2023-10-15, 17:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hon ska ha ett sju helsikes stort skadestånd för vad hon tvingats till (tror jag).

Nej. Hon kommer fortfarande dömas för gravfridsbrott, med all sannolikhet för längre tid än häktningen så det blir inget skadestånd.
Citera
2023-10-15, 17:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygsand
Det borde vara tämligen svårt att skrika när någon stryper en.

Först måste de hamna i strypposition = gott om tid för skrik
Citera
2023-10-15, 17:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Om Johanna döms till ett långt straff tror jag absolut att hon kommer berätta mer om vad som hände under den aktuella natten.

Det vore ju kul. Jag ser det dock som väldigt osannolikt med tanke på vilken typ av person Johanna är. Hon kommer inte kunna involvera Maja mer utan att samtidigt få sig själv att framstå som mycket värre än vad hon gjort hittills i sin historia. Och jag tror inte hon är så sugen på erkänna vem hon egentligen är. Hoppas jag har fel.

Och sen återstår ju frågan om hon har nån trovärdighet. Men drömma kan ju alltid.
Citera
2023-10-15, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Hon kommer fortfarande dömas för gravfridsbrott, med all sannolikhet för längre tid än häktningen så det blir inget skadestånd.
Jodå hon har lika rätt som ett brottsoffer - Maja blev oskyldigt straffad/frihetsberövad.
Det lär kosta upp mot miljonen i brottsoffer kassan.
Citera
2023-10-15, 17:41
Medlem
Citat:
Om man läser förarbetena till paragrafen så är det högst sannolikt endast så att Maja har utfört brott av normalgraden. För grovt brott krävs vanligtvis att man styckat, stympat eller bränt kroppen alternativt skymfat den på ett kränkande sätt. Det finns dock en skrivning som öppnar upp för "beaktande av samtliga omständigheter vid brottet och det är möjligt att bedöma ett brott som grovt även när ingen av de särskilt nämnda omständigheterna föreligger". (Prop. 2021/22:195 s 15 f)
Personligen anser jag att förflyttning i syfte att dölja brott automatiskt ska vara grovt men det känns tveksamt att det kommer bedömas på så vis mot bakgrund av förarbetet.

Tack! Det finns en lagrådsremiss från 2022 https://www.regeringen.se/contentassets/e72b8c2786b3408db7c1a5318c50eb0b/skarpt-straff-for-gravfridsbrott.pdf

På sidan 11 hittas detta stycke som skulle kunna kvalificeras som grovt.

En annan faktor som bör kunna påverka bedömningen av gärningens allvar är om den kan medföra att en utredning om dödsfallet försvåras, t.ex. i fråga om det har samband med ett brott.

Under författningskommentarer sid 16 hittas,

Vidare bör det förhållande att gärningsmannen hanterat den avlidnes kropp på ett sätt som innebär att dödsorsaken inte kan fastställas, eller att utredningen av ett misstänkt brott på annat sätt försvåras, normalt kunna medföra att brottet bedöms som grovt. Ett exempel på det sistnämnda är att gärningsmannen har undanskaffat liket för att det inte ska upptävkas.
Citera
2023-10-15, 17:42
Medlem
Citat:
Jodå hon har lika rätt som ett brottsoffer - Maja blev oskyldigt straffad/frihetsberövad.
Det lär kosta upp mot miljonen i brottsoffer kassan.

GW gissade på 1.5 år och då har hon suttit av tiden nu. Om han får rätt.
Citera
2023-10-15, 17:44
Medlem
mercys avatar
QUOTE=Flygsand|86076068]Det borde vara tämligen svårt att skrika när någon stryper en.[/quote]

Det finns ju ett förspel innan händerna kommer runt halsen. Det finns tid när man inser faran och då har möjlighet att spontant skrika såvida inte någon håller för ens mun förstås. Tove kunde ju sparka i väggen, vad det verkar, under själva strypningen.
För min del är jag helt övertygad att Maja medverkade i mordet. Det var tydligen TR också
Senast redigerad av mercy 2023-10-15 kl. 17:49.
Citera
2023-10-15, 17:49
Medlem
Citat:
Först måste de hamna i strypposition = gott om tid för skrik

Det är först när det gäller liv och död som jag tror man med säkerhet kan säga att en person kommer att skrika. Det rör sig om ett snabbt händelseförlopp där Tove blivit överrumplad. Hon har mycket möjligen aldrig haft anledning att tro att hennes liv var i fara tills dess att JJ trycker till, och då är det för sent.

Tror det är svårt att påvisa att någon (dvs. MH) måste ha tystat henne.
Citera
2023-10-15, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
GW gissade på 1.5 år och då har hon suttit av tiden nu. Om han får rätt.
Mmm , samt det djupa utnyttjandet som JJ haft mot Maja - JJ har enligt tråden fått Maja att bli hatad , vilket Maja inte ska vara alls.

Maja är ju det största offret i detta tragiska - att ha blivit utnyttjad..
Citera
2023-10-15, 17:53
Medlem
Citat:
Hon kan gott och klart bo där hon bor - låt nu Maja bestämma sig för vad hon vill göra.
Det är ju knappast lönt att vara elak mot henne.
Hon ska ha ett sju helsikes stort skadestånd för vad hon tvingats till (tror jag).

Glöm det. Tiden hon har suttit häktad motsvaras av det straff hon (antagligen) kommer att få eftersom hon lär befinnas skyldig.
HELT RÄTT!
Citera
2023-10-15, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Glöm det. Tiden hon har suttit häktad motsvaras av det straff hon (antagligen) kommer att få eftersom hon lär befinnas skyldig.
HELT RÄTT!
Det blir en o en halv mille - om det räcker ?.. (Maja ska ha sitt liv tillbaka).
Maja blev ju för f***n utnyttjad .. PANG .. slog näven i boort som en klubba ..
Citera
2023-10-15, 18:05
Medlem
Citat:
Det blir en o en halv mille - om det räcker ?.. (Maja ska ha sitt liv tillbaka).
Maja blev ju för f***n utnyttjad .. PANG .. slog näven i boort som en klubba ..

Hon har erkänt gravfridsbrott så det blir inte ett öre i skadestånd för Maja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in