denna gång och begärde 337 186 kronor av hovrätten. I tingsrätten bedömde hon att uppdraget att försvara Johanna Jansson kostade 421 919 kronor. Clea Sangborn hade då lagt ned 151 timmar under fyra månader.

Sammanlagt mer för Clea.
Källa VP

Bäst jag räknar ordentligt, utgår från EsmeraldaFelicias siffror här ovan då det var det inlägget jag hittade nu.

Clea 337 186+421 919 = 759 105
Gillberg 509 438

Clea har debiterat 759 105 - 509 438 = 229 667 kr mer än Gillberg.

Det är alltså 49% mer än Gillberg, ca 50% alltså avrundat. Jag tänkte fel tidigare.

Clea har inte debiterat 25% mer än Gillberg, Clea har debiterat ca 50% mer än Gillberg!

Tack för att du uppmärksammade mig på mitt misstag, Brasan!

Då har jag gjort två fel bara ikväll. Blivit uppmärksammad på bägge och tackat för det, medgett mina misstag och ordnat med rättelse. Skall man stå upp för sanning och fakta kan man inte blunda för sina egna misstag. Där har Anedin med flera oändligt mycket att lära
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-15 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in