Citat:
Ursprungligen postat av
BayouX
Håller helt med, är det på det här viset rättegångar ska skötas så lär många skyldiga gå fria.
Rullman körde den minimalistiska stilen med alltför få rättegångsdagar, sedan lämpas målet (kort innan hovrättsförhandling) över till Wilhelmsson som knappt ens försökte.
(Dock tror jag att Johanna i framtiden kommer att ge intervjuer och berätta mer om Majas inblandning.)
Många advokatbyråer använder sig idag av AI som snabbt kan läsa in liknade fall och göra en sammanfattning av vad tidigare mål gett för straff och på vilka grunder. Det gör att advokaten lätt kan åberopa andra fall.
Man hoppas att detta, dvs AI, även ska appliceras på domstolarna. Som det är idag har domarna tolkningsföreträde, vilket jag tycker gör det hela rättsosäkert och orättvist. Ett mål ska inte avgöras pga sammansättningen på personerna vid förhandlingen eller deras dagsform.
Om Johanna döms till ett långt straff tror jag absolut att hon kommer berätta mer om vad som hände under den aktuella natten. Alla som har en IQ högre än en fiskmås begriper ju att Maja inte sov under mordnatten. Ingen har heller hört några skrik vid mordet vilket även det indikerar att de var två om gärningen ( att Tove kunde tystas ) Om Johanna kan bevisa Majas medverkan är det möjligt att målet kan hamna i HD en dag.